එක වස­රට පැමිණි එකම දරුවා පිළි­ගන්න පින්කම් කළ අපූරු ඉස්කෝලේ | සිළුමිණ

එක වස­රට පැමිණි එකම දරුවා පිළි­ගන්න පින්කම් කළ අපූරු ඉස්කෝලේ

* ඩන්කන් වයිට් සිංහල ඉෙගන ගත්තෙත් මේ පාසලෙන්
* ගංවතුර කාලෙට අවතැන් කඳවුරක්

දැන් සියල්ල සිදු වන්නේ මෝස්ත­ර­ය­ටය. සුපිරි පාස­ල්වල පළමු වස­රට පාසල් දරු­වන් බඳ­වා­ගැ­නීම ද සුපිරි උත්ස­ව­යකි. නමුත් ගම්බද පාස­ල්වල තව­මත් එවැනි තත්ත්ව­යක් උදා වී නැත. තමන්ට ඇති හැකි ලෙස ආග­මට දහ­මට මුල් තැන දෙමින් චාම් ලෙස වස­රක් නොව විසි­අට වස­රක් තිස්සේ පළමු ශ්‍රේණි­යට සිසුන් ඇතු­ළත් කර­ගන්නා උත්ස­ව­යක් ගැනයි මේ කතාව.

පාසල් භූමියේ නා ගසක් යට ‍සිහිල් සෙවණේ හිඳ මම ලිය­න්නට පටන් ගතිමි. තැන නුහුරු ය. පාසලේ දරු­වන්ගේ කෑකෝ ගැසිල්ල ඈතින් ඇසේ. මා දෙනෙත යොමු වී තිබුණේ කොළය වෙතය. නමුදු කවු­රුන් හෝ අසල දැව­ටෙන බව දැනී මම අවට බැලු­වෙමි. ඒ අද උදේ පළමු ශ්‍රේණි­යට ඇතු­ළත් වූ එකම ශිෂ්‍ය­යාය.

නෙතුම් මා අස­ලය.

‘පුතාට පාළුයි ද?’

පොඩ්ඩා ‘නැතැයි’ හිස දෙප­සට වැනු­වේය.

‘එයාට පාළු නෑ. අපි එයාව බලා ගන්නවා. අපි එයා එක්ක සෙල්ලම් කර­නවා’ කට­කාර අදිස, කවිඳු හා අමාෂ පොඩ්ඩෝ කිය­න්නට වූහ.

‘ඔයාලා කී වැනි පන්තියේ ද?’

‘අදි­ෂයි අමා­ෂයි දෙකේ පන්තියේ. මම තුනේ පන්තියේ.’ කට­කාර කවිඳු ඇස් නට­ව­මින් කීය.

අත් අල්ලා­ගත් පොඩිත්තෝ යළිත් පාසල් පිට්ට­නිය දෙසට දිව යන්නට වූහ.

පුංචි උන් දෙස බලා සිටින විට සිත නැඟුණේ සතු­ටකි.

මේ අත්දැ­කීම විඳි­න්නට ලැබුණේ අග­නු­ව­රින් දුර බැහැර පාස­ල­ක­දීය. එනම් අග­ල­වත්ත, බදු­ර­ලිය ලත්ප­ඳුර බ/මතු/පඤ්ඤා­සේන කනිටු පාස­ලේ­දීය.

දිව­යිනේ ම පාස­ල්වල පළමු ශ්‍රේණි­යට ළමයි ඇතු­ළත් කර­ගත් ඉකුත් දාහත් වන දා අපි එම විද්‍යා­ල­යට ගියෙමු. ඒ සිසුන් බඳවා ගැනීම ගැන බල­න්න­ටය.

අග­නු­ව­රින් බොහෝ දුර­බැ­හැර නිසාත් උත්ස­වය උදෑ­සන හතට පටන් ගන්නා නිසාත් අප එහි ගියේ හිමි­දිරි පාන්ද­ර­මය.

‘අප එහි ගියා වෙලා වැඩිය.’

පාසල ඉදි­රියේ නතර වූ අපි අපිට ම කියා ගතිමු. අන­තු­රුව ඒ මොහොත උදා වන තුරු අපි බලා සිටි­යෙමු.

උදෑ­සන හත වන විට සියල්ල සූදා­නම්ය. පාසල් වත්ත පිටිය පිරි­සුදු කර පන්ති කාමර ද පිරි­සුදු කර පිළි­වෙ­ළ­කට සකසා තිබිණි.

