වයස 91යි: ජීවත් වුණේ එළු­වන් බලා­ගෙන: ඒ එළුවො ටිකත් හොර­කම් කරලා | සිළුමිණ

වයස 91යි: ජීවත් වුණේ එළු­වන් බලා­ගෙන: ඒ එළුවො ටිකත් හොර­කම් කරලා

අවු­රුදු අනු එකක් යනු කාගේ හෝ රැක­ව­ර­ණය ලබ­මින් සිටිය යුතු වය­සකි. නමුදු මේ මාතාව කිසි­වෙ­කුගේ හවු­හ­ර­ණක් නැතිව එළු පට්ටි­යක් බලා­ගෙන ජීවි­තය ගැට ගසා ගත්තාය. පසු­ගිය දා අස­ර­ණිය දුකට පත්ක­ර­මින් කවු­රුන් හෝ එළු­ප­ට්ටිය සොරා ගෙන ඇත්තේය. එළු පට්ටිය ඇයට ලැබුණේ ස්වෙච්චා සංවි­ධා­න­ය­කිනි. එළු­වන් හදා­ගෙන කිරි විකි­ණි­මෙන් අතට මුද­ලක් ගත්තාය. මුද­ල­ටත් වඩා ඒ එළු­වන් ඇයට දරු­වන් මෙනි. එළු­වෝද ඇගේ හඬ ඇසූ පම­ණින් ඈ වෙත දිව ආහ. ආද­ර­යෙන් රැක බලා­ගත් එළු පට්ටිය අහිමි වීමෙන් දැන් ඇය මාන­සි­කව ද පිඩා­වට පත්ව සිටි­න්නීය.

ඇය බොහෝ විය­පත්ය. වයස අවු­රුදු අනූ එකකි. කල­කට පෙර ඈ පුතු අත­රු­ද­හන් වුයේය. සිටියේ එකම දිය­ණි­යකි. ඇයද විවාහ වූ අතර මේ අම්මා තමන් පදිං­චිව සිටි නිවෙස දිය­ණි­යට බාර දී වෙනත් තැනක පදිං­චි­යට ගියාය. වය­සක මාතාව දැන් පදිං­චිව සිටින්නේ මන්නා­රමේ මුරු­න්කන් පොලිස් වසමේ වෙල්ලා­ල­කඩ්ඩු ගම්මා­න­යේය. කිසි­වෙ­කු­ගෙත් හව්හ­ර­ණක් නැති ඇය ජීවි­කාව ලෙස එළු­වන් ඇති කර­න්නීය. එළු කිරි විකි­ණී­මෙන් ලැබෙන මුද­ලින් එදා දවස ජීවත් වන මේ ආච්චි අම්මා පසු­ගි­යදා පොලිස් නිල­ධා­රින් හමුවේ හඬා වැටු­ණාය. ඒ සිය එළු පට්ටි­යම අතු­රු­ද­හන් වීම නිසාය.

ගමේ කවු­රුත් එළු ආච්චි නමින් හඳු­න්වන ඇය සෙල්ල­යියා රාසම්මා නම් වන්නීය. මීට කල­කට පෙර ඇගේ සැමියා ද මිය ගියේය. දැන් ඇය ජීවත් වන්නේ තනි­යෙනි. ඇගේ තනි නොත­නි­යට සිටි එකම පිරිස වූයේ ඇය ආද­ර­යෙන් හදා වඩා ගත් එළු පට්ටිය පමණි.

එළු ආච්චිට තිබූ එකම ආදා­යම් මාර්ගය එළු පට්ටිය පමණි. ඊට අම­ත­රව රජ­යෙන් ලැබෙන ආධාර මුද­ලත් පමණි.

“ ආඬ­වනේ මුරුගා... මට එළුවො විසි හතර දෙනෙක් හිටියා. ඒත් පස්සේ හිටියේ එළුවෝ දහ­නව දෙනෙක් විත­රයි. මම මේ එළුවෝ මගේ දරුවෝ වගෙයි හදා ගත්තේ.

බා බා එළිච්චි කිව්වාම මහ එළිච්චි මා ළඟට එනවා. ඒකිගේ පස්සේ තමයි අනිත් උන් ඔක්කෝම ටික එන්නේ. එළිච්චි වුණත් ඌ මට ගොඩාක් ආද­රෙයි. උන් සත්තු වුණත් මගෙ කට­හඩ ඇහෙන කොට මගෙ ළගට එන්න පොර­ක­නවා. ඒ පොර කන­කොට උන් එකාගේ පිට එකා නගි­නවා. මම උන් හැමෝ­ගෙම ඔළුව අත ගාන්න ඕනේ. මම කොළ අතු අතින් අරන් උන්ට දික් කර­න­කල් සම­හර දාට පුංචි එළුවෝ කොළ අතු කන්නේ නෑ. ඒ තර­ම­ටම උන් මට ආද­රෙයි..හීළැයි.

