රට­ටම හොරෙන් බෙන්ත­රට එන කළු ­කු­මා­රයා | සිළුමිණ

රට­ටම හොරෙන් බෙන්ත­රට එන කළු ­කු­මා­රයා

විද්‍යා­ත්මක සහ තාක්ෂ­ණික අතින් ලොව නවී­ක­ර­ණය වුව ද එදා පැවැති ඇද­හිලි හා විශ්වාස තව­මත් අප රටේ ගැමි සමා­ජයේ අලු­යට සැඟ­වුණු ගිනි සේ පවතී. එනි­සාම දෝ සින­මාව හා කලාව හරහා වුව එම ඇද­හිලි හා විශ්වා­ස­ය­නට නැවත පණ ලබා­දෙ­මින් මහ­ජ­න­තාව අත­රට ඒවා ගෙන එන්නට කට­යුතු කරන අයුරු වත්මන් සමා­ජය දෙස විම­සි­ලි­මත් වීමේදී පෙනී යයි. මේ අතු­රින් කළු කුමාර දිෂ්ටිය යන සංක­ල්පය අනා­දි­මත් කාල­යක සිට අප ර‍ෙට් සාම්ප්‍ර­දා­යික ගැමි සමා­ජයේ එල්බ ගත්තකි. කළු කුමාර සංක­ල්පය අළලා චිත්‍ර­පට පවා නිප­ද­වෙන වක­වා­නු­වක සැබෑ­ව­ටම කළු කුමා­රයා යනු කව­රෙක් දැයි සොයා අපි විම­සු­මක යෙදු­ණෙමු. ඒ කළු කුමාර සංක­ල්පය පිළි­බඳ පර්යේ­ෂණ සිදු­කළ සම්මා­නිත මහා­චාර්ය ලය­නල් බෙන්තර ගේ සම­ඟය. මේ කළු­කු­මා­රයා ගැන ඔහු පව­සන කතා­වයි.

කවු­රුද මේ කළු කුම­රයා?

කළු කුමා­රයා කියලා කියන්නේ හිතේ ඇති­වන සංක­ල්ප­යක්ම තමයි. ගැමි සමා­ජයේ මෙයට පුද්ගල ස්වරූ­ප­යක් ආරෝ­ප­ණය කර තිබෙ­නවා. ඒ ශාන්ති­කර්ම, වෛද්‍ය ශාස්ත්‍ර, ගුප්ත විද්‍යාව හා සම්බ­න්ධව කට­යුතු ක‍රන පුද්ග­ල­යින්ම තමයි. යම් කෙනෙ­කුට නිකන්ම මේ වගේ කළු කුමා­ර­යෙක් ඉන්නවා කියලා වච­නෙන් කිය­න­වට වඩා මෙන්න මෙහෙ­මයි එයාගෙ හැටි, එයාගෙ පාට මෙහෙ­මයි, එයාගෙ වීර වික්‍ර­මා­න්විත වැඩ මෙහෙ­මයි. එයාගෙ බලය මෙහෙ­මයි, එයා සිදු කරන අපල උප­ද්‍රව මෙහෙ­මයි. ලෙඩ රෝග මේ වගෙයි කාට ද මෙයා උප­ද්‍රව කරන්නේ, යනාදී ලෙස කළු කුමා­රයා පිළි­බඳ කියැ­වෙන විස්ත­රා­ත්මක සාහි­ත්‍ය­යක් අපේ ගැමි සමා­ජය ආශ්‍රිත ශාන්ති කර්ම කලාවේ ගොඩ­නැඟී මුල් බැස­ගෙන තිබෙ­නවා.

මේ විශ්වාස අනුව කළු කුමා­රයා වැඩි වශ­යෙන් ම බල­පෑම් කරන්නේ කාන්තා­වන්ට. පිරි­මි­න්ටත් බල­පෑම් නොක­ර­නවා නොවෙයි‍. කාන්තා­වන්ට නොයෙක් උප­ද්‍රව හිරි­හැර කරන යක්ෂ­යෙක් විදි­හට තමයි කළු කුමා­රයා හඳු­න්වන්නෙ.

