සිය දහස් ගණ­නක් දරු­වන්ගේ නෙත පෑදූ ගුරු­තු­මිය අද අස­ර­ණයි | සිළුමිණ

සිය දහස් ගණ­නක් දරු­වන්ගේ නෙත පෑදූ ගුරු­තු­මිය අද අස­ර­ණයි

කොටින් සිවිල් ජන­යාට එල්ල කළ පළමු බෝම්බ­යෙන් දෙපා අහිමි වුණු ගුරු­තු­මිය

වේදනා දෙන දෙපා­වල බර යකඩ බට­ය­කට හිර­කර කාගේ හෝ වාරු­වෙන් ඉදි­රි­යට ඇදෙද්දී වුව ඇය අවු­රුදු තිස් දෙකක් තිස්සේ දූ දරු­වන්ට දැනුම දෙන්නීය. දරු­වන් වෙනු­වෙන් ඇය දක්වන කරු­ණාව දින­යක් දෙකක් හෝ නිවා­ඩු­වක් හෝ විවේ­ක­යක් හෝ නොගැ­නී­මට තරම් බල­වත්ය. බදුල්ලේ නාරං­ගල කන්ද පාමුල ඇති සිසි­ලස අපගේ විඩා බර ගත සිත සන­සා­ලු­වද ඇගේ ගත සිත තව­මත් වේද­නා­වෙනි.

ඇය නමින් කේ. ඩී. සෝමා­වතී ය. බදුල්ලේ සිට මහි­යං­ග­ණය පාරේ කිලෝ­මී­ටර් 4 ක් පමණ ගෙවා පැමිණ මහ­කැළේ හන්දි­යෙන් වමට ඇති දුෂ්කර මාර්ගයේ කිලෝ­මී­ටර් 9 ක් පමණ ගෙවා යද්දී ­පු­ස්සැ­ල්ලා­කන්ද පාසල හමුවේ. ඉතා දුෂ්කර ගම්මා­න­යක් වන පුස්සැ­ල්ලා­කන්ද ගමට ඇත්තේ එකම පාස­ලකි. සෝමා­වතී ගුරු­තු­මිය වසර තිහ­කට අධික කාල­යක් තිස්සේ එම පාසලේ දූ දරු­වන්ට සිප් සත බෙදා දෙන්නීය.

අන් අයගේ වාරු­වෙන් ඉදි­රි­යට ඇදෙද්දී

අනෙක් ගුරු­ව­රි­යන්ට වඩා ඇයගේ දැනුම වැඩි බොහෝ අවස්ථා ඇත. එයට හේතුව ඇය 1982 වසරේ සිට මේ දක්වා වසර 36කට අධික කාල­යක් පුරා ගුරු­ව­රි­යක වශ­යෙන් ලද අත්දැ­කීම්ය. ගුරු­දි­වියේ කෙත­රම් අත්දැ­කීම් බහුල වුව ඇගේ ජීවි­තයේ කිසිදා පිර­විය නොහැකි හිඩැ­සක් ඇත. ඒ ඇයගේ දෙපා නොමැ­ති­වී­මයි. ඇය වසර 36 ක් තිස්සේම දෙපා නොමැ­තිව ගෙවන මේ දිවියේ අත්දැ­කීම් බොහෝය.