මම එදත් වෙනදා වගේම එළුවෝ රංචුව වැව්ඉ­ස්ම­ත්තට දක්ක­ගෙන ගියා. උන් හැම­දාම යන ලදු කැළේට උන් ටික යවලා මම මොනව හරි උයන්න ඕන කියලා ගෙදර ආවා. හැම­දාම එහෙම තමයි කරන්නේ. මම ඇවිත් උයලා කාලා ගෙදර වැඩ ටික කරලා අව්ව බහින කොට තමයි ආයෙත් මේ එළුවෝ ටික ආපහු ගේන්න යන්නේ. ගමේ අය සේර­ම­මගේ එළුවෝ ටික අඳු­න­නවා. අනිත් එළුවෝ ඉන්න අය මගේ එළු­ව­න්ටත් වැවෙන් වතුර පොව­නවා. කොහේ හරි­පැ­ට­ළු­ණොත් ඒකත් ලිහ­නවා. එදා හවස මම ගිහින් මගේ ලොකු එළි­ච්චිට බා..බා...එලිච්චි කියලා කතා කළා. කිසිම සද්ද­යක්නෑ. මම හැම තැනම ඇවිද්දා කෑ ගහ ගහා. වැවට නාන්න ඇවිල්ලා ඉන්න අයත් මගෙ එළුවෝ හොයන්න උදව් කළා. මහ රෑ වෙන තුරුම අපි එළුවෝ හෙව්වා. ඒත් එළුවෝ ගැන කිසිම තොර­තු­රක් නෑ. මට හොඳ­ටම විශ්වා­සයි මේ ගමේ කිසි කෙනෙක් මගෙ එළුවෝ ටික හොර­කම් කරන්නේ නෑ. පිටින් ආව කවුරු හරි තමයි මගේ මේ එළුවෝ ටික අර­ගෙන යන්න ඇත්තේ.”

එළු ආච්චිගේ නිව­සට පැමිණි මුරු­ක්කන් පොලි­සියේ නිල­ධා­රින්ට වඳි­මින් හඬා වැටෙ­මින් ඒ මහලු කත ඉල්ලා සිටියේ කෙසේ හෝ තමන්ගේ එළු­වන් ටික සොයා දෙන ලෙසයි. පොලිස් නිල­ධා­රින්ට වරෙක දෑත් එකතු කොට ආයා­ච­නය කරන ඇය ඒ එක්කම ඇගේ ගෙමි­දු­ලේ‍ ­ඇති කුඩා කෝවි­ලට දිව යමින් කෝවිල තුළ තබා ඇති දේව රූප­එ­ව­ල­ටද කන්න­ලව් කර­න්නීය. පොලිස් නිල­ධා­රීන් පිළි­බඳ බොහෝ විට අස­න්නට ලැබෙන්නේ හිත්පිත් නැති පිරි­සක් ලෙසය. එසේ නමුත් මන්නා­රම මුරු­න්කන් පොලී­සියේ නිල­ධා­රීහු හා ස්ථානා­ධි­ප­ති­ව­රයා මේ එළු ආච්චිගේ නිවෙ­ස­ටම ගොස් ඇය වෙනු­වෙන් රාජ­කාරී කිරී­මට දැඩි වෙහෙ­සක් දරණ අත­ර­තු­රම ඇයව සන­සා­ලී­ම­ටද අම­තක නොක­ළහ. එළු­වන් අහිමි වීමෙන් දැඩි දුකට පත්ව සිටින ආච්චිට පොලිස් නිල­ධා­රීන්ගේ වදන් මද සැන­සි­ල්ලක් ගෙන ආවේය.

හොරා ගන්නා ලද එළු­වන් දහ­නව දෙනාගේ දළ වටි­නා­කම ලක්ෂ තුන­ක­ටත් වඩා වැඩිය. ආච්චිගේ එකම ආදා­යම වුයේ කිරි­ව­ලින් හා පට්ටි­යට අලු­තෙන් ලැබෙන එළු පැටව් අලෙවි කිරී­මෙන් ලැබෙන ආදා­ය­මය.

එළු­වන් අහිමි වීමෙන් දැන් ඇය සිටින්නේ දැඩි මාන­සික පීඩ­න­යෙනි.

