කඩ­වර අඩ­විය පැන ‘පුල්ලෙ­යාර් මුත්තාගේ’ වැයික්කියට... | සිළුමිණ

කඩ­වර අඩ­විය පැන ‘පුල්ලෙ­යාර් මුත්තාගේ’ වැයික්කියට...

මිනි­සුන්ට එපා වී ගිය යෝධ ඇළේ දුක්මුසු කතාව...

කලා­වැවේ සිට තිසා වැවට ජලය ගෙන යන්නට ධාතු­සේන රජ සමයේ ඉදි­කළ පුරාණ යෝධ ඇළ යනු පරි­සර හිත­කාමී වාරි ව්‍යාපෘ­ති­යක් සඳහා හොඳ උදා­හ­ර­ණ­යකි.

යෝධ ඇළට ඇත්තේ එක් බැම්මකි. නමුත් ජය­ග­ඟට වම් ඉවු­රක් සහ දකුණු ඉවු­රක් තිබේ. අපි මෙතෙක් පා පැදි­ව­ලින් පැමි­ණියේ එහි වම් ඉවු­රෙනි. ජය­ග­ඟට උඩින් වැටී ඇති රේල් පාලම නිසා දැන් අපට අවශ්‍ය නම් එහි දකුණු ඉවු­රට මාරු විය හැක. නමුත් යෝධ ඇළට වඩා කෙටිම මාර්ගය වැටී ඇත්තේ වම් ඉවු­රෙන් බව අප සතුව ඇති 150000 සිති­ය­මෙන් හඳු­නා­ගත හැකිවූ නිසා අපි වම් ඉවුර දිගේම යන්නට තීර­ණය කළෙමු. දකුණු ඉවුරේ ඇත්තේ මෑතදි නිර්මා­ණය වූ නව ගොවි ජන­ප­ද­යකි. ඒ නිසාම එම ගම්මා­නය හැඳි­න්වෙන්නේ අලුත් අක්ක­රය නමිනි.

දුම්රිය මාර්ගය අසල කුඹු­රු­යා­යක් සහ හේනකි. කුඹුරු යායෙහි ගොයම් කපා ඇත්තේ මෑත­කය. එහි හිමි­කරු අනු­රා­ධ­පුර දිස්ත්‍රි­ක්කයේ වෙනත් වස­මක කෘෂි උප­දේ­ශ­ක­ව­ර­යෙකි. නමින් ජනක බණ්ඩා­රය. ඔහු සමඟ ඒ මොහොතේ සිටි මිතු­රාද ගොවි­යෙකි. හේ නමින් කේ. එම්. කරු­ණා­ති­ල­කය.

“මහා සාගරේ කොච්චර වතුර තිබ්බත් පිපා­සෙට බොන්න බෑ වගේ තමයි, අපේ ඉඩම් දෙපැ­ත්තෙන් යෝධ ඇළයි, ජය­ග­ඟයි ගියාට අපේ වගා­වට තියෙන්නේ අහස් දියේ පිහිට විත­රයි. ජය­ගඟේ කොන්ක්‍රීට් පාද­මට යටින් පුලි­ය­න්කු­ළම වැවේ ඉඳන් එන පැරණි වතුර පාර තිබ්බට, කලා­වැ­වෙන් පුලි­ය­න්කු­ළම වැවට වතුර එන ගොඩ සොරොව්ව වැහිලා ගිහින් නිසා පුළි­ය­න්කු­ළම වැවට තියෙ­න්නෙත් අහ­ස්දියේ පිහිට විත­රයි. දැන් අවු­රුදු තුන­කින් හරි හමන් වැස්සක් නෑ. නොමැරී ජීව­ත්වෙන්න ඕන නිසා අයථා ක්‍රම­ව­ලින් හරි ජය­ග­ඟෙන් වතුර අර­ගෙන මේ මිනිස්සු වගා­ක­ර­නවා.” ඔවුන්ගේ අද­හ­සද අස­මින්, ළඟ එන මෝසම් වැස්සෙන් පණ ගසා නැඟී එනු පිණිස හිට­ව­න්නට සැර­සෙන මෑ වගා­ව­ටද ආසිරි පත­මින් අපි ඔවු­න­ගෙන් සමු­ග­ත්තෙමු.

