අලි ගහන කැලේ මැදින් කොළඹ අම්පාරේ මහ රෑ යතුරු පැදි­යෙන් යන ක්‍රීඩා ශූරිය ගයනි | සිළුමිණ

අලි ගහන කැලේ මැදින් කොළඹ අම්පාරේ මහ රෑ යතුරු පැදි­යෙන් යන ක්‍රීඩා ශූරිය ගයනි

ගයනි කුමුදු කුමාරි, තව­මත් අවු­රුදු 23 ක ළාබාල තරු­ණි­යක්. ඇය උපන්නේ අම්පාර උහන දුෂ්කර ප්‍රදේ­ශ­යක. කුඩා කල සිටම ගය­නිට කොළඹ කියන්නේ සිහි­න­යක්. ඒත් ඇයට ඒ කොළ­ඹට ඒමේ සිහි­නය සැබෑ කර­ගන්න එත­රම් කාල­යක් ගත වුණේ නෑ. ඇගේ ඒ සිහි­නය සැබෑ කළේ ගුවන් හමු­දාවේ සෙබ­ළි­යක ලෙස ලද පත්වී­මයි. දුෂ්කර පළා­තක ජීවත් වූ ඇය එම පත්වීම ලබා ගත්තේත් හරිම ආයා­ස­ය­කින්. සම්මුඛ පරී­ක්ෂ­ණ­ව­ලට පෙනී සිටී­මට ඇය කොළඹ පැමි­ණි­යෙත් තනි­යෙ­න්නම් නෙවෙයි. ඒත් පත්වීම ලැබු­ණාට පස්සේ ඇගේ පස්සෙන් තනි­යට එන්න අය හිටියේ නෑ. එතැන් පටන් ගය­නිට කොළඹ එන්න වුණේ තනි­ය­ම­මයි.

ගයනි මේ ලෙස කොළ­ඹට සේන්දු වුණත් ඇගේ අම්මා තාත්තා, අක්කා හා මල්ලි තව­මත් ඉන්නේ උහන අලි ගහන දුෂ්කර ගමේ කුඩා නිවෙ­ස­කයි. කොළඹ පැමිණි ගමන ගය­නිගේ සිතට එත­රම් සතු­ටක් ගෙන නොදුන්නේ ඇයගේ නිවෙසේ අය විඳින දුෂ්කර ජීවි­තය ගයනි හොඳින් දැන සිටි නිසයි. ඒත් ඇය කොළ­ඹට පය ගැසිය යුතු­මයි. ගයනි කොළඹ එන ගමනේ මඟ දිගට හර­ස්වෙන වන අලි­න්ගෙන් නිත­රම එල්ල වුණේ බාධා. ඒ ගමන එත­රම්ම දුෂ්ක­රයි. ඒත් ගුවන් හමුදා සෙබ­ළි­යක ලෙස ලද පත්වීම ගය­නිට මහ­මෙ­රක් වගෙයි.

අම්පාරේ සිට කොළඹ එන ගමනේ ගයනි වැඩි­යෙන්ම කර­දර වුණේ ගමනේ තියෙන දුෂ්ක­ර­ක­මයි. පත්වීම ලැබ කොළ­ඹට එන ගයනි අවදි වුණේ මහ පාන්දර. උදෑ­ස­නින්ම අම්පා­රෙන් පිටත් වෙන්න ආවත් සම­හර දින­වල බස් නැහැ. පාර­ටම ගෙවෙන ජීවි­තය එපා වෙන්න ගය­නිට වැඩි දව­සක් ගියේ නැහැ. ඒ වගේම ගෙදර අය ළඟ නිතර රැඳෙ­න්නත් ගයනි කැම­තියි. සෙබ­ළි­යක ලෙස කරන රාජ­කාරි ජීවි­ත­යේදී නිතර ගෙදර දුවන්න නොලැ­බෙන බව දැන සිටි­යත් ගයනි උත්සාහ කළේ නිවා­ඩු­වක් ලැබෙන හැම මොහො­තෙම පවුලේ අයත් සමඟ ගත කර­න්නයි.