ඇය ගුරු­ව­රි­යක වන්නට යොමු වූයේ දහම් පාසල් අධ්‍යා­ප­න­යෙන් ලද ආභා­සය නිසාය. සිය මවු­පි­යන් ගේ මෙන්ම සහෝ­දර සහෝ­ද­රි­යන්ගේ පැතුම් ඉටු කර­මින් ඇය ගුරු පත්වීම් ලැබුවේ 1982 වස­රේ­දීය. දහම් පාස­ලේදී මෙන්ම පාස­ලේ­දීද කුඩා දරු පැටවු ඇය වට කර ගත්හ. ඇගේ සාරි පොටේ එල්ලී සෙල්ලම් කළහ. කෙත­රම් හොඳින් දූ දරු­වන්ගේ නැණස පෑදු­වද ඇතැම් දේශ­පා­ල­ක­යන්ගේ ගැටීම් නිසා ඇයට පාසල් කිහි­ප­ය­කට මාරු වන්නට සිදු විය. එහෙත් ඒ කිසිදු මාරු කිරී­ම­කින් ඇය නොසැ­ලු­ණාය. කොතැ­නක වුවද දරු දැරි­යන් ඇයට ඇගේම දරු­වන් මෙන් විය. අව­සා­නයේ සෝමා­වතී ගුරු මාතා­වගේ මාරු කිරීම නතර වූයේ බදුල්ල දිස්ත්‍රි­ක්කයේ දුෂ්කර ප්‍රදේ­ශ­යක දුෂ්ක­රම පාස­ලක් වන හුබ­ස්මඩ පාස­ලෙනි. ගම දුෂ්කර වුවත් ඇගේ තුරුණු සිත ශක්ති­මත් විය. වයස 26ක රූමත් තරු­ණි­යක වූ ඇය දරු­වන්ට අධ්‍යා­ප­නය ලබා දී ඉදිරි විභාග පරී­ක්ෂ­ණ­ව­ලට මුහුණ දීමට අවශ්‍ය පසු­බිම සකස් කර දුන්නාය. කුඩා පුංචි පැට­වුන්ට කවි කියා දුන්නේ ඉතා මිහිරි හඬිනි. එසේම තම­න්ගේද අධ්‍යා­ප­නික කට­යු­තුද ඉදි­රි­යට කර ගෙන ගියාය.

නිවෙ­සට ගියද ඇය යෙදු‍ණේ පාසල් වැඩ කට­යු­තු­ව­ලය. නිවෙ­සේදී පවා ඇය දරු­වන්ට ඉගැ­න්වූ­වාය. දරු­වන්ගේ සිනා­සෙන මුහුණු අතරේ ය. නාවර පෙරා­ගෙන දඟ කරන කොලු පැට­වුන් අත­රේය. සිය දරු­වන් එන තුරු වැටේ එල්ලී මව්ව­රුන් බලා සිටින්නේ තම පැට­වුන්ගේ ඉගෙ­නී­මට අත­දෙන ගුරු­තු­මි­යට පින් දෙමිනි. පළාතේ ජන­තා­වගේ දිළි­ඳු­කම මෙන්ම එකම කමි­සය හා එකම ගවුම් පොඩිය ඇඳ­ගෙන එන කුඩා දරු­වන්ට ඇය තමන්ට හැකි අයු­රින් පිහිට වූවාය. පැන්සල් කොටය පෑන් විල්ලේ ගසා ගෙන රචනා ලියූ දැරි­යන් ඇයට සිහි විය. එසේත් නැත්නම් පාට කර­න්නට යමක් නොමැ­තිව පැන්සල් ඉරි චිත්‍රය සඟ­වා­ගෙන පාට ඇති සිසුන් දෙස බල­මින් හීල්ලූ, පිය­සේන ද මතක් විය. මේ දෙදෙ­නා­ටම පසුව තම ළඟ වැටු­පෙන් හැකි අයු­රින් උප­කාර කර­න්නට ඇය කල්පනා කළාය.

මාසික වැටු­පෙන් දුප්පත් දරු­වන්ට උප­කාර

මාසි­කව ලබන වැටුප ඇය සිය මවු­පි­යන්ට හැර වැඩි­යෙන් වැය කෙළේ පාසල් දරු­වන්ගේ යහ­පත උදෙ­සාය. ඇය පාස­ලට දරු­වන්ට දැක්වූයේ එත­රම්ම ලැදි­ක­මකි.

උඩ­රට තාල­යට ලස්සන ඔස­රි­ය­කින් හැඩ වී පාන්ද­රින්ම පාසල් යන්නට සැර­සෙන සිය බාල දිය­ණි­යගේ පිය­කරු රුව ගැන වඩාත් ආඩ­ම්බර වූයේ ඇගේ අම්මාය.

1982 වසරේ ගුරු පත්වීම් ලැබූ සෝමා­වතී වසර දෙක තුනක් ගත­වී­මට මත්තෙන් දරු දැරි­යන් අතර මෙන්ම මවු­පි­යන් අත­රද ජන­ප්‍රිය වූවාය. ‘සෝමා ටීචර්’ යන නම බදුල්ලේ බොහෝ පාසල් දරු දැරි­යන් හා මවු­පි­යන් අතර සුපු­රුදු නමක් විය. වසර ආරම්භ වෙද්දී විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රුන්ට මවු­පි­ය­න්ගෙන් ඉල්ලීම් ගලා ආවේ තම දූ දරු­වන් සෝමා­වතී ගුරු තුමි­යගේ පංති­යට ඇතුළු කරන ලෙස ඉල්ල­මිනි.

