යෝධ ඇළේ කංකුං ටික දඹු­ල්ලට විත­රක් නොවේ චීනෙ­ටත් ඇති | සිළුමිණ

යෝධ ඇළේ කංකුං ටික දඹු­ල්ලට විත­රක් නොවේ චීනෙ­ටත් ඇති

ඉස්සර කුඹු­රුත් අපේ. යෝධ ඇළත් අපේ. කැලෙත් අපේ. ඒ නිසා අපි කැලෙත් රැක්කා. යෝධ ඇලත් රැක්කා. කුඹු­රුත් රැක්කා. කැලේ අයි­තිය ආණ්ඩු­වට ගත්තා. නීති රිති වැඩි වුණා. අන්තිමේ කැලේ නැති­වුණා. දේශ­පා­ල­කයෝ ඒවා එළි කරලා ජන­පද බිහි කළා. යෝධ ඇළ මහ­වැ­ලි­යෙන් අයිති කර­ගත්තා. උඹල බදු ගෙව­පල්ලා හරක් ටික අයි­න්ක­ර­ග­නිල්ලා. අපි ඇළ රකි­න්නම් කිව්වා. දැන් ඇළ විනා­සෙට ගිහිං. ධාතු­සේන රජ­තු­මාගෙ ඇළ විනාශ කළා කියන අප­වා­දෙන් ගැල­වෙන්න නමට විත­රක් අවු­රු­ද්දට පාරක් ඇළ සුද්ද කර­නවා. හෙවි­ල්ලක් බැලි­ල්ලක් නැතිව එක පාරක් ඇළ හෑරුවා. දැන් සම­හර තැන්වල ඇළේ වතුර කුඹු­රට ගල­නවා වෙනු­වට කුඹු­රෙන් වතුර ඇළට ගල­නවා.

කලා කර­ඹෑව හන්දි­යෙන් යළිත් යෝධ ඇළ බැම්මට පිවිසි අපට ඊළ­ඟට හමු­වන්නේ තල් ගස් මණ්ඩි­යකි. එම ගස් පැසුණු සහ ඉදුණු තල් ගෙඩි­ව­ලින් පිරී තිබේ. ගස් අසල බිම වැටී ඇත්තේද ඉදුණු තල් ගෙඩිය. ඒවා ගව­යි­න්ගේත්, රිළ­වු­න්ගේත්, වඳු­ර­න්ගේත් රස කෑමකි.

වව්නි­යා­වෙන් උතු­රට යද්දී නම් තල් ගස­ටත්, එහි ගෙඩි­ව­ල­ටත් ලැබෙන්නේ ඉහළ තැනකි. එහෙත් නුවර කලා­වි­යේදී එයට එත­රම් සැල­කි­ල්ලක් නැති හැඩය. ඉංග්‍රි­සි­යෙන් පැල්ම­යිරා ලෙස හඳු­න්වන තල් ඉතා ගුණ­දා­යක පල­තු­රක් ලෙස සැලකේ. එය වඩාත් ජන­ප්‍රිය ‘තල් කිරි’ ලෙසය.

“හොඳට ඉදුණු තල් ගෙඩි­යක් ගිනි අඟුරු උඩ දාලා ටික වේලා­වක් වටේ පලහා ගන්නව. එත­කොට තමා තල් ගෙඩියේ ඉස්ම හොඳට එන්නේ. තල් ගෙඩිය නිවු­ණාට පස්සේ ඒකේ ලෙල්ල ගහ­ගෙන තල් ගෙඩිය ඇතුළේ තිබෙන ඇට තුන හිමින් අර­ගෙන භාජ­නේ­කට දාලා වතුර ටිකක් දාග­න්නවා. ඊළ­ඟට අතෙන් හරි හැන්ද­කින් හරි තල් ඇට වටේ කෙඳි­වල රැඳිලා තිබෙන ඉස්ම ටික හුරා ගන්නවා. බොහොම ඉව­සී­මෙන් වෙලා අරන් කළාම හොඳට ඉස්ම මිරි­කෙ­නවා. තල් ඇට­වල තියෙන ඉස්ම සේරම අර­ගෙන ඒකට පොල් කිරි අවශ්‍ය ප්‍රමා­ණ­යට දමා හොඳට කල­වම් කර ගන්නවා .