මේ ගැන කුමක්ද කරන්නේ යන්න ගැන ගයනි හැම වෙලේම ඉහ­මොළ ගැට ගහ­මින් කල්පනා කළා. දෙව­රක් නොසිතා සිය මුල්ම පඩි­යෙන් යතුරු පැදි­යක් මිලට ගන්න ගයනි තීර­ණය කරන්නේ ඒ අනු­වයි. ඇය මේ ගමන මුලදි ගියේ පාපැ­දි­යෙන්. ඒ පාපැ­දි­යත් ඇයට ලැබුණේ ගුවන් හමු­දා­වෙන්. සයි­ක­ල­යක් මිලදී ගන්න හිතු­වත් එක­වර මුදල් ගෙවා එය මිලදී ගන්න තරම් ඇයට වත්ක­මක් තිබුණේ නැහැ. ගය­නිට යතුරු පැදිය ගැනීමේ අව­ශ්‍ය­තාව වගේම අම්මාගේ අතට මාසේ විය­ද­මට කීයක් හරි දෙන්නත් ඕනෑ­මයි. ඊට පිළි­ය­මක් ලෙස ඇය තීර­ණය කළේ කෙසේ හෝ ගෙව­න්නට බයි­සි­ක­ල­යක් මිලදී ගැනී­ම­ටයි.

දැන් ගය­නිට හරිම සතු­ටුයි. ඉන්පස්සේ සවස 5 ට පමණ සිය රැකියා මුරය අහ­වර වූ ගමන්ම ගයනි තමන් අලු­තෙන්ම මිලදී ගත් යතුරු පැදිය පණ ගන්වන්නේ අම්පාරේ අලි ගහන කැලේ මැද්දේ දුෂ්කර ජීවි­ත­යක් විඳින තම දෙම­වු­පි­යන් දකින්න යන්නය. නුවර, දහ­අ­ට­වං­ගුව, හස­ලක, මහ­ඔය හා පදි­ය­ත­ලාව අලි ගහන මාර්ගය හරහා වු කැලෑ මඟ පසු­ක­ර­මින් පුරා රාත්‍රි­යක් මුළුල්ලේ තනි­වම දුෂ්කර ගම­නක් ගෙව­මින් යන ගයනි උහ­නට ළඟා වෙන්නේ එළි­වෙන ජාමයේ. දැන් ඇයට ඒ ගමනේ බියක් ඇත්තේම නැති­ත­රම්. දින­පතා කොළඹ සිට අම්පා­ර­ටම රෑ දෙගොඩ හරියේ බයි­සි­ක­ලය පැද යන මේ ‘අපූරු කෙල්ල’ ගැන සිළු­මි­ණට අනා­ව­ර­ණය කළේ ජාතික පිහි­නුම් සංස­දයේ ජාතික පුහු­ණු­කරු රෝෂාන් විජේ­සිංහ මහ­තායි.

“ කිසිම භයක් නැතිව තනි­යම කොළඹ ඉඳලා අම්පා­රට බයි­සි­ක­ල­යක් පැද­ගෙන යන යක්ෂ කෙල්ලෙක් ඉන්නවා. පිහි­නුම් වලට ඇය පුහුණු වෙන්න අම්පාරේ ඉඳන් එන්නේ බයි­සි­ක­ලය පැද­ගෙන. දැන් ඇය ජාතික පිහි­නුම් ශූරි­යක්.” ගයනි පිළි­බඳ මුලින්ම තොර­තුරු දුන් රෝෂාන් මහතා පැවැ­සුවේ එලෙ­සිනි.