“අද තමයි අපේ පාසලේ දරුවෝ බාර ගන්නේ. දරුවෝ කිව්වට මේ අවු­රුද්දේ පළමු ශ්‍රේණි­යට ඉන්නේ එක දරු­වයි. නමුත් වසර ගණ­නා­වක් ති‍ස්සේ මේ පාසලේ සම්ප්‍ර­දාය තමයි පළමු ශ්‍රේණි­යට ළමයි භාර ගන්නා විට සාංඝික දාන­මය පින්ක­මක් පවත්වා සෙත් පැතීම. අම්මලා තාත්තලා තමයි මේ වෙනු­වෙන් කැප වෙන්නේ. මේ වන විට අපේ පාසලේ දරුවෝ හැත්තෑ අටක් ඉන්නවා. දරුවෝ අඩු වුණත් මේ පාසලේ දරු­වන්ගේ ප්‍රති­ඵල ඉහළ මට්ට­මක තියෙ­නවා. අපේ පාසලේ පළමු ශ්‍රේණියේ සිට එකො­ළහ ශ්‍රේණිය දක්වා පන්ති පැවැ­ත්වෙ­නවා. ගුරු­වරු දාස­යක් ඉන්නවා. ලත්ප­ඳුර හන්දියේ ඉඳලා ඉස්කෝ­ලෙට කිලෝ­මී­ටර දෙකක් විතර දුර එන්න ඕන.

විදු­හ­ල්පති පී.කේ. විජේ­දාස මහතා පව­ස­න්නට වූයේය.

අක්ක­ර­යක පමණ වූ භූමි භාග­යක පිහිටා ඇති පඤ්ඤා­සේන කනිටු විදු­හල හරි අපූරු ය. ඒ අපූරු බව වඩාත් වැඩි කරන්නේ වසර විසි­අ­ටක් පුරා පළමු ශ්‍රේණි­යට පාසල් දරු­වන් බඳ­වා­ගන්නා දවසේ කරනු ලබන මහඟු පුණ්‍ය කර්මය ද හේතු­වෙනි.

එය සොඳුරු දසු­නකි. භික්ෂූන් වහන්සේ පස්න­මක් එක පෙළට පාස­ලට වැඩිය හ. පා සේදීම ඇතුළු වතා­වත් කළේ පාසල් දරු­වෝය. උදෑ­සන දානය පිළි­යෙල කර­ගෙන විත් තිබුණේ මවු­පි­යෝය. මෙවර පළමු ශ්‍රේණි­යට ඇතු­ළත් කරන ලද එම්.ඒ. මෙතුම් නිම්සර සිසුවා ද ඔහුගේ මව සහ පියා ද මේ කට­යු­තු­වල පෙර­මුණ ගෙන සිටිය හ.

“මට දරුවෝ තුන් දෙනෙක් ඉන්නවා. දුව මේ පාසලේ එකො­ළොස් වන ශ්‍රේණියේ ඉගෙන ගන්නවා. පුතා ඉගෙන ගත්තෙත් මේ පාසලේ. නමුත් පුතා අටේ පන්තියේ ඉන්න කොට පැවිදි වුණා. අද මේ දාන­මය පින්ක­මට පොඩි හාමු­දු­රු‍වොත් වැඩම කරලා ඉන්නවා. පොඩි හාමු­දු­රුවෝ තමයි මට කිව්වේ අක්කයි, උන්ව­හ­න්සෙයි මේ පාසලේ ඉගෙන ගත්ත නිසා මල්ලි­වත් මේ පාස­ල­ටම ඇතු­ළත් කරන්න කියලා.

මගේ සැමියා මේසන් වැඩ කරන්නේ. මම කොහු­මෝ­ලක වැඩ කර­නවා. අපි මේ දුක් විඳින්නේ දරු­වන්ට හොඳ අධ්‍යා­ප­න­යක් ලබා දෙන්න. මගෙ දරුවෝ හොඳට ඉගෙන ගනීවි කියන විශ්වා­සය මට තියෙ­නවා.” ශ්‍රියානි සිය පුතුගේ හිස අත­ගා­මින් අප හා පැව­සු­වාය.

අද වන විට පළමු ශ්‍රේණි­යට එක් ළම­යෙක් ඇතු­ළත් වුණද අතී­තයේ පඤ්ඤා­සේන පාසලේ ළමයි සිය ගණ­නක් සිටි බව වැඩි­හි­ටි‍යන් පව­සන්නේ දෑසේ කඳුළු පුර­වා­ගෙ­නය.

“අපි ඉගෙන ගන්න කාලේ ළමයි අට­සි­ය­යක් විතර හිටියා. මගෙ දරුවෝ ඉගෙන ගත්තෙත් මේ පාසලේ. දැන් මුනු­පුරු මිනි­පි­රියෝ එන්නෙත් මේ පාස­ලට. ඒත් ඉස්සර වගේ පාසලේ දරුවෝ නැති එක හිතට දුකක්.”

