කොවිඩ් දුරු­කර පාසල් පණ ගැන්වීම යුනි­සෙෆ් ඇගයුමට | සිළුමිණ

කොවිඩ් දුරු­කර පාසල් පණ ගැන්වීම යුනි­සෙෆ් ඇගයුමට

කොවිඩ් - 19 වසං­ග­තය හේතු­වෙන් ලොව සෑම රට­කම ප්‍රාථ­මික හා ද්විතී­යික පාසල් වැසී­ගිය බවත් එය බිලි­යන 1.5 කට වැඩි ඉගෙ­නුම ලබන දරු පිරි­ස­කට සෘජුව බලපෑ බවත් යුනෙස්කෝ සංවි­ධා­නය පසු­ගි­යදා වාර්තා කළේය. එහෙත් අප රට මේ සියලු අභි­යෝ­ග­යන් පර­ද­ව­මින් කොවිඩ් අභි­යෝ­ග­යට සාර්ථ­කව මුහුණ දුන්නා පම­ණක් නොව ලොව අන් සියලු රට­ව­ලට සාපේ­ක්ෂව ලක්ෂ 45 ක් වූ දරු පිරි­ස­කට යළිත් පාසල් දොර­ගුළු විවෘත කර­න්නට සම­ත්වීම අද ලෝක වාර්තා­වක් අත­ර­ටද එක් වන්නේය.

යුනි­සෙෆ් ආය­ත­නය පසු­ගි­යදා ලෝක­යාට පැවැ­සුවේ කොවිඩ් 19 පරදා ආර­ක්ෂි­තව සිසුන් පාසල් යැවූ ප්‍රථම දකුණු ආසි­යා­තික රට ලෙස ලංකාව හැඳි­න්විය හැකි බවයි. යුනි­සෙෆ් ආය­ත­නයේ අද­හස මෙසේ ලොවට ප්‍රකාශ කළේ එහි නියෝ­ජිත ටිම් සූටන් මහ­තාය.

“COVID-19 සඳහා ඵල­දායී ලෙස ප්‍රති­චාර දැක්වීම පිළි­බ­ඳව ශ්‍රී ලංකා­වට අපි සුබ පත­න්නෙමු. එම­ඟින් පාසල් විවෘත කර ළම­යින් සුර­ක්ෂි­තව ගෙන ඒම සඳහා දකුණු ආසි­යාවේ ප්‍රථම රට­වල් අත­රට පැමි­ණී­මට හැකි වී තිබේ” යනු­වෙන් යුනි­සෙෆ් ආය­ත­නයේ නියෝ­ජිත ටිම් සුටන් මහතා පැවැ­සුවේ ප්‍රශං­ස­නා­ත්ම­ක­වය. යුනි­සෙෆ් ආය­ත­නය ශ්‍රී ලංකාව පැමිණි මේ ගම­න්මඟ තව­දු­ර­ටත් විග්‍රහ කර­මින් ඔහු පැවැ­සූයේ “පාසල් වසා දැමී­මේදී ලංකාවේ අධ්‍යා­ප­නය අඛ­ණ්ඩව පැව­තුණා. දරු­වන්ට වඩාත්ම අව­දා­න­මට ලක්විය හැකි ස්ථාන අවම කර ඉගෙ­නී­මට හොඳම ස්ථානය පාසල බවට පත් කර­න්නට ඔවුන්ට හැකි­වුණා. දැන් ඔවුන්ගේ ගුරු­ව­රුන් සහ මිතු­රන් සමඟ ධනා­ත්මක, ආර­ක්ෂිත පාසල් පරි­ස­ර­යක සිටින බව අපි දනිමු. කෙසේ වෙතත්, COVID-19 අව­දා­නම තව­මත් පවතී. අපගේ පණි­වි­ඩය සරල වන්නේ එබැ­විනි ”යනු­වෙන් එහි හැඳි­න්විණි.