ජය­ගඟේ වම් ඉවුර දිගේ ඊළ­ඟට ඇත්තේ නැග්මකි. කොන්ක්‍රීට් ඇතිරූ පාර දිගේ අපි මේ නඟි­මින් සිටින්නේ අතී­තයේ පැවැති ස්වාභා­වික ගල්ක­න්දකි. එහෙත් දැන් එය ජනා­වාස වී තිබේ. මේ කොට­සේදි ජය­ගඟ පොළෝ මට්ට­මෙන් අඩි හැට­කට පමණ පහ­ළින් ගලා යන්නේ යන්ත්‍රා­නු­සා­ර­යෙන් දෙබෑ කරනු ලැබූ කෘත්‍රිම නිම්න­යක් දිගේය. කඳු­ගැ­ටය අව­සා­නයේ හමු­වන්නේ වැව්තා­වු­ල්ලකි. ඒ පූගො­ල්ලා­ගම වැවයි.

අහස් දියෙන් පිරෙන පූගො­ල්ලා­ගම වැව හිඳී ගොසිනි. බැම්මට ආස­න්නව ඇති කුඩා පූව­ලක තර­මක වතු­රක් ඇත. ඒ ජල තලය ආස­න්නයේ කිර­ළුන් කිහිප දෙනෙ­කුත්, කොර­ව­ක්කන් කිහිප දෙන­කුත් සිටි අතර ගොඩවූ වැව් පිටියේ තැනින් තැන බටු හර­කුන් කිහිප දෙනෙකු දැක­ග­න්නට පුළු­වන් විය.

පූගො­ල්ලා­ගම වැව් බැම්ම දිගේ ගිය­විට යෝධ ඇළට ළඟා­විය හැකියි. අපි ඒ මඟ තෝරා­ග­තිමු. අත­ර­මඟ හමුවූ නිවෙ­සක ඉදි­රි­පස විවෘත භූමියේ දේශිය බටු හර­කුන් සහ එළ­දෙ­නුන් රඳවා සිටිනු පෙනේ. ආචාර්ය මූමා මහ­වැලි කළාප වල හර­කුන් ඇති කිරීම තහ­නම් කර­න්නට නිර්දේශ කළද තව­මත් හරක් පට්ටි පව­ත්වා­ගෙන යන ගොවීන් සිටිනු දැකීම සතු­ටට කරු­ණකි.

කිරි කර්මා­න්තය නැංවී­මට

අපට මේ චාරි­කා­වේදී මෙතෙක් හමුවූ බොහෝ පරි­ණත ගොවීන් පිරි­සක ගේ පොදු අද­හස වූයේ ලංකාවේ කිරි කර්මා­න්තය නංවා­ලී­මට සුදු­සුම බිම් ප්‍රදේ­ශ­යක් ලෙස යෝධ ඇළ­ටත්, ජය­ග­ඟ­ටත් මැදින් කලා­වැවේ සිට මහ­ඉ­ලු­ප්ල­මට විහිද ඇති බිම් කොටස යොදා­ගත හැකි බවයි. මෙම බිම් තීරුව ප්‍රමා­ණ­යෙන් වර්ග කිලෝ­මි­ටර් විස්සක් පමණ වනු ඇත. එම­ඟින් යෝධ ඇළේ වැවෙන ආක්‍ර­ම­ණ­ශීලී කංකුං වගාව පාල­න­යත්, යෝධ ඇළ ගොඩ­වීම වැළැ­ක්වී­මත් යන කාරණා දෙකම, අතුරු අර­මු­ණක් ලෙස ඉෂ්ට කර­ගත හැකි බව ඔවු­නගේ අද­හ­සයි.