කළු කුමාර යක්ෂයා දරු­වන් ලබ­න්නට සිටින කාන්තා­ව­නට, ගැබ් ගත් කළල විනාශ කිරී­මට දරු උප­තින් පසු වැදුම් ගෙයි සන්නිය, අධික රුධිර වහ­නය ඇති­වී­මට වගේ ම කාන්තා­ව­නට දරු උපත් ඇති නොවී­මට විවිධ උප­ද්‍රව සිදු­ක­රන බවත් විශේ­ෂ­යෙන් ම තනි­පං­ග­ලමේ දිය­ක­ඩිති අසල මල්වර වන යුව­ති­යන්ට, මාස් ශුද්ධිය ඇති දව­ස්වල ඇඳුම් එළි­ම­හනේ වැනී­මෙන් වගේ ම ගොම්මනේ රෙදි සෝදන, ගොම්මනේ එහෙ­මෙහෙ යන එන කාන්තා­ව­නට වගේ ම පිරිමි උද­වි­යට ද මේ යක්ෂ­යා­ගෙන් යම් බල­පෑම් ඇති­වෙන බවට ගැමි ශාන්ති­කර්ම සාහි­ත්‍යයේ විශ්වාස මත­වාද පව­ති­නවා.

මේ උප­ද්‍රව නිසාම උපන් බිලිඳ‍ා සහ මව වගේම තරුණ යුව­ති­යන් කළු කුමාර යක්ෂ­යා­ගෙන් ආරක්ෂා කර ගැනී­මට ගැමි සමා­ජය මේ යක්ෂ­යාගේ ම පිහිට නිතර බලා­පො­රොත්තු වුණා. එනි­සාම මේ ආතු­ර­යන් වෙනු­වෙන් ලංකාවේ විවිධ පළා­ත්වල කළු­කු­මාර යක්ෂයා වෙනු­වෙන් වත්පි­ළි­වෙත් සිදු­වෙ­නවා. විශේ­ෂ­යෙන් ම තොවිල් පවිල්.

මේ අත­රින් බෙන්තර ප්‍රදේ­ශයේ කළු කුමාර යාග පිළි­වෙත ගැන වඩාත් ප්‍රසි­ද්ධි­යක් උසු­ල­නවා. බෙන්තර ආශ්‍රි­තව කළු කුමාර යාග පිළි­වෙත කියලා බෙන්ත­ර­ටම ආවේ­ණික වූ ශාන්ති කර්ම රටා­වක් තිබෙ­නවා. කළු කුමාර සම­යම කියලා එය හඳු­න්ව­නවා. මෙහිදී මුලින් ම සිදු­ක­රන්නේ කළු කුමා­රයා වෙනු­වෙන් කුමාර කළ­සක් සකස් කිරී­මයි. මැටි කල­යක් අර­ගෙන එයට ගොත් තෝඩු (යක් තෝඩු) පහක් බැඳලා පොල්ම­ලක් දාලා, ඇට වර්ග, බිත්ත­ර­යක්, පඩුරු වැනි අවශ්‍ය කරන ප‍ූජා ද්‍රව්‍ය යොදලා කළ­සක් සක­ස­නවා. ඉන්ප­සුව අදාළ ආතු­රයා නිදා­ගන්නා ඇඳ විට්ටමේ හෝ වහ­ල­යක ආතු­ර­යාට නිතර පෙනෙන ස්ථාන­යක එල්ලා තබ­නවා.‍ එය තමයි කළු කුමාර යාග පිළි­වෙතේ මූලික අව­ස්ථාව.

