‘මැති­ව­රණ ජයක් කියන්නේ ආණ්ඩු­වට ඉතා පහසු ගමන් මඟක් නොවෙයි’ | සිළුමිණ

‘මැති­ව­රණ ජයක් කියන්නේ ආණ්ඩු­වට ඉතා පහසු ගමන් මඟක් නොවෙයි’

හ­මැ­ති­ව­රණ ප්‍රති­ඵල විශ්ලේ­ෂ­ණය කිරි­මේදී මෙරට ප්‍රධාන වාම­වාදී දේශ­පා­ල­නික අද­හස් දර­න්නන් විසින් ආකල්ප දෙකක් ඉදි­රි­පත් කර ඇත. පළමු කරුණ නම් මේ රටේ ඡන්ද­දා­ය­කයා කිසිදු දැනු­මක් නැති අඥා­න­යන් බවයි. දෙවැනි අද­හස නම් පොදු පෙර­මුණ විසින් පසු­ගිය වසර ගණ­නාව පුරා මේ රටේ ජන­තාව සිංහල බෞද්ධ උන්මා­ද­ය­කට පත් කර ඇති බවත් මේ සාවි­ශාල බල­යක් ලබා දී ඇත්තේ එම සිංහල බෞද්ධ උන්මා­ද­යට පත්වු­වන් බවත්ය. මේ අද­හස් දෙකම නිශේ­ධ­නීය සහ සාවද්‍ය අද­හස් ලෙස සැල­කිය හැකිය. ඒවා මේ රටේ ඡන්ද­දා­ය­ක­යන් පිළි­බඳ ඇති කර ගන්නා ලද අඩු තක්සේ­රු­වක් බව මගේ අද­හ­සයි.

එබැ­වින් ශ්‍රී ලංකා පොදු ජන පක්ෂ­යට මේ තරම් ඉහළ ජන ප්‍රසා­ද­යක් සහ මෙත­රම් ආසන සංඛ්‍යා­වක් හිමිවූ කරුණු ගැන අප සැල­කි­ලි­මත් විය­යු­තුය. එමෙන්ම මේ තරම් නව මුහුණු පාර්ලි­මේ­න්තු­වට හඳුන්වා දීමට උත්සාහ ගත්තේ කුමන කරු­ණක් නිසාද යන කරුණ සම්බ­න්ධ­යෙන් ද සාකච්ඡා කළ යුතුය. මැති­ව­රණ ප්‍රති­ඵල සම්බ­න්ධ­යෙන් විව­ර­ණය කිරී­මේදී වඩාත් ප්‍රවේ­ශම් විය යුත්තේ ඒ මඟින් ප්‍රති­බි­ම්බ­නය කරන කාරණා පිළි­බඳ වඩා සැල­කි­ලි­මත්ව විව­ර­ණය කිරී­ම­ටයි. රටේ ජන­තා­වට මුහුණ දෙන්නට සිදු වු ඉතා ප්‍රබල ආර්ථික, සමා­ජීය අර්බු­දය ඒ සඳහා බලපෑ පළමු කරු­ණයි. 2015- 2020 කාල­ප­රා­සය අතර යුගයේ කැපී පෙනෙන අසා­ර්ථක භාවය කෙත­රම්ද යන්න මෙහිදි දැක ගත හැකිය. රටට අහි­ත­කර ගිවි­සුම් ගණ­නා­වක් අත්සන් කර කට­යුතු කිරීම සහ 2020 වන විටත් එවැනි ගිවි­සුම් අත්සන් කිරී­මට කට­යුතු සූදා­නම් කර සිටි බව අපට දක්නට ලැබෙයි. ඇම­රිකා එක්සත් ජන­ප­දය සමඟ අත්සන් කිරී­මට සූදා­නම් කර තිබූ සහස්ශ්‍ර අභි­යෝග සම­යා­තන ගිවි­සුම (Mcc) ඒ හා බැඳුණු අනෙක් ගිවි­සුම් හැඳි­න්විය හැකිය. එමෙන්ම සිංග­ප්පූ­රුව සමඟ ශ්‍රී ලංකා­වට ඉතා අහි­ත­කර වෙළෙඳ ගිවි­සු­මක් අත්සන් කිරී­මට කට­යුතු සම්පා­ද­නය කර තිබුණි.