“මම සෝමා ටීචර්ල ‍ෆොටෝ කොපි ගහ­න්නද?” ඇතැම් අව­ස්ථා­වල විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රුන් දෙමා­පි­ය­න්ගෙන් විම­සී­මට තරම් ඒ ඉල්ලීම් බල­වත් විය.

“මම ඒ ටීචර්ට වෙන ඉස්කෝ­ලෙ­කට යන්න කිය­නව. එත­කොට මට ඔය කර­දර නැහැ”

“අනේ එපා සර් ටීචර් වෙන පන්ති­යක හරි හිට­පු­වාවෙ අපිට ටීච ඉස්කෝලෙ හිටි­යත් ඇති”

නිවෙසේ බුදු පහන ගිනි ගෙන

දරු­වන් උග­න්වන අතර බාහිර උපා­ධිය සඳහා ඇය බදුල්ල නග­රයේ පන්ති­ය­කට සහ­භාගි වූවාය. ගම­නා­ග­මන දුෂ්ක­රතා නිසා ඇය පන්ති ගියේ හුබ­හ­මඩ පාසල හා බදුල්ල අතර නිවෙ­සක නවා­තැන් ගනි­මනි. එවිට ඇගේ වයස අවු­රුදු 24කි.

1987 වසර වෙද්දී සෝමා­වතී ගුරු­තු­මිය පත්වීම් ලබා වසර 5කි. නව වසර උදා වී ගත වූයේ සති දෙකක පමණ කාල­යකි. සෝමා­වතී ගුරු­තු­මිය උදෑ­සන අම­තර පන්ති­යට යෑමට නිවෙ­සින් පිටත් වීමට පෙර සුපු­රුදු පරිදි බුදු පහන තැබූ­වාය. එහෙත් එදා නිවෙසේ බුදු පහන ගිනි ගත්තේය.

“බෝඩිමේ නැන්ද ඒක දැකල මට කිව්ව. අනේ දුවේ අද ඔය පන්ති යන එක නව­ත්වන්න ලොකු බාධා­වක් වුණේ කියල, ඒත් මම හිනා­වෙලා නැන්දට කිව්වෙ ‘නැන්දේ, මම පවු කර­ලත් නැහැ, නරක වැඩ කර­න්නෙත් නැහැ ’කිය­ලයි. එහෙම කියල මම හිනා­වෙලා නැන්දට වැඳල පන්ති ගියා.

පන්ති ඉව­ර­වුණු ගමන් මට මතක් වුණේ මගේ පන්තියේ හිටපු උදාරි දුවව. එයා චිත්‍ර ඇඳල පාට කරන්නෙ නැතිව අනෙක් අයගේ චිත්‍ර දිහා බලා­ගෙන ඉන්නව පාට පැන්සල් නැති නිසා. මම පොත් සාප්පු­ව­කට ගිහින් පාට පැන්සල් පෙට්ටි­යක් අර­ගත්තා. මාත් එක්ක යාළුවො කීප දෙන­කුත් හිටියා. එයාල මට කිව්ව මුති­යං­ගණේ පන්ස­ල­ටත් ගිහින් යන්න ඉන්න කියල. ‘අනේ ඔයාල අදට යන්න මට මේ පාට පැන්සල් පෙට්ටිය උදාරි දුවට දෙන්න ඕනෑ. එයා මම එන­කල් බලන් ඇති’.

යාළුවො මට හිනා වෙලා යන්න ගියා. මාත් ආපහු එන්න බස් ස්ටෑන්ඩ් එකට ගියා. ඒ දව­ස්වල බස් ස්ටෑන්ඩ් එක තිබුණෙ බදුලු ඔය ළඟ , දුම්රිය ස්ථානය කිට්ටු­ව­මයි. බස් ස්ටෑන්ඩ් එකට ගිහින් කල­න්ව­ත්තට යන බස් එකට නැග්ගා. සීට් එකක් හම්බ­වු­ණත් බොහොම අමා­රු­වෙන් හිට­ගෙන හිටපු මාම කෙනෙ­කුට සීට් එක දුන්නා.