මේ කළස එල්ලූ විට ආතු­ර­යාගේ හිත සුව­පත් වෙනවා. මට කළු­කු­මා­ර­යා­ගෙන් කිසිම ප්‍රශ්න­යක් ඇති වෙන්නේ නැහැ කියන දේ ඇගේ හිතට දැනෙ­නවා. ඒ විශ්වා­සය මත ආතු­රයා කට­යුතු කරන්න පටන් ගන්නවා. ඉන්ප­සුව අදාළ කාල සීමාව පසු වූවාට පසුව කළු කුමා­රයා වෙනු­වෙන් තොවි­ල­යක් පව­ත්ව­නවා. එයට කළු කුමා­ර­යාගේ බලි­යක් අබලා, පිදේනි දීලා වත්පි­ළි­වෙත් කර­නවා. මේ කළු­කු­මාර සම­යම ඒ ඒ පළා­ත්වල විවිධ නම්ව­ලින් හඳු­න්ව­නවා. බෙන්ත­රදී සිදු­වන කළු­කු­මාර යාග පිළි­වෙත මාතර පළා­තෙදි හඳු­න්වන්නේ රට­ය­කුම එහෙම නැත්නම් රිද්දි යාගය ලෙසයි. ඒ ශාන්ති කර්මය පව­ත්ව­මින් ඔවුන් කරන්නේ මේ කළු­කු­මාර යාග­යම තමයි. නමුත් මෙහිදී ඒ පළා­තට ආවේ­ණික වූ වෙනත් ශාන්ති කර්ම­වල ආභා­ෂ­යෙන් පෝෂ­ණය වුණු ශාන්ති­කර්ම විධි තියෙ­නවා. ඒ පළා­තෙත් කළු­කු­මාර බලි­යක් අඹ­නවා. ඒ බලි­යත් අනෙක් පළා­ත්වල අඹන කළු­කු­මාර බලි­යත් එක වගෙයි. උඩ­රට සබ­ර­ගමු පළා­ත්ව­ලත් මේ වගේ ම තමයි.

කළු කුමා­රයා හඳු­න්වන නම් බොහෝ ප්‍රමා­ණ­යක් තිබෙ­නවා. ඒ නම් පවා පළා­තෙන් පළා­තට වෙනස් වෙනවා. ප්‍රධාන වශ­යෙන් යක්කු පස්දෙ­නෙක් ගැන කිය­වෙ­නවා. කළු යකා, රීරි යකා, මහ­සෝනා හා අභි­මානා ඒ අත­රින් කිහිප දෙනෙක්. නමුත් කළු­කු­මාර යක්ෂ යයි කළු යකයි කියන්නේ දෙදෙ­නෙක්. කළු කුමා­ර­යාව නම් තිහ­කට වැඩි ගණ­න­කින් හඳු­න්ව­නවා. කළු කුමාර, නීල මදන කළු කුමාර, කළු කුමාර දේව­තාව, කළු සාමි, කුමා­ර­යකු, රට යකා, සන්ති කුමාර, වෙල්ලස්සේ බණ්ඩාර, මන­මා­ලයා, කඩ­වර, කළු යකු වගේ තවත් නම් ගණ­න­කින් කළු­කු­මා­රයා හඳු­න්ව­නවා. ඒ වගේ ම කළු කුමා­ර­යාට තවත් අව­තාර හතක් ඇති බවත් ගැමි නාට­කය පොතේ සඳ­හන් වෙනවා. අඳු­න්කු­මාර, මල්කු­මාර, වාත කුමාර, සපු­ම­ල්කු­මාර, සොහොන් කුමාර ආදී වශ­යෙන්. ගැමි විශ්වා­සය අනුව නම් අව­තාර 5 ක් පම­ණයි තිබෙන්නේ.

කළු කුමා­රයා කියන්නේ කළු පැහැති, රාගා­ධික ඇඟක් සහිත කුමාර පෙනු­මක් ඇති බෙල්ලේ නයෙක් සහිත අත් හත­ර­කින් යුක්ත එක අතක කාන්තා­වක් ද අනෙක් අතේ දරු­වෙක් ද තවත් අතක කඩු­වක් ද දරා­ගත් රුවක්.

