වාමාං­ශික ව්‍යාපා­ර­වල ලොකුම ප්‍රශ්නය ‘විය යුත්ත කුමක්දැ’යි කතා නොකි­රී­මයි! | සිළුමිණ

වාමාං­ශික ව්‍යාපා­ර­වල ලොකුම ප්‍රශ්නය ‘විය යුත්ත කුමක්දැ’යි කතා නොකි­රී­මයි!

 

නතා විමුක්ති පෙර­මුණේ පුරෝ­ගාමි සාමා­ජි­ක­යකු මෙන්ම එහි හිටපු ප්‍රධාන ලේක­ම්ව­ර­ය­කුද වූ ආචාර්ය ලය­නල් බෝප­ගේගේ දේශ­පා­ලන අත්දැ­කීම් ඇසු­රෙන් රචිත ‘Rebellion, Repression and the Struggle for Justice in Sri Lanka: The Lionel Bopage Story’ කෘතිය උපාලි රත්නා­යක විසින් ‘ඉති­හා­සය හමුවේ ලය­නල් බෝපගේ’ නමින් සිංහ­ල­යට නඟන ලදුව, සැප්තැ­ම්බර් 03 වැනිදා සවස 2.00ට කොළඹ මහ­වැලි කේන්ද්‍ර­යේදී ජන­ගත කෙරේ. මේ ලිපිය ඒ නිමිති කර­ගෙන, ශ්‍රී ලාංකේය දේශ­පා­ල­නයේ ගම­න්මඟ විම­ස­මින්, ආචාර්ය ලය­නල් බෝපගේ සමඟ ‘සිළු­මිණ’ කළ සංවා­ද­යක සට­හ­නකි.

 

නිද­හ­සින් පසු ලංකාව ආ ගමන් මඟ ඔබ දකින්නේ කොහො­මද?

හත­ළිස් අටේ සිට අවු­රුදු හැත්තෑ එකක් පසු කර‘විත් අද සිටින තැන බැලු­වොත්: අපි දැන් ඇෆ්ග­නි­ස්ථා­න­යට වඩා එක් පිය­ව­ර­කින් පම­ණයි ඉදි­රි­යෙන් ඉන්නේ. ඒත් ඒ තත්ත්ව­යට රට පත් වන්න හේතුව ගැන රටේ ජන­තා­වට පැහැ­දිලි අද­හ­සක් නෑ. එනිසා පළ­මු­වම ජන­තාව සබු­ද්ධි­ක­යන් බවට පත් කර, මේ ප්‍රශ්න දෙස විද්‍යා­ත්ම­කව බලා ඒවාට විස­ඳුම් සෙවී­මට යොමු කර, එය සිවිල් බල­වේ­ග­යක් බවට පත් කර­වීමේ අව­ශ්‍ය­තාව තිබෙ­නවා. එසේ ගොඩ­න­ඟනු ලබන සිවිල් ජන බල­ය­කින් පම­ණයි මේ රටේ වෙන­සක් ඇති කරන්න පුළු­වන්.

සිවිල් ජන­තාව දේශ­පා­ල­න­යට මැදි­හත් වන්නේ ඡන්ද­යේදී පම­ණයි කියලා තමයි පෙනෙන්න තිබෙන්නේ...