දුෂ්කර ගමක දැඩි දුෂ්කර දිවි­යක් ගෙවූ ගයනි පාසල් ගියේද අම්පාර උහන දුෂ්කර පාස­ලක් වූ දෙම­ට­මල් පැලැස්ස විදු­හ­ල­ටය. උප­තින්ම නැති බැරි­කම දායාද කර­ගත් ගය­නිගේ මෙන්ම සහෝ­ද­ර­යා­ගේත් සහෝ­ද­රි­ය­ගේත් පාසල් දිවියේ මුහුණ දුන් දුෂ්ක­රතා බොහෝය. මුලින්ම පවුලේ බර කරට ගනි­මින් සහෝ­ද­රිය පාසල් ගමන නතර කර­මින් ඇඟ­ලුම් කම්හ­ලක සේව­යට ගියාය. එහෙත් ඇයගේ ප්‍රශ්න එතැ­නින් නිමා වූයේ නැත. දිනෙන් දින පැමිණි අග­හි­ඟතා එන්න එන්නම වැඩි­විය. මේ හේතු­වෙන් පාසල් පාසල් ගමන පසෙක ලා දෙම­වු­පි­යන්ට සර­ණක් වන්නට ඇය සාමාන්‍ය පෙළ විභා­ගය ලිවී­මත් සමඟ පාසල් ගමන නැවැත් වූවාය. සම්මාන හතයි - හත­රයි. ප්‍රති­ඵල ලැබෙද්දි සිටියේ ඇගැ­ලුම් කම්හ­ලක සේවය කර­මිනි.

“ අපි ගොඩාක්ම දුප්පත්. අපේ තාත්තට අපි පාසල් යවන්න පුළු­ව­න්ක­මක් තිබුණේ නැහැ. මේ නිසා මම සාමාන්‍ය පෙළ කරලා අවු­රුදු 16 න්ම ගාමන්ට් ගියා. මගේ එකම ආසාව තිබුණේ ගුවන් හමු­දා­වට බැඳෙන්න. එත් අපි වගේ දුෂ්කර ගමක අයට කොහෙද එහෙම තැන­කට යන්න වාස­නාව තියෙන්නේ. අඩු­ගානේ සම්මුඛ පරී­ක්ෂ­ණ­ව­ලට යන්න­වත් අපට සල්ලි තිබුණේ නැහැ. තාත්තා ගොවි­තැන් කළත් අලි ගොවි­තැන් පාළු කර­නවා. මේ නිසා ප්‍රශ්න ගොඩාක් මැදයි අපි ජීවත් වුණේ. මේ වෙන­කොට මම ගුවන් හමු­දා­වට බැඳෙන්න තිබුණු ආසාව නිසා බොරු වය­සක් දාලා ඉල්ලුම් පත්‍ර­යක් දැම්මා. නමුත් අව­ස්ථාව ලැබුණේ නැහැ . පස්සේ මම අවු­රුදු 18 සම්පූර්ණ වෙන­කම් ගාමන්ට් එකේම හිටියා. ඒත් මගේ වාස­නා­ව­කට වගේ මේ කාලයේ අපේ ගමේ හිටියා ෆ්ලයිට් සාජන්ට් කෙනෙක්. අවු­රුදු 18 සම්පූර්ණ වුණාට පස්සේ අර ෆ්ලයිට් සාජන්ට් මහතා මට ගුවන් හමු­දා­වට බැඳෙන්න උදවු කළා. මගෙන් ඇහුවා ඔයාට මොන­වද පුළු­වන් කියලා. මට ඕන වුණේ ගුවන් හමු­දා­වට බැඳිලා ක්‍රීඩා කරන්න. මම ඔහුට බොරු­වට කිව්වා මට පිහි­නන්න පුළු­වන් කියලා. ඒත් මට පිහි­නන්න බැහැ. මම දැකලා තිබුණේ ගමේ ඇළ විත­රයි. ගමේ ඇළේ පිහි­නපු මට ගුවන් හමු­දාවේ පිහි­නුම් කරන්න අප­හසු වුණා. කොළඹ ආවත් නිත­රම මතක් වුණේ ගෙදර. ඒත් යන්න විදි­යක් තිබුණේ නැහැ. මම මුලින්ම ගුවන් හමු­දා­වට බැදුණු ගමන්ම කළේ රුපි­යල් 8000 ගානේ පඩි­යෙන් කැපෙන්න බයික් එකක් ගන්න එක. ඒ උදේ හවස බස් එකේ ගමේ යන්න අමාරු නිසයි” ගයනි පව­ස­න්නිය.

ගය­නිගේ කතාවේ රස­වත් කොටස ඉස්මතු වන්නේ එතැන් සිටය. සවස 5 ට සේවය අව­සන් කරන ගයනි අම්පා­රට යන්නේ මෝටර් සයි­ක­ල­යෙනි. කාන්තා­ව­කට නුහුරු නුපු­රුදු මේ ගමන ගය­නිට අලුත් අත්දැ­කී­මක් වූයේ මුලදී පම­ණය.

