පරි­ස­රය ගැන දරු­වන්ට කියා දෙමින් රට වටේ යන පරි­ස­ර­වේ­දියා | සිළුමිණ

පරි­ස­රය ගැන දරු­වන්ට කියා දෙමින් රට වටේ යන පරි­ස­ර­වේ­දියා

හරීන්ද්‍ර යසස් සේර­සිංහ වූ කලී පරි­ස­ර­යට බොහෝ සේ ආද­රය කරන ඒහා බද්ධ වූවෙකු යැයි පැව­සු­ව­හොත් එය නිවැ­ර­දිය. හරිත වන සංස­දය ඔස්සේ ඔහු සමා­ජ­යට වටිනා කර්ය­යන් රැසක් ඉටු­ක­ර­මින් සිටියි. පරි­ස­ර­යට දක්වන සැල­කිල්ල නිසාම ඔහු ලද ජය­ග්‍ර­හණ බොහෝය. පරි­ස­රය සුරැ­කීම වෙනු­වෙන් හා ඒ ආශ්‍රි­තව ඔහු සිදු­කළ වැඩ­ස­ට­හන්, ලියූ පත­පොත වෙනු­වෙන් ඔහු ලැබූ සම්මාන ද රැසකි. 2011 වසරේ දී ‘වී එවෝඩ්ස්’ සඳහා ලංකාවේ හොඳම පාරි­ස­රික නාය­ක­ත්වය දහ­දෙනා අත­රට ඔහුගේ නම සනි­ටු­හන් විය. පාසල් සිසුන් පරි­ස­රය පිළි­බඳ දැනු­ම්වත් කර­මින් ඔහු රට­පුරා පාසල් කරා යන්නේය.

ඔබ ගැන දැන­ගන්න කැමැ­තියි මුලින්ම?‍

මම දැනට හරිත වන සංස­දයේ නිර්මා­තෘ­ව­රයා වගේම විධා­යක අධ්‍ය­ක්ෂ­ව­රයා ලෙස කට­යුතු කර­නවා. ඊට අම­ත­රව කොළඹ විශ්ව විද්‍යා­ලයේ පර්යේ­ෂණ නිල­ධා­රී­ව­ර­යකු ලෙසත් කට­යුතු කර­නවා. ඒ වගේම කර්මාන්ත සංව­ර්ධන අමා­ත්‍යාං­ශයේ ව්‍යව­සා­ය­කත්ව පුහුණු දේශ­ක­ව­ර­යකු විදි­හ­ටත් මම කට­යුතු කර­නවා.

ඔබේ කුඩා කාලය ගෙවී ගියේ කොහො­මද?

මම පුංචි කාලයේ ඉඳ­ලම කැල­යට ආසා කළා. මම පාසල් ගියේ කොළඹ මහා­නාම විද්‍යා­ල­යට. හය වසරේ ඉඳ­ලම තනි­වම කැල­වල ඇවි­දින්න ගියා. ඒවායේ ජෛව විවි­ධ­ත්වය අධ්‍ය­ය­නය කළා. මම මෙය විනෝ­දාං­ශ­යක් ලෙස තමයි කළේ. එහිදී විවධ අන්දමේ අත්දැ­කීම් ලැබුවා. විශේ­ෂ­යෙන් ඒ කාලෙ පැවැති දරුණු යුද්ධය පවා ගණ­න­කට නොගෙන මම මහ වනයේ සංචා­රය කළා. සිංහ­රා­ජ­යට ගිහිල්ලා මම සතුන් බල­නවා. සත්ව ඉරි­යව් ජායා­රූ­ප­යට නග­නවා. මේ ඔස්සේ තමයි මම මගේ පළමු පොත සිංහ­රා­ජය ගැන ලිව්වේ. පරි­ස­ර­වේ­දි­යෙක් විදි­හ­ටත් සමාජ විශ්ලේ­ෂ­ක­යෙක් ලෙසත් මෝටාර් වෙඩි ප්‍රහාර ශබ්ද අත­ර­තුර යුද්දෙ කාලෙදි පවා මම ගමින් ගමට ගිහින් ගම්වල ජන­තා­වට පරි­ස­රය සංර­ක්ෂ­ණය කිරීමේ වැදැ­ග­ත්කම කියලා දුන්නා. අම්පා­රෙන් තමයි මම මේ වැඩ­ස­ට­හන පටන් ගත්තේ.

