ලක්දිව පුරාණ කෘෂි­කා­ර්මික සමා­ජය | සිළුමිණ

ලක්දිව පුරාණ කෘෂි­කා­ර්මික සමා­ජය

1936 දී ආචාර්ය පී.ඊ.පී. දැර­ණි­ය­ගල විසින් මෙම ගුහාව ආශ්‍රි­තව සොයා ගත්  ධාන්‍ය ඇට හා 2016 දි සිදු­කළ කැණීමේ දී මතු­කර ගත් ස්වල්ප ලෙස පිළි­ස්සුණු  ධාන්‍ය ඇට මගින් තහ­වුරු වනුයේ රට අභ්‍ය­න්ත­රයේ කඳු­කර පළා­ත්වල ජීවත් වූ  ප්‍රාග් ඓති­හා­සික මිනි­සුන් මීට වසර 9000 කට පෙර සිටම දඩ­ය­ක්කාර  ජීවන රටා­ව­කට සමා­න්ත­රව ශාක ආහාර කෙරෙහි නැඹු­රු­වක් පැවති බවයි

මිනිසා ශිෂ්ටා­ර­වත් ජීවි­ත­ය­කට යොමු කර­වී­මට හේතු­වූයේ කෘෂි­ක­ර්මය සොයා ගැනීම බව යැයි අද ලොව පිළි­ගත් සම්මත අද­හ­සක් බවට පත්ව ඇත. සතුන් හා ශාක හීලෑ කිරී­මෙන් අන­තු­රුව වන­ගත ජීවි­ත­යෙන් මිදී ග්‍රාමීය සංස්කෘ­ති­ය­කට අව­තීර්ණ වී කෘෂි­කා­ර්මික දිවි­ය­කට මිනිසා පෙල­ඹීම ලොවම වෙනස් කළ හේතු කාර­ණා­වක් විය.  

ආචාර්ය ශිරාන් දැර­ණි­ය­ග­ල­යන්ගේ ප්‍රාග් ඓති­හා­සික පර්යේ­ෂ­ණ­ව­ලින් දක්වන පරිදි අදින් වසර 125, 000 පමණ පෙර සිටම ලංකාව මිනිස් වාස­භූ­මි­යකි. වසර 13, 000 ක් ඉක්ම­වන මූලික කෘෂි­ක­ර්මා­න්තය බට­හිර ආසි­යාවේ බොහෝ පෙදෙස්හි ආර­ම්භව ලොව පුරා ව්‍යාප්ත වූ බව විද්ව­තුන්ගේ මත­යයි. සිරි­යාව,  ජෝර්දා­නය,  ඉරා­කය,  තුර්කිය,  පල­ස්තී­නය හා ලෙබ­න­නය ආදි පෙදෙස්හි පෞරා­ණි­ක­ත්වය ඉස්මතු වීමට ඉව­හල් වූයේ එම රට­වල් හිමි­කර ගෙන තිබූ කෘෂි­කා­ර්මික දියු­ණු­වයි. ලොව සිදු වූ අති විශාල විප්ල­ව­යක් ලෙස කෘෂි­ක­ර්මය සොයා ගැනීම පිළි­බ­ඳව විවිධ සාධක මගින් සනාථ වී ඇත. නව ශිලා යුගයේ විප්ල­වය ලෙස එය හඳු­න්වනු ලබයි.  

බට­හිර ආසි­යා­වට පම­ණක් සීමා නොවුණු මෙම නව ශිලා යුගයේ විප­ල්වීය අද­හස නැගෙ­න­හිර ආසි­යාවේ චීනය,  අග්නි­දිග ආසි­යාවේ ඉන්දු­නී­සි­යාව,  තායි­ල­න්තය හා පැපු­වා­නි­ව්ගි­නි­යාව ආදි ප්‍රදේශ වල­ටද ව්‍යාප්ත විය. චීනයේ යැංසි ගංගා ද්‍රෝණි­යෙහි අදින් වසර 14, 000 කට පෙර වී වගාව ඉතා දියුණු තත්ත්ව­කය තිබී ඇති බව පර්යේ­ෂණවලින් සොයා­ගෙන ඇති අතර එය ලොව දැනට පව­තින පැර­ණි­තම කෘෂි­කා­ර්මික සාක්ෂි­යයි. එමෙන්ම පුරා­වි­ද්‍යා­ත්මක සාධක අනුව දකුණු ආසි­යාවේ කෘෂි­කා­ර්මික ජනා­වාස අදින් වසර 10, 000 ඉක්ම­වයි.   

