රාජ්‍ය සේවක අභි­මා­නය | සිළුමිණ

රාජ්‍ය සේවක අභි­මා­නය

රාජ්‍ය ‍සේවය පිළි­බඳ මේ දින­වල යළිත් අව­ධා­නය යොමුව තිබේ. එක් අත­කින් ඒ සඳහා බලපෑ කාරණා කිහි­ප­යක් ඇත. එකක් ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණය කට උඩට ආ කාලයේ රාජ්‍ය සේවය නියෝ­ජ­නය කරන විවිධ වෘත්තීය සමිති විසින් ආරම්භ කරන ලද වර්ජ­නයි. ඊළ­ඟට අපට මතක් වන්නේ ඒ ආස­න්න­යේ­දීම රාජ්‍ය සේවක වැටුප් වැඩි කිරීම සඳහා මුදල් අමා­ත්‍ය­ව­රයා විසින් ඉදි­රි­පත් කරන ලද අතුරු සම්මත ගිණු­මට අදාළ යෝජ­නා ය. මේ දින­වල රාජ්‍ය සේවය ගැන දේශ­පා­ලන වේදි­කාවේ වැඩි අව­ධා­න­යක් යොමු වන්නේ ලබන සතියේ පැවැ­ත්වී­මට නිය­මිත ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණ­යට අදාළ තැපැල් ඡන්ද විම­සී­ම නිසාය. මේ ප්‍රධාන පෙළේ කාරණා ත්‍රිත්වය නිසා පසු­ගිය කාලයේ රාජ්‍ය සේවය පිළි­බඳ මෙරට සමාජ තලයේ විවිධ කතා­බහ විවේ­චන යෝජනා ඉදි­රි­පත් විය.

ශ්‍රි ලංකාවේ රාජ්‍ය අංශයේ සේවය කරන සමස්ත පිරිස ලක්ෂ 10කට ආස­න්නය. ත්‍රිවිධ හමුදා පොලි­සිය ඇතුළු ආර­ක්ෂක අංශද මෙයට ඇතු­ළත් වෙයි. ප්‍රධාන වශ­යෙන් රාජ්‍ය අංශයේ සේවා­මය කාර්යය සඳහා දාය­ක­ත්වය ලබා දෙන මානව සම්පත මෙහි නියෝ­ජ­නය වෙයි. කම්ක­රු­වාගේ සිට අමා­ත්‍යාංශ ලේක­ම්ව­රයා දක්වාම වූ පුළුල් ධූරා­වලි නියෝ­ජ­න­යක් මෙම රාජ්‍ය සේවයේ ඇත. එය ලෝකයේ ඕනෑම රටක දැකිය හැකි තත්ත්ව­යකි. ආර­ක්ෂක, පරි­පා­ලන, සෞඛ්‍ය, අධ්‍යා­පන, යටි­තල පහ­සු­කම් සම්පා­දන, ඉංජි­නේරු, තාක්ෂණ සේවා ආදි පුළුල් පරා­ස­යක විහි­දෙන මේ රාජ්‍ය සේවාව සම්බ­න්ධ­යෙන් පොදුවේ රටේ ජන­තාව පැත්තෙන් ඇත්තේ සර්ව සුබවාදී ආක­ල්ප­යක් නම් නොවේ. එසේ වුවද රාජ්‍ය යන්ත්‍ර­ණය ක්‍රියා­ත්මක කිරී­මේදී ඔවුන්ගේ සක්‍රිය දාය­ක­ත්වය තීර­ණා­ත්මක වී තිබේ. මේ බව රජ­ය ද අව­බෝධ කර­ගෙන සිටින බව පෙනෙ­නුයේ ඔවුන් කෙරෙහි රජය විවිධ වර­ප්‍ර­සාද අවස්ථා සහ ප්‍රති­ලාභ ගොන්නක් ලබා දෙන විට ය. මේ වන විට රාජ්‍ය සේව­ක­යන්ට පොදුවේ ලැබෙන හිමි­කම් වර­ප්‍ර­සාද ගණ­නා­වක් තිබේ. එ්වා දුම්රිය වාර ප්‍රවේශ පත්‍ර­යේදී ලැබෙන සහ­නය, වාර්ෂි­කව පවු­ලට ලැබෙන දුම්රිය ප්‍රවේශ පත්‍ර, විවිධ ආය­ත­න­ව­ලට අදාළ වූ දීම­නා­වල සිට තීරු බදු රහිත වාහන බල­ප­ත්‍රය දක්වා පුළුල් පරා­ස­යක විහි­දෙයි. එයට සුබ සාධන අංශ­යෙන් අග්‍ර­හාර රක්ෂණ විවිධ ණය පහ­සු­කම් ආදි­යද ඇතු­ළත් ය. මේ සියලු වර­ප්‍ර­සාද රාජ්‍ය සේව­ක­යන් වෙත ලබා දෙන්නේ රජය ඒ වෙනු­වෙන් ඇතැම් විට අති­වි­ශාල මුදල් අති­රේක පිරි­වැ­යක් ලෙස දර­මිනි. මේ වර­ප්‍ර­සා­ද­ව­ලට අම­ත­රව පත් වන විවිධ රජය වරින් වර විවිධ වැටුප් වර්ධක ලබා දීම ද සිදු විය. කෙසේ වුවත් මෙවැනි වැටුප් වර්ධක රාජ්‍ය අය­වැ­යට අධික බරක් වුව ද රටේ සමා­ජා­ර්ථික පසු­බිම තුළ රාජ්‍ය භාණ්ඩා­ගා­ර­යට මේ කැප­වීම කර­න්නට සිදු වේ.

