ලංකාවේ වවන්න හීන මවන ජපා­නයේ මහා­චා­ර්ය­ව­රයා | සිළුමිණ

ලංකාවේ වවන්න හීන මවන ජපා­නයේ මහා­චා­ර්ය­ව­රයා

දැන­ටත් අක්කර පහක අපේ පැරැණි වී වර්ග වගා කරලා

ජපන් අන්තර් ජාතික විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ ආර්ථික විද්‍යා මහා­චාර්ය එන්. එස්. කුරේ සිය අතීත මතක හා වත්මන් අත්දැ­කීම් පෙළ­ග­ස්ව­මින් මෙලෙස අප හා සංවා­ද­යට එක්වේ.

• ඔබේ කුඩා කල තොර­තුරු කොහො­මද?

මගේ ගම තුඩු­වෙ­ගෙ­දර. එත­රම් දියුණු ගමක් නොවෙයි. පාර­ම්ප­රික ගමක්. මගේ අම්මා තාත්තා දෙදෙ­නා­මත් ඒ ගමේ. ජීව­තුන් අතර නෑ. අපේ පවුලේ අයි­යලා හය දෙනයි, අක්කයි, මමයි. මම මුලින් ගියේ ගමේ පාස­ලට, හීන්කෙන්ද විද්‍යා­ල­යට. සාමාන්‍ය පෙළ කරන තුරුම ඒ පාසලේ ඉගෙන ගත්තේ. අපි පුංචි කාලයේ අද වාගේ ටියු­ෂන් ගියේ නෑ. සාමාන්‍ය පෙළ විභා­ග­යට ලිය­ද්දිත් සෙල්ලම් කළා. ප්‍රති­ඵල ආවාම අපේ විදු­හ­ල්ප­ති­තුමා සෙබ­ස්ති­යන් සර් කොස්ග­හ­යට රැස්වී­මක් පව­ත්වලා ප්‍රති­ඵල දුන්නා.

සම­තුන්ගේ නාම ලේඛ­න­යට එන්. එස්. කු‍රේ කියල මගේ නමත් කියැ­වුණා. මට මේක විශ්වාස නෑ. ඉතින් මම ආයෙ­මත් විදු­හ­ල්ප­ති­තු­මා­ගෙන් ඇහුවා. ඔව් ඔව් තමුන් තමයි කිව්වා. අඩුම ප්‍රති­ඵ­ලය මගේ. ඒත් මට සතු­ටුයි. ඒ පාසලේ කලා අංශ­යෙන් උසස් පෙළ කරන්න පස් හය­දෙ­නෙක් හිටියා. ඔය අත­ර­වා­රයේ ළමයි අඩු නිසා පාසලේ උසස් පෙළ පංති ‍නතර කරන්න නියෝ­ග­යක් ලැබිල තිබුණා. අපට කිව්වා වෙනත් කැමැති පාස­ලක් සොයා ගන්න කියලා.

• ඉතින් ඔබ මොකද කළේ?

මම යාළු­වෙ­කුත් එක්ක ගල­හි­ටි­යාව සෙන්ට්‍රල් එකට යමු කියලා කතා වෙලා විදු­හ­ල්ප­ති­තුමා දුන් ලිපි­යත් අරන් ගිහින් එහෙ විදු­හ­ල්ප­ති­තුමා මුණ ගැසුණා. අපට කැප­වී­මෙන් ඉගෙන ගන්න දැඩි අධි­ෂ්ඨා­න­යක් තිබුණා.

ගල­හි­ටි­යාව විදු­හ­ල්ප­ති­තුමා අපට කිව්වා අධ්‍යා­පන අධ්‍යක්ෂතුමා හමුවන්න කියලා. අපි කලාප කාර්යා­ලය තියෙන තැන අහ­ගෙන අධ්‍ය­ක්ෂ­තුමා හමු­වෙන්න ගියා. පාසල් ඇඳු­මෙ­න්මයි ගියේ. අධ්‍ය­ක්ෂ­තුමා හමු­වෙලා මේ ගැන කීවාම මේ ළමයි දෙදෙනා බාර­ගන්න කියල එතුමා ලිපි­ය­කින් අනු­මැ­තිය දුන්නා.