බාර්ලි,  තිරිඟු වගාව මෙන්ම හීලෑ කරන ලද එළුවා,  බැට­ළුවා සහ ගවයා යනා­දිය දකුණු ආසි­යානු කලා­පයේ මූලික කෘෂි­ක­ර්මය සඳහා උප­යෝගි කර­ගත් සාධ­ක­යන්ය. පරාග විශ්ලේ­ෂ­ණය නම් වූ ක්‍රම­වේ­දය ඔස්සේ මෙවැනි වටිනා තොර­තුරු අනා­ව­ර­ණය කර ගැනී­මට හැකි වී ඇත. අදින් වසර 13, 000 කට පෙර ධාන්‍ය වගාව ආරම්භ කර දඩ­යම මූලික වූ වන­චාරී ජීවි­ත­යෙන් ක්‍රම­යෙන් ඈත්ව යුප්‍ර­ටීස් සහ ටයි­ග්‍රීස් ගංගා ද්‍රෝණි ආශ්‍රි­තව ශිෂ්ටා­චා­ර­යක් ලෙස ගොඩ නැගුණු මෙස­පො­තේ­මි­යා­නුවේ ජීවත් වූ මිනිසා හඳුන්වා දිය හැකිය. කෘෂි­ක­ර්මයේ ආර­ම්භය ලෙස ලොව මහා හිම අව­ධිය (ප්ලයි­ස්ටෝ­සී­නය) පිළි­බ­ඳව සාධක සොයා­ගෙන ඇති අතර වසර 15, 000- 10, 000 අතර කාල­ව­ක­වා­නුවේ  දී ලොව පුරා විවිධ ස්ථාන­වල ඇති­වුණු පරි­සර වෙන­ස්වීම් තත්ත්වය හා දේශ­ගුණ විප­ර්යා­සය එසේ කෘෂි­ක­ර්මයේ ආර­ම්භ­යට හේතු­විය. නවීන පර්යේ­ෂණ වාර්තා අනුව බට­හිර ආසි­යා­තික,  දකුණු ආසි­යා­තික හා නැගෙ­න­හිර ආසි­යා­තික පෙදෙ­ස්වල සතුන් හීලෑ කිරීම හරහා කෘෂි­කා­ර්මික ජීවන රටා­වක් ආරම්භ කොට එය වර්ධ­නය වූ බව පෙන්වා දෙයි.  

ආචාර්ය ටී.ආර්. ප්‍රේම­ති­ලක හා සෙනෙවි එපි­ට­වත්ත විසින් රචිත පරාග විද්‍යාව (හෝර්ටන් තැන්න හා දකුණු ආසි­යාවේ අති පුරාණ කෘෂි­කා­ර්මික පරි­ස­රය) නම් ග්‍රන්ථයේ ශ්‍රී ලංකාවේ පුරාණ කෘෂි­ක­ර්මය පිළි­බඳ නව අද­හ­සක් ඉදි­රි­පත් කොට ඇත. එනම් පුරාණ ලංකාවේ ජීවත් වූ මිනිසා අදින් වසර 17, 500 කට පමණ පෙර ප්‍රාග් මූලික කෘෂි­ක­ර්මය ආරම්භ කර ඇති බව පරාග විද්‍යා පර්යේ­ෂණ තොර­තුරු මඟින් තහ­වුරු කර ඇත.  

