මිරිස් කකා ගුවන් ධාවන පථ­යක් හැදූ වීර කාන්තාවෝ | සිළුමිණ

මිරිස් කකා ගුවන් ධාවන පථ­යක් හැදූ වීර කාන්තාවෝ

ඉන්දි­යා­වත් පකි­ස්තා­න­යත් අතර වූ දරු­ණුම යුද්ධය ඇවි­ළෙ­මින් තිබුණේ 1971 වස­රේ­දීය. එම වසරේ දෙසැ­ම්බර් 08 වැනිදා රාත්‍රියේ ගුජ­රාට් ප්‍රාන්තයේ භුජ් නග­ර­යට පකි­ස්තා­නය දරුණු ගුවන් ප්‍රහා­ර­යක් එල්ල කළේය. බෝම්බ 14ක් යොදා ගනි­මින් එල්ල කළ මේ ප්‍රහා­ර­යෙන් ඉන්දීය ගුවන් හමුදා ධාවන පථ­යක් මුළු­ම­නින් ම විනාශ විය. මේ නිසා පකි­ස්තානු හමු­දා­ව­ලට ප්‍රති­ප්‍ර­හාර එල්ල කිරී­මට ගුව­න්ගත වීමට නොහැ­කිව ඉන්දීය ගුවන් හමුදා දැඩි අප­හ­සු­තා­වට ලක්විය. එය ඉන්දීය ගුවන් හමු­දා­ව­ලට පිරි­මැ­සිය නොහැකි අන්දමේ පාඩු­වක් වූයේය.

ගුවන් පථය යථා තත්ත්ව­යට පත් කරනු සඳහා දේශ­සීමා ආර­ක්ෂක හමු­දා­වට දැනුම් දෙනු ලැබිණි. නමුත් ගුවන් පථය පිළි­ස­කර කිරීම කඩි­න­මින් කළ යුතුව තිබිණු දෙයකි. දේශ සීමා ආර­ක්ෂක හමුදා එන­තුරු බලා නොසිටි කාන්තා පිරි­සක් ධාවන පථය අලු­ත්වැ­ඩි­යා­වට වහා ඉදි­රි­පත් වූහ. ඒ භුජ් ප්‍රදේ­ශය අසල පිහිටි මද හා පුර් නග­රයේ වාසය කළ කාන්තා පිරි­සකි.

සිය නිවෙ­ස්වල එදි­නෙදා කට­යුතු සියල්ල පසෙ­කලූ 300 ක් පමණ වූ මෙම ගැහැනු භුජ් ගුවන් පථය ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණය ආරම්භ කළහ.

මෙම කාන්තා­වන් පිරිසේ නාය­කයා වූයේ වල්භායි සෙගාහි ය. ඇය බෝම්බ නිසා සිදු­විය හැකි ජීවිත විනා­ශය ගැන නොතකා ගමේ කාන්තා­වන් සියලු දෙනා ම මෙම කාර්ය­යට එකතු කර ගත්තාය.

“300 ක් පමණ වූ අපි ගුවන් භට­යන්ට පහ­සු­වෙන් තම යානා ගුව­න්ගත කිරී­මට හැකි වෙන්න ගුවන් හමු­දා­වට උද­ව්වක් වෙන්න ‍ඉදිරි­පත් වුණේ මර­ණය ගැන කිසි­වක් නොසිතා. මෙවැ­න්නක් කර මර­ණ­යට පත් වුණත් එය ඉතාම ගෞර­වා­න්විත මර­ණ­යක් වනු නොඅ­නු­මා­නයි.” සෙගානි පැව­සු­වාය.

විනාශ වී ගිය ගුවන් පථ­යක් යථා තත්ත්ව­යට පත් කිරීම ලෙහෙසි පහසු දෙයක් නොවේ. ගුවන් හමුදා නිල­ධා­රින්ගේ මඟ පෙන්වීම යටතේ වැඩ ඇරැඹූ කාන්තා­වන්ට තිබූ ප්‍රධා­න­තම තර්ජ­නය වූයේ පකි­ස්තාන ගුවන් හමුදා ප්‍රහා­ර­යන්ය.