මන්නා­රමේ එළු ආච්චි නානා­ට්ටන් ප්‍රදේ­ශයේ සෑම අයෙ­කුම පාහේ දන්නා තැනැ­ත්ති­යකි. පළා­තේම ජන­තා­වගේ ආද­රය අනු­ක­ම්පාව මෙන්ම විශාල ගෞර­ව­යක් ද දිනා සිටි­න්නීය. නානා­ට්ටන් පළාතේ වෙල්ලා­ල­කඩ්ඩු කොට්ඨා­ශයේ සමෘද්ධි නියා­ම­ක­ව­ර­යෙකු වන නික­ලස් කෲස් මේ එළු ආච්චි පත්ව සිටින මාන­සික කම්ප­නය පිළි­බඳ කතා කළේ ශෝක­ය­කිනි.

“මම ගොඩාක් බයෙන් ඉන්නේ එළු ආච්චිට මොන­ව­හරි විප­ත්ති­යක් වෙයි කියලා.

එළුවෝ නැති වුණු වෙලාවේ මට ආරංචි වෙලා ඇගේ නිවෙ­සට යන විට ඇය මිදුලේ කෝවිල ගාව මහ හයි­යෙන් අඬ­මින් හිටියේ. පොලී­සිය කොහොම හරි මේ එළු­වන් හොර­කම් කළ අය අත් අඩං­ගු­වට ගත්තොත් ලොකු දෙයක්. ඒත් ප්‍රශ්නෙ­කට තියෙන්නේ හොරු අහු වුණත් එළුවෝ ටික හොඳින් ආපසු ලැබෙ­යිද කියන එකයි. ඒ ගැන විශ්වාස කරන්න අමා­රුයි. සම­හර විට එළුවෝ ගෙනිච්ච ගමන් කරන්නේ මස් කඩ­ව­ලට විකු­ණන එකයි. පොලී­සිය ඒ හැම තැනක්ම චෙක් කරලා තිය­නවා. ඒත් එහෙම ආරං­චි­යක් නෑ. පිට පළා­ත­කට ගෙනි­හින්ද දන්නෙත් නෑ. ආච්චි ඉස්සර හිටියේ මන්නා­රමේ මුසලි කියන ගමේ. දරුවෝ දෙන්නෙක් ඉන්නවා. ආච්චි කියන්නේ යුද්ද කාලෙම පුතා ගැන ආරං­චි­යක් නෑ කිය­ලයි. එයා යුද්දෙ කාලේ අතු­රු­ද­හන් වුණා කියලා ආච්චි ඒ වෙනු­වෙ­නුත් ලිය­විලි බාර­දීලා තියෙන්නේ. දුව කසාද බන්දට පස්සේ ආච්චිගේ ගෙදර ඒ දුවට දීලා ආණ්ඩු­වෙන් ලැබුණු මේ ඉඩමේ තමයි පොඩි ගෙයක් හදා­ගෙන දැන් ජීවත් වෙන්නේ. ඉස්සර ආච්චි එළ­වළු වැව්වා. කොච්චර වය­සට ගියත් හොඳට මහන්සි වෙලා වැඩ කර­නවා.

මේ ආච්චිට රාජ්‍ය නොවන සංවි­ධා­න­ය­කින් අවු­රුදු කීපෙ­කට ඉස්සර වෙලා එළු­වන් හතර දෙනෙ­කුයි එළ දෙනුන් දෙන්නෙ­කුයි දීලා තිබුණේ. එළ­වළු වගාව අස්සේ එළ­දෙ­නුන් බලන්න අමාරු නිසා ඒ සත්තු වෙන කෙනෙක්ට බගෙට බාගෙ පද­නම මත බලා ගන්න දීලා තිය­නවා දැන් ඒ පට්ටි­යත් ලොකු නිසා මේ ආච්චිට කිරි ආදා­ය­මක් එක්ක පැටව් ආදා­ය­ම­කුත් ලැබෙ­නවා. මේ සිදු­වෙච්ච දේ නිසා දැන් එයා පිස්සි­යක් වගේ හැසි­රෙන්නේ.

හරීම උත්සාහවන්ත ආච්චි කෙනෙක්. ඒ වගේම කරු­ණා­ව­න්තයි. ආච්චි මෙච්ච­ර­කල් කාට­වත් අත­පාන්න ගිය කෙනෙක් නෙමෙයි.”

සමෘද්ධි නියා­ම­ක­ව­රයා පව­සන්නේ එළු ආච්චි ගැන අනු­ක­ම්පා­වෙනි.

රසුල දිල්හාර ගමගේ

Comments