වනා­න්තර ගිනි දමා පුලුස්සා හේන් සකස් කිරීමේ මූලික සංස්කෘ­ති­ය­කට (පැර­ණි­තම හේන් වගාව) මෙරට අතීත මිනිසා අයත්ය. හෝර්ටන් තැන්නේ සිදු කළ පර්යේ­ෂණ අනුව ඒ බව සනාථ වේ. ලංකාවේ අඩි 7000 ට වඩා ඉහළ පිහිටි භූමි ප්‍රදේ­ශ­වල මීට වසර 13, 000 කට පෙර මූලික කෘෂි­බිම් ව්‍යාප්තව තිබුණු බව සඳ­හන්ය. ඒ බැව් පොසිල පරාග විශ්ලේ­ෂ­ණ­යෙන් තහ­වුරු විය

යව හා බාර්ලි (ධාන්‍ය) වගාව ලංකාවේ මූලික කෘෂි­ක­ර්මයේ ප්‍රධා­න­තම බෝග වර්ග දෙක බව ආචාර්ය ටී.ආර්. ප්‍රේම­ති­ලක හොර්ටන් තැන්නේ මීටර් 6 ක් පමණ ගැඹු­රින් ලබා­ගත් පීට් නිධි අත­රින් හමු වූ පොසිල වාර්තා අනුව ප්‍රකාශ කරයි. මේ අනුව ලංකාවේ කෘෂි­සං­ස්කෘ­තික සභ්‍ය­ත්වයේ මූලා­ර­ම්භය අනු­රා­ධ­පුර යුග­ය­ටත් වඩා බොහෝ ඈතට දිව යව බව ආචාර්ය ටී.ආර්. ප්‍රේම­ති­ල­ක­යන්ගේ අද­හ­සයි. මෙම මූලික බෝග වර්ග දෙක වසර 13, 000 කට පෙර මෙරට ඉහළ කඳු­කර බිම් ප්‍රදේ­ශ­වල වගා­ක­ර­මින් යම් ආකා­ර­යක ප්‍රාදේ­ශීය ධාන්‍ය සභ්‍ය­ත්ව­යක් ගොඩ නැංවී­මට එකළ ලාංකික ජනයා යෙදු උත්සා­හය සුළු­පටු නොවන බව ඔහුගේ මත­යයි.  

ආචාර්ය ටී.ආර්. ප්‍රේම­ති­ලක සඳ­හන් කරන්නේ දැනට සිදු­කොට ඇති පර්යේ­ෂ­ණ­ව­ලට අනුව කෘෂි­ක­ර්මයේ ආර­ම්භය (නව­ශිලා යුගයේ විප්ල­වය) හා සම්බන්ධ තොර­තුරු ලංකාවේ මෙතෙක් හමු වී ඇත්තේ ඉතා අඩු ප්‍රමා­ණ­යක් බවය. ඒ අනුව බොහෝ දෙනා විශ්වාස කළේ මෙරට ජීවත් වූ අතීත මිනිසා මධ්‍ය­ශිලා යුගයේ (ගල් යුගයේ) සිට එක්ව­රම යකඩ භාවිත වූ කාල වක­වා­නු­වට අව­තීර්ණ වූ බවය.  

මානව වංශ උද්භිද විද්‍යා පර්යේ­ෂණ ක්ෂේත්‍රයේ සිදු­වන පරාග විශ්ලේ­ෂණ කට­යු­තු­ව­ලට මෙන් ම පෞරා­ණික ජීව විද්‍යා පර්යේ­ෂණ කට­යුතු හා පුරා­විද්‍යා පර්යේ­ෂණවලට ද නවීන පර්යේ­ෂණ අතර ප්‍රමු­ඛ­ත්ව­යක් හිමිව තිබේ. ස්වීඩ­නයේ ස්ටොක්හෝම් විශ්වි­වි­ද්‍යා­ලයේ චාතු­ර්ථක භූ ගර්භ විද්‍යා පර්යේ­ෂණ ආය­ත­නය,  ස්වභා­වික විද්‍යා කෞතු­කා­ගා­රය සහ කැල­ණිය විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ පුරා­විද්‍යා පශ්චාත් උපාධි ආය­ත­නය ඒකා­බ­ද්ධව වසර 15 ක් වැනි කාල­යක් තිස්සේ හෝර්ට­න්තැන්න සහ ඒ තදා­ස­න්නයේ සිදු කරනු ලැබූ පර්යේ­ෂණවලින් නව­තම තොර­තුරු අනා­ව­ර­ණය කර ගැනී­මට හැකිවී ඇත. මෙම පර්යේ­ෂ­ණයේ මූලික අර­මුණ වූයේ ඉන්දි­යානු සාගර කලා­පයේ පහළ ප්‍රදේ­ශ­වල සිට හමා එන මෝසම් සුළං­වල ඇති වීම,  ඒවායේ වර්ධ­නය,  ඒවා මගින් මිනිසා සහ පරි­ස­රය මත ඇති කරන බල­පෑම් කොප­මණ දැයි පරීක්ෂා කිරීම බව ආචාර්ය ටී.ආර්. ප්‍රේම­ති­ල­කගේ අද­හ­සයි.   

