ද්වී-මහල් ස්තූප මහා පැර­කු­ම්බා­වන්ගේ අත්හදා බැලී­මක්ද? | සිළුමිණ

ද්වී-මහල් ස්තූප මහා පැර­කු­ම්බා­වන්ගේ අත්හදා බැලී­මක්ද?

කේ. උදේනි අරු­ණ­සිරි පුරා­විද්‍යා දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුව, රත්න­පුර

ස්තූප­යක මූලික කොටස් හඳු­නා­ගැ­නී­මේදී පේසාව මත ගර්භය, ගර්භය මත හතැ­රැ­ස්කො­ටුව, හතැ­රැ­ස්කො­ටුව මත දේව­තා­කො­ටුව, දේව­තා­කො­ටුව මත කොත්කැ­රැල්ල, කොත්කැ­රැල්ල මත කොත ආදී ලෙස පිළි­වෙ­ළින් දක්වනු ලැබේ. නමුත් යමෙකු පේසාව මත ගර්භ­යත් එම ගර්භය මත නැවත පේසා­වක්ද එම පේසාව මත ගර්භ­යක් යැයි සඳ­හන් කළ­හොත් මහත් ප්‍රහේලි­කා­වක් වනු ඇත. මන්ද මෙරට ප්‍රච­ලිත ස්තූප හැඩ අතර එවැනි ආකෘ­තික නිර්මාණ සාධක පිළි­බඳ මෙතෙක් කථි­කා­වක් ඇති නොවී­මයි. නමුත් එවැනි ස්තූප ත්‍රිත්ව­යක සාධක හමු වී ඇත. මේ ඒ ඓති­හා­සික වාස්තු විද්‍යා­ත්මක නිර්මා­ණය පිළි­බඳ කථි­කා­වකි.

සාම්ප්‍ර­දා­යික ස්තූප

පුරාණ ස්තූප­යක ප්‍රධාන අංග ලෙස තුන්ම­හල් පේසාව, ගර්භය, හර්මි­කාව, යූපය හා ඡත්‍රා­ව­ලිය හඳු­නා­ගත හැකිය. පසු­කා­ලී­නව හර්මි­කාව හත­රැස් කොටුව බව­ටත්, යූපය දේවතා කොටුව බව­ටත්, ඡත්‍රා­ව­ලිය කොත්කැ­රැල්ල බව­ටත් විකා­ශ­නය වී තිබේ. ස්තූප­යක වාස්තු විද්‍යා අංග අතර ගර්භ­යට ප්‍රධාන තැනක් හිමි වේ. ස්තූප­යක හැඩය තීර­ණය වන්නේ ගර්භයේ හැඩය අනු­වය. වෛජ­යන්ත පොතේ ස්තූප හැඩ 6ක් දක්වා ඇත. ඝණ්ටා­කාර, ඝටා­කාර, බුබ්බු­ලා­කාර, ධාන්‍යා­කාර, පද්මා­කාර, ආම්ලා­කාර යන්න එම හැඩ වේ. මංජු ශ්‍රී භාෂිත වාස්තු විද්‍යා ශාස්ත්‍රයේ ඉහත ස්තූප හැඩ­ව­ලට අම­ත­රව ප්ලාණ්ඩ­වා­කාර නමින් ලූනු ගෙඩි­යක හැඩය ඇති ස්තූප හැඩ­යක් සඳ­හන් කර ඇත. ඒ අනුව ස්තූප­යක ගර්භ­යට පසුව පිහි­ටියේ හර්මි­කාව හෝ හතැ­රැස් කොටු­වයි.

ද්වී මහල් ස්තූප

එම කිසිදු වාස්තු­විද්‍යා ශාස්ත්‍ර­යක ගර්භ­යක් මත නැව­තත් පේසා­ව­ළලු පිහි­ටුවා කුඩා පූර්ණ ස්තූප­යක් නිර්මා­ණය කළ බවට සඳ­හන් නොවේ. නමුත් එවන් ස්තූප නිර්මා­ණ­යන් පිළි­බඳ මෙර­ටින් පුරා­වි­ද්‍යා­ත්මක සාධක ලැබී ඇත. ලක්දිව ස්තූප නිර්මාණ තාක්ෂ­ණයේ අපූ­ර්ව­තම අත්හදා බැලී­මක් ලෙස එම සොයා­ගැ­නීම පෙන්වා­දිය හැකිය. ඊට දැක්විය හැකි නිද­ර්ශන කීප­යකි.