මාර්තු මස 12 වැනිදා කොවිඩ් අව­දා­න­මින් මිදෙ­න්නට වැසු පාසල් යළි මාස 5 කට පසු එනම් පසු­ගිය අගොස්තු 10 වැනිදා සියලු දරු­වන්ට යළිත් පාසල් දොරටු විවෘත කර­මින් ආරම්භ කළ ගමන මේ වන විට ලොවම ප්‍රශංසා කරති. ඒ ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා, අග­මැ­ති­ව­රයා, හිටපු අධ්‍යා­පන ඇමැති ඩලස් අල­හ­ප්පෙ­රුම හා වත්මන් අධ්‍යා­පන ඇමැති ජී.එල් පීරිස් ප්‍රමුඛ රජය හා සෞඛ්‍ය නිලධාරීන් ලබා දුන් සෘජු නාය­ක­ත්ව­ය­ටය. මේ වන විට ඒ තත්ත්වය තවත් ඉදි­රි­යට යමින් එළ­ඹෙන සැප්තැ­ම්බර් මස 8 වැනිදා සිට යළිත් පෙර තිබු පාසල් පරි­ස­රය ඇති කර­න්නට මේ වන විටත් රජය හා නව අධ්‍යා­පන ඇමැති ජී. එල්. පීරිස් මහතා ප්‍රමුඛ අධ්‍යා­පන හා සෞඛ්‍ය බල­ධා­රීන් කට­යුතු කර­මින් සිටිති. මාස කිහි­ප­ය­කට පාසල් දරු­වන්ගේ අධ්‍යා­ප­නය බිඳ වැටු­ණද පාසල් පද්ධ­තියේ සියලු අභි­යෝගවලට මුහුණ දෙමින් පන්ති කාම­රයේ සිට පාසල් පරි­බා­හිර සමා­ජ­යම යළි ප්‍රති­නි­ර්මා­ණය කර­මින් ගෙන ගිය මේ වැඩ පිළි­වෙළ අද ලොව­ටම ආද­ර්ශ­යක් ගෙන දෙන්නේය. සංව­ර්ධ­නය වෙමින් පව­තින රටක් යැයි හංවඩු ගැසු ලේබ­ල­යෙන් මිදෙ­මින් දියුණු රට­ව­ලට පවා කර­න්නට නොහැකි වූ විස්මි­ත­යන් කොවිඩ් හමුවේ කර­මින් මේ වන විටත් යුනි­සෙෆ් ආය­ත­නයේ ප්‍රශං­සාව හිමිවි ඇත.

