මෙවර ඇති වන්නේ “පසු­ගාමී අද­හස් අතර” ගැටු­මක් ද? | සිළුමිණ

මෙවර ඇති වන්නේ “පසු­ගාමී අද­හස් අතර” ගැටු­මක් ද?

 

සු­ගිය බ්‍රහ­ස්ප­තින්දා එක්සත් ජාතික පක්ෂයේ කෘත්‍යා­ධි­කාරී මණ්ඩ­ලය විසින් තම ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂ­කයා වශ­යෙන් අමාත්‍ය සජිත් ප්‍රේම­දාස තෝරා ගැනී­මත් සමඟ ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණයේ ඇත්ත සටන ඇර­ඹුණි. අමාත්‍ය සජිත්ට තම අපේ­ක්ෂ­ක­ත්වය තහ­වුරු කර ගැනීම සඳහා මහත් වෙහෙ­සක් ගන්නට සිදුවූ අතර ඒ සඳහා ඔහු දීර්ඝ කාලීන අභ්‍ය­න්තර අර­ග­ල­යක ද නිරත විය. ඒ සටන පවා ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණයේ අභ්‍ය­න්තර සට­නක් ලෙස සලකා බැලීම සුදුසු යැයි ඉදි­රියේ දී සිදු­විය හැකි දේශ­පා­ලන හැල­හැ­ප්පීම් අනුව තීර­ණය කළ හැකිය.

එක්සත් ජාතික පක්ෂය යනු මේ රටේ ඉහළ ධන­පති පන්තියේ දේශ­පා­ලන පක්ෂ­යයි. එය ඉහළ ප්‍රභූ නාය­ක­ය­න්ගෙන් සම­න්විත වන අතර ඒ නිසාම වරක් ප්‍රති­වා­දීන් විසින් යූඑන්පී යන ඉංග්‍රීසි අකුරු තුන වර නැංගුවේ "උන්ගෙ නෑයන්ගෙ පක්ෂය" ලෙසිනි. රටේ ඉහළ ම ප්‍රභූ­ව­රුන් නාය­ක­ත්වය දැරූ ඒ පක්ෂ­යට නිර් ප්‍රභූ­ව­ර­ය­කුගේ නාය­ක­ත්වය පළමු වරට ලැබුණේ 1988 දී රණ­සිංහ ප්‍රේම­දාස තම ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂ­කයා ලෙස තෝරා ගැනී­මත් සමඟ ය.

රණ­සිංහ ප්‍රේම­දාස එක්සත් ජාතික පක්ෂයේ නාය­ක­ත්ව­යට පත්වීම දේශ­පා­ලන අහ­ඹු­වක් වුවද එනිසා ඒ පක්ෂයේ පවුරු පද­නම් ආකෘ­ති­මය ලෙස වෙනස් වූවා යැයි කිව හැකිය. පක්ෂයේ පද­නම වූ ධන­පති පන්තිය මඳක් පසු බෑ අතර ඒ හිඩැස පිර­වූයේ මේ රටේ අති­ම­හත් නිර්ප්‍රභූ ජන­යා­ගෙනි. රණ­සිංහ ප්‍රේම­දාස ජනා­ධි­පති ධූර­යට පත්වූ වහා ශ්‍රී ලංකාවේ නිර්ප්‍රභූ ජනයා කෙසෙ­ල්ව­ත්තට සීමා නොවී ජනා­ධි­පති මන්දි­රයේ ද බලය අල්ලා ගත්තේ යැයි කිව­හොත් නිවැ­රැදි ය.

රණ­සිංහ ප්‍රේම­දාස නිර්ප්‍රභූ සමාජ තීරුව නියෝ­ජ­නය කර­මින් එක්සත් ජාතික පක්ෂයේ නාය­ක­ත්වය අල්ලා ගනි­මින් මේ රටේ ජනා­ධි­පති ධූර­යට පත්වුව ද වෙනම කිසිම නාය­ක­යකු ඉටු නොකළ කාර්ය­යක් ඔහු විසින් ධන­පති පන්ති­යට ඉටු කර දෙනු ලැබිණ. එනම් වසර ගණ­නා­වක් තිස්සේ තම පන්ති­යට මහත් හිස­ර­ද­යක් වූ ජනතා විමුක්ති පෙර­මුණ නිහඬ කර­දීම ය. ඒ ඓති­හා­සික කාර්යය කළේ රණ­සිංහ ප්‍රේම­දාස විසිනි. තමන්ට අභි­යෝ­ග­යක් වූ නිර්ප්‍රභූ දේශ­පා­ලන ව්‍යාපා­ර­යක් නිර්ප්‍රභූ ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යකු ලවාම පොඩි පට්ටම් කරවා ගැනීම එක් අත­කින් උත්ප්‍රා­ස­ජ­නක ය. අනෙක් අතින් උප­ක්‍ර­ම­ශීලී ධන­පති ක්‍රියා­වකි.