ආච්චි අම්මා කෙනෙකු පව­සන්නේ නෙතේ කඳු­ළක් පිස දම­මිනි. තමන් ඉගෙන ගත් පාසලේ සිසු සිසු­වි­යන් අඩු වීම ඔවුන්ට දුකක් වුවද පාසල් දරු­වන්ගේ අධ්‍යා­පන මට්ටම ඉහළ තිබීම ගැන ඔවුහු සතුටු වෙති.

මෙම පාසල මුලින් ම ආරම්භ වන්නේ එක්ද­හස් නව­සිය විස්සේ. ඒ පඤ්ඤා­සේන විහා­ර­ස්ථා­න­යේය. පන්සලේ ආරම්භ කළ පාසල රජයේ පාස­ලක් බවට පත්වන්නේ එක්ද­හස් නව­සිය තිස් පහ වස­රේ­දීයි. මුලින් ම සිසුන් හතර දෙනෙ­කු­ගෙන් පට­න්ගත් පන්සලේ පාසල රජයේ පාස­ලක් වූ පසු වසර ගණ­නක් යන තුරු සැල­කිය යුතු සිසුන් පිරි­සක් එම පාසලේ ඉගෙ­නුම ලැබූහ.

එහෙත් කාල­යත් සමඟ දැන් සියල්ල වෙනස් වී ඇත. පාසලේ ඉගෙන ගන්නා ළම­යින් ප්‍රමා­ණ­යෙන් අඩු වුවද කලක් තිස්සේ කර­ගෙන ආ යහ­පත් ක්‍රියා නතර කිරී­මට කිසි­වෙක් කට­යුතු නොක­ළහ. ඒ බව හොඳින්ම පසක් වන්නේ විසි අට වස­රක් තිස්සේ නොක­ඩවා කර­ගෙන එනු ලබන මෙම පුණ්‍ය කට­යුත්ත දකින විටය.

කලක් පාසලේ නියෝජ්‍ය විදු­හ­ල්පති ධුරයේ කට­යුතු කළ ඕමත්තේ පුණ්‍ය­සිරි හිමියෝ මේ සියලු අතීත කතා හොඳින්ම දන්නාහ.

මම 1988 අවු­රුද්දේ මේ පාස­ලට ආවේ ගුරු­ව­ර­යෙක් ලෙස. ඒ කාලේ ළමයි හාර­සි­ය­ය­කට වැඩිය හිටියා. අසූ­න­වය අවු­රුද්දේ කල­බල කාලේ මේ පාසලේ හිටිය විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රයා ඝාත­නය කෙරුණා. ඉන්පස්සේ එක්ද­හස් නව­සිය අනූවේ දී මේ පාස­ලට ජී.එස්. සිල්වා කියන විදු­හ­ල්ප­ති­තුමා පත් වෙලා ආවා. 1991 අවු­රුද්දේ ජන­වාරි මාසෙදී අලුත් ළමයි බාර ගන්න කොට දාන­මය පින්ක­මක් කරමු කියලා එතුමා තමයි යෝජනා කළේ.

එදා ඉඳන් මවු­පි­යන්ගේ, ගුරු­ව­රුන්ගේ කැප වීමෙන් ඒ කට­යුත්ත කෙරෙ­නවා. ගල­තර පඤ්ඤා­සේන හාමු­දු­රුවෝ තමයි මේ පාසල ආරම්භ කළේ. මේ පාසලේ ඉගෙන ගන්න දරුවෝ අද බොහෝම උසස් රැකියා කර­නවා.

පාසල අවට තියෙන්නේ තේ රබර් වතු. ඩන්කන් වයිට් මහ­ත්ත­යාගේ තාත්තා ඒ කාලේ මේ පැත්තේ වත්තක වතු අධි­කා­රි­ව­රයා ලෙස කට­යුතු කර තිබෙ­නවා.

ඔහු ඩන්ක­න්ව­යිට් මහ­ත්ත­යාව මේ පාස­ලට එවලා තියෙ­නවා සිංහල භාෂව ඉගෙන ගන්න. මේ පාසල දුෂ්කර පාසල් ගණ­යට අයත් වන්නේ. අතී­තයේ නම් පාසල අවට ගම්මා­නය ගංව­තු­රට අහු වුණේ නැහැ. දෙදා­හෙන් පස්සේ මේ ප්‍රදේ­ශය ගංව­තු­රට අහු වෙනවා.

කොහොම වුණත් අපි හැම­දාම මේ පාසලේ දියු­ණුව අපේක්ෂා කරන අය. අද වෙන කොට මේ ගම්මා­න­වල ජන­ග­හ­නය අඩු වෙලා. ඒ වගේම ළඟම පාසල හොඳ ම පාසල වුණත් ඇතැම් මවු­පි­යොත් කැමැ­තියි දරු­වන්ව අර­ගෙන නග­ර­යට යන්න ගම්බද පාස­ල්වල දරුවෝ අඩු වෙන්න එක හේතු­වක් තමයි ඒක.”