1. දාගැ­බක් මත දාගැ­බක් කරවූ “ද්වී-මහල් ස්තූප” 3ක් මෙර­ටින් හමු­වීම

2. එම ද්වී-මහල් ස්තූප 3 පුරාණ ලක්දිව මූලික බෙදීම් වූ රුහුණු, මායා, පිහිටි යන ප්‍රදේශ පද­නම් කර­ගෙන ගොඩ­නඟා තිබීම

3. එම ද්වී-මහල් ස්තූප 3ම එකම රාජ්‍ය පාල­ක­යෙකු විසින් නිර්මා­ණය කර තිබීම

4. එම ද්වී-මහල් ස්තූප 3ම ආග­මික අව­ශ්‍ය­තා­ව­න්ගෙන් බැහැ­රව පෞද්ග­ලික ස්මර­ණ­යන් සඳහා ගොඩ­නඟා තිබීම

එම ද්වී-මහල් ස්තූප තුන වන්නේ දැදි­ගම සූති­ඝර චේතිය, පොලො­න්න­රුවේ දෙමළ මහා සෑය හා මොන­රා­ගල යුද­ග­නාව ස්තූප­යයි. එම අපූ­ර්ව­තම ස්තූප ත්‍රිත්වයේ නිර්මා­තෘ­ව­රයා පුල­ති­සි­පුර රජ කළ මහා පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජුය.

මහා පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජු ඉදි කළ ස්තූප අත­රින් පුරාණ මායා රටේ සූති­ඝර සෑය, පුරාණ පිහිට රටේ කළ දෙමළ මහා සෑය හා පුරාණ රුහුණූ රටේ ඉදි කළ රත්නා­වලී සෑය (වර්ත­මා­නයේ යුද­ග­නාව සෑය ලෙස හැඳින්වේ) මෙරට ස්තූප කලාවේ අපූ­ර්ව­තම නිර්මා­ණයෝ වෙති. එහිදී තුන්ම­හල් පේසාව ඉදි කර ඒ මත ගර්භ­යෙන් අඩක් ඉදි කර ඇත. අන­තු­රුව අඩක් නිම කළ ගර්භයේ සම­තලා ගඩොල් ඇතු­රුම මත නැව­තත් කුඩා ප්‍රමා­ණයේ ස්තූප­යක් නිර්මා­ණය කර ඇත. එම කුඩා ස්තූප­යේද පේසාව, ගර්භය ආදීවූ ස්තූප­යක මූලි­කාංග පැවැති බවට සාධක ලැබී තිබේ. එම ස්තූප තුනෙන් පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජු විසින් පළ­මුව නිර්මා­ණය කර­න්නට යෙදුණ දෙමළ මහා සෑය විශා­ල­වත් ඉන් අන­තු­රුව නිර්මා­ණය කරන ලද යුද­ග­නාව සෑය ඊට වඩා ප්‍රමා­ණ­යෙන් කුඩා­වත් එයින් පසු නිර්මා­ණය කරන ලද සූති­ඝර චේතිය ඊටත් වඩා ප්‍රමා­ණ­යෙන් කුඩා වන පරි­දිත් නිර්මා­ණය කර ඇත.

මහා පරා­ක්‍ර­බාහු රජු තමන් උපන් දැදි­ගම පුර­ව­රයේ තමන් උපන් ස්ථානයේ සූති­ඝර චේතිය ඉදි කර තිබේ. කාල­යාගේ ඇවෑ­මෙන් නට­ඹුන්ව පැවැති එම ස්තූපය පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජු විසින් තමන් උපන් ස්ථානයේ කරන ලද දාගැබ විය හැකි බව එච්.ඩබ්. කොඩ්රි­න්ටන් 1930 දී ප්‍රකාශ කර තිබේ. ඒ පිළි­බඳ පර්යේ­ෂ­ණය කිරී­මට 1947 දී පුරා­විද්‍යා දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුව මඟින් කැණීම් ආරම්භ කරන ලදී. එම ස්තූපයේ වට­ප්‍ර­මා­ණය අඩි 804ක් ලෙසත් උස අඩි 47ක් බවත් අනා­ව­ර­ණය විය. පේසා­ව­ළලු තුන මත අඩක් නිම කරන ලද ගර්භය මත වූ තැනි­ත­ලාවේ මධ්‍ය­යට ආස­න්නයේ තවත් කුඩා ස්තූප­යක නට­ඹුන් හමුවී තිබේ. එහි පේසා­ව­ළ­ලු­වල නට­ඹුන් තිබූ බව එම කැණීම් වාර්තාවේ සඳ­හන් වේ.

පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජ විසින් කර­වන ලද දෙමළ මහා සෑය ලද යුද ජය­ග්‍ර­හ­ණය ස්මර­ණය කරනු පිණිස ඉදි­ක­රන ලද්දකි. එම දාගැ­බේද දැනට ලැබී ඇති සාධක අනුව පේසා නිමවා ඒ මත ගර්භ­යෙන් අඩක් නිර්මා­ණය කර ඒ මත වූ පැතැලි මළුව මත කුඩා ස්තූප­යක් නිර්මා­ණය කර ඇති බවට අනා­ව­ර­ණය වේ.