ගිවි­සු­ම්ගත වීමට සුදා­නම් වන සෑම අව­ස්ථා­ව­කදී ම ජනතා විරෝ­ධය නිසා එම ගිවි­සු­ම්ගත කීරීම් ඒ ආකා­ර­ය­ටම කිරී­මට ඔවුන්ට නොහැකි විය. එක්සත් ජාතික පක්ෂය පන්නයේ ආණ්ඩු­වක් සෑදී­මෙන් රටේ ස්වාධි­පත්‍ය, රටේ පොදු සම්පත් බාහිර ලෝක­යට ලබා­දී­මෙන් ශ්‍රී ලංකා­වට ඒවා අහිමි වෙතැයි යන කාර­ණාව ජන­තාව විසින් පුළුල් ලෙස සලකා බැලූ බව මෙවර මැති­ව­රණ ප්‍රති­ඵල තුළින් පැහැ­දිලි වේ. අන්ත­වා­දීන්ගේ බෝම්බ පිපි­රීමේ සිදු­වීම තුළ ආර­ක්ෂා­වට තර්ජ­න­යක් සේම ආණ්ඩුවේ අර්බුද සහ අනෙක් සියලු අංශ­වල පැහැ­දිලි අස්ථා­ව­ර­ත්ව­යක් පැවැති බව දක්නට ලැබෙයි. මේ ආකා­ර­යට රටේ ව්‍යාපාර කට­යුතු කර­ගෙන යන පන්ති­යට පවා එම පන්ති­යේම නියෝ­ජි­තයා ලෙස පෙනි සිටි රනිල් වික්‍ර­ම­සිංහ ඇතුළු ආණ්ඩුව පිළි­බඳ කළ­කි­රී­මක් ඇති­විය. එමෙන්ම 19 ව්‍යවස්ථා සංශෝ­ධ­න­යත් සමඟ මේ රටේ තිබූ දේශ­පා­ල­නික අවි­නි­ශ්චිත බව තුළ තිබෙන ආණ්ඩුව ඉවත් වී නව ආණ්ඩු­වක ආග­ම­නය සිදු­විය යුතු බව ජන­තාව තීන්දු කර ඇත.