‘බස් එක පිටත් වුණේ පහ­මා­රට විතර. බස් එක කිලෝ­මී­ටර් 4 ක් විතර ආවා. එතැ­නින් තමයි කල­න්ව­ත්තට යන්නෙ. කල­න්ව­ත්තට යන හන්දියෙ බස් එක නව­ත්ව­ද්දිම විශාල සද්ද­යක් ආවා. මාව උඩ ගියා වගේ දැනුණා. ඇස් නොපෙනී ගියා. මට මතක එච්ච­රයි.

සිහිය එද්දි මං හිටියෙ පාර අයිනෙ තණ­කොළ ගොඩක. මා ළග සෙනඟ වට වෙලා මට වතුර ඉහි­නව. පැත්ත­කින් ගිනි ජාලා­වක්. ආයිත් ඇස් නිලං­කාර වෙලා නොපෙනී ගියා. මට සිහිය ආවේ බදුල්ල ඉස්පි­රි­තා­ලෙදි. ඒ දවස් දෙක­කට පස්සේ. මා දිහා බලා­ගෙන ඉස්පි­රි­තාලෙ දොස්තර මහ­ත්ව­රුයි නර්ස්ල කීප දෙනෙ­කුයි හිටියා. මම නැගි­ටින්න උත්සාහ කළත් මට මොකක්ද ලොකු වෙන­සක් දැනුණා. ලොකු අඩු­වක් තේරුණා.

දෙයි­යනේ……! දණ­හි­සට පහ­ළින් මගේ කකුල් දෙකම කපලා අයින් කරලා. මං පාට පැන්සල් පෙට්ටිය දෙන්න ගත්ත උදා­රිත් ඇවිත් හිටියා.

‘මට පාට පැන්සල් එපා ටීච, ටීච ඉක්ම­නට ගෙදර එන්න’

එතැ­නට ආපු අම්ම මාව බදා­ගෙන පැය ගාණක් ඇඬුවා. මම ආපු බස් එක ඇතුළෙ බෝම්බ­යක් පුපු­රල ගොඩක් අය මැරුණු බව මම දැන­ගත්තෙ එත­කො­ටයි. මම මාස 4ක් බදුල්ල ඉස්පි­රි­තාලෙ හිටියා. කකුල් දෙකෙන් ඇවි­ද­ගෙන බදු­ල්ලට ආපු මට ආපහු යන්න වුණේ අනෙක් අයගේ උද­වු­වෙන්.

මා බලන්න ආපු එකල අධ්‍යා­පන නියෝජ්‍ය ඇමැ­ති­තුමා පෞද්ග­ලි­ක­වම මා ගැන හොයලා බැලුවා. මට කෘත්‍රීම පාද දෙකක් එතුමා හද­වලා දුන්නා. මේ සිද්ධි­යෙන් පස්සෙ මට ගමේ ඉස්කෝ­ලෙට මාරු­ව­කුත් එතුමා මැදි­හත් වෙලා හදල දුන්නා. අම්ම­ටයි තාත්ත­ටයි මම පුළු­වන් තරම් උදවු උප­කාර කර­ගෙන ජීවත් වෙන්නයි හිතා­ගෙන හිටියෙ. ඒත් අන්ති­මට වුණේ තරුණ වය­සෙදි මා ඒ අයට බරක් වුණු එකයි. මට වෙච්ච දේ ගැන අම්ම පුදුම විදිහෙ මාන­සික පීඩ­න­ය­කින් හිටියේ. අම්ම සම­හර දව­ස්වල කෑම පිඟානෙ කට­වල් දෙකයි කෑම කෑවෙ. කඳුළු වැක්කෙ­රෙ­නවා කම්මුල් දිගේ. නිදා­ගෙන ඉන්න මට අම්ම ඉකි­බි­ඳි­නව ඇහෙ­නවා. තාත්ත කිසි දෙයක් කතා නොකර බලා ගත් අත බලා­ගෙන ඉන්නව. ඉඳල හිටල ඇවිත් මගේ ඔළුව අත ගාල මා දිහා බලා­ගෙන ඉඳල යනවා. ඒ වෙලාවෙ මට දැනුණු වේද­නාව වච­න­ව­ලින් විස්තර කරන්න බැහැ.