බොහෝ නිවෙ­ස්වල ඉදි­රි­පිට වී වේල­න්නට දමා තිබේ. මෝසම් වැස්ස ආර­ම්භ­යට පෙර ගොයම් කපා පාගා, ගෙට ගැනීම කාගේත් වුව­ම­නා­වය. තවත් සම­හර කුඹුරු මේ වන විට කැපෙ­මින් තිබේ. අතී­තයේ මෙන් නෙළුම් කවි දැන් රජ­ර­ටින් ඇසෙන්නේ නැත. අත්තම් දකි­න්න­ටද නැත. වයෝ­වෘද්ධ යුව­ළක් තමන්ගේ කුඹුර තනි­වම කපන හැටිද අපි දැක්කෙමු.

අපි යෝධ ඇළට යන අත­ර­මඟ පූගො­ල්ලෑව මංස­න්ධි­යේදී හමු­වූයේ අත් ට්‍රැක්ට­ර­යකි. කල­කට ඉහත ඈත රජ­රට දුෂ්කර පාර­වල් සහිත ප්‍රදේ­ශ­වල නිර­න්ත­ර­යෙන් දක්නට ලැබුණු අත් ට්‍රැක්ට­රය දැන් ක්‍රම­යෙන් වඳ වී ගෙන යන වාහ­න­යකි. මගී ප්‍රවා­හ­න­යට ත්‍රිරෝද රථ­යත්, භාණ්ඩ ප්‍රවා­හ­න­යට බට්ටා ලොරි­යත්, කොළ මඬි­න්නට සුනා­මි­යෝත්, භූත­යෝත් රජ­රට ගොවි බිම්ව­ලට බැස ඇති නිසා අත් ට්‍රැක්ට­ර­යට ඇති ඉල්ලුම අඩුවී ගොස් තිබේ.

රජ­ර­ටට ආ සුනා­මියෝ හා භූතයෝ

“දැන් ඉතින් අත් ට්‍රැක්ටර් ඕන නෑ.. හැමෝ­ටම වගේ බයි­සි­කල් ත්‍රීවි­ලර්, ලොරි වගේ වාහන තියෙ­නවා… කුඹුරු වැඩ කාලෙට පොළො­න්න­රු­වෙන්, දඹු­ල්ලෙන් සුනාමි මැෂින් එනවා. ඉස්සර මේ වගේ තමා දරුවෝ හම්බු­වෙන අම්මලා පවා ඉස්පි­රි­තා­ලෙට අරන් ගියේ. අපි ඉස්සර වන්ද­නා­වෙත් ගියේ අත් ට්රැක්ට­ර්වල” පූගො­ල්ලෑව මංස­න්ධියේ සිට අත් ට්‍රැක්ට­රය ඡායා­රූප ගත කරන අප දුටු කඩේ මුද­ලාලි හාමිනේ පැව­සු­වාය.

පූගො­ල්ලෑව කඩ­ම­ණ්ඩිය අසල මංස­න්ධියේ පසෙක තැනූ තාව­කා­ලික කුටි­යක, සුදු පැහැ ආලේප කළ කළු­ග­ලක් මත තබා ඇත්තේ ගණ දෙවි රූප­යකි. එහි විශේ­ෂ­ත්වය වනුයේ එය ලීයෙන් නිර්මා­ණය කොට තිබී­මයි. ඒ අසල වරි­න්වර පුද පූජා පව­ත්වනු ලබන බවට සල­කුණූ දකි­න්නට හැකිය. ඒ අනුව පූගො­ල්ලෑ­වෙන් ඔබ්බට අපිට හමු­වන්නේ ඝණ­දෙවි අඩ­විය යි. ඝන දෙවි­යන් හඳු­න්වන තවත් නමක් වන්නේ ‘පුල්ලේ­යාර්’ යන්නය.

