‘අපේ බලා­පො­රො­ත්තුව ජනතා හිත­වාදී ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යව­ස්ථා­වක්’ | සිළුමිණ

‘අපේ බලා­පො­රො­ත්තුව ජනතා හිත­වාදී ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යව­ස්ථා­වක්’

මේවන විට මේ රටේ ප්‍රධාන සමාජ කති­කාව බවට පත්ව ඇත්තේ විසි­වැනි ආණ්ඩු ක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­න­යයි. විසි­වැනි ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධන කෙටු­ම්පත පසු­ගිය දිනක පාර්ලි­මේ­න්තු­වට ඉදි­රි­පත් කිරි­මෙන් අන­තු­රුව එයට කැබි­නට් අනු­මැ­තිය හිමි විය. 2015 ආණ්ඩුව මඟින් 19 වැනි සංශෝ­ධ­නය හඳුන්වා දීමේදී එම සංශෝ­ධ­නය සිදු කිරී­මට ශ්‍රී ලංකා නිද­හස් පක්ෂයේ සහාය ලබා ගත්තේ 20 වැනි සංශෝ­ධ­න­යෙන් මැති­ව­රණ ක්‍රමය සංශෝ­ධ­නය කර­නවා යන සංක­ල්පය මතය.

මැති­ව­රණ ක්‍රමය රටේ ආණ්ඩු කරන ක්‍රමය සඳහා ඉතා වැද­ගත් වෙයි. විශේ­ෂ­යෙන් ජනා­ධී­පති බල­තල වැඩි­යෙන් පව­තින අව­ස්ථා­වල වඩා යෝග්‍ය වන්නේ සමා­නු­පා­තික ජන්ද ක්‍රම­යයි. නමුත් යම් කිසි ආකා­ර­ය­කට ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාගේ බල­තල අඩු­වන්නේ නම් එහිදි අනි­වා­ර්යෙන් සමා­නු­පා­තික ජන්ද ක්‍රම­යෙන් වෙනත් සුවි­ශේෂී ජන්ද ක්‍රම­ය­කට යා යුතුය. එයට හේතුව සමා­නු­පා­තික ඡන්ද ක්‍රම­යෙන් සාමා­න්‍යෙ­යන් බොහෝ අව­ස්ථා­ව­ලදී ලැබෙ­නුයේ ස්ථාවර ආණ්ඩු නොවී­මයි. මෙරට බොහෝ විට බිහි වූයේ සරල බහු­ත­රය ලබා ගත් ආණ්ඩුය. නමුත් ඒ ක්‍රම­වේ­දයේ වෙන­සක් 2010 සහ 2020 මැති­ව­ර­ණ­යේදී දුටු­වද නැවත අපට එවැනි සුවි­ශේෂ අවස්ථා උදා­වෙ­තැයි විශ්වාස කිරී­මට අප­හ­සුය. 2015දී මැති­ව­රණ ක්‍රම­යක් වෙනස් කිරීමේ සංක­ල්පය මත ශ්‍රී ලංකා නිද­හස් පක්ෂයේ සහාය ලබා­ගත් නමුත් ඒ ආණ්ඩුව එම කර්තව්‍ය ඉටු කළේ නැත. එම ආණ්ඩු ක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­නය පිළි­බඳ සහ ඊට සහාය දුන් අය පිළි­බඳ විශාල අර්බු­ද­යක් නිර්මා­ණය වී තිබිණි. ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­නයේ සිදුවූ දුර්වල ම සංශෝ­ධ­නය 19 වැනි ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­නය බව මගේ අද­හ­සයි. එම සංශෝ­ධ­නය ගෙනා පිරිස එම සංශෝ­ධ­නය කරනු ලැබුවේ රටේ අව­ශ්‍ය­තා­වට වඩා ඔවුන් තුළ තිබූ ද්වේෂ­ය­කින් බව ඉතා පැහැ­දි­ලිය. මේ සංශෝ­ධ­නයේ හොඳ ලක්ෂණ නැතු­වාම නොවෙයි. සාමාන්‍ය දේශ­පා­ල­නික තත්ත්ව­යන් යට­තේදී ඔවුන්ගේ අව­ශ්‍යතා ඉටු­කර ගැනී­මට එම සංශෝ­ධ­නය කර ඇත. මේ නිසා මෙය අසා­ර්ථක සංශෝ­ධ­න­යක් ලෙස හැඳි­න්විය හැකිය.