2019 නොවැම්බර් 16 වැනි දින ගෝඨා­භය රාජ­පක්ෂ මහ­තාගේ ආග­ම­න­යෙ­නුත් 2020 අගෝස්තු මාසයේ පාර්ලි­මේන්තු මැති­ව­ර­ණ­යේදි එම පිය­ව­රම ගැනීම තුළ ජන­තාව විසින් මේ ආකා­ර­යට ආණ්ඩුව වෙනස් කිරීම සිදු­විය. මේ තීන්දුව සහ ප්‍රති­ඵ­ලය මහ­ජ­න­තා­වගේ අඥාන භාවය නිසා හෝ උන්මා­ද­යක් නිසා සිදු­වූ­වක් නොවන බව මගේ විස්වා­ස­යයි. මේ මැති­ව­ර­ණයේ ප්‍රති­ඵ­ලය සම්බ­න්ධ­යෙන් අපි දුටු කාර­ණා­වක් මේ රටේ පැර­ණිම දේශ­පා­ලන පක්ෂ­යක් වන එක්සත් ජාතික පක්ෂය පැහැ­දිලි නාය­ක­ත්ව­යක් ලබා­දෙන්නේ ව්‍යාපා­රික ධනේ­ෂ්වර පන්ති­ය­ටය. ඔවුන්ගේ නියෝ­ජි­තයා ලෙස එම පක්ෂය ඇම­රි­කා­වට සහ ඇම­රි­කාවේ හිත­ව­තුන්ට පක්ෂව විදෙස් ප්‍රති­ප­ත්ති­යක් ගෙන ගියේය. මේ සියල්ල තිබු­ණද වරින් වර ආණ්ඩු මාරු­වී­මේදී එම පක්ෂය බර­ප­තළ අහි­ත­කර තත්ත්ව­යක් පෙන්නුම් නොක­ළද පසු­ගිය වසර පහ තුළ ධනේ­ෂ්වර පන්තිය එම පක්ෂය සැක කිරීමේ තත්ත්ව­ය­කට පත්වීම නිසා එයින් ක්‍රමා­නු­කූ­ලව ඉවත් වීම එහි බිඳ වැටී­මට ප්‍රධාන කාර­ණා­වයි. විශේ­ෂ­යෙන් රනිල් වික්‍ර­ම­සිං­හගේ නාය­ක්ව­යත් සමඟ තිබු බිඳ වැටි­මත් එක්සත් ජාතික පක්ෂය පාර්ලිමේ්න්තු මැති­ව­රණ තලයේ බිඳ­වැ­ටිම සම්බ­න්ධ­යෙන් මේ ආකා­ර­යට පැහැ­දිලි කර­ගත හැකිය. ඒ පක්ෂයේ කැඩුණු කොට­ස්ව­ලට යම් ආකා­ර­යට කිසි­යම් ආකා­ර­යක විවේ­ච­නා­ත්මක මත­වා­ද­යන් දැරීම නිසා සජිත් ප්‍රේම­දා­සගේ ප්‍රධා­න­ත්ව­යෙන් පිහිටු වූ සමගි ජන­බ­ල­වේ­ගය මැති­ව­ර­ණ­යේදී දෙවැනි ස්ථාන­යට පත් විය.

මීට පෙර මැති­ව­රණ සලකා බලන විට ජනතා විමුක්ති පෙර­මුණේ මන්ත්‍රී­ව­රුන් සංඛ්‍යාව හරි අඩ­කින් අඩුවී ඇත්තේ ජනතා විමුක්ති පෙර­මුණ එහි සම්ප්‍ර­දා­යික ගැමි, තරුණ, කෘෂි­කා­ර්මික පන්ති පද­න­මින් වෙනස් වීම නිසා­වෙනි. අනුර කුමාර දිසා­නා­ය­කගේ නාය­ක­ත්වය යටතේ අලු­තින් නැඟෙන මධ්‍යම පන්ති­යට විශේ­ෂ­යෙන් කොළඹ සිවිල් ජන­තා­වට ඔවුන්ගේ සම්ප්‍ර­දා­යික මත­වා­දය දුරස් වීමක් පෙන්නුම් කරයි. අනෙක් කාර­ණාව ඔවුන්ගේ පන්ති පද­නම ද අඩු වීම නිසා පැවති මන්ත්‍රි සංඛාව හෝ දිනා ගැනී­මට නොහැකි විය.