විඳින්න පුළු­වන් උප­රිම දුක් විඳල මට වෙච්ච විපත ගැනම හිතල අම්ම මේ ලෝකෙ දාල යන්න ගියා. තාත්තත් ඊට අවු­රුදු කීප­ය­කට පස්සේ ඒ විදි­හ­ටම නැති­වුණා.

කලාපේ ගුරු­ව­රුන්ගේ මුදල් එක­තු­වෙන් නිවෙ­සක්

ඊට පස්සෙ බණ්ඩා­ර­වෙල කලා­පයේ සේරම ගුරු­ව­රුන් එකතු වෙලා මට නිවෙ­සක් හදලා දුන්නා. පුස්සැ­ල්ලා­කන්ද පාසල අස­ලින්. පරි­ත්‍යා­ග­ශීලී ගොඩක් අයත් ඒකට උදවු කළා. එදා ඉඳල මම මේ ගුරු නිවා­සයේ ඉන්නවා.

මගේ පවුලේ සහෝ­දර සහෝ­ද­රියො ඔක්කොම 8 දෙනෙක් ඉන්නවා. අනිත් 7 දෙනාම විවාහ වෙලා. සම­හර අයගෙ දරු­වොත් විවාහ වෙලා. එක අක්ක කෙනෙ­කුගෙ පුතෙක් තමයි මගේ තනි­යට ගුරු නිවා­සයේ ඉන්නෙ. එයා මේ ඉස්කෝ­ලෙම 10 වසරේ ඉගෙන ගන්නවා. අවු­රුදු කීප­ය­කට කලින් පොඩි අක්කගෙ දුවෙක් මා ළඟ නැව­තිලා හිටියා ඒ දුවට පළාත් සභාවෙ රස්සාව ලැබුණා. ඒ දරුවා විවාහ වුණේ මා බලා­ගෙන ඉඳල සෑහෙන කාල­යක් ගිහින්. මා නිසා ඒ දුව පුදුම දුකක් වින්දේ. දැන් මගේ රෙදි පවා මම හෝද ගන්නවා. කකුල් දෙක නැති වුණත් මම ඒ කිසි දේකින් සැලුණේ නැහැ. මට නම් දැන් අමු­තු­වෙන් නැති වෙන්න දෙයක් නැහැ.

මගේ එකම සතුට දරු­වන්ට උග­න්වන එක විත­රයි. මම නිවා­ඩු­ව­ක්වත් ගන්නේ බැරිම වුණොත් විත­රයි. ඒත් මේ කකු­ලක මොකක් හරි ප්‍රශ්නෙ­කට තමයි. 1987 හදල දාපු එක ඇලු­මි­නි­ය­ම්ව­ලින් හදල දාපු කකුල් දෙක දාගෙන මම අවු­රුදු 25ක් විතර ඇවිද්ද. කකුල කැපෙන තැ‍නට ආවත් කකුල් දෙකක් හදා ගන්න උප­කා­ර­යක් ගන්න විදි­හක් නැති වුණා. ඒ වුණත් ඒ දව­ස්වල සිළු­මිණ පත්ත­රෙන් මගේ අස­රණ කම ගැන හෙළි­ක­ළාම මට අලුත් කකුල් දෙක්ක ලැබුණා. අද මම දාගෙන ඉන්නෙ ඒ කකුල් දෙක තමයි.

කොහො­මත් මට තනි­යම ඇවි­දින්න බැහැ. ගුරු නිවා­සයේ ඉඳල ඉස්කෝ­ලෙට එන්නෙත් ගුරු­ව­රි­ය­කගේ පිහි­ටෙන් නැත්නම් දරු­වාගේ උද­වු­වෙන්. පහු­ගිය දව­ස්වල ඉස්කෝ­ලෙට යන පාර හෝද­ගෙන යන නිසා පඩි පේළි සකස් කළා. දැන් මට නඟින්න හරිම අමා­රුයි. කකුල් කැපෙ­නවා. පැත්ත­කින් යන්න පුළු­වන් වෙන්න තීරු­වක් හදලා දෙනවා කිව්වා. ඒත් තවම හදල නැහැ. ලබන මාසේ සාමාන්‍ය පෙළ විභාගෙ තියෙ­නවා. අපොස සාපෙළ පන්තියේ දරුවො ගොඩක් ඉන්න නිසා මට හරිම අවි­වේ­කයි.

