ජනතා සහන! | සිළුමිණ

ජනතා සහන!

දු යනු රාජ්‍ය­යක ප්‍රධාන ආදා­යම් මාර්ගය ලෙස සඳ­හන් වී ඇත. එහෙත් රටක බදු ප්‍රති­ප­ත්තිය රට­වැ­සි­යාට හිස­ර­ද­යක් නොවන තැනට වග­බ­ලා­ගැ­නී­මට පාල­ක­යන් ක්‍රියා කළ යුතුය. පැර­ණි­යන්ගේ උප­දේ­ශ­න­යට අනුව මීමැස්සා මල නොතළා රොන් උරා බොන්නා සේ, රාජ්‍ය පාල­ක­යාද ජන­තාව පීඩා­වට පත් නොකොට බදු අය කර­ගත යුතුය. දියුණු රට­වල් ස්වකීය පුර­වැ­සි­ය­න්ගෙන් ඉහළ බදු මුද­ලක් අය කර­ගනී. ඒ රට­වල ජන­තා­වගේ ආදා­යම ඉහළ පරි­මා­වක පව­තින අතර, රජය ඔවුන් වෙත පෙරළා සල­සන පහ­සු­ක­ම්වල තත්ත්ව­යද සතු­ටු­දා­ය­කය. එමෙන්ම දියුණු රට­වල බදු ප්‍රති­ප­ත්තිය අති­ශය සර­ලය; ජන­තා­වට පහ­ස‍ු­වෙන් වට­හා­ගත හැකිය. එහෙත් ශ්‍රී ලංකාවේ බදු ප්‍රති­ප­ත්තිය සංකී­ර්ණය; ජන­තා­වට පහ­සු­වෙන් වට­හා­ගත නොහැ­කිය.

පසු­ගිය ආණ්ඩුව එතෙක් පැවති බදු ක්‍රම­යට ප්‍රති­සං­ස්ක­රණ හඳුන්වා දුන් අතර අලුත් බදු ගණ­නා­වක්ද හඳුන්වා දුන්නේය. ඒ අනුව භාවිත බදු ක්‍රමය ඉතා සංකීර්ණ විය. එය මහ­ජ­නයා තූෂ්ණී­ම්භූත කරන බදු අය කිරී­මක් වූවා සේම දැඩි විවේ­ච­න­ය­ක­ටද හසු විය. ඉකුත් රජයේ ඉල­ක්කය වූයේ බදු මඟින් රාජ්‍ය ආදා­යම ඉහළ මට්ට­ම­කට ගෙන ඒම වුව එය සාර්ථක වූ බවක්ද පෙනෙ­න්නට නැත. බදු ප්‍රති­පත්ති අවුල් වන තර­මට ආර්ථි­කයේ හැසි­රී­මද අවුල් වෙයි. මේ අනුව ව්‍යාපා­රි­ක­යන් නව ආයෝ­ජන කිරී­මට පෙල­ඹුණේ නැත. රජයේ ඉහළ නිල­ධා­රීන් සිය මාසික ආදා­යම් සඟවා තබා­ගන්න වෑයම් කළ බවක්ද පෙනෙන්න තිබිණි. පැවති බදු ක්‍රම­යෙන් ජන­තාව බල­වත් පීඩා­ව­කට පත්ව සිටි බව නොයෙක් අව­ස්ථා­වල පැහැ­දිලි විය.

ගෝඨා­භය රාජ­පක්ෂ මහ­තාගේ දේශ­පා­ලන ව්‍යාපා­රය තුළ බදු සහන පිළි­බඳ පොරො­න්දුව ප්‍රධාන සටන් පාඨ­යක් බවට පත් වී තිබිණි. ඒ සටන් පාඨයේ කැපී­පෙ­නෙන ලක්ෂණ කිහි­ප­යක් පැව­තිණි. පළමු ලක්ෂ­ණය වන්නේ ජන­තා­වට පහ­සු­වෙන් වට­හා­ගත හැකි සරල බදු ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් හඳුන්වා දීමය. දෙවන ලක්ෂ­ණය සාමාන්‍ය ජන­තාව බදු බරෙන් නිද­හස් කිරී­මය. තෙවන ලක්ෂ­ණය බදු අය කරනු ලබන ආදා­යම් සීමා වෙනස් කිරී­මය. රටේ සංව­ර්ධ­නය සඳහා ඍජු දාය­ක­ත්ව­යක් සප­යන ක්ෂේත්‍ර­ව­ලින් අය කර­ගනු ලබන බදු හැකි තාක් අඩු කළ යුතුය යන්න ගෝඨා­භය රාජ­පක්ෂ මහ­තාගේ තවත් නිග­ම­න­යක් විය. ඉදි­කි­රීම් ක්ෂේත්‍ර­යෙන් අය කළ බදු අනු­පා­තය ඉහළ අග­යක් ගත් අතර, ඒ ක්ෂේත්‍රයේ විශාල පසු­බෑ­මක් පසු­ගිය කාලයේ දක්නට ලැබිණි.