ප්‍රබල විප­ක්ෂ­යක් නොමැති වීම රට­කට අහි­ත­කර නමුත් ප්‍රබල විප­ක්ෂ­යක් ඇති­වෙ­න­වාද නැති ද කියන කාර­ණාව මහ­ජ­න­තාව විසින් තීන්දු කරනු ලබයි. එතෙක් පැවැති විපක්ෂ එක්සත් ජාතික පක්ෂය, සමගි ජන­බ­ල­වේ­ගය, ජාතික ජන­බ­ල­වේ­ගය සහ දෙමළ ජාතික සන්ධා­නය යන මේ සිවු පිරි­සම පසු­ගිය පස් වස­රක කාලය තුළ ඍජුව හෝ වක්‍රා­කා­රව ආණ්ඩු සමඟ ගමන් කළහ. එම නිසා ඔවුන් පරා­ජය කළ යුතුයි සහ ඔවුන් විප­ක්ෂ­යක් ලෙස හෝ එකට ක්‍රියා­කළ යුතු නැත කියන තැනට ජන­තාව පැමිණ ඇත. දෙමළ ජන­කො­ටස් දෙස බැලූ විට උතු­රු­ක­රයේ ජන­තාව දිර්ඝ කාල­යක් එක්ව ක්‍රියා­කළ ආකා­රය ඉතා පැහැ­දිලි දක්නට ලැබු­ණද මෙවර මැති­ව­ර­ණ­යේදී ශ්‍රී ලංකා නිද­හස් පක්ෂ­යට ආස­න­යක් හිමි­විය. පසු­ගිය වසර පහ තුළ එම ජනතා නියෝ­ජි­ත­යන් ක්‍රියා කළ ආකා­රය අනුව දෙමළ ජාතික සන්ධා­නයේ, තමිල් අරසු කච්චි පක්ෂයේ ඒකා­ධි­කා­රය සහ­මු­ලින්ම බිඳී ඇති ආකා­රය ඔවුන්ගේ ආසන ප්‍රමා­ණය බිඳ වැටී ඇති ආකා­ර­යෙන් අපට පෙනී යයි.

දෙමළ දේශ­පා­ල­න­යෙහි අලුත් ධාරා දෙකක් මතුවී ඇති අතර ඒ, විග්නේ­ෂ්ව­රන්ගේ පක්ෂය ආග­ම­නය සහ ධජේන්ද්‍ර පොන්න­ම්බ­ලම් විසින් ලබා­ගත් මැති­ව­රණ ප්‍රති­ඵ­ලයි. මේ දෙකම පෙන්නුම් කරන්නේ දෙමළ ධාරාවේ සම්ප්‍ර­දා­යික දේශ­පා­ල­න­යට වඩා ජාති­ක­වාදී වැඩි දේශ­පා­ලන ධාරා­වක් දේශ­පා­ල­නය තුළ මතු­වන බවයි. ශ්‍රී ලංකා නිද­හස් පක්ෂය ලබා­ගත් ඡන්ද ප්‍රමා­ණය තුළ පෙන යන්නේ දෙමළ දේශ­පා­ල­නය තුළ කිසි­යම් ආකා­ර­යක සිංහල ආණ්ඩු සමඟ බද්ධව හා සම්බන්ධ වීමෙන් කට­යුතු කිරි­මෙන් දේශ­පා­ල­නි­කව ස්ථාවර විමට හැකි බවයි. එක් පැත්ත­කින් ඉතා තද­බල ලෙස ජාති­ක­වාදී ප්‍රව­ණ­තාව මතු­වීමේ ඉඩ­කඩ සහ නිසි ලෙස ක්‍රියා­ත්මක කළ­හොත් ජාති­ක­වාදී දේශ­පා­ල­න­ය­කට යළි යෑමේ සල­කු­ණක් ඇති බව මේ මැති­ව­රණ ප්‍රති­ඵ­ල­ව­ලින් දක්නට ප්‍රධාන ගැට­ලු­වයි.

ඉතා පහසු මැති­ව­රණ ජයක් ලැබී­මෙන් මේ ආණ්ඩු­වට ඉතා පහසු ගමන් මඟක් ඇති බව කිව නොහැ­කිය. මක්නි­සාද යත් මේ ආණ්ඩු­වට මෙත­රම් විශාල බල­යක් ලබා දීමට ප්‍රධාන හේතු­වක් වන්නේ මහින්ද රාජ­පක්ෂ මහ­තාගේ ජන­ප්‍රි­ය­ත්වය සහ ගෝඨා­භය රාජ­පක්ෂ මහතා සම්බ­න්ධ­යෙන් පව­තින විශ්වා­ස­යයි. මුලින් සඳ­හන් කළ පැවති ආණ්ඩුව ඇති­කළ ආර්ථික අර්බුද,රටේ ස්වාධි­පත්‍ය පාවා­දීම සහ රටේ අස්ථා­ව­ර­ත්වය යන කරුණු යම් කිසි ප්‍රමා­ණ­ය­කට බලපා ඇත. ආණ්ඩුව පත් වී ගත වු මාස හත අට තුළ වසං­ග­තය අර්බු­දය අවම වශ­යෙන් පැති­රුණු රටක් ලෙස ආණ්ඩුවේ ක්‍රියා­කා­රී­ත්වය ද ජනතා පැස­සු­මට ලක්විය. නමුත් මැති­ව­රණ ව්‍යාපා­රය තුළ ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා විසින් දෙන ලද පොරොන්දු ඉතා කෙටි කාල­ය­කදී ඉටු­කි­රීම මෙන්ම ජනතා විශ්වා­සය දිග­ටම පව­ත්වා­ගෙන යෑම ආණ්ඩුව විසින් කළ යුතුය.