පාරි­ස­රික භූ චුම්බක වාර්තා මඟින් පෙන්වා දෙන මානව භූ ඛාදන ක්‍රියා­කා­රි­ත්ව­යන් ද ලංකාවේ උස්බිම් කලා­ප­යට අයත් මහ­එ­ළිය ප්‍රදේ­ශයේ  දී මානව ක්‍රියා­කා­ර­කම් සිදු වූ බව පෙන්වා දෙන තවත් සාක්‍ෂි­යකි. අදින් වසර 17, 500කට පමණ පෙර තණ­බිම් හා ලඳු කැලෑ ගිනි දමා පුළුස්සා විනාශ කිරීමේ ලක්‍ෂණ විශාල ප්‍රමා­ණ­යක් ක්‍ෂුද්‍ර අඟුරු විශ්ලේ­ෂ­ණය, පරාග වාර්තා,  ෆයි­ටො­ලිත වාර්තා හා පොළොව අභ්‍ය­න්ත­රයේ භූ චුම්භණ ගති­ගුණ විශ්ලේ­ෂ­ණය කිරීමේ ක්‍රම­වේ­දය හරහා අනා­ව­ර­ණය විය. මිනිස් ක්‍රියා­කා­ර­කම් නිසා හෝර්ටන් තැන්නේ බොහෝ බෑවුම් ඛාද­න­යට ලක් වී ඇති අයුරු තේරුම් ගැනීම සඳහා ද මේ වාර්තා තව­දු­ර­ටත් වැද­ගත් වනු ඇත.   

හෝර්ටන් තැන්න භූ ගර්භ­යෙන් ලබා ගත් පස්,  අව­සා­දිත වර්ග හා පීට් නියැ­දි­වල තිබූ පොසිල වාර්තා සහ පුරාණ පරි­සර තත්ත්ව වාර්තා මගින් වසර දහස් ගණ­න­කට පෙර පැවැති මෝසම් රටාව පිළි­බඳ අව­බෝ­ධ­යක් ලබා ගැනී­මට හා ලංකාවේ පැවැති පැරණි ධාන්‍ය සභ්‍ය­ත්වය සම්බ­න්ධව කරුණු අනා­ව­ර­ණය කර ගැනී­මට පර්යේ­ෂ­ක­යන්ට හැකි­විය.   

මාන­ව­වි­ද්‍යාඥ ආචාර්ය පී.ඊ.පී. දැර­ණි­ය­ගල විසින් මෙරට සංස්කෘ­තික ඉති­හා­ස­යට අයත් සුවි­ශේෂී අව­දි­යක් පව­තින බව උඩු­පි­ය­න්ගල්ගේ නමින් හැඳින් වූ බලං­ගොඩ කල්තොට ප්‍රදේ­ශයේ දිය­වින්න විහාර පරි­ශ්‍රයේ පිහිටි ස්වභා­වික ගල්ගු­හා­වක සිදු කළ කැණීම අනු­සා­ර­යෙන් ප්‍රකාශ කරන ලදී. මෙම කැණීමේ  දී ගල්මෙ­ව­ලම්,  පුරා­තන වළං සහ සෝගම් ධාන්‍ය ඇට සොයා ගනු ලැබීය. 1936  දී ආචාර්ය පී.ඊ.පී. දැර­ණි­ය­ගල විසින් මෙම ගුහාව ආශ්‍රි­තව සොයා ගත් ධාන්‍ය ඇට හා 2016 දි සිදු­කළ කැණීමේ  දී මතු­කර ගත් ස්වල්ප ලෙස පිළි­ස්සුණු ධාන්‍ය ඇට මගින් තහ­වුරු වනුයේ රට අභ්‍ය­න්ත­රයේ කඳු­කර පළා­ත්වල ජීවත් වූ ප්‍රාග් ඓති­හා­සික මිනි­සුන් මීට වසර 9000 කට පෙර සිටම දඩ­ය­ක්කාර ජීවන රටා­ව­කට සමා­න්ත­රව ශාක ආහාර කෙරෙහි නැඹු­රු­වක් පැවැති බවය.   