මුලදි මම පන්තියේ 25 වෙනියා වගේ වුණේ. 38 ක් විතර හිටියා. ඉගෙ­නී­මත් එක්ක ක්‍රීඩාත් කළා. පසුව ක්‍රම­යෙන් ඉගෙ­නී­මට වඩාත් නැඹුරු වුණා.

මම පන්තියේ දෙවැ­නියා වුණා. මම ආර්ථික විද්‍යා විෂ­යට හුඟක් ආසයි. උසස් පෙළදි මට ඉලක්ක තිබුණා. හොඳින් විභා­ගය සම­ත්වීම හා විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යට ඇතු­ළත් වීම. ආර්ථික විද්‍යාව පී.එච්.ඩී. එකක් කිරීම හා මහා­චා­ර්ය­ව­ර­යකු වීම. උසස් පෙළ හොඳින් සමත් වුණා. කොළඹ විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යට තේරුණා.

• විශ්ව­වි­ද්‍යාල ජීවි­තය කොහො­මද?

මම ආර්ථික විද්‍යා විශේෂ උපා­ධිය කළේ. උසස් පෙළ කාලෙ ආර්ථික විද්‍යා විශ්ලේ­ෂ­ණය මහා­චාර්ය ඩබ්.ඩී. ලක්ෂ්මන්ගෙ පොත්ව­ලින් ඉගෙන ගත්තා. විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යෙ­දිත් සර්ගෙන් ඉගෙන ගන්න ආසා­වක් ඇති වුණා. ඒත් ඉන්නෙ කොහෙද කියල දැන­ගෙන සිටියෙ නෑ. අපේ වෙලා­වට සර් පේරා­දෙණි‍යෙ ඉඳල කොළ­ඹට ආවා ආර්ථික විද්‍යා අංශයේ අංශා­ධි­පති හැටි­යට. සර් අපට ඉගැ­න්නුව මුල්ම දව­සත් මත­කයි. මගේ බිරිය හිල්ඩා එදා අපි එක බැච් එකේ හිටියෙ. එයා මොනව හරි ලිය­නවා සර් දැක්කා. ඔතන කුරේ ළඟ ඉන්න ළමයා මොකද කරන්නෙ කියල සර් ටිකක් සැරෙන් ඇහුවා.

මහා­චා­ර්ය­ව­ර­යකු වීමට මට තිබුණු සිහි­නය සැබෑ කර­ගන්න පද­නම දැම්මෙ මහා­චාර්ය ලක්ෂ්මන් බව මං ගෞර­ව­යෙන් සිහි­පත් කර­නවා.

• විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යෙදි දේශ­පා­ල­නය, බාහිර වැඩ කළේ නැතිද?

දේශ­පා­ලන පක්ෂ­ය­කට නැඹු­රු­වක් තිබුණේ නෑ. අපට ස්වාධීන අද­හස් තිබුණේ. ඒ නිසා දේශ­පා­ල­නය නම් කළේ නෑ. අනෙක මගේ අද­හස සිසුන් ඉගෙ­නී­මට කැපැ­විය යුතු බවයි. දේශ­පා­ලන මත­යක් දැරු­වාට ප්‍රශ්න­යක් නෑ. ඒත් ඉගෙ­නී­මට මුල් තැන දිය යුතුයි. ඒක කඩා­ක­ප්පල් කර ගත්තොත් දෙම­වු­පි­යන්ගේ බලා­පො­රොත්තු සුන්වෙ­නවා. නිද­හස් අධ්‍යා­ප­නය නිසා ලබපු වර­ප්‍ර­සා­දය අපතේ යනවා.