2020 මැති­ව­රණ ව්‍යාපා­ර­යේදී දිග­ටම වත්මන් ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා මෙන්ම පොදු ජන එක්සත් පෙර­මුණ විසින් මතු කළ කාර­ණා­වක් නම් 19 වැනි ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­නය ඉවත් කළ යුතු බවයි. 19 වැනි ව්‍යව­ස්ථාවේ ඇතැම් ලක්ෂණ එනම්, ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාගේ ධූර කාලය වසර පහක් වීම සහ දෙව­තා­වක් පම­ණක් ඡන්ද­යට ඉදි­රි­පත් විමට හැකි වීම වැනි කාරණා සම්බ­න්ධ­යෙන් කතා කිරී­මේදී සාපේක්ෂ වශ­යෙන් හොඳ ලක්ෂ­ණ­යක් ලෙස දැකිය හැකිය. විශේ­ෂ­යෙන් ම දෙව­තා­ව­කට වඩා ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යකු පත්වීම සුබ­දායී නොවේ. ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා වෙනස් වන විට ආණ්ඩු ක්‍රම­යද යම් තර­ම­කට වෙනස් වෙයි. ඉති­හා­සයේ අපි එවැනි අත්දැ­කිම් විඳ ඇත. ඒ නිසා දෙව­තා­ව­කට සීමා කිරීම වැද­ගත් කරු­ණකි. නමුත් ධුර කාලය වසර පහද හයද කියන කාර­ණාව තව­දු­ර­ටත් සාක­ච්ඡා­වට ලක්කළ යුතුයි. සම­හර විට ලංකාව වැනි රට­කට වසර පහක් හෝ හයක් වැද­ගත් යැයි විශ්වා­ස­යක් ඇත. නමුත් 19 වැනි ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­නයේ ඇති ස්වාධින කොමි­ෂන් සභා පහ ඉතා වැද­ගත් වන අතර ඒවා පත් කළ පුද්ග­ල­යන් ස්වාධීන නොවීම ගැට­ලු­වකි. ආණ්ඩු­ක­ර­ණ­යට හිතෛෂි නොවී කට­යුතු නොකර ස්වාධීන කොමි­ෂන් සභා ක්‍රියා­ත්මක වීමේදී අර්බුද ඇති­වන අවස්ථා ඇත. අද පොලි­ස්ප­ති­ව­රයා සිර­ග­තව සිටින අතර ව්‍යවස්ථා අර්බු­දය නිසා පොලි­ස්ප­ති­ව­ර­යකු පත් කර­ගැ­නී­මට නොහැ­කිය. ව්‍යව­ස්ථාවේ එවැනි තාක්ෂ­ණික අර්බුද ඇත. මේ නව සංශෝ­ධ­න­ව­ලදී ඒවා නිවැ­රදි කළ යුතුය. 18 වැනි සංශෝ­ධ­නය මහින්ද රාජ­පක්ෂ ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාගේ කාල­යේදී සිදු විය. ඒ, 18 වැනි සංශෝ­ධ­නය හරහා යම් යම් ගැටලු මතු වූ අව­ස්ථාද විය. සම­හර විට පරා­ජ­යට එක්තරා හේතු­වක් ලෙස 18 වැනි සංශෝ­ධ­නය සඳ­හන් කළ හැකි බව ඇතැ­මුන්ගේ අද­හ­සයි. එවැනි අව­ස්ථා­ව­ලදී ආණ්ඩු­වක් විචා­ර­ශි­ලීව මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් සලකා බැලිය යුතුය. 2015 ජන­තාව අපට විරු­ද්ධව ජන්දය ප්‍රකාශ කළේ ඇයි යන කරුණ පිළි­බ­ඳව විම­සි­ලි­මත් විය යුතුය. ඒ ගැනත් යම් කිසි අව­ධා­න­ය­කින් සංශෝ­ධ­න­යක් ගෙන එන්නේ නම් මෙය අති විශිෂ්ට සංශෝ­ධ­න­යක් බවට පත්වේ. ඒ සම­ඟම මෙය කාලීන සංශෝ­ධ­න­යක් විය යුතුය. තොර­තුරු දැන­ගැ­නීමේ පනත අහෝසි නොකළ යුතුයි යන්න ඇතැ­මුන්ගේ මත­යයි. නමුත් තොර­තුරු දැන­ගැ­නීමේ පනත යටතේ හැම තොර­තු­රක්ම ඉල්ලී­මට