1991 ආචාර්ය ඩබ්ලියු.එච්. විජ­ය­පා­ලගේ මැදි­හත් වීමෙන් පුරා­විද්‍යා දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුව විසින් කෑගල්ල දිස්ත්‍රි­ක්කයේ වර­කා­පොල ආස­න්නයේ එබි­ඳි­ගල ග්‍රාමයේ පිහිටි දොර­වක කන්ද ලෙනෙහි සිදු­කළ කැණීමේ  දී ශිලා මෙව­ලම්,  අතින් හා සක­පු­ව­රුවේ නිපද වූ මැටි බඳුන්,  එක් යකඩ උප­ක­ර­ණ­යක් හා ධාන්‍ය හමු විය. පාංශු ස්ථර 9 ක් යටතේ කැණී­මට ලක් වූ දොර­වක ලෙනෙහි පස් තට්ටු සම්බ­න්ධව අනා­ව­ර­ණය වි ඇති සංස්කෘ­තික නිද­ර්ශක ලෙස පළමු ස්ථර­යෙන් පාෂා­ණත්,  දෙවන ස්ථරය ලෙස ඉතා කුඩා අඟුරු කොටස්,  කැකුණ ඇට,  මැටි බඳුන් කොටස්,  ගල් මෙව­ලම් අඟුරු හා ධාන්‍යත්,  තෙවන ස්ථරය ලෙස ශිලා මෙව­ලම්,  ධාන්‍ය,  මැටි බඳුන්,  අඟුරු හා කැකුණ ඇටත්,  සිව්වන ස්ථරය ලෙස මැටි බදුන්,  ශිලා උප­ක­රණ,  ධාන්‍ය,  අඟුරු හා කැකුණ ඇටත්,  පස්වන ස්ථරය ලෙස අඟුරු,  ශිලා මෙව­ලම්,  තිරු­වාණා,  හෙම­ට­යි­ටුත්,  හය­වන ස්ථරය ලෙස ශිලා මෙව­ලම්,  මැටි බඳුන් අළු හා අඟු­රුත්,  හත්වන ස්ථරය ලෙස තිරු­වාණා පතුරු,  ශිලා මෙව­ලම්,  මැටි බඳුන් හා අඟු­රුත්,  අට­වන ස්ථරය ලෙස ශිලා මෙව­ලම්,  මැටි බඳුන්,  ග්‍රැප­යිට් හා අඟු­රුත් හා නව­වන ස්ථරය ලෙස ශිලා මෙව­ලම්,  මැටි බඳුන්,  ග්‍රැන­යිට් හා අඟු­රුත් දැක්විය හැකිය.  

