දිසා­පා­මොක්ලා වෙතයි! | සිළුමිණ

දිසා­පා­මොක්ලා වෙතයි!

ගුරු­ව­රුන්ගේ හා විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රුන්ගේ වැටුප් විස­ම­තාව ඉවත් කරන තුරු ඒ වෙනු­වට අතුරු වැටු­පක් දෙන්නැයි බල කර­මින් වෘත්තීය සමිති 30කට අයත් ගුරු­වරු හා විදු­හ­ල්ප­ති­වරු පිරි­සක් බත්ත­ර­මුල්ල අධ්‍යා­පන අමා­ත්‍යාං­ශය ඉදි­රි­පිට පසු­ගි­යදා විරෝ­ධ­තා­වක නිරත වූහ.

වෘත්තීය අර­ගල ලොව කිසිදු රට­කට ආග­න්තුක නොවේ. ස්වකීය වෘත්තීය අයි­ති­වා­සි­කම් දිනා­ගැ­නීමේ ජන­ප්‍රිය ක්‍රම­වේ­ද­යක් ලෙස එය ප්‍රච­ලි­තය. වෘත්තීය ක්‍රියා­මාර්ග සම්බ­න්ධ­යෙන් ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රථම සාක­ච්ඡාව පව­ත්ව­න්නේද ගුරු­වරු පිරි­සකි. 1891දී මිනු­ව­න්ගොඩ ප්‍රදේශ‍යේ පැවැත්වූ ඒ සාක­ච්ඡා­වට අනුව 1891 ජන­වාරි 18 දා ‘ලංකා ගුරු සංග­මය’ නමින් සංවි­ධා­න­යක් ඇර­ඹිණි. 1892 ජන­වාරි 22 දින ඒ ගුරු සංග­මයේ ප්‍රථම මහා සභා රැස්වීම පැවැ­ත්වුණු අතර, එය ලංකාවේ ප්‍රථම වෘත්තීය සමි­තිය ලෙස සැලකේ. එසේ වුවද මීට පෙරද විවිධ වෘත්තීය අර­ග­ල­වල සේව­ක­යන් නිරත වූ අවස්ථා තිබේ‍. පෞද්ග­ලික පාසල් ගුරු­ව­රුන් කිහි­ප­දෙ­නකු 1860දී වර්ජ­න­යක නිරත වූ අතර, නැඟෙ­න­හිර පළාතේ වාරි­මාර්ග කම්ක­රුවෝ පිරි­සක්ද 1860දී වර්ජ­න­යක නිරත වී තිබේ. එහෙත් මේවා ක්ෂණික අර­ගල හා නැඟී සිටීම් පමණි.

ඒ අනුව වෘත්තීය සමිති ඉති­හා­සයේ ගුරු වෘත්ති­ක­යන්ට හිමි වන්නේ ප්‍රමුඛ ස්ථාන­යකි. ලංකා ගුරු සංග­මයේ නාය­ක­ත්ව­යෙන් ගුරු සම්මේ­ල­න­යේද සහාය ඇතිව 1975දී රුපි­යල් 355ක නව ගුරු වැටුප් සටන ඇතුළු ගුරු ඉල්ලීම් රැසක් දිනා­ගැ­නී­ම­ට ගුරු­ව­රුන් සමත් වෙන්නේ මේ අනු­වය. හැත්තෑව දශ­ක­යේදී පාල­ක­යන්ගේ උද­හ­සට හා අක්‍ර­මි­ක­තා­ව­ලට යට වී සිටි ගුරු පර­පුර ඉන් මුදා­ගෙන ගුරු අයි­තීන් රැක­දීමේ ක්‍රියා­ව­ලියේ මූලි­ක­ත්වය ගත්තේ එච්.එන්. ප්‍රනා­න්දුගේ නාය­ක­ත්ව­යෙන් ලංකා ගුරු සංග­ම­යයි. අධ්‍යා­ප­නයේ අයි­තිය වෙනු­වෙන් ඔවුහු එදාද පෙනී සිටි­යහ.