කෙසේ­වු­වත් මෙවර දෙවැනි වරට ද නිර්ප්‍රභූ සමාජ තීරුවේ නාය­ක­යකු එක්සත් ජාතික පක්ෂයේ ජනා­ධි­පති අපේ­ක්ෂ­ක­ත්ව­යට පත්වීම අති­ශ­යින් වැද­ගත් ය. එහෙත් මෙවර ගිය­වර තරම් ලිහිල් ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් අනු­ග­ම­නය කිරී­මට ප්‍රභූ සමාජ තීරුව පෙලඹී නැත. වෙන කර­න්නට දෙයක් නොමැ­ති­කම නිසාම ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂ­ක­ත්වය අමාත්‍ය සජිත් ප්‍රේම­දා­සට ලබා දුන්න ද මෙවර එක්සත් ජාතික පක්ෂයේ නාය­ක­ත්වය ප්‍රභූ සමාජ තීරුව අත රඳවා තබා ගැනී­මට ඔවුන් තීන්දු­වක් ගෙන තිබේ.

අමාත්‍ය සජිත් ප්‍රේම­දාස එක්සත් ජාතික පක්ෂයේ ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂ­කයා වන විට ඔහුගේ පියා එම පක්ෂයේ ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂ­කයා වූ විට තිබූ සමාජ ආර්ථික දේශ­පා­ලන පරි­ස­රය මුළු­ම­නින් ම වෙනස් වී ඇත. එදා ඒ පක්ෂයේ පද­නම් පවුරු වූයේ ධන­පති පන්තිය වුවත් අද වන විට ධන­පති පන්තිය විශාල පසු­බෑ­මට ලක්ව තිබීම මූලික කරු­ණකි. ධන­පති පන්තිය විශාල කඩා වැටී­ම­කට ලක්වී ධන­වත් පන්තිය ශක්ති­මත් වීම 1978 දී ඇති කළ වෙළෙද පළ ආර්ථි­කයේ ප්‍රති­ඵ­ල­යකි. එක් අත­කින් එක්සත් ජාතික පක්ෂය ම ඇති කළ ආර්ථික ක්‍රම­ය­කින් ඒ පක්ෂයේ පවුරු පද­නම හෙල­වීම උත්ප්‍රා­ස­යට හේතු­වකි. කෙසේ වුවත් ධනය ඇති පන්තිය රටේ ශක්ති­මත් වීම එක්සත් ජාතික පක්ෂ­යට සියුම් අභි­යෝ­ග­යක් වී ඇත.

පරා­ජය කළ නොහැකි යැයි උදම් අන­මින් සිටි රාජ­පක්ෂ පාල­නය 2015 දී පරා­ජය කර­න­තුරු දස­ව­ස­ර­කට ආසන්න කාල­යක් ස්ථාව­රව පැව­තියේ ධනය ඇති පන්තිය තම පවුරු පද­නම් කර ගැනී­මට රාජ­ප­ක්ෂ­වරුන් සමත් ව තිබූ නිසා ය. එනම් රාජ­ප­ක්ෂ­ව­රුන්ගේ පවුරු පද­නම් බවට පත්ව තිබුණේ 1978 න් පසුව බිහි වූ සල්ලි­කාර ව්‍යාපා­රික ප්‍රජා­වයි. 1978 දී හඳුන්වා දුන් වෙළෙද පළ ආර්ථි­කය විසින් ශක්ති­මත් කළේ එතෙක් මේ රටේ පැවැති සාම්ප්‍ර­දා­යික ධන­පති පන්තිය නොවේ. ඔවුන් ශක්ති­මත් වූයේ ක්‍රම­වත් හා සාම්ප්‍ර­දා­යික ආර්ථික ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් තුළ ය. එහෙත් 1978 දී හඳුන්වා දුන් ආර්ථික ක්‍රමය සේවා ආර්ථි­කය මූලික කර ගත් පාදඩ ආර්ථික ක්‍රම මත පද­නම් වූවකි. ඒ මගින් ශක්ති­මත් වූයේ පාදඩ ව්‍යාපා­රික ප්‍රජා­වකි. ඔවුන් ධනය ඇති පන්ති­යක් ලෙස ස්ථාව­රව තිබූ අතර රාජ­පක්ෂ දේශ­පා­ල­න­යට අදත් ශක්ති­යක් වන්නේ ඔවුහු ය.

