නෙළුම් විල | සිළුමිණ

නෙළුම් විල

දරු පරපුර

මම ගුරු­ව­ර­යකු හැටි­යට තිස් පස් අවු­රු­ද්දක් ම ළම­යින් සමඟ ගත කළෙමි. අද මා විය­පත් ය. එසේ වුව ද දැනුදු ළම­යකු දුටු විට මා තුළ ඇති වන්නේ ළෙන්ගතු හැඟී­මකි.

මම උදා හිරු එළියේ මිදු­ලෙහි සක්මන් කර­න්නට වීමි. එක තැන හිඳ සිටී­මෙන් ලෙඩ වැඩි වෙයි. ඇඟ පත රිදෙයි. තර­මක් සක්මන් කළ විට එය මග හැර ගත හැකි ය. එක්තරා මවක් පුංචි දරු­වකු ද සමඟ අපේ නිවෙ­සට ආවා ය. ඔවුන් ආවේ මා බලා­පො­රො­ත්තු­වෙනි.

මම සක්මන නවතා ඔවුන් ඉදි­රි­යට ගියෙමි.

ඒ පුංචි දරුවා ළඟට ගිය හැටියේ ම මා ඔහු සමඟ කතා­වට වැටුණේ ඉබේ ම ය.

‘පුතා ගෙ නම මොකක් ද කිය­න්ඩකො බලන්ඩ?’

ඔහු නම කීවේ ය.

“ෂා. හරි ලස්සන නමක්නෙ’

දරුවා ගේ මුහුණ හැඩ විය.

‘පුතා ඉස්කෝලෙ යනව ද?’

‘මොන්ටි­සෝරි යන්නෙ’

‘උදේට කෑවද?’

‘ඔව්’

‘මොන­වද කෑවෙ?’

‘රයිස්!’

‘උදෙන් ම රයිස් කෑව ද?’

‘ඔව්’

මම සසල වී ගියෙමි. එහෙත් ඒ වග සඟවා ගතිමි.‘මටත් ටිකක් දෙන­වද?’

‘ඔයා එන්ඩ අපේ ගෙදර. එත­කොට දෙන්නං’

ඊළ­ඟට මම ළමයා ගේ මව දෙස බැලු­වෙමි. ‘මොකක්ද කෙරෙන්ඩ ඕනැ?’

‘සර්, ලියු­මක් හදා­ග­න්ඩයි ආවෙ’

මම ඒ කට­යුත්ත කර දී ඔවුන් පිටත් කළෙමි.

* * *

‘සර්, නිවෙන්ඩ කලිං කෑව නං නේද හොඳ?’

වසන්තා සිහි­පත් කළා ය.

මම පාත­රා­සය ගතිමි.

දවස සිකු­රාදා බව මට සිහි­පත් විය. කුරුස පල්ලි­යට තනි­වම යා යුතු යැයි මම ඉටා ගතිමි.

ගම­නට සූදා­නම් වන විට වසන්තා ප්‍රශ්න­යක් දැම්මේ ය.

‘සර් ඔය කොහෙ යන්ඩද?’

‘මං ළමයො පල්ලි ගිහිං එන්නංකො’

‘කොහො­මද යන්නෙ?’

‘මෝට­ර්ස­යි­කලෙං යනව’

‘අනේ පරි­ස්සමින් සර්’

මම යතුරු පැදි­යෙන් ගමන පිටත් වීමි.

දෙව්මැ­දුර ඉදි­රි­පිට බයි­සි­ක­ලය නැවැත්වූ මම එය නවතා තැබී­මට සුදුසු තැනක් බැලු­වෙමි.

දොර හළ වෑන් රියක් මා ළඟ ම තිබිණ. දරු­වකු ගේ හැඬු­මක් එතු­ළින් ඇසිණ. මම විප­රම් කළෙමි. අර වයසේ ම දරු­වෙක් මොර දී හඬයි. ඔහු ගේ පියා ඉප­ල­කින් පහර දෙයි. දරුවා ගේ අතේ මවගේ මුදල් පසු­ම්බිය ද තිබේ.