“ මට ඕන වුණා ඉක්ම­නට ගෙද­රට යන්න. බස් එකේ යන්න ගියෙත් දිගු වෙලා­වක් යන නිසා මම බයික් එකේම ගෙදර යන්න පටන් ගත්තා. නිවාඩු ලැබුණු හැම වෙලා­වෙම මම කරන්නේ බයි­සි­ක­ලයේ තනි­යම අම්පාරේ යන එක. මුලදි මේ විදි­යට එන­වට ගෙදර අය අක­මැති වුණා. හවස 5 ට පමණ වැඩ අව­සන් වුණත් මම අම්පාරේ යන ගමන ආරම්භ කරන්නේ රෑ 9 ට විතර. මොකද ට්‍රැෆික් අඩු වෙන­කම් ඉන්නවා. නුව­රට යන­කොට රෑ 12 විතර වෙනවා. කිසි­තැ­නක නව­ත්වන්නේ නැහැ. එක­දි­ග­ටම එළ­ව­නවා. රෑ 1 ට විතර හුන්න­ස්ගි­රියේ කඩ­යක නව­ත්ව­නවා රොටී කාලා තේ බොන්න. මේ කඩේ හැර වෙන කොහේ­වත් නව­ත්වන්නේ නැහැ. නව­ත්වන්න බයයි. ඊළ­ඟට දහ­අට වංගුව. කළු­වරේ කිසිම දෙයක් පේන්නේ නැති නිසා හරීම බයෙන් තමයි පද­වන්නේ. තේ බොන්න නැවැ­ත්තු­ව­හම සම­හර අය අහ­නවා නංගි ඔයා කොහො­මද මේ මහ රෑ යන්නේ කියලා. ඒත් මේ ගමන මට දැන් හුරුයි. වෙහෙ­සයි. භය­කුත් දැනෙ­නවා. බයි­සි­ක­ලය කැඩු­ණොත් මම හද­න්න­වත් දන්නේ නැහැ. ඒත් මොනවා කර­න්නද. මට ඕන වුණේ ඉක්ම­නට ගිහින් වැඩි වෙලා­වක් ගෙදර ඉන්න. මේ නිසා කොහොම හරි පාන්දර 3 - 3.30 වෙන­කොට මම උහ­නට යනවා” ගයනි පව­ස­න්නීය.

ගයනි මේ අපූරු ගමනේ දී ලද අපූරු අත්දැ­කීම්ද එම­ටය.

“ එක දව­සක් පාන්දර දහ අට වංගු­වෙන් යද්දි මට බයි­සි­ක­ලය පැද­ලාම මහ­න්සි­යට නින්ද ගියා. මගේ වෙලා­ව­ටම හෙළ පැත්තට පෙර­ළෙන්නේ නැතුව බයි­සි­ක­ලය කටු අකු­ල­කට වැටුණා. පිටි පස්සෙන් ලොරි­යක ආපු පිරි­සක් මාව කෙළින් කරලා ටිකක් වෙලා තියා­ගෙන යන්න දුන්නා. පදි­ය­ත­ලාව මහ­ඔය හරියේ යද්දි පාරේ අලි ඉන්නවා. මේ නිසා ගොඩාක් කල්ප­නා­වෙන් තමයි යන්න ඕන. සම­හර වෙලා­වට යන­කොට පාර මැද අලි ඉන්නවා. මේ පාරේ නිත­රම වැලි ලොරි යනවා. බාගේ වෙලා­වට අලි­යෙක් හිටි­යොත් මම යන්නේ නැහැ. වැලි ලොරි­යක් එන­කම්ම ඉඳලා ඒ පිටි­ප­ස්සෙන් තමයි යන්නේ. මම කව­දා­වත් ගෙදර එනවා කියලා අම්ම­ලට කියන්නේ නැහැ. තවත් දව­සක මම අම්ම­ලාට නොකියා මේ විදි­යට ගෙද­රට යන­කොට වත්තට අලි ඇවිත්. තාත්තා හුළු අතු පත්තු­කර ගෙන අලි එළ­ව­නවා. ඒත් එළ­වන්න බැහැ. මම බයික් එකේ ලයිට් එක පත්තු­ක­ර­ගෙන වේග­යෙන් සද්දේ දාගෙන අලියා ඉන්න දිහා­වට බයික් එක පැදෙව්වා. ඒ සද්දේට අලි වත්තෙන් ගියා. මුලදි මගේ බයි­සි­ක­ල­යට ලයි­සන් තිබුණේ නැහැ. අම්පාරේ යද්දි තුන් පාරක්ම ඇල්ලුවා. බොරු කියලා බේරිලා ගියා.” ගයනි පව­ස­න්නීය.