ගණ දෙවි ඇද­හිලි හා විශ්වාස

මෙරට ගණ­පති දෙවි­යන් පිළි­බඳ විශ්වා­සය ඇති­වූයේ ක්‍රි.ව. 2 වැනි සිය­වසේ දී පමණ බව ඉති­හා­ස­ඥ­යින්ගේ පිළි­ගැ­නී­මයි. එයට ප්‍රධාන වශ­යෙන් ම අදාළ පුරා විද්‍යා­ත්මක සාධක ලැබෙන්නේ අනු­රා­ධ­පුර මිහි­න්ත­ල­යෙනි. මිහි­න්ත­ලයේ කණ්ඨක චේතිය අධෝ­භා­ගයේ මූර්ති­මත් කර ඇති කැට­යම් රූ අතර ඇති එක් දළ­ය­කින් යුත් රූපය ගණේශ හෙවත් ගණ දෙවි­ඳුගේ යැයි විශ්වාස කෙරේ. බ්‍රාහ්මණ හින්දූන්ට අනුව ගණේශ දෙවි­යන් බාධක ඉවත් කරන බුද්ධිය මුව­හත් කරන කරු­ණා­වන්ත දෙවියා ය. මහ­නු­වර යුගයේ සිට දරු­වන්ගේ අධ්‍යා­පන කට­යුතු හා සම්බන්ධ දෙවි­යන් ලෙසත් ඥාන­යට අධි­පති දෙවි­යන් ලෙසත් ගණ දෙවි­යන් හඳු­න්වයි. එය හින්දු බල­පෑම නිසා ඇති වූ විශ්වා­ස­යකි.

පුල්ලෙ­යාර් දෙවි­යන් හා ගණ දෙවි­යන් යනු එකම දෙවි කෙනෙකු ලෙස පිළි­ග­ත්තද වන්දනා කිරී­මේදී ඒ ඒ ජන කොටස් වල චාරිත්‍ර වාරිත්‍ර එකි­නෙ­කට වෙනස් වේ. හේනේ කුඹුරේ ආර­ක්ෂා­වත් ගව මහේ­ෂා­දීන්ගේ ආර­ක්ෂා­වත් සඳහා පොල් ගෙඩි­යක් වෙන්කොට පුල්ලෙ­යාර් දෙවි­යන්ට භාර වී එය ඔප්පු කිරීම සඳහා කිරි උතු­රුවා දෙවි­යන් පිදීම පුල්ලෙ­යාර් වන්ද­නය නම් වේ. අනු­රා­ධ­පුර, පොළො­න්න­රුව හා යාප­නය ආදි ප්‍රදේ­ශ­වල ජන­තාව ගණ දෙවි­යන් පුල්ලෙ­යාර් දෙවි­යන් නමින් හඳු­න්ව­මින් වන්ද­නා­මාන කරති.

අතී­තයේ පැවැති ‘අයි­ය­නා­යක’ දෙවි ඇද­හිල්ල පසු­කා­ලීන හින්දු බල­පෑම මත ‘පුල්ලෙ­යාර්’ ඇද­හීම දක්වා වෙනස් වී ඇතැයි සිතිය හැක. මන්ද දේශීය දේව­තා­වකු වන අයි­ය­නා­යක දෙවි­යන්ගේ අඩ­විය ලෙස සැල­කෙන්නේ රටේ දැදුරු ඔයෙන් ඉහළ කොට­සයි. යෝධ ඇළ පිහිටි නුවර කලා­වි­යද පිහිටා ඇත්තේ දැදුරු ඔය නිම්න­යට ඉහ­ළිනි.

ඊළඟ මොහො­තේදී අප සමීප වූයේ යෝධ ඇළ අස­ල­ටය. යෝධ ඇළට ආස­න්නව ගම්මා­න­යක් හමු­ව­න­තුරු මෙතැන් සිට කලා කර­ඹෑව දක්වා කිලෝ­මි­ටර් දෙකක පමණ දුරක් තිබේ. ඒ දුර යන අත­ර­තුර යෝධ ඇළේ ආර­ම්භයේ පැවැති ප්‍රභා­මත් බව වියැකී යන අයුරු පැහැ­දි­ලිව හඳු­නා­ගත හැකිය. සම­හර තැන­කදී යෝධ ඇළ හඳු­නා­ග­න්නට පවා අප­හසු වන ලෙස වල් බිහිවී තිබේ. යෝධ ඇළ කණ්ඩියේ ඇති මහා නුග ගස් ගිනි දමා විනාශ කොට තිබේ. යෝධ ඇළ අස­ලට ගෙනැ­විත් දමා ඇති අප­ද්‍ර­ව්‍යද තැනින් තැන දැකිය හැකිය. ඒ අතර ආප­න­ශාලා අප­ද්‍රව්‍ය, කේශා­ලං­ක­රණ ශාලා­වක අප­ද්‍රව්‍ය ආදි­යද දැකිය හැකි විය.