සිවිල් ජන­තාව බොහෝ වෙලා­වට කරන්නේ ඡන්දය භාවිත කරලා නිවෙ­සට වෙලා ඉන්න-එක. දේශ­පා­ල­න­ඥ­යන්ගේ පැත්තෙන් බල­තොත්: ඔවුන් ඡන්ද සමයේ ජන­තා­වට දුන් පොරොන්දු එක­ක්වත් ඉෂ්ට කරන්නේ නෑ; ටික දව­සක් ඒ පොරොන්දු ගැන කතා කර­මින් සිට ඒවා ලාච්චු­වට දානවා. මිනි­සුන්ගේ පැත්තෙන් ඉදි­රි­ය­ටැ­විත් පොරොන්දු ඉටු කරන්න කියලා බල කර­නවා නම් තත්ත්වය මීට වඩා වෙනස් වනවා. ලෝක­යේත් ඒ සඳහා උදා­හ­රණ තිබෙ­නවා. මෑත­කදී සුඩා­නයේ ජන­තාව පෙළ­පාළි ගිහින් තම ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා වෙනස් කළා. ඒ සිදු­වීම් සීයට සීයක් හරි කියන-එක නෙවෙයි මම කියන්නේ, ජන­තා­ව­ගේම ආණ්ඩු­වක් පත් කර­ගන්න පුළු­වන් නම් ඒක තමයි හොඳම ක්‍රමය. එතෙක් සිවිල් ජන­තාව සක්‍රිය ලෙස මැදි­හත් වෙලා ආණ්ඩු­වට බල­පෑම් කළ යුතු වෙනවා. ඒ විදි­හට තමයි රටක් විදි­හට ඉදි­රි­යට යන්න පුළු­වන් වන්නේ.

ජන­ව­ර්ග­වල සාමූ­හි­ක­ත්වය පිළි­බඳ හැඟී­මක් ජන­තාව අතර තවම ඇතිව නැති බව බොහෝ සිදු­වී­ම්ව­ලින් දැනෙන කාර­ණ­යක්...

මා එදා ජනතා විමුක්ති පෙර­මු­ණෙන් ඉවත් වන්නේත් ඔය ප්‍රශ්නය නිසායි. මේ ප්‍රශ්න­යේදී විදෙස් රට­වල ඉන්න මේ රටේ ජන­තා­වගේ බල­පෑම අපේ රටට ගොඩක් තිබෙ­නවා.

ජන­වර්ග අතර සුහ­ද­ත්වය ගොඩ­නැං­වීම සඳහා මෙරට නාය­ක­යන් ගෙන ඇති ක්‍රියා­මාර්ග ප්‍රමා­ණ­වත්ද?

ඉන්දි­යා­වට 1947දී නිද­හස ලැබෙ­නවා. අපට 1948 වස­රේදී නිද­හස ලබ­නවා. ඉන්දීය ඉති­හා­සයේ ගාන්ධි, නේරු, සුභාෂ් චන්ද්‍ර­බෝෂ් වැනි දේශ­පා­ලන නාය­ක­යන්ට දැක්මක් තිබුණා. ඔවුන් ඉන්දීය ජාති­ක­යන් සම­ස්ත­යක් ලෙස, එක ජාති­යක් ලෙස ගොඩ­නැං­වීම සඳහා කට­යුතු කළා. ආගම්, කුල ආදි එකි­නෙ­කට වෙන­ස්කම් රාශි­යක් තිබුණු ඉන්දි­යාවේ ඒවා එකක් වත් මතු කරන්නේ නැතුව, සමස්ත ඉන්දීය ජාතිය ගොඩ­න­ඟන්න උත්සාහ කළා. අද වන තුරු ඉන්දීය ජාතිය කියන හැඟීම එරට ජන­තා­වගේ හිත්වල ගොඩ­නැඟී තිබෙ­නවා. පිට­රට ඉන්න ඉන්දීය ජාති­ක‍ය­කු­ගෙන් ඔබ කවු­රුද කියලා ඇහු­වොත් ඔහු මුලින්ම කියන්නේ මම ඉන්දී­ය­යෙක් කියලා. එ්ත් නිද­හ­සින් පසු අපේ රටේ පාලක පන්තිය මොන අන්ද­ම­ටද කට­යුතු කළේ කියන ප්‍රශ්නය මතු වනවා.

ශ්‍රී ලංකාවේ භාෂා ප්‍රශ්නය විස­ඳීම සම්බ­න්ධ­යෙන් සෑහී­මට පත් වන්න පුළු­වන්ද?