පකි­ස්ථාන අහස් යානා එන කොට සයි­රන් නාද වෙනවා. අපි එත­කොට වැඩ නව­ත්වලා අහල පහල තියෙන පඳුරු වලට දුවල හැංගෙ­නවා. අපි වැඩ කරන කොට ඇඳ­ගෙන හිටියේ අවට පරි­ස­ර­යට අනු­රූපී ‍වන කොළ පැහැති ඇඳුම්. ගුවන් යානා ගියාට පසු අපි යළිත් වැඩ පටන් ගන්නවා.” යැයි මෙම කාන්තා පිරිසේ කෙනෙක් වූ ජද­ව්භායි හිරානි පැව­සු­වාය.

ටයි­මස් ඔෆ් ඉන්ඩියා පුව­ත්පත සමඟ පැවති සාක­ච්ඡා­ව­කදී තවත් වීර කාන්තා­වක වන වීරු ලච්ජානි පැව­සුවේ “ගුවන් පථය සඟවා තැබීම සඳහා පථය පුරා ගොම ආලේප කරන ලෙස අපට උප­දෙස් ලැබී තිබුණා. එම­ඟින් සතුරු යානා­ව­ලට ගුවන් පථය හඳුනා ගැනී­මට නොහැකි බව කිව්වා. බෝම්බ දමන විට පඳුරු අතර සැඟවී ඉන්න ගමන් අපට කෑමට ලැබුණේ මිරිස් කරල් පම­ණයි. සම­හර දින­වල බඩ­ගින්නේ ඉන්නත් සිදු­වුණා. රට ගැන සිතා ඒ සිය­ල්ලම විඳ දරා ගත්තා.” යනු­වෙනි.

“අපට ගත­වුණේ දින හත­රයි. හත­ර­වැනි දවසේ අප නිම කළ ගුවන් පථ­යෙන් ඉන්දි­යානු ගුවන් හමු­දා­වට අයත් ප්‍රහා­රක යානා­වක් අහස් ගත­වීම අපට මහත් ආඩ­ම්බ­ර­යක් වුණා.” යැයි හිරානි කීවාය.

යුද්ධය නිමවී වසර තුනක් ගතවූ පසු ඉන්දීය අග­මැ­තිනි ඉන්දිරා ගාන්ධි විසින් මෙම වීර කතු­නට ත්‍යාග ලබා­දී­මට තැත් කළ විට ඒවා ප්‍රති­ක්ෂේප කළ ඔවුන් පැව­සුවේ “අපි මේ සිය­ල්ලම කළේ රට වෙනු­වෙන්” යනු­වෙනි.

කෙසේ වෙතත් ඉන්දි­යානු මධ්‍යම රජය විසින් භුජ් ප්‍රදේ­ශයේ මද­හ­පාර් ග්‍රාමයේ සිටි මෙම වීර කාන්තා­වන්ට උප­හා­ර­යක් ලෙස “විරන් ගන ස්මාරක්” යනු­වෙන් හඳු­න්වනු ලැබූ විශේෂ ස්මාර­ක­යක් පිහි­ටුවූ අතර රුපි­යල් 50,000 මුදල් ත්‍යාග­යක් පිරි නැමීය.

මෙම කතාව බොලි­වුඩ් තීරයේ චිත්‍ර­ප­ට­යක් බවට පත් කර ඇති අතර “Bhuji The Pride of India” යනු­වෙන් හඳු­න්වනු ලබන මෙම චිත්‍ර­ප­ටයේ ජන­ප්‍රිය හින්දි නළු අජේ ‍දේව්ගන් ප්‍රධාන චරි­තය නිරූ­ප­ණය කරයි.

රෝහණ ආර්යරත්න

Comments