එබැ­වින් ගුරු­ව­රයා වෘත්තීය ක්‍රියා­මා­ර්ග­ව­ලට අව­තීර්ණ වීම අසා­ධා­රණ නැත. එහෙත් ඒ හා සම­ගා­මීව වන අ‍නෙකුත් ක්‍රියා ගැනද ඔවුන් සවි­ඥා­නක විය යුතු ය. ඊට හොඳම උදා­හ­ර­ණය වන්නේ පාස­ලට ගියද ගුරු­ව­රුන් නැති නිසා ඉන් පිට වූ දරු­වන් දෙදෙ­න­කුගේ ජීවිත අහිමි වීමය. දරු­වන් පාසල වෙත යොමු කළ පසු මවු­පි­යන් සිතන්නේ තම දරු­වන් ආර­ක්ෂි­තය කියාය. එහෙත් පාසලේ ගුරු­ව­රුන්, විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රුන් නොසිටි කල රැක­ව­ර­ණයේ රැ‍හැනින් මිදෙන දරු­වන් තම අභි­ම­තය පරිදි විවිධ දේ සඳහා යොමු වේ. බද්දේ­ගම හම්මෑ­ලිය සිසු­ව­කුට හා මහව නාගො­ල්ලා­ගම සිසු­ව­කුට යොවුන් වියේ­දීම ජීවි­තය අහිමි වන්නේ මේ අනු­වය. ඍජුව නොවුණත් වක්‍රව මේ මරණ දෙකම සිදු වන්නේ දරු­වන්ට පාසලේ රැක­ව­ර­ණය අහිමි වීම නිසාය.

ගුරු­ව­රුන්ට වැටුප් වැඩි කිරීම සම්බ­න්ධ­යෙන් විරුද්ධ නොව­නවා සේම එහි අග­ති­යක්ද කිසි­වෙක් නොද­කිති. එබැ­වින් ඔවුන්ගේ ඉල්ලීම අසා­ධා­ර­ණද නොවේ. ලෝකයේ දියුණු රට­වල ඉහ­ළම වැටුප් ලබන වෘත්ති­කයෝ ගුරු­වරු වෙති. එනි­සාම වත්මන් ආණ්ඩුව; ගෙවී ගිය මාස තුනක කෙටි කාලය ඇතු­ළත ගුරු වෘත්තිය සම්බ­න්ධ­යෙන් ඉතා වැද­ගත් යෝජනා දෙකක් ඉදි­රි­පත් කර තිබිණි. ඉන් පළ­මු­වැන්න වන්නේ ගුරු වෘත්ති­යට උපා­ධි­ධා­රීන් පම­ණක් බඳ­වා­ගැ­නී­මයි. දෙවැන්න වන්නේ සමා­ජයේ අභි­මා­න­වත් ලෙස ජීවත් වීමට අවැසි ඉහළ වැටු­පක් පිරි­නැ­මී­මය. මේ යෝජනා දෙකම ගුරු භූමි­කාවේ ප්‍රමි­තිය සම්බන්ධ සුබ පෙර නිමි­තිය. මෙවැනි ගෞර­ව­නීය පසු­බි­මක් ගුරු­ව­රයා වෙනු­වෙන් නිර්මා­ණය කිරීමේ ප්‍රායෝ­ගික සැලැ­ස්මක් රජය විසින් දැන් දියත් කර තිබේ.

ගුරු­ව­රුන් හා විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රුන් වෘත්තීය ක්‍රියා­මාර්ග උදෙසා මහ­ම­ඟට බසින්නේ අදාළ ගැටලු විස­ඳීම සඳහා කැබි­නට් මණ්ඩ­ල­යට අධ්‍යා­පන ඇමැ­ති­ව­රයා විසින් යෝජ­නා­වක් ඉදි­රි­පත් කරන දින­යේ­දී­මය. ගුරු භූමි­කාව සම්බ­න්ධ­යෙන් රජය ගෙන යන වැඩ­පි­ළි­වෙළ ගැන නිසි අව­බෝ­ධ­ය­කින් තොරව මේ ක්‍රියා­මා­ර්ග­යට උක්ත පිරිස පිළි­ප­න්නේද යන්න ගැන සමා­ජයේ කුකු­සක් ඇතිව තිබෙන්නේ මේ නිසාය.