මෑත කාලයේ සිදු කරන ලද විසල්ම වූ රාජ්‍ය සේවක වැටුප් වැඩි­කි­රීමේ කාර්ය­යට ගෙල දුන්නේ මේ ආණ්ඩු­වයි. රාජ්‍ය සේවයේ කාර්ය­ක්ෂ­ම­භා­ව සම්බ­න්ධ­යෙන් සහ මේ රටේ අර්ධ රාජ්‍ය හෝ පෞද්ග­ලික අංශයේ සේවක සේවි­කා­වන් වෙනු­වෙන් හිමි වන වර­ප්‍ර­සා­ද­ව­ලට සාපෙ­ක්ෂව ඔවුන්ගේ කාර්ය­ක්ෂම බව පිළි­බ­ඳව රාජ්‍ය අංශ­යට පව­තින චෝදනා නිසා මෙවැනි වැටුප් වැඩි කිරීම් ඇතැම්හු සුබ­වා­දීව නොද­කිති. එවැනි විවේ­චන පවා දරා­ග­නි­මින් රජය වැටුප් වැඩි කිරී­මට කට­යුතු කළ අතර සම­ස්ත­යක් ලෙස මේ තත්ත්වය නිසා 2015 වස­රට සාපෙ­ක්ෂව රජයේ සේව­ක­ය­කුගේ වැටුප 2020 වස­රේදී 107%කින් වැඩි වෙයි. එ් සීමා­ව ද ඉක්ම­ව­මින් 250%කට අධික වැටුප් වැඩි වීමක් ද ඇතැම් නිල­ත­ල­ව­ලට ලැබෙන අයුරු පසු­ගි­යදා මුදල් අමාත්‍ය මංගල සම­ර­වී­හර මහතා විසින් පෙන්වා දෙනු ලැබ තිබිණි.

මේ විසල් වැටුප් වැඩි කිරී­මට අම­ත­රව රජය පසු­ගි­යදා තම අතුරු සම්මත ගිණුම පාර්ලි­මේ­න්තු­වට ඉදි­රි­පත් කළේ රාජ්‍ය සේව­ක­යන් වෙනු­වෙන් තවත් සහන මල්ලක් ද ලබා දෙමිනි. මේ අතුරු සම්මත ගිණුමේ ඇති යෝජ­නා­ව­ලට අනුව රාජ්‍ය සේවක ආපදා ණය සීමාව රු. 250,000 සිට 350,000 දක්වා ඉහළ නැංවීම, කාර්යාල සේවක සේවයේ නිල­ධා­රීන්ගේ වාර්ෂික නිල ඇඳුම් දීම­නාව වැඩි කිරීම, පාපැදි ණය සීමාව වැඩි කිරීම සහ පොලිය අඩු කිරීම, ඇස් කන්නාඩි දීම­නාව රු. 500ක් දක්වා වැඩි කිරීම, තෝරා­ගත් සේවා­ව­ලට අනි­වාර්ය පුහුණු වැඩ­ස­ට­හන් ක්‍රියා­ත්මක කිරීම, ග්‍රාම නිල­ධා­රීන්ට අදාළ දීමනා ඉහළ නැංවීම ඇතුළු යෝජනා ගණ­නා­වක් ඇතු­ළත් විය. මේ සියලු යෝජනා රාජ්‍ය සේවයේ යෙදෙන නිල­ධා­රීන්ට ධෛර්ය­යකි. එසේම ඔවුන්ට මේ සමා­ජයේ අභි­මා­න­වත් ලෙස ජීවත් වීමට ලැබෙන දිරි­යකි. මිලි­ය­න­යක් පමණ වන රාජ්‍ය සේවයේ නිරත වන්නන්ට මේ ප්‍රති­ලාභ ලබා දීම අභි­යෝ­ග­යක් වුවද සමස්ත රටේ ජන­තාව රාජ්‍ය සේව­ක­යන්ගේ මෙකී අභි­මා­නය සහ වෘත්තීය ගරු­ත්වය වෙනු­වෙන් එය දරා­ගැ­නීම බලා­පො­රොත්තු විය හැකිය. එසේ වුව ද ඔවුන්ට රජය මඟින් දැඩි කැප වීම­කින් යුතුව ලබා දෙන මේ සහ­න­යන්හි වටි­නා­කම තේරුම් ගැනීම රාජ්‍ය සේව­කයා සතු මූලික වග­කී­මකි. මේ වග­කී­මට අදාළ ප්‍රති­ලා­භය ඔවුන්ට පෙරළා ලබා දීමට සෑම දින­කම අව­ස්ථා­වක් උදා වෙයි. ඒ තමන් හමු­වට එන රටේ ජන­තා­වට උත්තුංග වූ තම සේවය නිසි පරිදි ලබා­දී­ම ය. රටේ කාර්ය­ක්ෂ­ම­තා­වට රටේ ඉදිරි ගම­නට දිරි­යක් වීම ය.

Comments