නව රජයේ බදු ප්‍රති­ප­ත්තිය පසු­ගි­යදා එළි­දැ­ක්විණි. ඒ අනුව බදු වර්ග අටක් ඉවත දමා ඇත; නැත හොත් අහෝසි කර ඇත. වැට් බද්ද 8% දක්වා පහත දමා ඇත (එය 15%ක් ලෙස කලින් පැව­තිණි). විදුලි සන්දේශ බද්ද 25%කින් පහත දමා ඇත. ඉදි­කි­රීම් ක්ෂේත්‍රයේ බද්ද 14% දක්වා පහත දමා ඇත (එය පැවැ­තියේ 28%ක් ලෙසය). ජාතිය ගොඩ­නැ­ඟීමේ බද්ද අහෝසි කර ඇත (එය මහ­ජ­න­යාගේ විවේ­ච­න­යට වැඩි­යෙන්ම ලක් වූ බද්දක් ලෙස හැඳි­න්විය හැකිය). ආග­මික සිද්ධ­ස්ථාන බදු අය­කි­රී­මෙන් නිද­හස් කර ඇත. උප­යන විට ගෙවීමේ බද්දෙහි මාසික ආදා­යම් සීමාව රුපි­යල් ලක්ෂ දෙක­හ­මාර තෙක් ඉහළ දමා ඇත. විදේ­ශීය වෘත්තීන්හි යෙදෙ­මින් උප­යනු ලබන විදේශ විනි­මය සඳහා බදු අය කරන්නේ නැත. මේ අනුව සාමාන්‍ය ජන­තා­ව­ටද, ව්‍යාපා­රික ප්‍රජා­ව­ටද හිත­කර බදු ක්‍රම­යක් හඳුන්වා දී ඇතැයි සතුටු විය හැකිය.

ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාගේ අද­හස වී ඇත්තේ බදු ප්‍රති­ප­ත්තිය සමා­ලෝ­ච­නය කොට, එය මුළු­ම­නින්ම වෙනස් කළ යුතු බවයි. එහිදී සලකා බැලිය යුතු සාධක කිහි­ප­යක්ද ඉදි­රි­පත් වී ඇත. සාමාන්‍ය ජන­තාව බදු බරින් නිද­හස් කිරීම හා ආර්ථි­කයේ ප්‍රබෝ­ධ­යට ලක් කළ යුතු අංශ­ව­ලට බදු සහන සැල­සීම ඒ සාධක අතර පවතී. බදු අය කිරීම් රටේ ආන­යන අප­න­යන කෙරෙ­හිද බල­පායි. ආර්ථි­කය නැංවීම සඳහා අප­න­යන ක්ෂේත්‍රය පුළුල් කළ යුතුය. ආන­යන ක්ෂේත්‍රය හැකි තාක් හැකි‍ළිය යුතුය. විවෘත ආර්ථි­කය යටතේ ආන­යන සීමා පැන­වීම සිදු නොවූ අතර, අන­වශ්‍ය භාණ්ඩ­ව­ලින් දේශීය වෙළෙ­ඳ­පොළ පිරී ගියේය. ගම්මි­රිස්, ගොරකා, සිය­ඹලා, හඳු­න්කූරු වැනි ද්‍රව්‍ය පවා පිට­ර­ටින් ගෙන්වීම සිරිත විය. ප්‍රති­අ­ප­න­යන වැඩ­ස­ට­හන යටතේ මේ සඳහා සහන සැල­සුණු අතර, එම­ඟින් විදේශ විනි­මය ගැට­ලු­වක්ද, අප­න­යන දුර්වල වීමක්ද මතු විය.

රටක ආර්ථි­කය හැසි­ර­වීම සිල්ලර කඩ­යක් පව­ත්වා­ගෙන යෑම තරම් ලෙහෙසි-පහසු කට­යු­ත්තක් නොවේ. ලෝක ආර්ථික තත්ත්වය සේම එහි නව ප්‍රව­ණ­තාද සැල­කි­ල්ලට ගනි­මින් ආර්ථි­කය හැසි­ර­වීම එක අත­කින් සිදු විය යුතුය. තව අත­කින් කලා­පීය රට­වල සංව­ර්ධන වේග­යන් සැල­කි­ල්ලට ගනි­මින් වාර්ෂික ආර්ථික වෘද්ධිය පව­ත්වා­ගත යුතුය. තවත් අත­කින් ජන­තා­වගේ ආදා­යම් මට්ටම වාර්ෂි­කව ඉහළ නැංවී­මට අදාළ සාධ­නීය පිය­වර ගත යුතුය. මේ සියල්ල කළ හැක්කේ ආර්ථි­කය පිළි­බඳ පුළුල් දැක්මක් ඇතිව වැඩ­ස­ට­හන් ක්‍රියා­ත්මක කිරී­මෙන් පමණි. මුදල් අමා­ත්‍යාං­ශය, මහ බැංකුව, ප්‍රති­පත්ති සම්පා­ද­නය වැනි විෂ­ය­පථ භාර කළ යුත්තේ ඒ පිළි­බඳ පරි­ණත ඥාන­යක් සහිත පුද්ග­ල­යන්ට පමණි. පසු­ගිය ආණ්ඩුව ඉහත කී ක්ෂේත්‍ර හා ආය­තන නුසු­දුසු පුද්ග­ල­යන්ට භාර දීම නිසා ආර්ථි­කය පිරි­හිණි. වත්මන් ආණ්ඩුව එය පාඩ­ම­කට ගත යුතුව තිබේ.

නව ආණ්ඩුව බල­යට පත් වී ගෙවී ගිය දින කිහි­ප­යේදී ගත් තීන්දු-තීරණ දෙස බලන විට පෙනී යන්නේ ජන­තා­වාදි ආර්ථික ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් අනු­ග­ම­නය කිරී­මට උත්සුක වන බවයි. බදු ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් ඔස්සේ ජන­තා­වගේ බදු බර නිද­හස් කිරී­මට ගත් පිය‍ව­රෙන් ඒ බව පැහැ­දිලි වෙයි. බදු­ව­ලින් පම­ණක් ආර්ථි­කය ගොඩ­නැං­විය නොහැ­කිය. බදු ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණය සමඟ රාජ්‍ය සේවාව කාර්ය­ක්ෂම කිරී­මද නොප­මාව ඉටු කළ යුතුව තිබේ.

Comments