හැබැයි මම විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යෙදි ක්‍රීඩා කළා. ක්‍රීඩා සංග­මයේ උප සභා­ප­තිත් වුණා. තර­ග­ව­ලට ගියා ජය­ග්‍ර­හ­ණත් ලැබුවා. ස්ටේඩි­යම් එකේ කෘත්‍රිම ධාවන පථයේ ස්පයික්ස් දාලා දිව්ව හැටි මත­කයි. අපි මීටර් 1500 රිලේ එක දිනුවා. මැර­තන් කරු දිව්වෙත් මේ කාලෙ. මම මීටර් 1500 - 3000 කරද්දි කරු මැරතන් කළා. එයාට හොඳට දුර දිවීම පුළු­වන්. මේ කාලෙ සුනිල් ජය­වීර සර් අපට පුහු­ණු­වීම් කළා.

• විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යෙන් පිට­වෙලා මොකද කළේ?

ඒ කාලෙ ක්‍රීඩා ගුරු­ව­රුන් බඳවා ගැනී­මට විශේෂ වැඩ­ස­ට­හ­නක් තිබුණා. සමස්ත ලංකා ජය­ග්‍ර­හ­ණත් සුදු­සු­ක­මක්. මමත් ඉල්ලුම් පත්‍ර දැම්මා. ඉන්ට­වීව් එකට ගියාම සුනිල් ජය­වීර සර්ත් හිටියා. මෙහෙ මොකද? තෝරා ගත්තොත් එන­වද? කියල ඇහුවා. මම කිව්වා එනවා කියලා.

ක්‍රීඩා ගුරු­ව­ර­යෙක් හැටි­යට මට මත්තු­ම­ගල කරු­ණා­රත්න බෞද්ධ විද්‍යා­ල­යට පත්වී­මක් ලැබුණා. ඒ මගේ පළමු රැකි­යාව. ක්‍රීඩා ගුරු­ව­ර­යෙක් වීම ගැන මහා­චාර්ය ලක්ෂ්මන් පවා කැමැති වුණේ නෑ. මොකද මගේ ක්ෂේත්‍රය ආර්ථික විද්‍යාව. කොහොම නමුත් මම අවු­රුදු 3 ක් ගුරු වෘත්තිය කළා. පඩිය රු. 100/- පමණ ඇති. මගේ වෘත්තිය හරි­යට කළා. ඔය අතර මං ආර්ථික විද්‍යා විශේෂ උපා­ධිය කළ බව විදු­හ­ල්ප­ති­තුමා දැන සිටි නිසා මගෙන් ඉල්ලී­මක් කළා. උසස් පෙළ ළම­යින්ට ආර්ථික විද්‍යාව උග­න්වන්න. මං ඉතා කැමැ­ත්තෙන් බාර ගත්තා. වැඩ වැඩි වුණා. ඒත් මේ දෙකම කළා.

• ඔබට ජපා­න­යට යෑමට අව­ස්ථාව ලැබෙන්නෙ කොහො­මද?

සතොස කළ­ම­නා­ක­රු­වන් වශ­යෙන් උපා­ධි­ධා­රීන් බඳවා ගන්නවා කියලා දැන්වී­මක් දාලා තිබුණා. මමත් අය­දුම් කළා. රැකි­යාව ලැබුණා. වාප්පු කළ­ම­නා­කාර හැටි­යට රැකි­යාව කරන අතර මර­දාන ටෙක්නි­කල් කොලී­ජියෙ බාහිර කථි­කා­චා­ර්ය­ව­ර­යකු ලෙසත් කට­යුතු කළා. ඔය අතරෙ එම් ඒ උපා­ධිය කරන්න පිට­රට ශිෂ්‍යත්ව දෙන්න පත්තරේ දැන්වී­මක් පළ වුණා. මාත් අය­දුම් කළා. මම ජපා­න­යත් ඇමෙ­රි­කා­වත් ඇතු­ළුව විශ්ව විද්‍යාල 15 කට විතර අය­දුම් කළා. කලින් ලැබුණේ ජපා­නය. මං ඒ අව­ස්ථාව තෝරා ගත්තා. මේක මගේ ජීවිතේ කඩ ඉමක්. මේ 1990 දී.