මම මට අදාළ ශ්‍රේණියේ ඉහ­ළම වැටුප් තල­යට ඇවිත් ඉන්නේ. එතැ­නින් එහාට යන්න නම් උපා­ධි­යක් නැත්නම් දුරස්ථ අධ්‍යා­පන සේවා­වක් ලබා තියෙන්න ඕන. මට ඒ කිසි දේකට යන්න හැකි­යා­වක් නැහැ. මම මේ ගැන කියන්න තියෙන හැම තැන­ක­ටම කිව්වා. දැන් නම් ඒකට අනු­මැ­තිය ලැබුණා කියලා ආරං­චියි.

කුරිරු යුද්ධයේ තවත් ප්‍රති­ඵ­ල­යක්

මම කාට­වත් වර­දක් කරපු කෙනෙක් නෙමෙයි. ඒත් මේ සියල්ල යුද්ධයේ ප්‍රති­ඵල හැටි­යට වුණු දේ හැටි­යට තමයි දකින්නෙ.

මට දැන් තියෙන ලොකුම ප්‍රශ්නෙ ගුරු නිවාසෙ ප්‍රශ්න­යයි. මට කියල තියෙ­නව මට මෙහි ඉන්න ලැබෙන්නෙ විශ්‍රාම යන­කල් විත­රයි කියලා. ඊට පස්සෙ යන්න එන්න තැනක් නැහැ. ලොකුම අස­රණ තත්ත්ව­ය­කට මං එදාට පත් වෙනවා. බදු ඔප්පු­වක් දීල තියෙන්නෙ විශ්‍රාම දක්වා විත­රයි කියල. මේ ගුරු නිවා­සයේ ලයිට් බිල් වතුර බිල් සේරම මම ගෙවන්නෙ. තව අවු­රුදු 4කින් මගේ සේවය අව­සන් වෙනවා. මට ඉන්න තියෙන මේ ගේ මං ජීවත් වෙලා ඉන්න­ක­ල්වත් මට ලබා ගැනී­මට හැකි­යා­වක් තියෙ­න­ව­නම් ඒකත් ලොකු පිනක්. බල­ධා­රීන්ට ඒ ගැනත් පුළු­වන් තරම් ලියුම් ලිව්වා.

මට අහිමි වෙච්ච කිසිම දෙයක් ගැන දුක් වෙන්නේ නැහැ. මම එදා ඉඳල මවපු සේරම සිහින කඩා වැටුණා. මට තනි­යම යන්න එන්න බැරි තත්ත්ව­යට පත් වුණා. උසස් අධ්‍යා­පන කට­යුතු සේරම කඩා­ගෙන වැටුණා.

පහු­ගිය කාලෙ ගුරු පුහුණු වැඩ­ව­ලට සහ­භාගි වුණේ දරු­වන්ට අලු­තෙන් යමක් ලබා දෙන්න ඕන නිසයි.

සාමාන්‍ය ලෝකෙදි මම හුඟක් අස­රණ වෙලා තියෙ­නවා. එක දව­සක් සමා­ජයේ ලොකු තැනක් තියෙන මා ගැන හොඳින් දන්නා අයෙක් මම වාඩි­වෙලා ඉන්න තැනින් අයින් වෙලා එයාට ඒ පුටුව දෙන්න කියා ඉල්ලුවා. බස්වල යන­කොට වුණත් ඉස්ස­ර­හට යන්න කියල මාව තල්ලු කරපු අවස්ථා තියෙ­නවා. මගේ උප­කා­රෙට යන කෙනෙක් නොකි­ව්වොත් මට සහ­න­යක් ලැබෙන්නෙ නෑ. බැණුම් අහ­න්නත් වෙලා තියෙ­නවා. මම පොදු වාහ­න­යක ගියත් කව­දා­වත් කාට­වත් කර­ද­ර­යක් කරන්නේ නෑ සීට් එකක් ඉල්ලලා.

