‘පෙට්ටි කාසි’ - ‘මුට්ටි කාසි’ එදා නත්තල හැඩ කළා... | සිළුමිණ

‘පෙට්ටි කාසි’ - ‘මුට්ටි කාසි’ එදා නත්තල හැඩ කළා...

නත්තල් දිව්‍ය පූජාව අව­සන් වී මෙන් පසු පල්ලියේ මහ දොර­කඩ ඉදි­රි­පිට ‘හරි­කේන්’ ලාම්පු එල්ලා එළිය කර තිබෙන නත්තල් කැරොල් කර­ත්තය දක්නට ලැබේ. සුදු පැහැති කේප්ප ගොන් නාම්බකු බැඳි බර­බාගේ දෙපස ඇඳි­වල විවිධ ආග­මික චිත්‍ර එල්ලා අලං­කාර කර තිබේ. කැරොල් රථ රෝදයේ ගරා­දියේ සිට ගොනුගේ වලි­ගය දක්වා විවිධ විසි­තු­රු­ව­ලින් ශෝභ­මාන කර ඇත. ක‍ැරොල් කණ්ඩා­යමේ සාමා­ජි­ක­යන් විවිධ විසි­තුරු ඇඳු­මෙන් සැරසී ‘මයි කුඩු’ උලා කම්මුල් රෝස පැහැ ගන්වා තිබේ.

කොළඹ බේරේ වැව අද්දර සිදු කළ නත්තල් කැරොල් ගීත ගාය­නය එකල ඉතා ජන­ප්‍රිය විය. සංගීත භාණ්ඩ රැගත් නාග­රික කිතු­නුවෝ කපි­රිඤ්ඤා තාල­යට නත්තල් ගීතිකා ගැයූහ. අලුත් බෝරිච්චි හැට්ටා සහ දිගු සාය­වල් හැඳ­ගත් කාන්තාවෝ මේ සංගීත රසය විඳී­මට කොළඹ වීදි ඔස්සේ බේරේ වැව අද්ද­රට පැමි­ණි­යහ.

එකල නත්තල් උත්ස­වය වෙනු­වෙන් මාතර, කොළඹ, හලා­වත, යාප­නය වැනි ප්‍රදේ­ශ­වල නාඩ­ගම් රඟ දැක්වී­මද සිදු විය. බ්‍රිතාන්‍ය සමයේ නත්තල් උත්ස­වය වෙනු­වෙන් සති දෙක­කට ආසන්න කාල­යක් රජයේ නිවාඩු දින වශ­යෙන් ප්‍රකා­ශ­යට පත් කර තිබිණි. දෙසැ­ම්බර් විසි දෙවැනි දින ආරම්භ වන නත්තල් නිවා­ඩුව අව­සන් වන්නේ, රජ­තුන් කට්ටුවේ මංග­ල්‍යය පැවැ­ත්තු­වා­ටත් පසු එළ­ඹෙන ජන­වාරි තුන් වැනි­දාය.

එක්ද­හස් නව­සිය මුල් කාල­යේත් නත්තල් සේල් කොළඹ, මීග­මුව, හලා­වත වැනි ප්‍රධාන නග­ර­වල පැවැ­ත්විණි. එද­වස නත්තල් ‘සේල්’ පැවැ­ත්වූයේ ඔක්තෝ­බර් මාසයේ මුල් සති­යේය.