එනිසා සාම්ප්‍ර­දා­යික ධන­පති පන්තියේ සහාය පම­ණක් එක්සත් ජාතික පක්ෂ­යට ප්‍රමා­ණ­වත් නොවූ අතර එහි අව­සන් ප්‍රති­ඵ­ලය වූයේ ඔවුන් මෙතෙක් ආරක්ෂා කර­ගත් ඡන්ද පද­නම දියවී යෑමයි. ඊට සමා­න්ත­රව රාජ­පක්ෂ දේශ­පා­ල­නය ශක්ති­මත් වූ අතර සාම්ප්‍ර­දා­යික ශ්‍රී ලංකා නිද­හස් පක්ෂ­යට ද එය අභි­යෝ­ග­යක් විය. ඇත්තට ම ශ්‍රී ලංකා පොදු­ජන පෙර­මුණ දේශ­පා­ල­නි­කව බිහි­වූයේ 2005 දී මහින්ද රාජ­පක්ෂ ජනා­ධි­පති ධූර­යට පත්වූ වහා යැයි කිව­හොත් දේශ­පා­ල­නි­කව නිවැ­රැදි වන්නේ ය. 2019 දී එක්සත් ජාතික පක්ෂයේ ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂ­ක­යාට මුහුණ දෙන්නට සිදු­වන ප්‍රධා­නම අභි­යෝ­ගය වන්නේ මේ ධනය ඇති පන්ති­යත් සමඟ දේශ­පා­ල­නය තීන්දු තීර­ණය කර ගන්නේ කෙසේද යන්නයි.

ධනය ඇති පන්තිය රාජ­පක්ෂ දේශ­පා­ල­නයේ පද­නම වූ නිසා එක්සත් ජාතික පක්ෂ­යට ප්‍රබල අභි­යෝ­ග­යක් එල්ලව තිබූ අතර ඊට ශක්ති­මත් විස­ඳු­මක් ගෙන එන්නට රනිල් වික්‍ර­ම­සිං­හට ද නොහැකි විය. අග්‍රා­මාත්‍ය රනිල් වික්‍ර­ම­සිංහ ජන අප්‍ර­සා­ද­යට ක්‍රම­යෙන් පත්ව­න්නට මූලික නිමිත්ත වූයේ ද මේ කාර­ණා­වයි. එහෙත් ඒ ගැන විශ්ලේ­ෂ­ණා­ත්ම­කව කල්පනා කර­න්නට ඔහුගේ බුද්ධි මණ්ඩ­ලය අපො­හො­සත් විය. ඒ ප්‍රශ්නය ම ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂක අමාත්‍ය සජිත් ප්‍රේම­දා­ස­ටත් මුහුණ දෙන්නට සිදු­වන්නේ ය. ඒ සම්බ­න්ධ­යෙන් ඔහුගේ ප්‍රති­චා­රය තව­මත් කුම­ක්දැයි හරි­යට පැහැ­දිලි නැත.

රාජ­ප­ක්ෂ­ව­රුන් හම්බ­න්තොට දේශ­පා­ල­නය කළේ ප්‍රභූ නොවන කිසි­ව­කුට හිස ඔසො­ව­න්නට නොදෙ­මිනි. හම්බ­න්තොට දිස්ත්‍රි­ක්කයේ ගොවි­ගම කුල ධුරා­ව­ලි­යට අම­තර කරාවේ, දුරාවේ හා වහ­ම්පුර සමාජ කුල­යන්ට අයත් විශාල සමාජ තීරු­වක් පවතී. එහෙත් එදා මෙදා තුර ගොවි­ගම නොවන අයකු හම්බ­න්තොට නියෝ­ජ­නය කර­මින් ශ්‍රී ලංකා නිද­හස් පක්ෂ­යෙන් තේරී පත් වී නොමැ­ති­වීම අහ­ඹු­වක් නොවේ. ඊට අවශ්‍ය මූලික වැඩ කට­යුතු කළේ රාජ­ප­ක්ෂ­ව­රුන් ය. එහෙත් එක්සත් ජාතික පක්ෂ­යෙන් අව වර­ප්‍ර­සා­දි­තයෝ ඕනෑ තරම් හම්බ­න්තො­ටින් තෝරා පත්කර ගත්හ.