මම ඉල්ලා හිටින්නේ මට ජීවිතේ අව­සන් කාල­යත් දරු­වොත් එක්ක ගෙවන්න දැන් නැව­තිලා ඉන්න පාසල් ගේට්ටු­වෙන් එහා තියෙන මේ ගුරු නිවා­සය ජීවිතේ අව­සා­නය දක්වා ලබා දෙන්න කිය­ලයි. අනිත් මොන බලා­පො­රොත්තු නැති වුණත් මට ඒ බලා­පො­රො­ත්තු­ව­වත් ඉටු වුණොත් ඇති. ඒකත් දරු­වන් වෙනු­වෙන් සේවය කර­න්නයි. ”

පුස්සැ­ල්ලා­කන්ද විදු­හලේ විදු­හ­ල්පති ආර්. එම්. රත්න­පාල මහතා පව­ස­න්නේද පාසලේ නිවාඩු අඩු­වෙන්ම ලබා ගන්නා ගුරු­තු­මිය සෝමා­වතී මහ­ත්මිය බවයි.

“සෝමා ටීචර් හව­ස­ටත් නොමිලේ පන්ති තියලා අපේ දරු­වන් විභා­ග­යට සූදා­නම් කර­නවා. අපි පුළු­වන් විදි­හට මේ ගුරු­තු­මිය ගැන සොයා බල­නවා. ඒත් අපට පුළු­වන් සීමා­වන් තියෙ­නවා. 6-7 පන්ති­වල සිංහල විෂය උග­න්වන මේ ගුරු­තු­මිය සාමාන්‍ය පෙළ පන්ති­ව­ලට කෘෂි විද්‍යා­වත් උග­න්ව­නවා. කියන්න සතු­ටුයි. කෘෂි විද්‍යාව ප්‍රති­ඵල හැම­දාම සිය­ය­යට සීයක්ම තියෙ­නවා. පුදුම ආත්ම ශක්ති­යක් තියෙන ගුරු­තු­මි­යක් අපේ සමා­ජ­යට විත­රක් නෙමෙයි ලෝකෙ­ටම ආද­ර්ශ­යට ගන්න පුළු­වන්. මේ ගුරු­තු­මි­යට ගුරු නිවා­සය ලබා දෙන්න පුළු­ව­න්නම් ඒක ලොකු පිනක් කිය­ලයි මම හිතන්නේ”

සෝමා­වතී ගුරු­තු­මි­යගේ දෑසින් කදුළු නොවැ­ටු­ණත් ඇගේ මුහුණ ඇය පත්ව ඇති දුක්ඛ­දා­යක තත්ත්වය කියා පෑමේ කැඩ­ප­තක් වැනිය. ජීවි­තයේ සිය­ලුම බලා­පො­රොත්තු සුණු­වි­සුණු ව ගියද ආත්ම ශක්තිය උප­දවා ගෙන ඇය දරු­වන් වෙනු­වෙන් අකුරු කර­න්නීය. රෝද පුටු­වක් හෝ අත්වාරු කිසි­වක් නොමැ­තිව බිත්ති අල්ල­මින් පන්ති ගානේ යන ගමන හද කකි­ය­වන සුලුය.

සෝමා­වතී ගුරු­තු­මිය පන්තියේ සෑම සිසු­වකු වෙතම ගොස් පාඩම් කියා දෙයි. පොත් පත් බලයි. ඇගේ මිහිරි කවි අසා සිටි­න්නට වටි­න්නේය. දරු­වන් වෙනු­වෙන්ම පම­ණක් බලා­පො­රොත්තු රඳවා ගෙන සිටින සෝමා­වතී ගුරු­තු­මිය වෙනු­වෙන් අපට කළ හැකි බොහෝ දේ ඇත.

බදුල්ලේ බස් බෝම්බය ලොකු පොඩි­කම් ගණන් ගත්තේ නැත. ලොකු පොඩි කම් චක්‍ර­ලේඛ සියල්ල හරස්ව ඇත්තේ ජීවත්ව ඉන්නා අප­ටය. ඒ චක්‍ර­ලේඛ නීති පොත් පොඩ්ඩක් එහාට මෙහාට කර මෙවන් ගුරු­ව­රුන්ට සහ­න­යක් සැල­සී­මට හැකි­නම් එය සමස්ත ගුරු පර­පු­ර­ට­ප­ම­ණක් නොව සමස්ත දරු පර­පු­ර­ටම කරන මහඟු සේව­යකි.

සේයාරූ විමල් කරු­ණා­ති­ලක‍‍

Comments