සතොස ඉති­හා­සයේ මෙවැනි ශිෂ්‍ය­ත්ව­ය­කට විදේ­ශ­ගත වුණු පළමු සේව­කයා මම. ජපා­නයේ අන්තර් ජාතික විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යෙන් (IUJ) ශාස්ත්‍ර­පති උපා­ධිය කළා. ඒ වෙද්දි මං විවාහ වෙලා දුවට මාස දෙකයි. ඒ කාලෙ අද වගේ සන්නි­වේ­දන පහ­සු­කම් දියුණු නෑ. මාස 2 කින් විතර බිරි­යත් දුවත් ගෙන්වා ගත්තා. මේ විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ රට­වල් රාශි­ය­කින් ආ ළමයි හිටියා. එම්.ඒ. එක කළාට පස්සෙ පී.එච්.ඩී. එක කර­න්නත් අව­ස්ථා­වක් ලැබුණා. නගෝයා විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ එම්.ඒ. උපාධි නිබ­න්ධ­නය කළේ ආර්ථික මිනිත මොඩ­ල­යක් ගැන. ඒක බලලා IUJ එකේ සභා­ප­ති­තුමා මට පී.එච්.ඩී. එක කරන්න කිව්වා. ලංකා­වට ඇවිත් සතොසේ මාස 2 ක් විතර වැඩ කර පසුව ජපා­න­යට ගියා. අපි 18 දෙනෙ­ක්ගෙන් නිය­මිත කාලය තුළ පී.එච්.ඩී. එක සම්පූර්ණ කළේ මම විත­රයි.

• ඉන්ප­සුව ඔබට රැකි­යා­වක් ලැබෙ­නවා?

ඔව්. ඒ මගේ තුන්වැනි රැකි­යාව. හැම­දෙ­යක් ම වගේ අවු­රුදු 3 න් 3 ට වෙනස් වුණා. ඒක එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවි­ධා­න­යට සම්බන්ධ රැකි­යා­වක්. දකුණු ආසි­යානු රට­වල් ගණ­නා­වක සංචා­රය කර­මින් ආර්ථික මොඩල ඇසු­රින් ප්‍රති­පත්ති විශ්ලේ­ෂණ කළා. පර්යේ­ෂ­ණා­ත්මක දැනු­මක් වගේම අත්දැ­කීම් ලැබුවා. මේ අත­ර­වා­රයේ එක්සත් ජාතීන්ගේ විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යට පර්යේ­ෂ­ක­යකු හැටි­යට සම්බන්ධ වෙන්න අව­ස්ථාව ලැබුණා.

මම ඉන්දු­නී­සි­යා­වට අදා­ළව පරි­සර හානිය අවම කර ගනි­මින් සංව­ර්ධන ව්‍යාපෘති කිරීම ගැන අධ්‍ය­ය­නය කළා. මේ විදි­හට එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවි­ධා­න­යට සම්බ­න්ධව අවු­රුදු 6 ක් වගේ කාල­යක් රට­වල් 40 ක විතර ඇවි­දි­මින් මේ ගැන හැදෑ­රුවා. පර්යේ­ෂණ කළා.

මේ අතර IUJ එකේ බාහිර කථි­කා­චා­ර්ය­ව­ර­යකු හැටි­යට සාර්ව ආර්ථික විද්‍යාව ඉගැ­න්වූවා. ඉන්ප­සුව දිග­ටම දැන් මම සේවය කරන අන්තර් ජාතික විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යත් (IUJ) සමඟ එක්වුණා. දැන් මේ විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ ආර්ථික විද්‍යා මහා­චා­ර්ය­ව­ර­යකු හා සම පීඨා­ධි­පති වශ­යෙන් සේවය කර­මින් සිටි­නවා.

