පොසොන් පෝයට පසු පරි­ස­රය | සිළුමිණ

පොසොන් පෝයට පසු පරි­ස­රය

දොළො­ස්වන ශත­ව­ර්ෂයේ පොළො­න්න­රුවේ සිට ලංකාව පාල­නය කළ, බුදු දහමේ ආභා­ෂය ලැබූ කීර්ති නිශ්ශංක මල්ල රජ­තුමා විසින් රුව­න්වැලි සෑ භුමියේ සිට­වන ලද ගල් පූව­රු­වක මෙසේ ලියා ඇත. “මේ ස්ථානයේ වයන ලද බෙර­යක ශබ්දය ඇසෙන දුර ඇතු­ළත භුමිය තුල සත­කුගේ දිවි තොර කළ යුතු නැත”

ගෙවී ගියේ පොසොන් උත්සව සමය ය.

කූට­දන්ත සුත්‍රය අනුව බුදු දහ­මෙන් පෙන්වා දෙන්නේ, ආණ්ඩුව හෝ රජ­යක් මඟින් ගස් වැල් සතුන් සහිත අනෙක් ජිව ගෝලය ආරක්ෂා කිරීමේ වැද­ග­ත්කම වේ යනු­වෙනි.

පොසොන් වනාහී ශ්‍රී ලංකාව තුළ සිදු වූ අසි­රි­මත් ම විප්ල­වයේ ප්‍රති­ප­ල­යයි.

එය සම­රනු වස් රට පුරාත්, ප්‍රමු­ඛ­කොට අනු­රා­ධ­පු­රය පුරාත් උත්ස­ව­ශ්‍රී­යක් ගෙන තිබිණි. ලක්ෂ සංඛ්‍යාත බැති­ම­තුන් අනු­ර­පුර පොසොන් වන්ද­නා­වට එක් වූහ.

සති­යක් ඉක්ම ගිය කල්හි 'උත්සව සමය' නිමා විය.

දැන් එහි ශේෂ වූ දෑ බොහෝ ය.

පොලි­තීන්, ප්ලාස්ටික් බෝතල් සහ බඳුන් සිද්ධ­ස්ථාන අවට ද මඟ දෙපස ද කඳු ගැසී තිබේ. මිහි­න්තලේ සහ අනු­රා­ධ­පුර ප්‍රදේ­ශ­වල වන්දනා සම­යෙන් පසුව වැව් පිටි පරි­හ­ර­ණය කළ නොහැකි මට්ට­මට දූෂ­ණය වී ඇති බවට ගම්මු සාක්ෂි දරති. පිට පළා­ත්ව­ලින් පැමි­ණෙන ලක්ෂ ගණ­නක් වු ජන­තා­වට අවශ්‍ය යටි­තල පහ­සු­කම් නොමැති වීම මේ තත්ත්ව­යට බලපෑ එක් හේතු­වකි. එහෙත් දරා නොයන අප­ද්‍රව්‍ය දමා යෑම ශිෂ්ට­ත්වය පිළි­බඳ ගැට­ලු­වකි.

බුදු දහම යනු පරි­සර සංවේදී දැක්මක් සහිත සාර දර්ශ­න­යකි. බුදුන් වහන්සේ රුක් මුල වැඩ සිටී­මට ඉම­හත් කැමැ­ත්තක් දැක්වූහ. වනා­රෝප සූත්‍ර­යට අනුව වන උයන් වැවීම දිවා රාත්‍රී දෙකෙ­හිම පි වැඩෙන ක්‍රියා­වකි. එසේ නම් බෞද්ධ­යන්ගේ යුතු­කම හා වග­කීම වන්නේ තිබෙන වන උය­න්වත් ආරක්ෂා කිරීම ය.

'ආන­න්ද­යෙනි, සුළ­ඟින් සැලුණු ඒ තාල වෘක්ෂ පන්තීන්හී මිහිරි වූ ද, සිත් අල­වන්නා වූ ද, සිත් මත් කරන්නා වූ ද හඬෙක් වෙයි'

බුදු හිමි වරක් ආනන්ද හිමිට දෙසූහ. යම් තැනෙක දිය බී ඊට මල පහ කරන්නේ නම් හෙතෙම සිව­ලෙකි' කියා පරි­වාර පාලි­යෙහි වෙයි.

ගමන් බිමන් වලදී ගෙන යන නොදි­රන බඳුන් සහ පොලි­තීන් ආපසු රැගෙන යෑමේ පුරුද්ද ඇත්තේ සුළු පිරි­ස­කට ය. ඇතැම්හු හිස්වූ වීදුරු බෝතල් විනෝ­ද­යට ගලේ ගසා විසු­රුවා දමති. මේවා පයෙහි ඇනී­මෙන් දුකට පත්වන්නේ ද තවත් මිනි­සකු බව නොසි­තති.

වන්දනා සම­යෙන් පසුව කසළ කඳු ඉවත් කිරීම සඳහා රජ­යට විශාල පිරි­වැ­යක් දැරී­මට සිදු වෙයි. මෙයින් හැඟෙන්නේ එක් පිරි­සක් කරන වර­ද­කට සමස්ත ජන­තා­වගේ බදු මුද­ලින් වන්දි ගෙවී­මට සිදුව ඇති බව ය. මෙය ඉතා කන­ගා­ටු­දා­යක තත්ත්ව­යකි.