එකළ ගොවීන් වස­ර­කට කන්න දෙකක් හෝ තුනක් වී වගා කර ඇත. වස­ර­කට කන්න දෙකක් වී වගා කිරීම සාමාන්‍ය සිරිත වුව ද ඇතැම් කාලවල  දී කන්න තුනම වී වගා කළ බවට සාධක හමුවේ. තෝනි­ගල පර්වත ලිපි­යෙහි වී වගා කළ කන්න පිළි­බ­ඳව දක්වා තිබේ. මෙම සෙල්ලි­පිය සිරි මේඝ­වණ්ණ රාජ්‍ය කාල­යට (ක්‍රි.ව. 301-328) අයත් වන අතර සෙන­රත් පර­ණ­වි­තා­න­යන් එහි ‘‘පිට දඩ හස’’(මහ කන්නය) ‘‘මදෙ හස’’(මැද කන්නය) ‘‘අකළ හස’’ (යල කන්නය) නම් වු ශෂ්‍ය (සංස්කෘත) වාර තුනක් පිළි­බ­ඳව සඳ­හන් කර ඇත. දැනට මහ කන්නය හා යල කන්නය නමින් හඳු­න්වන ප්‍රධාන කන්න දෙක පිළි­වෙ­ළින් ‘‘පිට දඩ හස’’ ‘‘අකළ හස’’ නමි­නුත් එම කන්න දෙක අත­ර­තුර වපු­රන ලද තෙවැනි කන්නය ‘‘මදෙ හස’’ හෙවත් මැද හස යනු­වෙන් දක්වා තිබේ. සෙල්ලි­පිය අනුව රජ­රට කලා­පයේ වැව් ජලය උප­යෝගී කොට ගෙන කන්න තුනක් වගා කළ බව පැහැ­දි­ලිය. මේ අනුව වැව් ජල­යෙන් වස­ර­කට කුඹුරු අස්‌වැන්න තුන්ව­ර­ක්‌ ­ගත් බව සනාථ වේ. මෙම සෙල්ලි­පිය පිහි­ටු­වන කාල වක­වා­නුව වන විට උතුරු නැගෙ­න­හිර පළා­ත්වල ක්‍රම­වත් වැව් පද්ධ­ති­යක් පව­ති­න්නට ඇතැයි යන්න අව­බෝධ වේ. තෝනි­ගල ලිපි­යෙහි සඳ­හන් උඳු,  මුං වැනි හේන්වල වගා කරන ධාන්‍ය ගැන සඳ­හන් ව තිබීම හේතු­වෙන් ඇතැම් විට අතර මැද කන්නයේ මෙකී ධාන්‍ය වර්ග­යන් වගා කර­න්නට ඇත. මෙම ලිපි­යෙහි  දී කිරි සහ බුන තෙල් හෙවත් දුන් තෙල් සම්බ­න්ධව සඳ­හන්ව තිබී­මෙන් අව­බෝධ වන්නේ මී ගව සම්පත තත්කා­ලීන සමා­ජයේ පව­ති­න්නට ඇති බවය.   

මේ අනුව තෝනි­ගල සෙල්ලි­පි­යෙහි අන්ත­ර්ගත කෘෂි ආර්ථී­කය හා සම්බන්ධ තොර­තු­රු­ව­ලට අනුව එකළ ලක්‌දිව හත­ර­වන සිය­වසේ රජ­රට පසෙහි සාර­වත් බව,  වර්ෂා­ප­ත­නය,  ජල සම්පා­දන ක්‍රම සහ පැරණි සිංහල ගොවීන්ගේ ක්‍රියා කලා­පය යනා­දිය ඇතු­ළත් වැද­ගත් වාර්තා­වක් ලෙස දැක්විය හැකිය.  

සුමං­ගල විලා­ස­නි­යෙහි එකළ වගා කෙරුණු මඩ වී හා හැල් වීවලට අම­ත­රව තවත් ධාන්‍ය වර්ග පහක් පිළි­බ­ඳව දක්වා ඇත. එනම් ගොධුම,  යව,  කංගු,  වරක හා කුද්‍රැ­සක ලෙසය. එම ධාන්‍ය සිඛ­ව­ළඳ විනි­සෙහි දක්වන්නේ ගොධුම (තිරිඟු),  යව (බාර්ලි), හමු, තණ­හාල් හා වරා ලෙසය.  

1969 දි අනු­රා­ධ­පුර ඇතුළු නග­රයේ පිහිටි ගෙඩිගේ කළ කැණීමේ දී තහ­වුරු වූයේ ප්‍රාග් ඓති­හා­සික ගල්යු­ගය, ලෝහ තාක්ෂ­ණය හඳුනා ගත් කෘෂි­කා­ර්මික ජීවන රටා­ව­කට අයත් සංස්කෘ­ති­ය­කට පරි­ව­ර්ත­නය වූ බවය.

Comments