ස්වාමීන් වහන්සේ පව­සන්නේ එදා මෙදා තමන් වහන්සේ අත්විඳි දෑය. වසර ගණ­නා­වක් තිස්සේ පුණ්‍ය­සිරි ස්වාමීන් වහන්සේ දරු­වන්ට නොමිලේ අම­තර අධ්‍යා­ප­නය දෙතිි. ඒ පන්ස­ලේය. උන්ව­හ­න්සේගේ එකම අර­මුණ නම් දරු­වන්ගේ අනා­ග­තය සමෘ­ද්ධි­මත් කිරී­මය.

‘‘ගංව­තුර ගැලු­වාම මේ පාසල අව­තැන් කඳ­වු­රක්. ගමේ අය ඉන්නේ පාසලේ. පුණ්‍ය­සිරි හාමු­දු­රුවෝ තමයි මිනි­ස්සුන්ට කෑම සප­යන්නේ. හැම­දාම කාටත් ඉස්සෙල්ලා හාමු­දු­රුවෝ තමයි අව­තැන් වෙන අයට උදව් උප­කාර කරන්නේ. ගංව­තුර කාලෙට පාසල වහ­නවා. ඒත් මඟ­හැ­රුණ පාඩම් ඔක්කෝම සෙන­සු­රා­දාට අම­තර පන්ති දාලා උග­න්ව­නවා. අපි මොන ප්‍රශ්න තිබු­ණත් මේ දරු­වන්ගේ අධ්‍යා­ප­නය අඩාළ කරන්නේ නැහැ. මෙවර සාමාන්‍ය පෙළට පෙනී සිටින දරු­වන් වෙනු­වෙන් උදේ හය­හ­මාරේ ඉඳලා ගණි­තය විෂය උග­න්ව­නවා.”

විදු­හ­ල්පති විජේ­දාස මහතා පව­සයි.

කෙසේ වුවත් පළමු ශ්‍රේණියේ එක් සිසු­වෙකු පම­ණක් ඉගෙ­නුම ලැබීම එක් අත­කින් පන්ති භාර ගුරු­ව­රි­යට අභි­යෝ­ග­යකි. පසු­ගිය වසරේ සිසු සිසු­වි­යන් විසින් මල් පොකුරු දී ආද­ර­යෙන් පිළි­ගන්නා ලද ශිෂ්‍ය­යාගේ මුළු අනා­ග­ත­යම රැඳී ඇත්තේ ගුරු­ව­රි­යගේ අතේය. ඇය කොහො­මද මේ අභි­යෝ­ගය ජය ගන්නේ.

ටී.එම්. තක්ෂිලා කුමාරි ගුරු­තු­මිය මේ අපට කී කතා­වය.

“ගිය අවු­රුද්දේ මගේ පන්තියේ ළමයි තුන් දෙනයි හිටියේ. මේ අවු­රුද්දේ එක ළම­යයි. සිසුන් වැඩි ප්‍රමා­ණ­යක් ඉන්නවා නම් ඇත්ත­ටම හොඳයි. ඒත් නෑනේ. එහෙම වුණා කියලා අපි මේ දරුවා තනි කරන්නේ නැහැ. මේ දරු­වාට තර­ග­කා­රි­ත්වය අඩුයි. එත් මේ දරුවා වෙනු­වෙන් පූර්ණ­කා­ලී­නව අපට කැප වෙන්න පුළු­වන්. ඔහුගේ දක්ෂතා හඳු­නා­ගන්න වගෙම දුර්ව­ලතා හඳු­නා­ගෙන ඒ අනුව ඔහුගේ ගමන සකස් කර­න්නට අපට පුළු­වන්. මේ දරු­වත් සමඟ හොඳ ගම­නක් යෑමයි මගේ අර­මුණ.” ඇය පව­සන්නේ උද්‍යෝ­ග­යෙනි.

අම්මාගේ අතේ එල්ලී පාසල් පැමිණි මෙතුම්ගේ දෙවැනි අම්මා ඇයයි. පාසලේ හුදෙ­කලා නොවී දිගු ගම­නක් යන්නට ඔහුට බොහෝ දෙනෙ­කුගේ සහාය ලැබෙ­මින් පවතී.

එය අපට දැනුණේ පාස­ලට ආග­න්තු­ක­යකු වූ ඔහුට තනි­ව­න්නට ඉ‍ඩ නොදුන් අනෙක් දරු­වන් දැකී­මෙනි.

ඡායා­රූප - රුවන් ද සිල්වා

Comments