ගය­නිගේ මේ අපූරු හැකි­යාව කාන්තා­ව­කට නුහු­රුය. නුපු­රු­දුය. එහෙත් නැති බැරි­කම ඇයට ධෛර්ය­යකි. ඇය යතුරු පැදිය පම­ණක් නොව පාපැ­දි­යද දක්ෂ ලෙස පද­ව­න්නීය. එක දිගට කිලෝ මීටර් 90 ක් පමණ පාපැ­දිය පදවා ඇය වාර්තා තබා ඇත්තේය. දැන් ඇය දක්ෂ පිහි­නුම් ශූරි­යකි. අපට මේ තොර­තුරු ලබා දුන් ජාතික පිහි­නුම් සංස­දයේ ජාතික පුහු­ණු­කරු රොෂාන් විජේ­සිංහ මහතා යටතේ පිහි­නුම් ඉගෙන ගන්නා ඇය ඉදි­රි­යේදී පිහි­නුම් ලෝක ශූර­තා­වය සඳහා සහ­භාගි වන්නට අව­ස්ථාව උදා වී ඇත්තේය. ‘වෝටර් පෝලෝ’ ජාතික කණ්ඩා­යමේ නායි­කාව වන්නේද ගය­නිය. එප­ම­ණක් නොව තුන් ප්‍රයාම ක්‍රීඩා­ව­ටද ඇය දක්ෂය. මේ සෑම ක්‍රිඩා­වක් වෙනු­වෙන්ම ඇය සහ­භාගි වන්නේ අම්පා­රත් කොළ­ඹත් අතර පාපැදි ධාව­න­යෙ­න්මය. ඇයට ශක්තිය වී ඇත්තේද එය­මය.

“වෙනත් රට­කට යනව කියන එක අපේ ජීවි­ත­ව­ලට සිහි­න­යක් විත­රක්ම වුණා. ඒත් මම අද ක්‍රිඩා තර­ඟ­ව­ලට රට රට­වල් කිහි­ප­ය­ක­ටම ගිහින් ජය ගෙන තියෙ­නවා. නැති­බැ­රි­කම තමයි මගේ ජීවි­ත­යට ශක්ති­යක් වුණේ. කිසිම දෙයක් නොති­බුණු මට අද පාපැ­දි­ය­කුයි යතුරුපැදි දෙ­ක­ක­කුයි, ත්‍රීවී­ලර් එක­ක­කුයි තියෙ­නවා. ඒ හැම දේම ගත්තේ මගේ මහ­න්සි­යෙන්. ඒ හැම දේම තිබු­ණත් අද­ටත් මගේ රාත්‍රි කාල බොහෝ­ම­යක්ම ගෙවෙන්නේ කොළඹ අම්පාර මාර්ගයේ.” ගයනි පව­සයි.

නැති බැරි­කම ජීවි­ත­යට ශක්ති­යක් කර­ගත් මේ අපූරු තරු­ණිය ගැන කිය­න්නට බොහෝ දේ ඇත්තේය. ඇය මෙවැනි අපූරු දේ කරන්නේ ජාත්‍ය­න්ත­රයේ නමක් රඳ­න්නට නෙවේ. ඇයට ඇවැසි වන්නේ නැති­බ­රි­ක­මට අඩ තිය­න්නට පමණි. ගුවන් හමු­දා­ව­ටද එකසේ ඇලුම් කරන ඇයගේ ජීවි­තය බොහෝ දෙනෙ­කුට ආද­ර්ශ­යකි.

සුභාෂිණී ජයරත්න

Comments