හරිත වන සංස­දය ඔස්සේ සිදු කෙරෙන සේවය ගැනත් කතා කරමු?

ප්‍රධා­නම සේවය තමයි පාස­ල්ව­ලට හා විවිධ ආය­ත­න­ව­ලට ගිහින් පාරි­ස­රික වැඩ­ස­ට­හන් වගේම පරි­සර සංර­ක්ෂ­ණය ආශ්‍රිත විවිධ ව්‍යාපෘති අපි ක්‍රියා­ත්මක කර­නවා. සාමා­න්‍ය­යෙන් වර්ෂ­ය­කට අවම වශ­යෙන් පාසල් තුන්සි­ය­යක පාරි­ස­රික දේශන, පුද්ගල සංව­ර්ධ­නය පිළි­බඳ වැඩ­ස­ට­හන් මම පව­ත්ව­නවා. එය දරු­වන්ට, මව්පි­යන්ට හා ගුරු­ව­රුන්ට යන අංශ තුන­ටම සිදු­ක­ර­නවා. දැනට මම පාසල් පන්ද­හ­ස­කට වඩා වැඩි ප්‍රමා­ණ­යක මගේ දේශන පවත්වා තබෙ­නවා. පැළ සිටුවා තිබෙ­නවා.

අපි හරිත වන සංස­දය ආරම්භ කළේ 1999 වස­රේ­දීයි. දැන් වසර විස්ස­කට ආසන්න කාල­යක් කිසිම අනු­ග්‍රා­හ­ක­ත්ව­යක් හෝ කිසිම ආධා­ර­ය­කින් තොරව මෙය පව­ත්වා­ගෙන යනවා. මේ ඔස්සේ තමයි මම පාරි­ස­රික වැඩ­ස­ට­හන් දියත් කරන්නේ. ලංකාවේ සිය­ලුම දිස්ත්‍රි­ක්ක­ව­ලින් වර්ෂ­ය­කට වතා­වක් පාසල් තුන්සි­ය­යක් තෝරා­ගෙන පාරි­ස­රික වැඩ­ස­ට­හන් දියත් කර­නවා. එතැ­නදී සිදු­වන වැද­ගත්ම දේ තමයි විවිධ වර්ගයේ පැළ සිටු­වීමේ ව්‍යාපෘති දියත් කිරීම. දැනට මම පැළ ලක්ෂ දෙක­කට අධික සංඛ්‍යා­වක් පාස­ල්වල සිටුවා තිබෙ­නවා. ඒ වගේම බෙදා­හැ­රලා තිබෙ­නවා. එලෙස මම හිටවු හැම පැළ­ය­කම විස්තර මා ළඟ තිබෙ­නවා. එය තමයි මගේ සතුට.

මෙවැනි කර්ත­ව්‍ය­යක් රට පුරා දියත් කිරීම අප­හසු නැද්ද?

මම සියලු පැළ මගේ අතින්ම තමයි සිටු­වන්නේ. මම ගහ­කො­ළ­ව­ලට ආද­රෙයි. ඒව­ගේම දුර්ලභ ගනයේ ගස් වර්ග මාස­තුව තිබෙ­නවා. මේවා හිට­වන්නේ මම හරිම ආද­රෙන්. කිසිම රසා­ය­නික පොහො­රක් මම යොදන්නේ නැහැ. ඒත් හරිම අපූ­රු­වට මගේ අතින් ගස් වැවෙ­නවා. එය අසීරු දෙයක් නෙමෙයි. ගසක් සිටු­වත් දී එයට අත්‍ය­වශ්‍ය සාධක තිබෙ­නවා. පොහොර අව­ශ්‍යම වෙනවා. ගුණා­ත්මක පසත් ඉතාම වැද­ගත් ඒ වගේම ජල­යත් අව­ශ්‍ය­යයි. මේ හැම­දේම අතරේ ගහ­කට ආද­ර­යත් අව­ශ්‍යම වෙනවා. එනිසා මම ගොඩක් ආද­රෙන් හිට­වන හැම­දේම හරි­ය­නවා. ඒවා තමයි පාස­ල්ව­ලට බෙදා දෙන්නේ.

ඔබ පාරි­ස­රික ප්‍රකා­ශන බොහො­ම­යක් ප්‍රකා­ශ­යට පත් කොට තිබෙන බව පැවැ­සුවා?