කොරෝනා වසං­ග­ත­යය හේතු­වෙන් මේ වන විටත් ලොව බොහෝ රට­ව­ලට පාසල් යළි විවෘත කර­න්නට නොහැකි වී ඇත්තේ දරු­වන්ගේ සුර­ක්ෂි­ත­බව තහ­වුරු කිරී­මට නොහැකි නිසා­වෙනි. එක්සත් ජන­ප­දය වැනි ඇතැම් දියුණු රට­වල පවා මේ වන විටත් පාසල් ආර­ක්ෂි­තව විවෘත කර­න්නට හැකිවී නැත. ඒ පාසල් විවෘත කළද මේ වසං­ග­තය පාල­නය කළ නොහැකි නිසා­වෙනි. ලොව බොහෝ­ම­යක් රට­වල් මේ වන විට දරු­වන්ගේ අධ්‍යා­ප­නය හමුවේ අස­රණ වි ඇත. ඊශ්‍රා­ය­ලය පාසල් නැවත විවෘත කළද නිරෝ­ධා­යන නීති අනු­ග­ම­නය නොකි­රී­මෙන් බොහෝ පන්ති කාමර සිසු­න්ගෙන් පිරෙ­න්නට විය. මේ තත්ත්වය පුපුරා ගොස් ගුරු­ව­රුන් පවා කොරෝනා වෛර­ස­යෙන් මිය යන්නට වූ අතර අව­සා­නයේ දරු­වන්ගේ ආර­ක්ෂාව පතා පාසල් යැවීම නතර කර­න්නට දෙම­වු­පි­යන්ට සිදු­විය. බොහෝ­ම­යක් රට­වල යළි පාසල් විවෘත කිරිම දරා ගත නොහැකි වු මිල අධික ක්‍රියා­වකි. එක්සත් ජන­ප­දයේ ප්‍රාථ­මික සහ ද්විතී­යික පාස­ල්ව­ලට මේ වන විට ඩොලර් බිලි­යන 13.5 ක ෆෙඩ­රල් සහ­න­යක් ලැබී ඇත. කෙසේ වෙතත් මෙම රටේ පාසල් නැවත විවෘත කිරී­මට ඩොලර් මිලි­යන 328 ක් වැය­වන බව ගණන් බලා ඇත. කොවිඩ් පුපුරා යාම හේතු­වෙන් 2020 මාර්තු මාසයේ සිට ඉන්දි­යාවේ පාසල් සියල්ල වසා දමා ඇත. තව­මත් ඉන්දි­යාවේ පාසල් නැවත විවෘත කිරීමේ දිනය අවි­නි­ශ්චි­තයි. සම­හර මාධ්‍ය වාර්තා­ව­ලට අනුව, 2020 සැප්තැ­ම්බර් 1 සිට නොවැ­ම්බර් 14 දක්වා පිය­ව­රෙන් පිය­වර පාසල් නැවත විවෘත කිරී­මට ඉන්දීය රජය සැල­සුම් කර­මින් සිටියි. බොහෝ යුරෝ­පීය හා නැගෙ­න­හිර ආසි­යානු රට­වල පාසල් ද යළි ආරම්භ කර ඇත්තේ මේ වසං­ග­තයේ යම් පාල­න­යක් හෝ සිදු­වන දින­යක් නොත­කාය. සැප්තැ­ම්බර් මාස­යේදී පාසල් නැවත විවෘත කිරී­මට එංග­ල­න්තය ද සූදා­නම් වෙමින් සිටි­යද තව­මත් ඒ සියල්ල අවි­නි­ශ්චි­තය..

පාසල් යළි විවෘත කිරීම ලොවට අභි­යෝ­ග­යක් වෙද්දී ලංකාව ඒ අභි­යෝ­ග­යන් ජය ගනි­මින් කිසිදු සහ­නා­ධාර පවා නොලැබ ආ ගමන ප්‍රශං­ස­නී­ය ය. ඉන්දි­යාවේ හින්දු­ස්ථාන් ටයිම්ස් පුව­ත්පත ලංකාවේ පාසල් විවෘත කිරීම ගැන අද­හස් දැක්වූයේ මේ ආකා­ර­යෙනි. “......ඔවුන් කොවිඩ් නිරෝ­ධා­යන නීති අකු­රට අනු­ග­ම­නය කරන්න කට­යුතු යෙදුවා. ගුරු­ව­රුන් කාර්ය මණ්ඩ­ලය කලින්ම පැමිණ පාසල් සකස් කිරීමේ කට­යුතු කළා. ඔවුන් කොවිඩ් වසං­ග­ත­යෙන් පසුව සාර්ථ­කව පාසල් විවෘත කළා පම­ණක් නොව අගොස්තු 5 වැනිදා මහ මැති­ව­ර­ණ­යක්ද පැවැ­ත්වුවා..“යනු­වෙනි.

මේ විස්මි­ත­යන් සියල්ල සිදු­කළේ කොයි ආකා­ර­යෙන්ද? හිටපු අධ්‍යා­පන ඇමැ­ති­ව­රයා හා නව අධ්‍යා­පන ඇමැ­ති­ව­රයා නියෝ­ජ­නය කර­මින් නව අධ්‍යා­පන ලේකම් මහා­චාර්ය කපිල පෙරේරා මෙසේ පැවසීය.