( හරි­යට අපි දිවුල් කිරි හදා ගන්නවා වගේ ) පස්සේ කෙඳි ටික අයින් වෙන්න පෙරා ගන්නවා. සීනිත් එක්ක හරි හකුරු කෑල්ලක් එක්ක හරි බොනවා.” අස්වැ­ද්දුමේ පදිංචි කරු­ණා­ති­ලක මාමාගේ ඇඹ­ණිය, මුතු­මැ­ණිකා මහ­ත්මිය තල් කිරි රස­වත්ව සාදා­ගන්නා ආකා­රය අපට පැව­සූවේ එසේය.

දේශී­යව සහ විදේ­ශී­යව ඇති ඉල්ලුම සලකා තල් අස්වැන්න එක්රැස් කර­ගෙන අලෙ­විය සඳහා යොමු­ව­න්නට කිසි­වෙ­කුට හැකි­නම් එයද හොඳ ව්‍යාපා­රික අව­ස්ථා­වක් වන්නට ඉඩ තිබේ. තල් කිරි රසය හිතින් මවා ගනි­මින් අපි යළිත් පාපැ­දි­යට නැගු­ණෙමු.

නුග ගස් සෙව­ණක නැවැත්වූ පා පැදි දෙකකි. ඇළ බැම්ම දිගේ දෙප­ස­කට යන්නට පැමිණි දෙදෙනා මිතු­රන් වූ නිසා­වෙන් නැවතී සල්ලා­ප­ය­කය. බුලත් විටක් ඒද­මින් සිදු­වුණු ඔවුන්ගේ සල්ලා­ප­යට ආග­න්තුක අපිද එක්වූ­යෙමු. අලුත් අක්ක­රයේ පදිංචි සුනිල් පෙරේ­රාත්, කර­ඹෑවේ පදිංචි අයි­වන් පෙරේ­රාත් මිතු­රන් වන්නේ යාබද කුඹුරු යාය­වල හිමි­ක­රු­වන් නිසාය. එකම ගොවි සංවි­ධා­නයේ සාමා­ජි­ක­යින් නිසාය.

“ඉස්සර කුඹු­රුත් අපේ. යෝධ ඇළත් අපේ. කැලෙත් අපේ. ඒ නිසා අපි කැලෙත් රැක්කා. යෝධ ඇලත් රැක්කා. කුඹු­රුත් රැක්කා. ඊට පස්සේ කැලේ අයි­තිය ආණ්ඩු­වට ගත්තා. නීති රිති වැඩි වුණා. කැලේ අපේ නොවෙයි කියල හිතන තැනට වැඩ සිද්ධ වුණා. අන්තිමේ කැලේ නැති­වුණා. දේශ­පා­ල­කයෝ ඒවා එළි කරලා ජන­පද බිහි කළා.

ඊට පස්සේ යෝධ ඇළ. ඒක මහ­වැ­ලි­යෙන් අයිති කර­ගත්තා. උඹල බදු ගෙවපං. හරක් ටික අයි­න්ක­ර­ගනිං. අපි ඇළ රකි­න්නම් කිව්වා. අපි අක්කර බදු ගෙව්වා. ඇළට බදු ගෙව්වා. හරක් ටික මස් කඩේට වික්කා. දැන් ඇළ විනා­සෙට ගිහිං. නමට විත­රක් අවු­රු­ද්දට පාරක් සුද්ධ කර­නවා. ධාතු­සේන රජ­තු­මාගෙ ඇළ­වි­නාශ කළා කියන අප­වා­දෙන් ගැල­වෙන්න.

එක පාරක් ඇළ හෑරුවා. හෙවි­ල්ලක් බැලි­ල්ලක් නැතිව. දැන් සම­හර තැන්වල, ඇළේ වතුර කුඹු­රට ගල­නවා වෙනු­වට කුඹු­රෙන් වතුර ඇළට ගල­නවා.

පැලැ­ස්තර දාන්නේ නැතිව යෝධ ඇළ උඩහ ඉඳන් පහ­ළට ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණය කරන එක වැඩ­පි­ළි­වෙ­ළක් ඕන. නැත්නම් තව අවු­රුදු දහ­යක් යන්න කලින් මේක ගොඩ වෙනවා. යෝධ ඇළක් නැති වෙනවා.”

ගොවීන් කියන දේත් අහන්න

උපන්දා සිට යෝධ ඇළේ පිහි­ටෙන් එහි වාසය කළ ඔවු­නට යෝධ ඇළ සිය නෑයෙකු මෙන් වටි­න්නේය. අද දවසේ මතුව ඇති ගැට­ලුව සම­න­යට ගත යුතු පිය­වර ගැන ඔවුන් කියන දේ ගැන බල­ධා­රීන් අව­ධා­නය යොමු කළ යුතු­මය.