ඔව්. පාරි­ස­රික ප්‍රකා­ශන 67ක් පමණ මම මේ වන විට ප්‍රකා­ශ­යට පත් කර තිබෙ­නවා. මේ අතර විවිධ පොත්පත්, පෝස්ටර් හා පත්‍රිකා වෙනවා. මේ සිය­ල්ලම මම පාස­ල්ව­ලට, පුස්ත­කා­ල­ව­ලට විද්‍යා­ගාර සඳහා නොමිලේ ලබා දෙනවා.

මීට අම­ත­රව පාරි­ස­රික පද්ධ­තියේ විවිධ ක්ෂේත්‍ර ඔබ ආව­ර­ණය කර­නවා?

‍ඔව්. විශේ­ෂ­යෙන් මම ආව­ර­ණය කර­නවා ගහ කොළ ඇරු­ණාම සම­න­ලුන්, මිරි­දිය මසුන්, සර්ප­යින් සහ කඩො­ලාන. ඊට අම­ත­රව ශ්‍රී ලංකාවේ පරි­සර පද්ධති ගැන සහ ලංකාවේ ජාතික වනෝ­ද්‍යාන, රක්ෂි­ත­යන් ගැනත් මම අධ්‍ය­ය­නය කර තිබෙ­නවා. ඒ ඔස්සේ යමින් දැනට මම පොත් කිහි­ප­යක්ම රචනා කර තිබෙ­නවා. ඊට අම­ත­රව මම සංචා­රය කර­මින් ගවේ­ෂ­ණය කළ ජාතික වනෝ­ද්‍යා­න­ව­ලදී සහ විවිධ පරි­සර පද්ධ­තී­න්ව­ලදී මම ගත් ස්වභා­ව­ධ­ර්මයේ ජායා­රූප ලක්ෂ හත­රක් පම­ණත් මා සතුව තිබෙ­නවා.

සම­න­ලුන් පිළි­බඳ අධ්‍ය­ය­නය කරත් දී ලංකාවේ සිටින සම­න­ලුන් ගැන ඔබ සොයා­ගත් දේ ‍මොනවාද?‍

ලංකාවේ සම­න­ලුන් වර්ග 246ක් පමණ ඉන්නවා. ඒ වර්ග 246න් සම­න­ලුන් වර්ග 26ක් පමණ ලංකා­වට පම­ණක් ආවේ­ණික සම­න­ලුන් කියලා කියන්න පුළු­වන්. මේ අය­ගෙන් විශාල සංඛ්‍යා­වක් අද වන විට තර්ජ­න­යට ලක් වූ හෝ වඳ­වී­මට ලක්වූ­වන් ඉන්නේ. එයට හේතුව තමයි ප්‍රධාන වශ­යෙන්ම කෘෂි රසා­යන වර්ග භාවිතා කිරීම, වනා­න්තර එළි පෙහෙළි කිරීම මගින් ඔවුන්ගේ වාස­ස්ථාන අහිමි කිරීම. අක්‍ර­ම­වත් සංව­ර්ධන ක්‍රියා ද මෙයට සෘජු­වම බලපා තිබෙ­නවා. මොවුන්ගේ ජීවන චක්‍රය ගත්තම මේ එක් එක් සම­න­ලු­නට ආව්ණික වු ශාක වර්ග තිබෙ­නවා. ඒවාහි තමයි ඔවුන් බිත්තර දමන්නේ. සම­නල බිත්ත­ර­යක් අබ ඇට­ය­ක­ටත් වඩා පුංචියි. ලංකාවේ ලොකුම සම­න­ලයා 'සිලෝන් බර්ඩ්වින්ග්'. මේ සම­න­ලයා බිත්තර දමන්නේ සප් සඳ වැලේ කොළ­වල. ඒ වැල කපල දැම්මොත් මොවුන් වඳ වෙලා යනවා. මේ විදි­හට ඒ අයට ආවේ­ණික ශාක තිබෙ­නවා. සුහු­ඹුල් දැළ­ඹුවා ඒ ශාක පත්‍රය තමයි ආහා­ර­යට ගන්නේ. ඒ වගේම තවත් සම­න­ල­යෙක් අක්ක­පාන ශාකයේ ඇති ජෙල් එක කමින් තමයි පෝෂ­ණය ලබන්නේ. එයා එළි­යට එන්නේ කෝෂය හදන්න පම­ණයි. මේ විදි­හට එක එක සම­න­ල­යාගේ විවි­ධ­ත්ව­යක් තිබෙ­නවා. තවත් උදා­හ­ර­ණ­යක් ගත්තොත් වරා ශාක පත්‍ර මත බිත්තර දමන්නේ 'සිලෝන් ටයි­ගර්' සම­න­ලයා. මේ ශාකයේ සුදු මල් හා දම් පැහැති මල් හට ගන්නවා. මේ සම­න­ලුන් එම දම්පාට මල් අසල කෝෂය හදත් දී කෝෂය දම්පා­ටයි. කද අසල හැදු­වොත් කොළ­පා­ටයි. ඒවගේ වෙන­ස්කම් මේ සම­නල් ලෝකයේ දක්නට ලැබෙ­නවා. ඒ වගේම තවත් සම­න­ල­යෙක් ඉන්නවා එයා බිත්තර දමන්නේ අනෝදා ගහේ. ඌ ඉතාම ලස්ස­නයි. හරි වේග­යෙන් පියාඹා යන සම­න­ල­යෙක්. එත­කොට සිට්ට්‍රින් කුලේ සම­නල්න් බිත්තර දමන්නේ දෙහි, දොඩම්, වගේ පැගිරි කුලේ ගස්වල. මේ අත­රින් එකම ශාක­යක බිත්තර දමන සම­නල්න්ට ජීව­ත්වීමේ තර්ජ­නය ඉතාම වැඩියි. මොකද කැලෑ එළි­ක­රත් දී මේ අය විනා­ශ­වෙලා යනවා.