සෙංක­ඩ­ගල කළු­කු­මාර උපත, උඩු­ග­ම්පල කළු­කු­මාර උපත, බොක්සැල් උපත, රට යැකුම, නිල මදන කළු­කු­මාර උපත ලෙස කළු කුමා­ර­යාගේ උත්පත්ති කතා පහක් පමණ ශාන්ති කර්ම සාහි­ත්‍යයේ පව­ති­නවා. සෙංක­ඩ­ගල කළු­කු­මාර උප­තට අනුව මහ­නු­වර යුගයේ රජ කෙනෙක් වටා තමයි මේ කතාව ගෙතෙන්නේ. මේ රජුගේ පුතා කොණ්ඩ කුරු­ල්ලෙක් හිර­ක­ර­ගෙන මැරු­වයි කියන සිදු­වීම නිසා රජු තම පුතාගේ බෙල්ල කපා කුමරා විනාශ කළා කියන මත­යක් තිබෙ­නවා. මිය ගිය කුමරා මර­ණින් පසු දේව­ත්ව­යට පත්වී කළු­කු­මාර දෙවි­යන් බවට පත් වුණා කියලා ඔවුන් විශ්වාස කර­නවා.

ඒ වගේ ම උඩු­ග­ම්පල කළු කුමාර උප­තට අනුව කිය­වෙන්නේ සකල කලා වල්ලභ රජුට සිදුවූ උප­ද්‍ර­ව­යක් ගැන. රජු මර­වන්න යුව රජු රජු ස්නානය කරන පොකුණේ උල් සිටුවා තිබෙ­නවා. රජු ස්නාන­යට ගිය විට උල් තුඩක මැස්සකු වසා සිටි­නවා දැක ඒ ගැන විප­රම් කර තිබෙ­නවා. රජු මර­න්නට දියත් කළ කුම­න්ත්‍ර­ණය හෙළි වී යුව­රජු සහ එයට උප­කාර කළ සෙබළා පැන ගොස් තිබෙ­නවා. අන­තු­රුව රජුට හසුවේ යැයි බියෙන් සම­නල කන්දේ උණු දිය පර්ව­ත­යෙන් පැන යුව­රජ දිවි හානි­කර ගෙන තිබෙ­නවා. ඔහු මර­ණින් පසු කළු කුමා­රයා බවට පත් වුණා කියන සංක­ල්පය තමයි මේ ප්‍රදේ­ශයේ විශ්වා­සය වන්නේ. ශාන්ති කර්ම සාහි­ත්‍යයේ එය ඉතා විචි­ත්‍ර­වත් ලෙස පද්‍යා­වලි ඔස්සේ විග්‍ර­හ­වෙ­නවා.

ඊළ­ඟට බොක්සැල් උපත ලෙසත් කළු කුමාර උපත හඳුන්වා තිබෙ­නවා. අනු­රා­ධ­පු­රයේ බොක්සැල් පුර­ව­රයේ දී කළු කුමාර උපත සිදුවූ බවට විශ්වාස කෙරෙ­නවා. එයට අනුව වටදා ගෙයක මහණ දම් පුර­න්නෙක් තරුණ ‍රූමත් යුව­ති­යක් දැක සිතු­වි­ලි­ව­ලින් එක්වී ඔවු­නට දරු­වෙක් බිහි­වෙ­නවා. මේ දරුවාත් මහණ දම් පුරන්න යනවා. ඉතා අඩු වය­සෙන්. මේ වන­විට රූමත් කතක් මේ මහ­ණ­දම් පුරන්නා ඉදි­රි­යෙන් යනවා. සිතු­වි­ලි­ව­ලින් ඒ කාන්තාව සමඟ සම්බන්ධ වෙනවා. පසුව ඒ තම මව බව දැන වටදා ගෙයින් පැන මැරෙ­නවා. පසුව ඔහු කළු කුමා­රයා ලෙස උපත ලබ­නවා. කළු කුමා­රයා ගැන වට­කු­මාර උපත ලෙස ප්‍රසිද්ධ වන්නේ මෙයයි. ඊට අම­ත­රව රට යැකුම ඔස්සේ කළු කුමාර උපත සිදු­වන්නේ, රජකු යුද්ධ­යට ගොස් එයින් ජය­ග්‍ර­හ­ණය කර තම බිස­වු­ව­රුන් රව­ට­න්නට කළු කොඩි­යක් ඔසවා ගෙන පැමිණි නිසා යුද්ධ­යෙන් පරා­ජවී යැයි බියට පත් බිස­ව්වරු ගල­කින් පැණ සිය දිවි හානි­කර ගැනී­මෙන් වේද­නා­ව­ටත් වෛර­ය­ටත් පත්වී අව­සා­නයේ යක්ෂ­යෙක් බවට රජු පත්වුණ බවයි. නීල මදන කළු කුමාර උත්පත්ති කතා­වට අනුව කළු­කු­මාර උපත ගජබා රජුගේ කාලයේ ඇති වූවක්.