හෙතෙම තෙව­නුව කර­න්නට යෙදුණු රත්නා­වලී දාගැබ (වර්ත­මාන යුද­ග­නාව) තම මව වූ රත්නා­වලී කුම­රිය ස්මර­ණය කරනු පිණිස නිර්මා­ණය කරන ලද්දකි. වර්ත­මා­නයේ එහි උස මීටර් 26ක් වන අතර වට­ප්‍ර­මා­ණය අඩි 1038 අඟල් 6කි. එම ස්තූපය නිර්මා­ණ­යේ­දීද පේසාව මත ගර්භ­යෙන් අඩක් නිමවා ඒ මත වූ සම­තලා බිමෙහි කුඩා ස්තූප­යක් ගොඩ­නංවා තිබූ බවට සාධක ඇත.

කොට­වෙ­හෙර සම්ප්‍ර­දාය

එම ස්තූප 3 සම්බ­න්ධ­යෙන් විද්ව­තුන් අතර පව­තින එක් මත­යක් වන්නේ ඒවා කොට­වෙ­හෙර සම්ප්‍ර­දායේ ස්තූප බවය. ඒ මත­යට අනුව කොට­වෙ­හෙර සම්ප්‍ර­දායේ ස්තූප­වල කොත්කැ­රැ­ල්ලක් නැත.

නමුත් ස්තූප නිර්මාණ තාක්ෂ­ණය පිළි­බඳ උප­දෙස් සපයා ඇති කිසිදු ඓති­හා­සික ශිල්ප ශාස්ත්‍ර ග්‍රන්ථ­යක එවැනි සම්ප්‍ර­දා­යක් හෝ හැඩ­යක් පිළි­බඳ සඳ­හන් වී නැත. ඒ අනුව එම මතය විවා­ද­යට තුඩුදේ. නමුත් මෙර­ටින් එම හැඩ­යෙන් යුතු තවත් ස්තූප ගණ­නා­වක් (ලාහු­ගල කොට­වෙ­හෙර, දැලි­වල කොට­වෙ­හෙර) හමු­වී­මෙන් එය නව ආකෘ­ති­යක අත්හදා බැලී­මක්ද නැතො­හෙත් ස්තූප නිර්මා­ණය අත­ර­මග ඇන­හි­ටී­මක්ද යන්න විමසා බැලිය යුතු වේ.

නමුත් සූති­ඝර, යුද­ග­නාව හා දෙමළ මහා සෑවල දක්නට ලැබෙන ආකෘ­තිය කොට­වෙ­හෙර සම්ප්‍ර­දාය යැයි පෙන්වා­දෙන ආකෘ­තිය ඉක්මවා යෑමක් බව පෙනේ.

කොට­වෙ­හෙර සම්ප්‍ර­දා­යක් පිළි­බඳ ප්‍රබල කථි­කා­වක් ගොඩ­නො­න­ඟන විද්ව­තුන් ශිල්ප ශාස්ත්‍ර ග්‍රන්ථ­වල සඳ­හන් හැඩ පම­ණක් මෙරට ශේෂවී ඇති නට­ඹුන් ස්තූප­ය­න්ගෙන් දැකී­මට උත්සාහ ගැනීම නිසා එම ස්තූප තුනෙහි වන විශේ­ෂ­ත්වය මඟ­හැරී ඇති බව පෙනේ. පොලො­න්න­රුව ශුද්ධ චතු­ර­ස්‍රයේ ඇති සත් මහල් ප්‍රාසා­ද­යද මෙරට විශේෂ ආකෘ­ති­ය­කින් හෙබි ස්තූප­යකි. නමුත් මෙර­ටින් හමු වී ඇති උක්ත ද්වී-මහල් ස්තූප ආකෘ­තිය පිළි­බඳ මෙතෙක් විශේෂ අව­ධා­න­යක් යොමු වී නැති බව පෙනේ.

මහා පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජ­තුමා මුළු ලක්දි­වම එක්සේ­සත් කර පරා­ක්‍රම සමු­ද්‍රය වැනි මහා සාගර බදු වාරි­ක­ර්මාන්ත ඉදි කර මහා වෙන­සක් සිදු කළා සේම මෙරට ස්තූප නිර්මාණ තාක්ෂ­ණ­යට නව ආකෘ­ති­යක් හඳුන්වා දෙමින් යම් අත්හදා බැලී­මක් කිරී­මට උත්සාහ කළ බවට අනු­මාන කිරීම යුක්ති සහ­ග­තය. ඒ පිළි­බඳ පැහැ­දිලි නිග­ම­න­ය­කට එළ­ඹී­මට කථි­කා­වක් අව­ශ්‍යය.

Comments