පසට එක්වී ඇති පොලි­තින් ප්‍රමා­ණය අනුව බලන විට දශක කිහි­ප­යක් යන තුරු ප්‍රකෘති තත්ත්ව­යට පැමි­ණීම වැල­කෙනු නිසැක ය.

වන්ද­නාවේ යන වැඩි­හි­ටි­ය­න්ගෙන් දරු­වන්ට ලැබෙන්නේ නරක ආද­ර්ශ­යකි. මෙය වැඩි­හි­ටි­යන්ගේ චින්තන ක්‍රමයේ ඇති වර­දකි. ආගම් භක්තිය තිබූ පම­ණින් චරිත හැඩ­ගැ­සී­මක් ඇති වේ යැයි නොසි­තිය යුතුය.

බුදු සමය සහ ලාංකි­ක­යාගේ ජීවි­තය ගැන සුහඳ හා ගැඹුරු හැඟී­මෙන් කරුණු දැක්වු හෙළයේ මහ ගත් කතු­වර මාර්ටින් වික්‍ර­ම­සිංහ මෙසේ ලිවීය.

"මෙකල දරු­වන්ට උග­න්වනු ලබන්නේ බුදුන් වහන්සේ උත්තර මනු­ෂ්‍ය­යකු ලෙස කරන ලද ආත්ම පරි­ත්‍යා­ගය, ආත්ම සංය­මය, සතු­ර­න්ටත් පාපී­න්ටත් දිළි­න්ද­න්ටත් දක්වන ලද මහා කරු­ණාව, දයාව, ආදී අපිස් ගුණ හා සාදු ගුණ ද දැක්වෙන චරි­තාංග නොවේ. බුද්ධ චරි­ත­යෙහි ඒ උත්ත­මාංග කිය­වන අප තුළ ඇති වන්නේ දැඩි සිත් වේද­නා­වකි; කුමක් නිසාද? ඒ චරි­තාං­ග­ය­න්ගෙන් දැක්වෙන අපිස් ගුණ හා සාධු ගුණ මෙකල අප නොස­ල­කන, නුපු­රන බැවිනි."(ආගම කව­ච­යක් නොවේ_බුදු සමය හා සමාජ දර්ශ­නය)

බුද්ධ චරි­ත­යෙහි උත්තම ගුණාංග පිළි­බඳ දරු­වන්ට ආද­ර්ශ­යක් ලැබී­මට නම් වැඩි­හි­ටි­යන්ට ඒ ගැන හැඟී­මක් තිබිය යුතුය. පින්රැස් කිරීම හා පහන් සංවේ­ගය පිණිස වන්දනා ගමන් යන වැඩි­හි­ටි­යන් පුද බිම් අවට වෙසෙන ජන­තා­වට හා ඔවුන් ජීවත් වන පරි­ස­ර­යට විශාල හානි­යක් කරන්නේ නම් ඒ ආද­ර්ශය ලබන දරු­වන් අනා­ග­ත­යෙහි පරි­සර නාශ­ක­යන් වීම වැලැ­ක්විය නොහැ­කිය. එහෙ­යින් මේ පොසොන් සම­යෙහි වන්දනා ගමන් යන්නෝ සම්‍යක් දෘෂ්ටිය ලබත්වා!

ලොව සාග­ර­යට අප­ද්‍රව්‍ය හෙළා සයුර දූෂ­ණය කරන රට­වල් අත­රින් අපේ රට පස් වැනි තැනට පත්ව තිබේ. ශ්‍රී ලාංකි­ක­යන් හැටි­යට අප ඒ ගැන ලැජ්ජා විය යුතුය. සීයට හැත්තෑ­වක ප්‍රති­ශ­ත­යක් බෞද්ධ­යන් ජීවත් වන රටක අන් අයට හිරි­හැර වන පරිදි ආග­මික චාරි­ත්‍ර­වල යෙදීම සම්බ­න්ධ­යෙන් අප ඊටත් වඩා ලැජ්ජා විය යුතුය. බෞද්ධ­යාගේ වටි­නා­කම ඇත්තේ වත්පි­ළි­වෙ­ත්වල නොව ආධ්‍යා­ත්මික වටි­නා­ක­ම්වල ය. මේ ගැන සිතා බල­න්නට පොසොන් සමය වැද­ගත් කාල­යකි.

ගසක් යට ඉපිද, ගසක් යට විමු­ක්තිය අව­බෝධ කර­ගත්, ගසක් යට අව­සා­නය සිදු වූ ශ්‍රාස්තෘ­ව­ර­යෙක් වේද, ඒ බුදුන් වහන්සේ මිසක අන් කව­රෙක් හෝ නොවේ. එහෙවු ශිෂ්ට­ත­ම­ය­කුගේ දහ­මින් පෝෂ­ණය වූ මිනිස්සු 'මේ සා බිහි­සුණු ලෙස පරි­සර සංහා­රය කර­නවා නම් එහෙව් මිනි­සුන් කව­රෙක්ද?

Comments