දැන් අප සිටින්නේ අස්වැ­ද්දු­මේය. දඹුල්ලේ ආර්ථික මධ්‍ය­ස්ථා­න­යට පිපිඤ්ඤා, බණ්ඩක්කා සහ කිලෝ පේර රැගෙන යන ඩිමෝ බට්ටෙකු යෝධ ඇළ බැම්මේදී අපට හමු­විය.

“දඹුල්ල ආර්ථික මධ්‍ය­ස්ථා­නෙට කංකුං යන්නේ යෝධ ඇළෙන්. දව­ස­කට මිටි දාහක් විතර අර­ගෙන යනවා. දඹු­ල්ලට, මුළු රටට විත­රක් නෙවෙයි, චීනෙට දෙන්නත් ඇති තරම් කංකුං යෝධ ඇළේ තියෙ­නවා. හරි විදි­හට කර­නවා නම් ඒකත් හොඳ වෙළ­ඳා­මක් තමයි.”

1958 ගංව­තුර රජ­ර­ටට දරුණු විනා­ශ­යක් ගෙන ආවේය. කලා­වැව වානද කැඩී බිඳී ගල්නෑව, බුල්නෑව, තලාව අවට ප්‍රදේ­ශ­යද යටවූ ඒ මහා ගංව­තුර ට යෝධ ඇළේ බැම්මද ස්ථාන කිහි­ප­ය­කින් බිඳ දම­න්නට හැකි­විය. අස්වැ­ද්දුම ගම්මා­න­යේද එසේ යෝධ ඇළේ බැම්ම බිඳී ගිය ස්ථාන­යක් අද ද හඳු­නා­ගත හැකිය.

ඒ අස­ලින්ම හමු­වන්නේ කාගම ඩී-13 ඇළ මාර්ග­යයි. මෙම ඇළ මාර්ගය දිගේ හැරී යන්නේ නම් අලුත් ගන්ති­රි­යා­ගම, සේන­පුර හරහා අලු­වි­හා­රේ­ගම දක්වාම යා හැකිය. එහි අරුත නම් යෝධ ඇළේ වතුර කඳ අතුරු ඇළ මාර්ග ඔස්සේද බොහෝ කුඹුරු ප්‍රමා­ණ­යක් සරු කරන බවය.

අප ඊළ­ගට ගියේ අස්වැ­ද්දුම ප්‍රගති ගොවි සංවි­ධා­නයේ සභා­ප­ති­ව­රයා හමු­ව­න්න­ටය. ගොවීන් දෙසී­යක් පමණ සාමා­ජි­ක­ත්වය දරණ එම සංවි­ධා­නයේ මඟ පෙන්වී­මෙන් අක්කර 300ක් පමණ වගා කරන බව එහි සභා­පතිවරයා වන ආර්.එම්.එස්.බී රාජ­පක්ෂ මහතා අප සමඟ පැව­සීය.

නිසි ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණ­යක් ඕනෑ

“වරින් වර ගොවි සංවි­ධානේ සාමා­ජි­කයෝ එකතු වෙලා යෝධ ඇළ ශුද්ධ කර­නවා. ඒත් නිවැ­රදි සලැ­ස්ම­කින් එන මහා පරි­මාණ යෝධ ඇළ ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණ­යක් මේ මොහොතේ අව­ශ්‍යයි.” ඔහු අපට කීවේ කාගම ඩී-13 ඇලට වතුර සප­යන යෝධ ඇළෙහි සොරොව් දොරෙහි රැදී ඇති කංකුං වැස්ම පෙන්ව­මිනි.

කාගම ඇළෙන් පසු යෝධ ඇළෙහි බැම්ම යළිත් ජනා­කී­ර්ණය. තැන තැන නිවා­සය. නැත­හොත් වගා­වකි. මෙතෙක් අපට යෝධ ඇළ ආශ්‍රි­තව හමු නොවූ වර්ගයේ වගා­වක් අස්වැ­ද්දුම ගමේදී දැකිය හැකි විය. ඒ දුම්කොළ වගා­වකි. යෝධ ඇළ ඉහ­ත්තාවේ තිබූ ඒ දුම්කොළ වගාව දකි­න්නට නම් යෝධ ඇළෙන් එතෙර විය යුතුය.