එම අව­දියේ ග්‍රාමීය ජන­තාව අතර බැංකු ක්‍රමය එත­රම් ප්‍රච­ලිත වූ එකක් නොවීය. නත්තල් වැනි උත්ස­ව­යක් සඳහා නිවෙසේ ගෘහි­ණිය කිසි­යම් මුද­ලක් එක් රැස් කිරීම අනි­වා­ර්ය­යෙන් සිදු විය. එලෙස මුදල් එකතු කළේ පෙට්ටි කාසි හා මුට්ටි කාසි ලෙසිනි. සතියේ විය­දම සඳහා ‍තම සැමියා දෙන මුද­ලින් කිසි­යම් මුද­ලක් එකතු කර තමන් ගනු­දෙනු කරන සිල්ලර වෙළෙ­ඳ­සලේ තැන්පත් කිරීම පෙට්ටි කාසි එකතු කිරීම විය. සති­පතා දෙන මුදල් නෝට් පොතක සට­හන් කර­දීම වෙළෙ­න්දාගේ සිරිත විය. අවු­රුද්ද අව­සා­නයේ එම එකතු කළ මුදල් කුඩා පොලි­යක් ද සමඟ ලැබිණි. දින­පතා බත් ඉවීම සඳහා ගන්නා හාල්ව­ලින් අත් මිටක් මුට්ටි­ය­කට එක­තු­කර ඒවා විකුණා මුදල් එකතු කර­ගැ­නී­මද එකල ගෘහි­ණි­යන් අතර පැවැති සිරි­තක් විය. ඒ මුට්ටි කාසිය.

එකතු කළ ඒ මුදල් බොහෝ විට වැය වුණේ නිවැ­සි­යන්ට අවශ්‍ය රෙදි පිළි මිල දී ගැනීම සඳ­හාය.

නත්තල් කාලය වන­විට, බයි­සි­ක­ල­යක ලැගේ­ජයේ ලොකු රෙදි පොට්ට­නි­යක් බැඳ­ගත් චීන වෙළෙන්දෝ ගම් කරා ළඟා වෙති. කොට කලි­ස­ම­කින් සහ අත් ‍කොට කමි­ස­ය­කින් සැරසී දුඹුරු පැහැති තොප්පි­යක් හිස-ලාගෙන එන මේ චීන රෙදි වෙළෙ­න්දාගේ පොට්ට­නියේ ‘ජම්පින් පිෂ්’ චීත්ත, සිල්ක්, ටප‍ටා, මල්පීස් වැනි රෙදි වර්ග තිබිණි.

චීන රෙදි වෙළෙන්දා ගමට එන කාල­ය­ටම ලොකු රෙදි පොට්ට­නි­යක් කරේ තබා­ගෙන, මඩ­ක­ලපු ලේන්සු­වක් කරේ බැඳ­ගෙන, එක් අත­කින් කෝටු­වක් ද ගෙන ‘ඊයොප්’ කිය­මින් මුස්ලිම් රෙදි වෙළෙ­න්දාද එයි. මඩ­ක­ලපු පට සරොම්, මඩ­ක­ලපු පට කම්බා ඔහුගේ රෙදි පොට්ට­නියේ තිබිණි.

එදා සිංහල කතෝ­ලි­ක­යන් ජාතික අවු­රුදු චාරිත්‍ර සපු­රන ලද්දේද නත්ත­ල­ටය. රජයේ සේව­ක­යන්ට නත්ත­ලට සති දෙකක පමණ දීර්ඝ නිවා­ඩු­වක් ලැබෙයි. වෙනත් රැකියා සඳහා ගමෙන් බැහැ­රව ගියෝද අනි­වා­ර්ය­යෙන් ගම්-බිම් බලා පැමි­ණෙති.

නත්ත­ලට නිවෙ­සට එන මුනු­පුරු මිනි­පි­රි­යන්ට ‍පැදීමට නත්තල් ඔංචි­ල්ලාව, මී අඹ අත්තක සීයා ගැට ගසන්නේ නත්ත­ලට සති­ය­ක­ටත් පෙරය. ගෙයි ඇතුළු කාම­ර­යක බිත්තියේ පරාල ඇණ­යක රඳවා තිබූ රබාන ආච්චි එළි­යට ගන්නේ ද නත්තල් කාල­ය­ටය.