මේ අතර ගුරු සේවය, විදු­හ­ල්පති සේවය හා ගුරු විශේ­ෂඥ සේවය ඒකා­බද්ධ සේවා­වක් බවට පත් කොට, ඔවුන්ගේ වැටුප් විස­මතා ඉවත් කර නව වැටු­ප්තල ස්ථාපිත කිරීම සඳහා අග­මැති හා මුදල් අැමති මහින්ද රාජ­පක්ෂ මහතා ඉදි­රි­පත් කළ යෝජ­නා­වට කැබි­නට් අනු­මැ­තිය ලැබී තිබේ. මේ යෝජනා මේ වසරේ පළමු අය-වැය ලේඛ­න­යට ඇතු­ළත් කර ක්‍රියා­ත්මක කරන බව තොර­තුරු සන්නි­වේ­දන තාක්ෂණ, උසස් අධ්‍යා­පන, තාක්ෂණ හා නවෝ­ත්පා­දන අමාත්‍ය හා සම කැබි­නට් ප්‍රකා­ශක, ආචාර්ය බන්දුල ගුණ­ව­ර්ධන කැබි­නට් තීරණ දැනුම් දීමේ මාධ්‍ය සාක­ච්ඡා­වේදී ප්‍රකාශ කළේය.

ශ්‍රී ලංකාවේ ගුරු­ව­රුන් උදෙසා විධි­මත් හා සාධා­රණ වැටුප් ක්‍රම­යක් හඳු­න්වා­දීමේ ප්‍රමුඛ ගෞර­වය හිමි විය යුත්තේ හිටපු අධ්‍යා­පන අමාත්‍ය දිවං­ගත අචාර්ය රිචඩ් පති­රණ­ටය. එහෙත් ඉන් පසුව බල­යට පත් එජාප ආණ්ඩු වරින් වර විවිධ චක්‍ර­ලේඛ ඉදි­රි­පත් කර­මින් මේ විධි­මත් ක්‍රම­වේ­දය අවි­ධි­මත් කළහ. එහි ප්‍රති­ඵ­ල­යක් ලෙස විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රුන් හා ගුරු­ව­රුන්ගේ වැටුප් ශ්‍රේණි අතර සැල­කිය යුතු මට්ටමේ විස­ම­තා­වක් ගොඩ­නැඟී තිබේ. පෙර චක්‍ර­ලේඛ අහෝසි කර, නව වැටුප් ක්‍රම­යක් මඟින් මෙකී ගැට­ලු­වට තිර­සර විස­ඳු­මක් සල­සන බව අධ්‍යා­පන ඇමැති ඩලස් අල­හ­ප්පෙ­රුම අව­ධා­ර­ණය කරන්නේ ඒ නිසාය.

අප්‍රි­කාවේ මසායි මාරා ගෝත්‍රි­ක­යන් අතර ඇති අපූරු කිය­ම­න­ක් මෙහිදී සිහිපත් වේ. ඒ, “ඔබ සැල­සුම් කරන්නේ වස­ර­කට නම් ධාන්‍ය වපු­රන්න. ඔබ සැල­සුම් කරන්නේ දස­ක­ය­කට නම් ගස් සිටු­වන්න‍. ඔබ සැල­සුම් කරන්නේ ජීවිත කාල­ය­ටම නම් ජන­තා­වට අධ්‍යා­ප­නය දෙන්න” යනු­වෙනි.

ආණ්ඩුව දරු­වන් වෙනු­වෙන් ‘ජීවිත කාල‍යක්’ සැල­සුම් කර­මින් සිටින මෙවැනි මොහො­තක, අනා­ගත පර­පු­රට අධ්‍යා­ප­නය දීමේ වග­කී­මට උරදී සිටින ගුරු­ව­රුන් සිය ශිෂ්‍ය පර­ම්ප­රාව ගැන මීට වඩා සවි­ඥා­නක විය යුතුය. ඔවුන්ගේ ගැටලු පිළි­බඳ ආණ්ඩුව ක්‍රියා කර­මින් සිටි­යදී වෘත්තීය අර­ගල කිරීම අනු­චි­ත­ යැයි කියන්නේ ඒ නිසාය. සැම­ටම දිසා‍පා­මොක්ලා විය නොහැකි වුවත් ඒ ගැන සංවේදි වීම හෝ වටි­න්නේය.

Comments