දුම්කොළ වාර්ෂික බෝග­යකි. ඒ අනුව වස­රින් වසර වගා කළ යුතුය. ගසම සම්පූ­ර්ණ­යෙන් ගලවා කොළ වෙන්කර වේලා ගැනී­මෙන් දුම්කොළ පරි­භෝ­ජ­න­යට ගත හැකි පරිදි සකස් කර ගනී. මෙරට දුම්කොළ වගාව සඳහා වඩාත් ප්‍රසිද්ධ උතුරු පළාතේ යාප­න­යයි. එහෙත් රජ­රට සහ ඌවේ සම­හර පැති­ව­ලද දුම්කොළ වගා­ක­රයි. කෘෂි­කර්ම දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ සංඛ්‍යා ලේඛ­න­ව­ලට අනුව ශ්‍රී ලංකාවේ හෙක්ට­යාර 2500 ක පමණ දුම්කොළ වගා කර තිබේ. බොහෝ ඇමෙ­රි­කානු ස්වදේ­ශි­ක­යන්ද අතී­තයේ සිට දුම්කොළ භාවිත කර ඇත. ඇමෙ­රි­කානු ආදි­වාසී ජනයා දුම්කොළ භාවි­තය ආශ්‍රිත විවිධ චාරිත්‍ර වාරිත්‍ර අනු­ම­ග­ම­නය කරති. එහෙත් ලංකාවේ දුම්කොළ වගාව 2020 දී නතර කරන්න තීර­ණය කර තිබේ. ඒ දුම්කොළ භාවි­තය නිසා මහ­ජ­න­යාට සිදු­වන සෞඛ්‍ය හානිය මැඩ­පැ­වැ­ත්වීමේ අර­මු­ණෙනි.

අප බයි­සි­කල් මේ ඉවුරේ නවතා, යෝධ ඇළට බැස ඉන් එගො­ඩව ගොස් දුම්කොළ වගාව නැර­ඹු­වෙමු. අප එහි පිවි­සෙන විට වගා බිමෙහි කිසි­වෙකු සිටියේ නැත. අන­ව­ස­ර­යෙන් ඇතුළු වූ වර­දට දඬු­වම් ලබ­න්නට පෙර , හැකි ඉක්ම­නින් ඡායා­රූ­ප­යක් ද ගෙන ඉන් පිටවූ අප යළිත් යෝධ ඇළෙන් මෙගොඩ පැමි­ණි­යෙමු.

අප ඇළෙන් මෙගොඩ වූ තැන ඇළ බැම්මට ගොඩ­වෙන තැන අත්තික්කා ගසෙකි. කඳ දිගේ තැනින් තැන හට ගන්නා කොළ­පැ­හැති කුඩා ගෙඩි නිසා එම ගසෙහි සුවි­ශේ­ෂ­ත්ව­යක් ඇතිවේ. දේශිය වෙද­ක­මේදී රෝග රැස­කට ගුණ දෙන අත්තික්කා ගස පාමුල සවි­කර ඇත්තේ වතුර මෝට­ර­යකි. විමසා බැලී­මේදී ඉන් ජල­කඳ ගලා යන්නේ යෝධ ඇළ බැම්මෙන් පහළ ගොවි බිම­ක­ටය.

“යෝධ ඇළ බැම්ම ළඟ වුණාට මේ හරිය කන්දක්. ඉතින් ස්වභා­වික ඇළ මාර්ග­ය­කින් මේ හරි­යට යෝධ ඇළේ වතුර ගන්න බෑ. ඒ නිසා අපි මෝට­ර­යක් දාලා ඇළෙන් වතුර ගන්නවා. ගොවි සංවි­ධානේ හරහා මහ­වැ­ලි­යට දන්වලා තමයි තියෙන්නේ.” එම ගොවි­බිමේ හිමි­කරු මෝට­ර­ය­කින් වතුර ගන්නට සිදුව ඇති හේතුව විස්තර කළේ එලෙ­සිනි.

යෝධ ඇළ මායිමේ වසන බොහෝ දෙනාගේ මුල් ගම් බොහෝ දුර­කය. ඉර­ණම යැයි නම් කළ හැකි කිසි­යම් හේතු­වක් නිසා­වෙන් ඔවුන් අද දවස වන විට යෝධ ඇළ අයිනේ එහි නෑසි­යන්ව දිවි ගෙවයි. ඔවුන්ට ඔවු­නගේ ඉර­ණම ද්‍රෝහී වු බවට කිසිදු සාක්ෂි­යක් හමු නොවේ. පසු විම­සීම් කරන අපට හමු­වන්නේ ඔවුන්ගේ ඉර­ණම ඔවු­නට උසස් ලෙස සලකා තිබෙන ආකා­ර­යයි.