ජන­තාව පෙළඹී ඇත. අති­ශ­යින්ම පෞද්ග­ලික සහ රහස්‍ය තොර­තුරු ලබා­දීම අප­හසු කරු­ණක් මෙන්ම ඒවා ලබා දීම එත­රම් යෝග්‍ය නොවේ. තොර­තුරු ලබා ගැනීමේ පනතේ සඳ­හන් වන කරු­ණක් නම් විභාග ප්‍රති­ඵල ඉල්ලුම් කළ නොහැකි බවයි. එසේ තිබි­ය­දීත් ඇතැම් පුද්ග­ල­යන් තොර­තුරු දැන­ගැ­නීම යටතේ ඒවා ලබා ගැනී­මට උත්සාහ කරයි. තොර­තුරු දැන­ගැ­නීමේ පනත වැද­ගත් නමුත් යම් තාක් දුරට විවිධ අවස්ථා යම් ආව­ර­ණ­ය­කට යටත්ව කළ යුතුය. එබැ­වින් මගේ අද­හස ඒ පිළි­බ­ඳව වඩා සැල­කි­ලි­මත් විය යුතුයි යන්නයි. විශේ­ෂ­යෙන් පාර්ලි­මේන්තු විවා­ද­යක් අනි­වා­ර්යෙන්ම මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් ඇති­වෙයි. මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් කරුණු විවා­ද­යට ලක්වීම නිසාද යම් කිසි වෙන­ස්වීම් නව සංශෝ­ධ­න­යේදී සිදු විය හැකියි. එවැනි වෙන­ස්වී­ම්ව­ලින් අන­තු­රු­වද පාර්ලි­මේන්තු කාරක සභාව අව­ස්ථා­ව­ලදී විවිධ වෙන­ස්වීම් සිදු විය හැකිය. 19 වැනි ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­න­යේදී හදිසි පනත් ලෙස පනත් ගෙන ආ නොහැ­කිය. ඒ නිසා අනි­වා­ර්යෙන්ම පාර්ලි­මේන්තු විවා­ද­යට ලක් කළ යුතුය. ඒ සඳහා ශ්‍රී ලාංකික පුර­වැ­සි­යන්ට යම් කාල­යක් ලබා­දී­මද සිදු වෙයි. ඒ විරෝ­ධ­තා­වන්ට ඇහු­ම්ක­න්දීම මෙන්ම ඒ සම්බ­න්ධ­යෙන් පුද්ග­ල­යන්ට ශ්‍රේෂ්ඨා­ධි­ක­ර­ණ­ය­ටද යා හැකිය. ඒ ක්‍රියා­දා­මය අව­සා­නයේ ගෙන එන පනත 2/3 ජන්ද­යෙන් සම්මත වූ පසු රට තුළ ක්‍රියා­ත්මක වේ.

මෙරට කිහිප වතා­වක් ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­නය වුවත් ජන­මත විම­සු­මක් අවශ්‍ය වුයේ නැත. ඒ අනුව 1978 ව්‍යව­ස්ථා­වෙහි පැහැ­දි­ලිව සඳ­හන් වන කරු­ණක් නම් ජන­මත විචා­ර­යක් අවශ්‍ය වන්නේ ජන­තා­වගේ පර­මා­ධී­පත්‍ය පිළි­බඳ ගැට­ලු­වක් ඇතිවූ අව­ස්ථා­ව­ලදී පම­ණයි. ජන­තා­වගේ පහ­සුව සඳහා කරන සංශෝ­ධන සඳහා ජන­මත විම­සු­මක් අවශ්‍ය නොවේ. අවශ්‍ය වෙන්නේ 2/3 පාර්ලි­මේන්තු බහු­ත­ර­යකි. ජන­මත විම­සු­මක් අවශ්‍ය වන්නේ ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­න­ව­ලදී පමණි. අපේ රටේ කව­දා­වත් එය අවශ්‍ය වී නැත. තුනෙන් දෙකේ බල­යක් ලබා ගැනී­මට මේ ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­න­යට අප­හසු කරු­ණක් නොවේ. ඒ බලය පහ­සු­වෙන් ලබා ගැනී­මට මේ පනත සංශෝ­ධ­නය කළ­ හැ­කියි. එහෙත් නිවැ­රදි ලෙස මේ පනතේ සංශෝ­ධන දෙස නොබැ­ලු­ව­හොත් සිවිල් ක්‍රියා­කා­රීන් අන­වශ්‍ය ලෙස පිබි­දී­මක් ඇති­විය හැකිය. රටට හිත­කර ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­න­යක් සිදු වෙතැයි යන්න අපේ විශ්වා­ස­යයි.