ඉන්දි­යාවේ භාෂා ප්‍රශ්නය ඔවුන් ඉතා හොඳින් විස­ඳුවා. ඉන්දි­යාව ඉංග්‍රීසි භාෂා භාවි­තය හොඳින් සිදු වනවා. එහේ රාජ්‍ය භාෂාව හින්දී. ඉන්දි­යාව තමන්ගේ ජන­තා­වට ප්‍රාන්ත භාෂා­වත් එක්ක භාෂා තුනක් භාවි­ත­යට හුරු කළා. එය ඉතා විශාල දක්ෂ­තා­වක්. එහෙත් අපේ රට ඊට සම්පූ­ර්ණ­යෙන්ම පට­හැණි ක්‍රියා­මා­ර්ග­යක් තමයි අනු­ග­ම­නය කළේ. අපේ රටේ බල­යට පත් වුණු පාලක පැලැ­න්ති­යට තිබුණු එකම වුව­ම­නාව වුණේ ඔවුන්ගේ වර­ප්‍ර­දාස ආරක්ෂා කර­ගැ­නී­මයි. අවු­රුදු 71ක ඉති­හා­සය දිහා බලන විට බල­යට පත්වූ සේනා­නා­යක ආණ්ඩුව, බණ්ඩා­ර­නා­යක ආණ්ඩුව වගේම ඉන් පස්සේ බිහි වුණු ආණ්ඩු ක්‍රියා කළේ රටේ ජන­කො­ටස් බෙදී­මට මිසක් එක්සත් කිරී­මට නොවෙයි. අපේ රටේ මුලින් කළේ හින්දු, මුස්ලිම්, සිංහල, කතෝ­ලික, බෞද්ධ යනාදි වශ­යෙන් පාසල් වෙන් කිරී­මයි. ඒ ශිෂ්‍ය­යන් මිශ්‍ර වෙලා අන්‍යොන්‍ය අව­බෝ­ධය ඇති කර­ගැ­නීමේ අව­ස්ථාව එයින් අහිමි කළා. පාස­ල්ව­ලට පම­ණක් නොවෙයි, හැම ක්ෂේත්‍ර­ය­ක­ටම ඒ තත්ත්වය පොදුයි.

සිංහල භාෂාව රාජ්‍ය භාෂාව කිරීම ඔබ දකින්නේ මොන ආකා­ර­ය­ටද?

යට­ත්වි­ජිත පාලන සමයේ පාලක පන්ති­යට සේවය කළ පිරි­ස­කගේ හැර සිංහල, දෙමළ, මුස්ලිම් හැම කොට­ස­කම අයි­ති­වා­සි­කම් දෙන්නේ නැතුව ඒවා පාගලා දැම්මා. 56දී සිදු වන්නේ පෑගී­මට ලක් වූ අය අතු­රින් සිංහල ජන කොටසේ භාෂාව පම­ණක් ඉදි­රි­යට ගැනී­මයි. දෙමළ ජන­තාව වැඩි­පුර ඉන්න ප්‍රදේ­ශ­වල ඔවුන්ගේ භාෂා­වෙන් කට­යුතු කරන්න අයි­තිය නොදී සිටීම ඒ ජන­තාව දකින්නේ සිංහල පීඩ­න­යක් ලෙසයි. පසු­කා­ලී­නව දෙමළ බසත් රාජ්‍ය භාෂා­වක් බවට පත් කළත්, අදත් දෙමළ වැසි­යකු දෙම­ළෙන් ලිපි­යක් යැව්වොත් පිළි­තුර ලැබෙන්නේ සිංහ­ලෙන්! රැස්වී­මක් පැවැ­ත්වී­මෙන්, දෙමළ ජන­තා­ව­ගෙන් පිරි­සක් කොළ­ඹට ගෙන ඒමෙන්, නැති නම් සිංහල ජන­තා­ව­ගෙන් ටිකක් උතු­රට යැවී­මෙන් මේ ප්‍රශ්නය විස­ඳන්න බෑ. ජන­තා­වගේ අයි­ති­වා­සි­කම් ආරක්ෂා කිරී­මෙන් තමයි මේ ප්‍රශ්නය විස­ඳන්න පුළු­වන්.