මෙරට මැති­ව­ර­ණ­වල ස්වාභා­වය නම් කිසිදු ආණ්ඩු­ව­කට වඩා ශක්ති­මත්ව සිටී­මට ඉඩ ලබා නොදී­මයි. ඒ නිසා සමා­න්‍ය­යෙන් වසර 10 හෝ 12 කාල සීමා­වක් යම් උපා­ය­මා­ර්ග­ව­ලින් ගමන් කරන අවස්ථා ඇත. ප්‍රශ්න මත ආණ්ඩු පත් කළ ජන­තාව ඒ ප්‍රශ්න­ව­ලට විස­ඳුම් නොලැ­බීම නිසා ආණ්ඩු පෙර­ළයි. මෙම ජය­ග්‍ර­හ­ණ­යට මුල් වූ පළමු කරු­ණක් වන සෞභාග්‍ය දැක්ම ක්‍රියා­මා­ර්ගය අනුව ආර්ථික කට­යු­තු­ව­ලදී රටේ භූමිය හෝ භෞතික සම්පත් කිසිදු විටක අන් රට­වල් සතු නොකි­රී­මට කට­යුතු කරන අතර එය ඉතා ශක්ති­මත් කිය­වී­මකි. එය ස්ථාව­රව පව­ත්වා­ගෙන යෑම මෙම ආණ්ඩුවේ බර­ප­තල වග­කී­මකි. එමෙන්ම රටේ ස්වාධී­න­ත්වය පාවා නොදෙන බව ඉතා පැහැ­දි­ලිව සෞභාග්‍ය දැක්මේ සඳ­හන් වෙයි.

මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් පත් කළ කමිටු ඉතා පැහැ­දිලි ලෙස ඔවුන්ගේ කමිටු වාර්තා නිග­ම­න­වල සඳ­හන් කර ඇත්තේ ඒ යෝජනා ගිවි­සුම් අති­ශ­යින් රටේ ස්වාධී­න­ත්වය සම්බ­න්ධ­යෙන් බර­ප­තල අර්බු­ද­යක් මතු කරන බවයි. සෞභා­ග්‍යය දැක්මේ සඳ­හන් වන පරිදි පසු­ගිය වසර පහ තුළ ඇති කර­ගත් ද්විපා­ර්ශ­වීය සහ බහු­පාර් ශ්වීය ගිවි­සුම් නැවත සමා­ලෝ­ච­නය කර­මින් රටට අහි­ත­කර ගිවි­සුම් අත්සන් නොකර සිටීම සම්බ­න්ධ­යෙන් සැල­කි­ලි­මත් විය යුතුය.