අස්වැ­ද්දුමේ වෙසෙන හැත්තෑ හය හැවි­රිදි කරු­ණා­රත්න සූරි­ය­බ­ණ්ඩාර මහතා සිය තරුණ ජීවි­තය අරඹා ඇත්තේ ගෙන්ද­ගම් පොළොවේ මැනිං මාර්කට් හී කඩ බක්කි­ය­කිනි. ඉන්ප­සුව තරුණ වියේ­දිම හේන් වව­න්නට කලා­වැ­වට පැමිණි ඔහු දැන් දරු මුනු­බු­රන් මැද සිය ඇඹ­ණිය සමඟ සතු­ටින් සැහැ­ල්ලු­වෙන් ජිවත් වේ.

“මට දරුවෝ අටක්. මට මේ ඉඩම ලැබුණේ අනු­රා­ධ­පුර දිස­පති විදි­යට හිටිය මඩු­ගල්ලේ මහ­ත්ත­යා­ගෙන්. මගේ දරුවෝ අට දෙනාම ලොකු මහත් කළේ මේ ඉඩම වගා කරලා. මම කුඹුර කරන්නේ අඳේට. නිමල් පෙරේරා මහ­ත්ත­යාගේ අඳ ගොවියා මම. එදා ඉඳන් අද වෙන­කම් මට යෝධ ඇළේ වතුර කඳ අඩු­වක් නැතිව පිහිට වුණා.”

මේ කතා බහ අත­ර­තුර දර සොය­න්නට ගොස් ආපසු පැමිණි ඇඹ­ණි­ය­ගෙන් අසා දැන­ගත් “තල් කිරි” සැක­සීමේ වට්ටෝ­රුව ලිපියේ මුලින් සඳ­හන් කළෙමි.

යෝධ ඇළ අපට හැමදා පිහිට වුණා

“දැන් නම් වෙලා­වක් නෑ. ආයෙම දව­සක එන­ව­නම් තල් කිරි ටිකක් රසට හදල දෙන්නම්”

ඇගේ ඒ ආරා­ධ­නය පිළි­ග­නි­මින් අපි සමු­ගත්තේ යෝධ ඇළ දිගේ යන ගමනේ ඉතුරු දුර යන්න­ටය.

යෝධ ඇළ දිගේ යන අපට ඊළ­ගට හමු­වන්නේ පහළ වෙම්බුව ගම්මා­න­යයි. ලෝක­ය­ටම කාබ­නික පල­තුරු, පොල් සහ එළ­වළු ආශ්‍රිත නිෂ්පා­දන අප­න­ය­නය කරන ලංකික සමා­ග­මක සැක­සුම් මධ්‍ය­ස්ථා­නය පිහිටා ඇත්තේ මේ ගමේය. යෝධ ඇළ­ටත්, ජය­ග­ඟ­ට­ටත් මායිම්ව පිහිටි සැන්මික් ආය­ත­නය දැක­ග­නි­මින් අපි පහළ වෙම්බුව මංස­න්ධියේ පිහිටි ලෑලි කඩ­යට ගොඩ­වු­ණෙමු.

යෝධ ඇළ දිගේ යන අපේ ගම­නට එක් කළ යුතු යමක් ඔබ­ටත් ඇත්නම් [email protected] ලිපි­න­යෙන් අපට ලියන්න.

(නවා­තැන් පහ­සු­කම් සැපයූ ගාමිණී එදි­රි­සිංහ මහ­තා­ටත්, සංචා­රය සඳහා අවශ්‍ය පාපැදි සම්බ­න්ධී­ක­ර­ණය කළ වජිර ප්‍රසන්න ඉලං­ග­සිංහ මහ­තා­ටත්, තොර­තුරු සහ අද­හස් දැක්වූ නලීන් මිණි­පුර මහතා ඇතුළු ගම්වැ­සි­ය­න්ටත් ස්තූතියි!)

යෝධ ඇළ දිගේ ගන්ති­රි­යා­ගම වැව පසු­කර මානෑ­වට ගිය ගමන ලබන සතියේ….

ඥානේන්ද්‍ර ප්‍රදීප් පති­රණ

Comments