මේ ප්‍රශ්න­ව­ලට ආම­න්ත්‍ර­ණය කළ හැකි දේශ­පා­ලන ව්‍යාපා­ර­යක් හෝ දේශ­පා­ලන පරි­ස­ර­යක් ගොඩ­නැඟී තිබෙ­න­වාද?

ඒක හරි අමාරු ප්‍රශ්න­යක්. පසු­ගිය අප්‍රේල් මාස­යේදී මම ශ්‍රී ලංකා­වට ඇවිත් ගියා. ඒ අව­ස්ථා­වේත් මේ රටේ පව­තින විකල්ප ධාරා එක ප්‍රති­පත්ති වේදි­කා­වක් හැටි­යට ගේන්න අප උත්සාහ කළා. රටේ දේශ­පා­ලන නාය­ක­යන් ප්‍රති­පත්ති සම්පා­ද­න­යට මුල් තැන දෙන්නේ නෑ. ඡන්ද­ය­කදී මොනව හරි ප්‍රති­පත්ති ප්‍රකා­ශ­න­යක් ඉදි­රි­පත් කර­නවා. ටික දව­ස­කින් ඒවා අම­තක කරලා දානවා. එසේ නොවී රටේ ප්‍රශ්න සහ ඒ ප්‍රශ්න විස­ඳීම සඳහා විද්‍යා­ත්ම­කව, දිගු­කා­ලීන විස­ඳුම් ගැන ජන­තාව අතරේ සාක­ච්ඡා­වක් ඇති වන්න ඕනෑ. උදා­හ­ර­ණ­යක් ලෙස: බල­ශක්ති අර්බු­ද­යට විස­ඳු­මක් විදි­යට පුන­ර්ජ­න­නීය බල­ශ­ක්තිය යොදා­ගන්න පුළු­වන්. එහෙත් ඒ සඳහා ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් නෑ. ජාතික සැලැ­ස්මක් තිබු­ණත් ඒවා ක්‍රියා­ත්මක වෙන්නේ නෑ. ඒ වෙනු­වට වෙන වෙන දේවල් ක්‍රියා­ත්මක කරන්නේ. ජන­තාව ප්‍රති­පත්ති පිළි­බඳ සබු­ද්ධික වනවා නම් මේ ප්‍රශ්නය සෑහෙන දුරට විස­ඳන්න පුළු­වන්.

ප්‍රති­පත්ති සම්පා­ද­නය සඳහා විකල්ප ධාරා ගැන බලා­පො­රොත්තු තබා­ගන්න පුළු­වන්ද?

විකල්ප ධාරාව නියෝ­ජ­නය කරන පිරි­සත් අපේ­ක්ෂ­ක­යකු ගැන කතා කර­නවා. එහෙත් විය යුත්ත කුමක්ද කියලා කතා කරන්නේ නෑ. දේශ­පා­ලන ව්‍යාපා­ර­යක් දෙස බලන විට 71 අපේ අර­ග­ලය, 88-89 සිදු­වීම් මෙන්ම අන්ත­ර්ජා­තික සිදු­වීම් දෙස බලන විට වාමාං­ශික ව්‍යාපා­ර­වල තිබෙන ලොකුම ප්‍රශ්න­යක් වන්නේ විය යුත්ත කුමක්ද කියා සාකච්ඡා නොක­රන-එක. ඒ කියන්නේ රාජ්‍ය බලය අල්ලා­ගැ­නීමේ අර­ග­ලය ඉක්ම­නින් කර­නවා; ඒත් බලය ගත්තාට පසු කරන්නේ මොකද්ද කියලා කතා කරන්නේ නෑ.