• විදේ­ශ­ග­තව සිටි­මින් වුණත් මවු­බි­මට සේව­යක් කිරී­ම­ටත් ඔබට හැකි­වුණා?

හැකි සෑම­වි­ටම. විශේ­ෂ­යෙන් රටේ දරු­වන්ට එහෙ ගිහින් ඉගෙන ගන්න ජයිකා ආය­ත­නයේ අනු­ග්‍ර­හ­යෙන් ශිෂ්‍යත්ව 15 ක් ලබා දෙන්න මම මුල් වුණා. ඒ ගැන විශාල සතු­ටක් තියෙ­නවා. මේ ශිෂ්‍ය­ත්ව­ව­ලට තව­මත් ළමයි යනවා. එවක තානා­ප­තිව සිටියෙ රංජිත් උය­න්ගොඩ මහ­ත්මයා. ජපා­නයේ ශ්‍රී ලංකා තානා­පති කාර්යා­ල‍යත් සම්බ­න්ධව එහි සිටින ලාංකික විවිධ වෘත්ති­ක­යන් එක්වී ශ්‍රී ලංකා ඇක­ඩ­මික සංස­දය පිහි­ටුවා ගත්තා. ඇක­ඩ­මික සංස­දයේ ආර­ම්භක සභා­ප­ති­ව­රයා මම. මේ හර­හාත් විශාල සේව­යක් සිදු­වෙ­නවා.

ජපා­න­යෙන් අපේ රටට ගන්න පුළු­වන් ආදර්ශ බොහො­මයි. අපට ගැළ­පෙන පරිදි ඒවා ක්‍රියා­ත්මක කිරී­මට එ‍හෙ ඉගෙ­න­ගෙන මේ රටට එන අයට හැකි­යාව තිබෙ­නවා. එහිදී ප්‍රති­පත්ති සම්පා­ද­ක­ය­න්ගේත් වුව­ම­නා­වක් උන­න්දු­වක් තිබිය යුතුයි.

දැනට අපි කොළඹ විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යත් සමඟ අව­බෝ­ධතා ගිවි­සු­මක් අත්සන් කරලා එය ක්‍රියා­ත්මක කර­මින් සිටි­නවා. මෙහෙන් ආචාර්ය මහා­චා­ර්ය­වරු කිහිප දෙන­කුම එහි ගොස් තිබෙ­නවා.

• ඔබ අතින් පොත පතත් ලියැ­වුණා?

දේශ­පා­ලන ආර්ථික විද්‍යාව ගැන මහා­චාර්ය සිරි­මල් අබේ­රත්න සමඟ කෘති­යක් සම්පා­ද­නය කළා. තවත් කෘති­යක් මේ යටතේ ම සිංග­ප්පූ­රු­වෙදි පළ­වුණා. ඉදි­රි­යේ­දීත් තවත් කෘතීන් කිහි­ප­යක් සම්පා­ද­නය කිරී­මට අපේ­ක්ෂා­වක් තියෙ­නවා.

• පවුලේ තොර­තුරු ගැනත් අපි කතා කරමු?

අපට දරුවො දෙදෙ­නයි, දුවයි පුතයි. දුව මෙහෙ ඉප­දුනේ. පුතා ඉප­දුනේ එහෙදි. දරු­වන්ගේ අධ්‍යා­පන කට­යුතු නිසා බිරිය ඒ දෙන්නාත් සමඟ ලංකා­වට ආවා. ඒ අය හොඳින් අධ්‍යා­ප­නය කළා. ඉගෙ­නීම වගේම ක්‍රීඩා වගේ බාහිර කට­යු­තුත් කළා. පුතා ලයි­සි­යම් පාසලේ සෑම අංශ­ය­කින් ම දක්ෂ ශිෂ්‍යයා බවට පත්වුණා. දුව NIBM එකෙත් ඩබ්ලින් යුනි­ව­සිටි කොලී­ජි­යේත් කළ­ම­නා­ක­ර­ණය හැදෑ­රුවා. දුව JUJ එකෙන් MBA එකත් පුතා MA උපා­ධි­යත් කර­නවා. දැන් දෙදෙ­නාම ඉන්නෙ විදේ­ශ­ග­තව. දුව අන්තර් ජාතික පාස­ලක ගුරු­ව­රි­යක ලෙසත් සේවය කර­නවා.