“අපි පාසල් යළි විවෘත කළේ ලෝක සෞඛ්‍ය සංවි­ධාන හා අපේ සෞඛ්‍ය බල­ධා­රීන් දුන් නිර්දේ­ශ­ව­ලට අනු­වයි. අපිට ලොකු අභි­යෝ­ග­යක් වුණේ සුර­ක්ෂිත පාසල් පරි­ස­ර­යක් ඇති කරන්නේ කොහො­මද කියන එකයි. කෙසේ වෙතත් අපි ඒ අභි­යෝ­ගය ජය ගන්නට හැකි­වුණා. මේ අතර දරු­වන්ගේ අධ්‍යා­ප­නය කඩා වැටෙ­න්නට ඉඩ දුන්නේ නැහැ. රටේ සෑම පාස­ල­ක­ටම කොවිඩ් වෙනු­වෙන් යළි පාසල් ප්‍රති­නි­ර්මා­ණය කිරී­මට රුපි­යල් මිලි­යන 600 ක ප්‍රති­පා­දන ලබා දුන්නා. මේ සියල්ල කළේ පක්ෂ විපක්ෂ භේද­ය­කින් තොරව ඒකා­යන අර­මු­ණින්. එක් පැත්ත­කින් ලෝක සෞඛ්‍ය සංවි­ධා­නය පවසා සිටින දෙයක් වන්නේ මේ වසං­ග­තයේ අව­සා­න­යක් දකින්න තව කාල­යක් යන බව. මේ නිසා අපි කෙසේ හෝ මේ අභි­යෝ­ගය ජය ගත යුතු වුණා. පාසල් විභාග පැවැ­ත්විය යුතු වුණා. පාසල් ඇරීමේ අභි­යෝ­ගය ජය ගනි­මින් රජය කෙසේ හෝ සුර­ක්ෂිත පාසල් පරි­ස­ර­යක් ඇති කළා. ඒ වගේම මේ වන විට එන ඕනෑම අභි­යෝ­ග­ය­කට සාර්ථ­කව මුහුණ දීමේ හැකි­යාව අප සතුයි. නමුත් අපි කිසි විට­කත් කොවිඩ් අව­දා­න­මින් මිදීමේ හැකි­යා­වක් නැහැ. අපි මේ සියල්ල කරන්නේ ඒ අව­දා­නම අත­දරා ගෙනයි...“ ඒ නව අධ්‍යා­පන ලේක­ම්ව­ර­යාය.

අධ්‍යා­පන අමා­ත්‍යාං­ශය ලොකු පොඩි පාසල් භේද­ය­කින් තෙරව සෑම පාස­ල­ක­ටම මේ අව­දා­න­මින් මිදිමේ අභි­යෝ­ගය දර­න්නට පාර කපා දුන්නේය. රජය ආ ඒ ගමන් මඟට දුෂ්කර පාසල් එක්වූයේ මේ ආකා­ර­යෙනි.

“අපේ පාසල සිසුන් 355 ක් සිටින ගමේ දුෂ්කර පාස­ලක්. අපිට ඇත්තෙන්ම කොවිඩ් අව­දා­න­මක් තිබුණේ නැහැ. එහෙම කියලා අධ්‍යා­පන අමා­ත්‍යාංශය අපිව අත් හළේ නැහැ. අනි­කුත් පාසල් වගේම අපේ පාස­ල­ටත් අවශ්‍ය සියලු පහ­සු­කම් ලබා දුන්නා. පාස­ල්වල අව­ශ්‍ය­තා­ව­යන් අනුව හා යම් වර්ග කිරීම් වලට යටත්ව අවශ්‍ය සියලු ප්‍රති­පා­දන ලබා දුන්නා. ලබා දුන් සෞඛ්‍ය උප­දෙස් අපි වග­කී­මෙන් ක්‍රියා­ත්මක කළා. රජය කොරෝනා වසං­ග­ත­යේදි ලබා දුන් නාය­ක­ත්වය ඉතාව වටිනා දෙයක් වුණා. ඒ වගේම දරු­වන් නිවසේ සිටින කාලයේ ඒ දරු­වන්ගේ හැකියා වර්ධ­නය කරන්න හොඳ වැඩ­පි­ළි­වෙ­ළක් ක්‍රියා­ත්මක කළා. දරු­වන්ට යම් යම් නිර්මා­ණා­ත්මක දේ සිදු කර­න්න­ අව­ස්ථාව ලබා දුන්නා.....“ ඒ ලංකාවේ දුෂ්කර පාස­ලක් වන මහි­යං­ග­නයේ රොට­ල­වෙළ පාසලේ විදු­හ­ල්පති සරත් රූප­සිං­හය.