මේ සියලු ලක­ලෑ­ස්ති­වල උත්කෘෂ්ට අව­ස්ථාව දෙසැ­ම්බර් 24 දින මධ්‍යම රාත්‍රි දිව්‍ය පූජා­වය. ලෙඩකු, බිලි‍ඳකු නොවුණා නම්, සෑම අයෙක්ම නත්තල් රෑ පූජා­වට යන්න අම­තක නොක­රති.

කවුරු කවු­රුත් තමන්ට ලැබුණ අලුත් ඇඳුම් අඳින්නේ නත්තල් රාත්‍රී පූජා­ව­ටය. එහෙත් සම­හරු සුදු ලෝගු­වක් ඇඳ, ඉනට දම්පාට රෙදි කැබැ­ල්ලක් බැඳ­ගෙන නත්තල් රාත්‍රී පූජා­වට යෑමට සූදා­නම් වෙති. ඒ එදාය.

නත්තල් දින රාත්‍රී පූජා­වට පල්ලියේ සීනුව ගසන විට, නිවෙ‍ස් ඉදි­රි­පිට ඇති කඩුල්ල මතින් පුංචි පුංචි එළි ගුරු පාරට එක්වෙයි. එක් අ‍යකුගේ අතේ පොල් කට්ටක ගැසූ දල්වන ලද ඉටි­ප­න්දම් කොට­යකි. තවත් අය­කුගේ අතේ දල්වන ලද හුළු අත්තකි. තවත් අය­කුගේ අතේ දල්වන ලද හන­ස්සකි. මේ ජන­තාව පිටු­ප­සින් ගෙජ්ජි හඬ නංව­මින් ඉදි­රි­යට ඇදෙන බක්කි කර­ත්තද වේ.

ගම, ගමේ මිනි­සුන් මෙන් ම එදා ගම්බද පල්ලිය ද දුප්පත් ය. බොහෝ පල්ලි­යක බිත්ති කටු මැටි ගැසූ ඒවාය.‍ සම­හර දුප්පත් ගමක පල්ලි­යක බිමට සිමෙන්ති දමා­වත් නැත. නත්තල් දිනට පම­ණක් කුලි­යට ගත් ගෑස් ලාම්පු­ව­ලින් පල්ලිය ආලෝ­ක­වත් වී ඇත.

නත්තල් දිව්‍ය පූජාව අව­සන් වී මෙන් පසු පල්ලියේ මහ දොර­කඩ ඉදි­රි­පිට ‘හරි­කේන්’ ලාම්පු එල්ලා එළිය කර තිබෙන නත්තල් කැරොල් කර­ත්තය දක්නට ලැබේ. සුදු පැහැති කේප්ප ගොන් නාම්බකු බැඳි බර­බාගේ දෙපස ඇඳි­වල විවිධ ආග­මික චිත්‍ර එල්ලා අලං­කාර කර තිබේ. කැරොල් රථ රෝදයේ ගරා­දියේ සිට ගොනුගේ වලි­ගය දක්වා විවිධ විසි­තු­රු­ව­ලින් ශෝභ­මාන කර ඇත. ක‍ැරොල් කණ්ඩා­යමේ සාමා­ජි­ක­යන් විවිධ විසි­තුරු ඇඳු­මෙන් සැරසී ‘මයි කුඩු’ උලා කම්මුල් රෝස පැහැ ගන්වා තිබේ.

දෙවිඳු උප­න්නේය සතුනි,
දෙවිඳු උප­න්නේය ඔහෝ!
දෙවිඳු සර්ව නායක වන
දිළිඳු එ-මනු වෙස් ගනි­මින‍
නිරිඳු දවිත් කුල සසො­බන
බිලිඳු ලෙසින් මිහි වඩ­මින...
දෙර‍ණේ තෘණ යහනේ
කිම සයනේ සුර රජුනේ...