එනිසා හම්බ­න්තොට දී පම­ණක් නොව මුළු ශ්‍රී ලංකාවේ දී ම සජිත් ප්‍රේම­දාස රාජ­ප­ක්ෂ­ව­රුන්ට අභි­යෝ­ග­යක් වීම නොවැ­ළැ­ක්විය හැක්කකි. ඊට හේතුව රාජ­ප­ක්ෂ­ව­රුන්ගේ ප්‍රභූ දේශ­පා­ල­නය තේරුම් ගන්නට මේ රටේ මුළු­ම­හත් ජන­තා­වට ඒ හැටි දෙයක් නොවන නිසා ය. ඒ අර්ථ­යෙන් 1988 ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණය නිසා සමා­ජය ධ්‍රැවී­ක­ර­ණය වූ පරිදි ප්‍රභූ හා නිර්ප්‍රභූ අපේ­ක්ෂ­ක­යන් වටා සමා­ජය බෙදීම මෙවර වැළැ­ක්විය නොහැකි දේශ­පා­ලන කරු­ණකි. එය ජය­ග්‍ර­හ­ණ­ය­කින් තීර­ණය කර­නවා ද නැද්ද යන්න රඳා පව­තින්නේ ධන­වත් පන්තිය කළ­ම­නා­ක­ර­ණය කර ගන්නට අමාත්‍ය සජිත් ප්‍රේම­දාස ශක්ති­මත් වීම මත ය.

2009 වර්ෂයේ සිට ම මේ රටේ දේශ­පා­ල­නය තීර­ණය කරන ප්‍රධාන සාධ­කය වූයේ දේශ­ප්‍රේ­ම­යයි. එය අමු ම අමු තක්කඩි සාධ­ක­යක් බව තහ­වුරු කර­මින් ඊට වෙනස් සමාජ අව­ශ්‍යතා මත දේශ­පා­ල­නය තීන්දු කළේ 2015 ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණයේ දී ය. ඒ අනුව තව­දු­ර­ටත් දේශ­පා­ල­නයේ ප්‍රධාන සාධ­ක­යක් ලෙස දේශ­ප්‍රේ­මය ශක්ති­මත් නොවීය. නමුත් 2019 අප්‍රි­යෙල් පාස්කු දින අන්ත­වාදී ප්‍රහා­ර­යෙන් පසුව ජාතික ආර­ක්ෂාව සම්බ­න්ධ­යෙන් සමා­ජයේ කතා­බ­හක් ඇති විය. ඒ කතා­බහ සම­ගම ශක්ති­මත් ආර­ක්ෂා­වක් තහ­වුරු කරන්නේ කෙසේද හා කවුද යන්න දේශ­පා­ල­නයේ ප්‍රධාන සාධ­ක­යක් බවට පත්ව ඇත. රාජ­ප­ක්ෂ­ව­රුන් දේශ­ප්‍රේ­මය මත පද­නම් වී සිටි අතර එය අහෝ­සි­වී­මත් සමඟ ජාතික ආර­ක්ෂාව මත පද­නම් වීමට ලක­ලෑස්ති වී තිබේ.

ජාතික ආර­ක්ෂාව මේ රටේ ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වාදී සමාජ ධාරාව විසින් ඒ තරම් සැල­කි­ල්ලට ගත් කාර­ණා­වක් නොවේ. එහෙත් ජාති­කව මෙන්ම අන්ත­ර්ජා­ති­කව පෙළ­ගැ­සෙන සාධක අනුව ජාතික ආර­ක්ෂාව බර­ප­තළ කරු­ණක් ලෙස සල­ක­න්නට සිදුව තිබේ.

එහෙත් තව­දු­ර­ටත් ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වා­දය ශක්ති­මත් සමාජ අව­ශ්‍ය­තා­වකි. එනිසා ජාතික ආර­ක්ෂාව වෙනු­වෙන් ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වා­දය බිලි­දිය යුතු නැත. නමුත් රාජ­පක්ෂ කඳ­වුර පෙනී සිටින්නේ ජාතික ආර­ක්ෂාව පද­නම් කර­ගත් මිලි­ට­රි­මය රාජ්‍ය­යක් වෙනු­වෙනි. ඒ තුළ ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වා­ද­යක් ඇතැයි කල්පනා කළ නොහැක්කේ ඔවුන්ගේ ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂ­කයා ද මිලි­ට­රි­මය නාය­ක­යකු බැවිනි.

එක්සත් ජාතික පක්ෂ­ය­ටත් එහි ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂක අමාත්‍ය සජිත් ප්‍රේම­දා­ස­ටත් පව­තින දේශ­පා­ලන අභි­යෝ­ගය වන්නේ ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වා­දය ආරක්ෂා කර ගනි­මින්ම ජාතික ආර­ක්ෂාව තහ­වුරු කරන්නේ කෙසේද යන්න මත ය. ඒ ප්‍රශ්න­යට පිළි­තු­රක් සොයා ගන්නට සජිත් ප්‍රේම­දාස සමත් වුව­තොත් ඔහු එක්සත් ජාතික පක්ෂයේ පම­ණක් නොව මුළු මහත් ලාංකික ප්‍රජා­වේම ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂ­කයා වීම නොවැ­ළැ­ක්විය හැකිය.

 

Comments