අප විකල්ප කණ්ඩා­යම් සමඟ ප්‍රති­පත්ති වේදි­කා­වක් ගැන සාකච්ඡා කළා. එහිදී අපේ අද­හස වුණේ එකඟ විය හැකි ප්‍රති­පත්ති මාලා­වක් මත එක් කණ්ඩා­ය­මක් බවට පත් වීම. අද ප්‍රධාන පක්ෂ ගැන විත­රයි ජන­තාව විශ්වා­සය තබා­ගෙන ඉන්නේ. අනෙ­කුත් කණ්ඩා­යම් ජන­තා­වට වැඩ­පි­ළි­වෙ­ළක් ඉදි­රි­පත් කරලා ජන­තා­ව­ගෙන් කැමැත්ත විම­සු­වොත් තමයි ඒ ගැන ජන­තාව අතර විශ්වා­ස­යක් ඇති වෙන්නේ.

අප කළ සාකච්ඡා එක්තරා දුර­කට සාර්ථ­කයි කියලා හිතෙ­නවා. සති කිහි­ප­ය­කට උඩදී ප්‍රධාන විකල්ප කණ්ඩා­යම් හතර: ජාතික ජනතා ව්‍යාපා­රය, ජාතික ජනතා බල­වේ­ගය සහ පුන­රු­දය කණ්ඩා­යම් යනු­වෙන් වශ­යෙන් තුනක් බවට පත් වෙලා. ජාතික ජනතා ව්‍යාපා­රය, ජාතික ජනතා බල­වේ­ගය එකක් බවට පත් විය යුතුයි කියන-එකයි මගේ පෞද්ග­ලික අද­හස. නාය­ක­ත්වය, අපේ­ක්ෂ­කයා පිළි­බඳ ප්‍රශ්න­යක් නොවෙයි, වැඩ­පි­ළි­වෙළ ගැන ප්‍රශ්න­ය­කුයි මෙතන තිබෙන්නේ. ඒ විදි­හට එකට එකතු වුණොත් විත­රයි ජන­තා­ව­ගෙන් සෑහෙන බල­යක් ලැබෙන්නේ.

ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණ­යක් ගැන කතා­වක් රටේ ඇති වී තිබෙන මොහො­තක්...

ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණය පැවැ­ත්වෙ­යිද, ඒක පැවැ­ත්වෙන්නේ කව­ර­දාද කියලා තවම කිසි­වකු දන්නේ නෑ. එහෙත් එයට වඩා දීර්ඝ­කා­ලීන වැඩ­පි­ළි­වෙ­ළක් රටට අව­ශ්‍යව තිබෙ­නවා. ආර්ථික ප්‍රශ්න විස­ඳන්න තර­මක් හෝ ප්‍රග­ති­ශීලි මත­යක් ඉදි­රි­පත් කරන්නේ විකල්ප කණ්ඩා­යම් හැටි­ය­ටයි මට පෙනෙන්නේ. ජාතික ප්‍රශ්නය සම්බ­න්ධ­යෙන් වුණත් ඒ අය තමයි ඉදි­රි­යෙන් ඉන්නේ. එහෙම කියන කණ්ඩා­යම් අතු­රින් නව සම සමාජ පක්ෂය මේ ප්‍රශ්නය විස­ඳන්න ක්‍රම­යක් කිය­නවා. බොහොම හොඳ ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් වන්න පුළු­වන්. එහෙත් ඒ අයට සමා­ජ­යට කළ හැකි බල­පෑම ඉතා අඩුයි. ඒ නිසා එය ප්‍රායෝ­ගික ‍වන්නේ නෑ. ප්‍රායෝ­ගික මට්ට­මෙන් ගත්තොත් විශාල කණ්ඩා­ය­මක් හැටි­යට ජාතික ජනතා බල­වේ­ග­යට කිසි යම් දුර­කට ජාතික ප්‍රශ්නය ගැන අද­හ­සක් තිබෙන බව පෙනෙ­නවා. එහෙත් විස­ඳුම මොකද්ද කියන-එක පැහැ­දිලි නෑ. ජාතික ජනතා ව්‍යාපා­ර­යත් ප්‍රශ්න­යක් තිබෙන බව පිළි­ග­න්නවා; විස­ඳුම මොකද්ද කියන-එක පැහැ­දිලි නෑ.

සේයා­රුව - සමන් ශ්‍රී වෙදගේ

Comments