පාළු මාවතේ ඒ ගැන විම­ස­න්නට කිසිදු ගැමි­යෙකු නොවූ තැන අපි කලා කර­ඹෑව දක්වාම බයි­සි­ක­ලය පැද ගියෙමු. කලා­ක­ර­ඹෑව මංස­න්ධි­යේදී අපට හමු­වූයේ අයි­වන් පෙරේරා මහ­තාය.

“ඉස්සර මේවා සුද්ධ කළේ ගොවි සංවි­ධා­නෙන්… දැන් ඒවා කොන්ත­රාත් දෙන්නේ ….. කොන්ත­රාත් කාරයා පොඩි බැකෝ එකක් අරන් ඇවිත් ඒකට පුළු­වන් තරම් දුරින් තියෙන වල් පැළ ටික විත­රක් උදු­රලා ඇළ කණ්ඩි­යේම ගොඩ­ග­හල යන්න යනවා… ආයෙම මාස දෙක යද්දි වැවිලා…”

ඔහු කියනා පරිදි කොට­සින් කොටස ශුද්ධ කිරී­මෙන් වල් වැවීමේ ව්‍යස­න­යෙන් යෝධ ඇළ බේරා­ග­න්නට පුළු­ව­න්ක­මක් නැත. ඒ සඳහා සංවි­ධා­නා­ත්මක වැඩ පිළි­වෙ­ළක් අව­ශ්‍යය. මහ­ඉ­ලු­ප්ප­ල්ලමේ සිට අම­ණ­ක්ක­ට්ටුව දක්වාම පහළ සිට ඉහ­ළට ශුද්ධ කිරීම සිදු කළ යුතුය. ගොඩවූ යෝධ ඇළ පතුලේ ඇති මඩ ඉවත් කළ යුතුය. යළි වල් නොවැ­වෙ­න්නට නම් 1977ට පෙර කළ පරි­දිම දේශීය ගව පාලන කට­යුතු යෝධ ඇළ ඉහ­ත්තාවේ ඇර­ඹිය යුතුය. කන­ගා­ටු­වට කරුණ නම් ගොවීන්ට අව­බෝධ වන මේ යථා­ර්ථය මහ­වැලි බල­ධා­රින්ට සහ දේශ­පා­ලන අධි­කා­රි­යට නොතේ­රී­මය.

මහා ගස් ගිනි­ ති­ය­මින් අප­ද්‍රව්‍ය ඇළට

“මේ නුග ගස් ගිනි තියන්නේ යෝධ ඇළෙන් වතුර ටික නාන මිනි­ස්සුම තමයි. දවල්ට හෙව­ණට වෙලා සුනාමි යෙන් කොළ මැඩෙ­ව්ව­හම පිදුරු ටික ගොඩ­ගැ­හෙන්නේ ගහක් පාමුල. පිදුරු පොහො­රක් විදි­යට භාවිතා නොක­රන නිසා, ආයේ කුඹු­රට ඇදි­ල්ලක් නෑ. හව­සට යෝධ ඇළ බැම්මේ බයි­සි­ක­ල­යක් දෙකක් නව­ත්ත­ගෙන අඩි­යක් ගහන ගමන් බයිට් එකට ගන්නේ අර පිදුරු කන්ද. ඕකට ගින්දර තියල යනවා. ඈත ඉඳන් බැලු­ව­හම ඒ ගින්න ලස්ස­නයි තමයි. ඒත් රජ­කාලේ ඉඳල බැම්මේ තියෙන අවු­රුදු දාහක් හමා­රක් පරණ ගහ පැය­කින් දෙක­කින් මැරිලා යනවා.”