ජාකෝමේ ගොන්සා­ල්වේස් පිය­තු­මාගේ මංගල ගීත­යෙන් කැරොල් ගායනා ආරම්භ වෙයි‍. වය­ලීන බට­න­ළාව, සර්පි­නාව, තබ්ලාව ඈ සංගීත භාණ්ඩ­ව­ලින් කැරොල් ගාය­නා­ව­ලට රාග-තාල එකතු වේ.

මෙයට අම­ත­රව රජ­තුන් කට්ටුව, බැල­සන්ත නාඩ­ගම, පබි­යෝලා කතාව, හෙලේනා කතාව, සෙබ­ස්ති­යන් නාඩ­ගමේ සින්දු වරින් වර මාරු­වෙන් මාරු­වට ගායනා කරති.

පල්ලිය ඉදි­රි­පිට කැරොල් ගාය­න­යෙන් පසුව නත්තල් කැරොල් කර­ත්තය ගමේ ප්‍රභූ­ව­රුන්ගේ නිවෙස් වෙත ගමන් කිරීම ආරම්භ කරයි.

කිසි­යම් නිවෙ­ස­කට කැරොල් ගායනා කිරීම සඳහා සමීප වත්ම කණ්ඩා­යමේ කෙනකු ඉදි­රි­යට දිව­ගොස් ගේට්ටුව ළඟ චීන පටස් ගෙඩි හත­රක් පහක් පුපු­රුවා හරිනු ලැබේ. චීන­ප­ටස් නාද­යත් සම­ඟම ගෙවැසි සියල්ලෝ ඉදි­රි­පස ආලි­න්ද­යෙහි පැදුරු, මාගල් එළා බිම හිඳ­ග­නිති. සමීප අස­ල්වැ­සි­යෝද පැමිණ ආලි­න්ද‍යෙහි වාඩි වෙති.

කැරොල් ගායනා සිදු කරන අතර, කැරොල් කර­ත්තයේ සාමා­ජි­ක­යන්ට පම­ණක් නොව, කැරොල් ගායනා ඇසී­මට පැමිණි අය හටද කැවුම්, අති­රස, අග්ගලා, මුංගුලි, කෙසෙල් ගෙඩි සහ තේ කෝපි­ව­ලින් සංග්‍රහ කරනු ලැබේ.

මෙලෙස ගම පුරා නත්තල් අසි­රිය බෙදූ කැරොල් කර­ත්තයේ ගායනා කළ ගීත අතර කර්ණ රසා­යන ද්‍රවිඩ ගීතද විය. ඒවා බොහෝ විට දකුණු ඉන්දීය වීදි නාට්‍ය­ව­ලට නෑකම් කී යාප­නයේ තෙරි­ක්කුත්තු නාට්‍ය සම්ප්‍ර­දායේ ආභා­සය ලත් කිතුනු ද්‍රවිඩ නාඩ­ග­ම්වල ගීත විය.

එයට අම­ත­රව ගේබ්‍රි­යල් ප්‍රනාන්දු, පිලිප්පු සි‍‍ඤ්ඤෝ, සී. දොන් බැස්ටි­යන් ආදීන්ගේ නාඩ­ගම්, නූර්ති­වල එන ගී තනු­ව­ලට නිර්මා­ණය කර­ගත්, දේව­මෑ­ණි­යන්, ශාන්ත සෙබ­ස්ති­යන් තුමන්, ශා. ආනා මෑණි­යන්, කිතු සිරිතේ විවිධ පුවත්, පර­ම­ණ්ඩල, දස පනත තේමා කර­ගත් ගීත ඔවුහු ගායනා කළහ.

නත්තල් දින මධ්‍යම රාත්‍රී දිව්‍ය පූජා­වෙන් පසු ඇර­ඹෙන මේ නත්තල් කැරොල් කර­ත්තයේ ගමන නත්තල් අසි­රිය ගමට බෙද­මින් ජනේරු අවු­රුද්ද දක්වා­මත් සෑම රාත්‍රි­ය­කම පවත්වනු ලැබීය.

සුපුන් තිළිණි

Comments