ගජබා රජ­තු­මාගේ කාලයේ මේ රට ඉන්දි­යාවේ රජකු ආක්‍ර­ම­ණය කර තිබෙ­නවා. මෙහිදී ලංකාවේ දෙළොස් ‍දහසක් දෙනා වහ­ලුන් ලෙස ඉන්දි­යා­වට රැගෙන ගියාලු. මේ පිරිස ගලවා ගන්නට ගජබා රජු නීල මදන කුමා­රයා සමඟ ඉන්දි­යා­වට මුහුද දෙබෑ­කර ගෙන ගිහින්. ඉන්දි­යාවේ රජු හා සටන් කර ලංකා­වෙන් ගෙන ගිය දොළොස් දහ­සක සේනාව වගේ තවත් වැඩි­පුර දොළොස් දහ­සක සේනා­වක් ද ගෙන නැවත ලංකා­වට එන ගම­නේදී මේ නීල මදන කුමා­රයා ඉන්දි­යාවේ එක් ගම්මා­න­යට ගොස් තිබෙ­නවා. එහි සිට ඇත්තේ කාන්තා­වන්ට පම­ණයි. පිරි­මි­යෙක් ඔවුන් දැක තිබු­ණේම නැතිලු. මේ නිසා නීල මදන කුමා­ර­යාට ඇති වූ ආශාව නිසාම කාන්තා­වන් ඔහු අත­පත ගාන්න පටන් අර­ගෙන. මෙතැන දී ‍කාන්තාවන් ගෙන් වුණු අන්ත දුක් පීඩා නිසාම නීල මදන කුමා­රයා මිය ගිහින්. ඒ කාන්තා­වන් කෙරෙහි ඇති­වුණු වෛර­යෙන්. මෙයින් පසුව ඔහු කළු කුමා­රයා වෙලා ඉප­දුණු බවට මත­යක් විශ්වා­ස­යක් පව­ති­නවා.

මේ කළු කුමාර දිෂ්ටිය හැදු­ණ­හම, තරුණ කාන්තා­වන් නම් අසා­මාන්‍ය ලෙස හිනා­වෙ­න්නට ගන්නවා. ඔමරි කර­නවා. හිත ඇතුළෙ තිබෙන දේ එළි­යට දාග­න්නට බැරිව ගොම්මනේ කල්පනා කර­මින් ඉන්නවා. ආරූඪ වෙනවා. බලා­ගත් අත බලා­ගෙන සිටි­නවා. මේ වගේ ලක්ෂණ තරුණ යුව­ති­ය­න්ගෙන් ප්‍රකට වෙනවා. ඒ වගේ ම පිරි­මි­න්ටත් කළු කුමා­ර­යා­ගෙන් යම් යම් බල­පෑම් ඇති වන අවස්ථා තිබෙ­නවා. විශේ­ෂ­යෙන් ම කළු­කු­මා­රයා ඇඟට ඇතුළු වෙලා පිරි­මින්ව මෙහෙ­ය­ව­න්නට බල­නවා. කාන්තා­වන්ට, කාන්තා ඇඳු­ම්ව­ලට ආසා කරන පිරිමි මේ විදි­හට කළු­කු­මාර දිෂ්ටි­යට අසුවූ අය බව­ටත් විශ්වා­ස­යක් ගැමි සමා­ජයේ පව­ති­නවා.