සම­න­ලුන් වැඩි­පු­රම දක්නට ලැබෙන්නේ කුමන පළා­ත්ව­ලද?

වැඩි­ව­ශ­යෙන්ම තෙත් කලා­පය ආශ්‍රි­තව දුර්ලභ ගනයේ සම­න­ලුන් දක්නට ලැබෙ­නවා. ඒ අත­රම වියළි කලා­පයේ සෑහෙන ප්‍රමා­ණ­යක් ද සඉ­න්නවා. නමුත් විවි­ධ­ත්ව­යෙන් යුතු සම­න­ලුන් වැඩි­යෙන්ම ගැව­සෙන්නේ තෙත් කලා­පය ආශ්‍රි­ත­වයි.

මේ සියල්ල අතරේ ඔබේ අර­මුණ?

මම මේ දේව­ලින් ලොකු දේවල් කර­ගන්න බලා­පො­රොත්තු වෙන්නේ නැහැ. පණි­වි­ඩ­යක් ගෙන යනවා සමා­ජ­යට පරි­ස­රය ආරක්ෂා කළොත් විත­රයි මිනි­සුන්ට පව­තින්න පුළු­වන් කියන සරල කාර­ණය. පරි­ස­ර­යෙන් තොරව කිසිම කෙනෙ­කුට පැවැ­ත්මක් නැහැ කියන එක මම කිය­නවා. අපි හැම­දෙ­නාම හුස්ම ගන්න ඕන, ආහාර ගන්න ඔන, ජලය පානය කරන්න ඔන . මේ දේවල් නැති වුණු දව­සක අපි කොහො­මද ඉන්නේ කියන එක ගැන හිතුව නම් අද සමා­ජයේ මේ වගේ තර­ඟ­යක් නැහැ ඇත්ත­ටම.

කළ සේවය ගැන ආපසු හැරී බලත්දී මොකද හිතෙන්නේ?

මම ගොඩක් සතුටු වෙනවා. මම රටට ණය නැහැ.මට සමා­ජය වෙනු­වෙන් යම් දෙයක් කරන්න පුළු­වන් වුණා. 2008 වසරේ දී මම අධ්‍යා­පන අමා­ත්‍යාං­ශ­යට හඳු­න්වා­දුන්නා වසරේ අදෙ­ර්ශ­වත් පාරි­ස­රික පාසල කියලා සංක­ල්ප­යක්. ඒ ඔස්සේ පරි­ස­ර­යට ආද­රය කරන දරු­වන් ඇති­කි­රී­මයි මගේ අර­මුණ වුණේ. පරි­ස­ර­යට ආද­රය කර­න්නැති කිසිම කෙනෙක් තමන්ගේ අම්මට තාත්තට පවු­ලට , ආද­රය කරන් නැහැ. ඒ වගේම පාස­ලට, සමා­ජ­යට ආද­රය කර­න්නෙත් නැහැ.

සේයාරූ - සරත් පීරිස්

Comments