ඒ සම­ඟම පළාත් සභා ක්‍රමය සම්බ­න්ධ­යෙන් දැනට අක්‍රිය වී ඇති පනත සක්‍රිය කොට ඡන්ද­යක් ඉක්ම­නින් පවත්වා ගත­හැකි ආකා­ර­යට සං‍ශෝධ­නය විය යුතුය. පළාත් සභා තව­දු­ර­ටත් පව­ත්වා­ගෙන යන්නේ නම් එය කඩි­න­මින් කළ යුතුය. දැනට පළාත් සභා අක්‍රි­යව පව­තින්නේ මේ අර්බු­දය නිසා­වෙනි. එබැ­වින් මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් ආණ්ඩුව යම් ප්‍රති­ප­ත්ති­මය තීන්දු­ව­කට පැමි­ණිය යුතුය. තව­දු­ර­ටත් පළාත් සභා පව­ත්වා­ගෙන යන්නේ නම් කඩි­න­මින් කළ යුතුයි. එමෙන්ම මේව­න­විට රොමේෂ් සිල්වා ජනා­ධි­පති නිති­ඥ­ව­ර­යාගේ ප්‍රධා­න­ත්ව­යෙන් ඒ පිළි­බඳ කමි­ටු­වක් පිහි­ටුවා ඇත. මෙර­ටට නව ව්‍යව­ස්ථා­වක් අවශ්‍ය නම් මේ සියලු ජනතා අව­ශ්‍යතා එක­වර සිතා බැලිය යුතුය. ඒ අනුව නව ව්‍යව­ස්ථාව එක­වර සංශෝ­ධ­නය කළ හැකිය. ඒ පිළි­බඳ සමාජ කති­කා­වක් ගොඩ­නැ­ඟිය යුතුය. ඒ පිළි­බඳ බල­ධා­රින් නැවත කියවා බැලිය යුතුය. කෙසේ­වෙ­තත් ඒ අලුත් ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධන සිදු­වන තෙක් දහ­නව වැනි ව්‍යව­ස්ථාව සංශෝ­ධ­නය සිදු කළ යුතුය. එසේ නොව­න්නට 2/3 බල­යක් තියෙන වැඩි ජන්ද­යෙන් 19 වැනි ව්‍යව­ස්ථාව හරහා ජය­ග්‍ර­හ­ණය කළ ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාට රටට වඩා හිත­කර ආකා­රයේ පාල­න­යක් කර­ගෙන යෑමේ නොහැ­කි­යා­වක් මතුවී තිබිණි. මේ තත්ත්වය වෙනස් කළ යුතු බැවින් අනි­වා­ර්යෙන්ම 19 වැනි ව්‍යව­ස්ථාව සංශෝ­ධ­නය කළ යුතුය. විශේ­ෂ­යෙන් ඇමැති මණ්ඩ­ලය පත් කිරීම සම්බ­න්ධ­යෙන් බල­තල සම්බ­න්ධ­යෙන් අග­මැ­ති­ව­ර­යාගේ උප­දෙස් විම­සිය යුතු නැති අතර අවශ්‍ය අව­ස්ථා­ව­ලදී පම­ණක් අද­හස් විම­සීම සම්බ­න්ධ­යෙන් සංශෝ­ධ­නයේ සඳ­හන් කරුණු ගැන කතා කළ විට එය 1978 ව්‍යව­ස්ථාවේ අඩංගු වූ කරුණු ලෙස ගත හැකිය. නමුත් රනිල් වික්‍ර­ම­සිංහ ප්‍රමුඛ යහ­පා­ලන රජය යටතේ ඇති කළ සංශෝ­ධන අනුව ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාගේ වැඩි බල­තල ප්‍රමා­ණ­යක් පාර්ලි­මේ­න්තු­වට පවරා ගැනීම සිදු විය. 19 වැනි සංශෝ­ධ­නය ඉදි­රි­පත් කළ අව­ස්ථාවේ සම­හර කොටස් ජන­මත විචා­ර­ණ­ය­කින් තොරව වෙනස් කළ නොහැකි බවට හිටපු ජනා­ධි­පති මෛත්‍රි­පාල සිරි­සේන ලබා දුන් පොරොන්දු අනුව එව­කට සිටි ජනා­ධි­පති මෛත්‍රී­පාල සිරි­සේන මහතා විසින් ජන­මත විම­සු­ම­කට තුඩු නොදෙන සංශෝ­ධන පම­ණක් සංශෝ­ධ­න­යට ලක්කි­රී­මට සිදු විය. ඒ නිසා රනිල් වික්‍ර­ම­සිංහ ප්‍රමුඛ බට­හිර ගැති පිරි­සට එකතු වී කළ සංශෝ­ධ­න­යේදී ඔවුන්ට ඔවුන් අපෙක්ෂා කළ දේ සිදු නොවීය. ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා නිකම්ම නිකන් ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යෙක් බවට පත්කර සමස්ත බලය පාර්ලි­මේ­න්තු­වට ලබා­ගැ­නීමේ උප­ක්‍ර­මය ඉටු­ක­ර­ගත නොහැකි විය. මේ ව්‍යවස්ථා විකෘ­තිය සිදු වූයේ ඒ අනු­වය. 19 වැනි සංශෝ­ධ­නය අනුව මෛත්‍රී­පාල ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාට එතු­මාට අවශ්‍ය අමාත්‍ය ධූර තබා ගැනී­මට හැකි විය. කෙසේ­ වෙ­තත් ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාට නිශ්චිත අමා­ත්‍යාංශ කිහි­ප­යක් තිබීම සහ අමාත්‍ය මණ්ඩ­ලයේ ප්‍රමා­ණය වැනි කරුණු ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා සතුව තබා­ගැ­නීම ඉතා වැද­ගත් වේ. ඒ අනුව ඇමැති ධූර 104 දක්වා වැඩි වූ අව­ස්ථාද වෙයි. එහෙත් මේ රජයේ ඇමැති මණ්ඩ­ලය තිහ­කට සීමා වීම සහ විද්‍යා­නු­කූල ක්‍රම­යට අම­ත්‍යාංශ පත් කිරීම සම්බ­න්ධ­යෙන් ජන­තා­වද සතු­ටට පත් විය. විෂය පථ­යන් වෙනස් කිරීම සම්බ­න්ධ­යෙන් ගැට­ලු­වක් නොවේ. ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාගේ සංශෝ­ධ­නය අනුව ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාට එම බල­තල හිමි­වීම වඩා යෝග්‍ය වන්නේ යම් කිසි දින­යක ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා, අග­මැ­ති­ව­රයා පක්ෂ දෙකක් නියෝ­ජ­නය කිරී­මෙන් තේරී පත්වු­ව­හොත් අර්බු­ද­කාරී තත්ත්ව­යට පත්වී­මට හැකි­වෙයි. නොඑසේ නම් ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාට මේ බල­තල පාර්ලි­මේ­න්තුව තුළ තිබීම ඉතා වැද­ගත් වෙයි. ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා මත මේ පව­තින ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථාව පැව­තීම ගැට­ලු­වක් නොවෙයි. එහි ගැට­ලුව මතු­වන්නේ ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යෙක් දැඩි අත්ත­නෝ­ම­තික ආකා­ර­ය­කින් හැසි­රු­ණ­හොත් පමණි. එය පුද්ග­ල­යන් මත තීන්දු වන කාර­ණා­වකි. ජන­තාව ආණ්ඩුවේ ක්‍රියා­කා­රී­ත්වය බලා­පො­රොත්තු වන්නේ ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා මතයි. ඒ නිසා පත්කි­රීම් කිරී­මේදී ස්වාධීන පුද්ග­ල­යන් කොමි­ෂන් සභා­ව­ල­ටත් පත්වන්නේ නම් ඉතා වැද­ගත් වේ. 2020 වැනි සංශෝ­ධ­නය සිදු වූයේ මේ පව­තින අව­ශ්‍යතා අනුව සංශෝ­ධන කිරී­ම­ටයි. මෙය තාව­කා­ලික සංශෝ­ධ­න­යකි. ජන­තාව මෙන්ම රජ­යේද අපේ­ක්ෂාව නව ආණ්ඩු­ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථා­වක් ගෙන ඒමයි. එය ජනතා හිත­වාදී ආණ්ඩු ක්‍රම ව්‍යව­ස්ථා­වක් බවට පත් කර­ගැ­නී­මට අප වග­බලා ගත යුතුය.

Comments