• නැවත මවු­බි­මට පැමිණ රටට සේවය කිරීමේ බලා­පො­රො­ත්තු­වක් නැද්ද?

දැන­ට­මත් වරි­න්වර ලංකා­වට එනවා. විදේ­ශ­යක ඉන්න නිසා උපන් රට ගැන දැනෙන හැඟීම වැඩියි. දැනුත් කරන්න පුළු­වන් දේවල් කර­නවා. මෙහෙ ආවම විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­වල දේශන හා සම්ම­න්ත්‍රණ ආදි­ය­ටත් සම්බන්ධ වෙනවා. අවු­රුදු 65 වෙන­කල් ජපා­නයේ මේ විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යේම සේවය කරන්න බලා­පො­රොත්තු වෙනවා. ඉන්ප­සුව ලංකා­වට එනවා. ලංකා­වට ඇවිත් කාබ­නික ගොවි­තැන කරන ගොවි­පො­ළක් පව­ත්වා­ගෙන යෑමේ ආසා­වත් මට තියෙ­නවා.

දැන­ටත් මම ඒ ක්ෂේත්‍ර­යට යොමු වෙලා ඉන්නේ. මේ වතාවෙ ගමේ කුඹුරු අක්කර 5ක කාබ­නික පොහොර භාවිත කරලා දේශීය වී වර්ග වගා කර­නවා. ඒකට ගමේ අය සම්බන්ධ කර­ගෙන තියෙන්නෙ. වටිනා දේශීය වී වර්ග අපි මේ කුඹු­රු­වල වගා කර­නවා. දැනට මේක සාර්ථ­කව කර­ගෙන යනවා. මම ජපා­න­යට යද්දිත් ඒ සහල් අර­ගෙන ගියා. අපි කන්නෙ හෙළ හාලේ බත්.

මේ වගේ දේවල් කරන්න අපේ රටේ විශාල විභ­ව­යක් වගේම සම්පත් තිබෙ­නවා. ඒත් අපි ඒවා­යින් නිසි ඵල ප්‍රයෝ­ජන ලබ­න­වාද කියන එකයි ප්‍රශ්නය. උදා­හ­ර­ණ­යක් හැටි­යට වී වගාව හොඳින් කරන පළා­ත්වල බිම්මල් වගා­වත් හොඳින්ම කරන්න පුළු­වන්. ජපා­නය වගේ රට­වල එය ඉතා සාර්ථ­කව කර­නවා. හොඳ ආදා­යම් මාර්ග­යක්. සම­හර තැන් තියෙ­නවා සිය­ලුම කෑම ජාති හදල තියෙන්නෙ බිම්ම­ල්ව­ලින්. ඒවා­යින් සුවඳ විල­වුන් වර්ග පවා හද­නවා.

අපි එක­තු­වෙලා නීග­තා­වල පන්ස­ලක් හැදුවා. එහෙත් කඨින පින්කම් ආදිය කර­නවා. මම ඉරි­දාට පැය 2 ක් විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ ළම­යින්ට භාවනා සහ යෝග කර­නවා. බිරි­යත් ලංකා­වට ඇවිත් වසර ගණ­නා­වක් ම ගමේ පාසලේ ස්වේච්චා­වෙන් ජපන් භාෂාව ඉගැ­න්වුවා. මේවා­යින් අපි තෘප්ති­යක් ලබ­නවා.

සේයාරූ :- සුම­න­චන්ද්‍ර ආරි­ය­වංශ

Comments