ඒ වගේ ම විවාහ නොවුණු සම­හර යුව­ති­යන්ට රාත්‍රියේ දී නින්දෙන් කළුම කළු මිනි­හෙක් ඇවිත් තමා බදා­ගෙන නිදා­ග­න්නවා වගේ ම ඇයත් සමඟ එකතු වෙනවා පෙනෙ­නවා. මේ වගේ දේවල් කළු කුමා­රයා නිසා ඇති­වන බවත් විශ්වා­සය වෙනවා. මේ අයව කළු­කු­මාර දිෂ්ටි­යෙන් බේරා ගන්නට තමයි තොවිල් පවිල් කරන‍්නේ. සාමා­න්‍ය­යෙන් ආතු­ර­යෙක් දකින කොට යකැ­දු­රාට තේරුම් යනවා මෙයාට තියෙන්නේ යක්ෂ­යාගේ ඇල්ම ද බැල්මද කියන දෙය. ඒ අනුව තමයි අදාළ ශාන්ති­ක­ර්මය තීර­ණය කරන්නේ.

මේ ශාන්ති කර්ම­යක් සිදු කරන පිළි­වෙ­ළක් තිබෙ­නවා. හැන්දෑ සම­යම, මධ්‍යම සම­යම, අලු­යම සම­යම කියලා ශාන්ති කර්ම කොටස් තුන­කින් යුක්ත වෙනවා. ඒ අයු­රින් හැන්දෑ සම­ය­මේදී පව­ත්වන වත් පිළි­වෙත් ඒ පළාතේ ඇති පූජා විධි අනුව ඇඳු­රන් විසින් තුරුණු වනට නම­ස්කාර කර යකු­නට ආරා­ධනා කර­නවා. යකු­නට පිදේනි තබ­නවා. මධ්‍යම සම­යම වෙන­කොට ශාන්ති කර්ම­යෙන් පුද ලබන යක්ෂයා සම්බන්ධ වත් පිළි­වෙත් ආරම්භ කර­නවා. ඒ දොළහ එක වන විට. ඒ වත් පිළි­වෙත් පුද පූජා අව­සන් කළ පසුව යක්ෂ­යාට එන්න කියලා අලු­යම් සම­ය­මේදී දිග­ටම වත්පි­ළි­වෙත් පුද පූජා කර­නවා. එවිට ආතු­රයා වෙත ආ යකුට යන්න කිය­නවා‍‍. දෙවි­යන්ට පින්දෙ­නවා‍. ආතු­ර­යාට ආර­ක්ෂා­වක් සිදු කර­නවා. මෙතන දී ආතු­රයා වෙනු­වෙන් අරන් තැබූ කළස බිඳ දම­නවා. අලං­කාර පෙර­හ­ර­කින් කළු කුමා­රයා වෙනු­වෙන් සකස් කරන ලද පිදේ­නිය නෑඹි­ලි­යක තබා ආතු­ර­යාගේ හිස මත තබා­ගෙන පුද පූජා ඉටු කර­නවා. ප්‍රධාන වශ­යෙන් කළු කුමා­ර­යාට පව­ත්වන ශාන්ති කර්ම­ය­කදී මෙය තමයි සිදු­වන්නේ.

ගුරුගේ මාලාව කියන නාට්‍ය පෙළ­පා­ලි­යේදී කළු කුමා­රයා දෙවි­යෙක් ලෙස සල­ක­නවා. අපට යම් වැඩක් කර­ගන්න ඕන වුණාම පිහිට වෙන්න කියලා ඉල්ලී­මක් කරන විට අපි එයාට ‘අපේ දේව­තාවෝ’ කියලා ආම­න්ත්‍ර­ණය කර­නවා. මේ අනුව කෙනෙ­කුට කළු කුමා­රයා දේව­තා­වෙක් කියලා කියන්න පුළු­වන්. උඩ­රට පළාතෙ බොහෝ විට කළු කුමාර දෙවියො ලෙස කළු කුමා­රයා පුද ලබ­නවා.

කළු කුමා­රයා කියලා සංක­ල්ප­යක් තිබු­ණත් එහෙම පුද්ග­ල­යෙක් නැහැ කියල තමයි මම නම් හිතන්නේ.

Comments