තමන්ගේ ගොය­මට පණ දෙන, වතුර කඳ රැගෙන යන යෝධ ඇළට නූතන නුවර කලා­වියේ ඇත්තෝ සල­කන්නේ එලෙ­සය. තමන්ගේ කුඹු­රට බැත සප­ය­න්නට උදව් දුන් ගව­යාට පවා වැදුම් පිදුම් කළ ජාති­යක වත්මන් හැසි­රීම එලෙස වේ නම්, ඔවු­න­ගෙන් ආභා­සය ගන්නා අනා­ගත පර­පුරේ හැසි­රීම සිතා­ග­න්නට පවා අප­හසු වන ලෙස පිරි­හෙනු ඇත. ඒ ගැන කන­ගා­ටු­වෙන් යතු­වම අපි කලා­ක­ර­ඹෑව යෝධ ඇළ පාල­මෙන් එතෙ­රව නුදු­රෙන් ගලන ජය­ගඟේ හැඩ සොබා දැක­ග­න්නට ගියෙමු.

යෝධ ඇළ පාළු­වට ගියද, ජය­ගඟ ජනා­කී­ර්ණය. උදේ වරුවේ වුවද, ඒ වන­වි­ටත් ජය­ගඟේ නාන තොටු­පොළ අසල ලොකු සෙන­ඟකි.මෙහි නාන්නට එන්නේ කලින් යෝධ ඇළේ නාන්නට ගිය පිරි­සය. ජය­ගඟේ ගමන වේග­වත් නිසාත්, අව­හි­රතා නොමැති නිසාත් වතුරේ පිරි­සිදු බව පැහැ­දි­ලිව පෙනේ. ඒ නිසා එහි නාන්නට බොහෝ දෙනා කැමැ­තිය. ඒ කැමැ­ත්තම යෝධ ඇළේ පරි­හා­නි­යට හේතු­වන ජරා­ජීර්ණ වීමට මං විවර කර ඇත. ප්‍රදේ­ශයේ මිනි­සුන්ට යෝධ ඇළේ අව­ශ්‍යත නැති වූ විට යෝධ ඇළ රකි­න්නට හැඟී­මක්, ඔවුන් කිසි­වෙ­කුට මතු­වන්නේ ද නැත.

ජය­ගඟ අස­ලම ඇත්තේ ලෑලි­ව­ලින් තැනූ කුඩා කඩ­යකි. ප්‍රදේ­ශයේ වැවෙන පතෝල, පිපිඤ්ඤා, බඩ ඉරිඟු ආදිය එහි විකු­ණ­න්නට තිබේ. තැම්බූ ළපටි බඩ ඉරි­ඟුද එහි තිබේ. චතු­රත් මමත් උණු උණු බඩ­ඉ­රිඟු කරල බැගින් කා යළිත් පාපැ­දි­යට නැංගේ යෝධ ඇළ දිගේ ඉදි­රි­යට යන්න­ටය.

යෝධ ඇළ දිගේ යන අපේ ගම­නට එක් කළ යුතු යමක් ඔබ­ටත් ඇත්නම් [email protected] ලිපි­න­යෙන් අපට ලියන්න.

(නවා­තැන් පහ­සු­කම් සැපයූ ගාමිණී එදි­රි­සිංහ මහ­තා­ටත්, සංචා­රය සඳහා අවශ්‍ය පාපැදි සම්බ­න්ධී­ක­ර­ණය කළ වජිර ප්‍රසන්න ඉලං­ග­සිංහ මහ­තා­ටත්, තොර­තුරු සහ අද­හස් දැක්වූ නලීන් මිණි­පුර මහතා ඇතුළු ගම්වැ­සි­ය­න්ටත් ස්තූතියි!)

ඥානේන්ද්‍ර ප්‍රදීප් පති­රණ

Comments