කොවිඩ් අව­දා­නම දැනුණු නාග­රික පාසල්ද සුර­ක්ෂිත පරි­ස­ර­යක් ඇති කර­න්නට හැකි­වූයේ නිසි නාය­ක­ත්වය නිසා­වෙනි. මෙහිදි සෞඛ්‍ය බල­ධා­රීන් ලබා දුන් නිසි සෞඛ්‍ය උප­දෙස් පාසල් බල­ධා­රීන් විසින් අනු­ග­ම­නය කිරීම හේතු­වෙන් සිසුන් වැඩි නාග­රික පාසල් පරි­ස­රද අද සුර­ක්ෂිත වී ඇත. ලබන මස සිට මේ පාසල්ද යළිත් සුපු­රුදු පාසල් පරි­ස­ර­ය­ටම එක් වන්නේය.

“පාසල කියන්නේ පොදු සමා­ජයේ හරස් කඩක්. කොවිඩ් ආර­ම්භ­යත් සමඟ රජය ගත් දූර­දර්ශී ක්‍රියා­වක් තමයි පාසල් වසා දැමීම. දෙවැ­නුව විදු­හ­ල්ප­ති­වරු නිසි වැඩ පිළි­වෙ­ළක් යටතේ දුරස්ත අධ්‍යා­ප­නය ක්‍රියා­ත්මක කළා. මෙහිදි අධ්‍යා­පන අමා­ත්‍යාං­ශය සාධ­නීය වැඩ පිළි­වෙළ රැසක් ක්‍රියා­ත්මක කළා. පාසල් යළි විවෘත කිරී­මේදි පිය­ව­රෙන් පිය­වර ලබා දන් සෞඛ්‍ය නිර්දේශ හා උප­දෙස් ගොඩාක් වැද­ගත් වුණා. අද සෑම පාසල් පරි­ස­ර­යක්ම කොවිඩ් වසං­ග­ත­යෙන් මිදිලා. දරු­වන්ට සුර­ක්ෂි­තයි. මෙය අපි ලද සුවි­ශාල ජය­ග්‍ර­හ­ණ­යක්...“ ඒ හෝමා­ගම මහින්ද රාජ­පක්ෂ විදු­හලේ විදු­හ­ල්පති එම්.ආර්.ඩී කසුන් ගුණ­ර­ත්නය.

කොවිඩ් වසං­ග­තය විසින් දකුණු ආසි­යාවේ ළමුන් මිලි­යන 430 කට වැඩි පිරි­ස­කට ඉගෙ­නීම කඩා­ක­ප්පල් කර ඇති අව­ධි­යක ඒ සියලු අභි­යෝග හා විය­දම් කරට ගනි­මින් 10,175 ක් වු පාසල් පද්ධ­තිය මෙන්ම ලක්ෂ 45 ක් වූ සිසු පර­පු­රට නැව­තත් පාසල් විවෘත කර­න්නට අපිට හැකි­වීම ඇත්තෙන්ම ලෝක වාර්තා අත­රට එක් වන්නේය.

Comments