දෙවැනි කරුණ නම් සමා­ජයේ පහළ පැලැ­න්තියේ මිනි­සුන්ගේ ආර්ථි­කය කිසි­යම් ප්‍රමා­ණ­ය­කට නඟා සිටු­වී­මට ගෝඨා­භය රාජ­පක්ෂ මහතා කළ යෝජ­නා­වයි. එනම්, රට පුරා කිසිදු දේශ­පා­ලන බල­පෑ­ම­කින් තොරව වඩා වැද­ගත් යැයි හැඟෙන පවු­ල්වල ලක්ෂ­යක් සේව­ක­යන් බදවා ගැනීමේ යෝජ­නාව ඉතා වැද­ගත් වන්නේ කෝවිඩ් 19 අර්බු­ද­යත් සමඟ රැකියා ලක්ෂ­යක් අහිමි වීමේ තත්ත්ව­යක් පව­තින නිසාය. රැකියා ලක්ෂය නොව ලක්ෂ දෙකක් ලෙස යොදා­ග­ත්තද එය රටේ පහළ මාලයේ ජන­තා­වට ඉතා වැද­ගත් වෙයි. රූස්වෙල් හිටපු ඇමැ­රි­කානු ජනා­ධි­ප­ති­ව­රයා සඳ­හන් කළේ විශාල ආර්ථික අර්බු­ද­කට අන­තු­රුව යෝජනා කළ ක්‍රියා මාර්ග­යක් නම් සමා­ජයේ පහළ තීරු­වට සහ බලය බෙදී යෑමට සලස්වා ඔවුන්ගේ ක්‍රියා­කා­රිත්ව බෙදා­දීම මඟින් අර්ථී­කය බල ගැන්වී­මයි.

සමා­ජයේ පහළ ස්තර­ව­ලට සහ­යෝ­ගය සහ ආධාර ලබා­දීම මඟි ආර්ථි­කය ශක්ති­මත් කිරීම ට්‍රිකල් අප් යන නමින් හැඳින්වේ. ලක්ෂ­යක බහු­කා­ර්යය සේවාව ලබා­දීම, උපා­ධිධා­රින් “පනස් දහ­ස­කට” රැකියා ලබා­දීම මඟින් කෝවිඩ් 19 වැටුණු ආර්ථී­කය ඉහ­ළට දමා ගැනී­මට යම් ඉඩ­ප්‍ර­ස්ථා­වක් ඇති­බව මගේ විශ්වා­ස­යයි.

එම නිසා ඉදිරි මාස තුන තුළ ඉතා පැහැ­දිලි ලෙස හුදු දීම­නා­වක් නොවන ලෙසත් රටේ ආර්ථි­ක­යට ආධා­ර­යක් වන ලෙස එය ක්‍රියා­ත්මක වේ නම් එය රාජ්‍ය අංශ­යට වැඩි නව පණක් දීම සදහා මෙන්ම පශ්චාත් කෝවිඩ් 19 පණ ගැන්වී­මට ද විශාල පිටි­ව­හ­ලක් විය හැකිය. එමෙන්ම සෞභා­ග්‍යයේ දැක්ම තුළ දක්නට හැකි කරු­ණක් නම් ගම හුදු ජන්ද­යක් ලෙස නොස­ලකා ගමට තීන්දු ගැනීමේ බල­යක් ලබා­දී­මය.

ඒ සඳහා උපා­ධි­ධා­රීන්ගේ සහාය ලබා දීමට කට­යුතු කළ හැකි­නම් කෝවිඩ් 19න් වැටුණු ආර්ථි­කය නැවත පුන­රු­ත්ථා­ප­නය කිරී­මට හැකි­ව­නවා පම­ණක් නොව උපා­ධි­ධා­රීන් පනස් දාහ ඵල­දායී ලෙස ආර්ථි­ක­යට අව­ශෝ­ෂ­ණය කර­ගැ­නී­මට හැකි බව මගේ විශ්වා­ස­යයි. මෙය ඉතා විශාල අර්බු­ද­යක් වන අතර ඒ අර්බු­දය විස­ඳීම සඳහා උතු­රු­ක­රයේ සහ­යෝ­ගිතා දේශ­පා­ල­නය ශක්ති­මත් කිරී­මෙන් රජ­යට කෙටි සහ දිර්ඝ­කා­ලීන විස­ඳුම් සොයා­ගත හැකිය.

Comments