‘ඇයි ඔය පුතාට ගහන්නෙ?’ මම පියා ගෙන් ඇසීමි.

‘මේ ළමය හරි වසයි. හරි දඟයි. කියන දේ අහන්නෙ නෑ.’

තත්වයේ හැටි­යට වැඩි කතා බහ හොඳ නැතැයි මට සිතිණ. ‘මගෙ දරු­වට මං ගැහු­වට තමුසෙ මොකදැ’යි ඇසී­මට හැකි ය.

පියා දිගට ම පහර දුන්නේ ය. දරුවා ද දිගට ම කෑගැ­සුවේ ය. මගේ පපුව හෝස් ගා දා ගියේ ය. කඳුළු සට සට ගා වැටෙනු මට දැනිණ.

‘ඔය පුතාට ගහන්ඩ එපා! පව්! ඇයි ඔය ගහන්නෙ?’ මට කියැ­විණ.

පියා මදෙස නොබලා ඉවත බලා ගත්තේ ය.

මට කල්ප­නා­වක් ආයේ ය. මම වහා ම සාක්කු­වට අතදා රුපි­යල් සීයක් ගෙන දරු­වාට දී ඔහු අතේ තිබූ මව ගේ මුදල් පසු­ම්බිය රැගෙන පියාට දුනිමි.

‘පුතා මේකෙන් කැමති දෙයක් ගන්ඩ! තාත්තත් එක්ක යන්ඩ!’

දරුවා ගේ හැඬිල්ල නතර විය. ඔහු මුදල් ‍‍නෝට්ටුව දෙස බලා සිටියේ ය. ඔහු ගේ මුහුණ එළිය වනු මට පෙනිණ.

මගේ ළය සැහැල්ලු විය. මම යතුරු පැදිය නවත්වා දෙව්මැ­ඳු­රට ගියෙමි.

මා දෙව්මැ­දු­රෙන් ආපසු එන විට වෑන් රිය නොවීය . මම බයි­සි­ක­ල­යට නැගු­ණෙමි.

* * *

ඊළ­ඟට මා ගියේ යතුරු පැදි අලු­ත්වැ­ඩියා කරන තැනට ය. පියල් මා දැක හිනැ­හුණේ ය.

‘පියල්, මේක එක­පා­රට මග නතර වෙනව. පොඩ්ඩක් බලල හදල දෙන්ඩකො.’ මම කීමි.

‘වාඩි­වෙ­න්ඩකො සර්’ කිය­මින් ඔහු මට පුටු­වක් ළං කළේ ය.

වෙලාව හවස දෙකට පමණ ඇත. පාසල් ඇරුණු ළමයි ගෙදර යමින් සිටියහ.

මම ඔවුන් දෙස දයා සිතින් බලා සිටි­යෙමි. නැගිට ගොස් ඔවුන් හා කතා බහ කර­න්නට මට සිතෙයි. එහෙත් අද මේ බොහෝ ළම­යි එදා ළම­යින්ට වඩා වෙනස් ය. ‘මේ ලොක්ක බයිල ගහ­නව!’ කියා ගසා බසා දා යා හැකි ය. එනිසා මෙසේ ආග­න්තු­කව සිටීම යහ­පත් ය. මම ඔවුන් යන­තුරු බලා සිටි­යෙමි.

හුරු­බු­හුටි ළමයි හතර පස් දෙනෙක් රතු පාටින්, කහ පාටින් දිලි­සෙන අයිස් පලම් රහ බල­මින් ගියහ. ඔවුන් සූස් ගා ඒවා ඉරුවේ ලෝකයේ ම රස එක­වර උරා බොන්නාක් මෙනි. මට හිනා ගියේය.

ඊළ­ඟට ළමයි දහ­යක පහ­ළො­වක කණ්ඩා­ය­මක් එක පොදියේ බස් නැව­තු­මට ආහ. ඔවුන් දුටු හැටියේ මට සිහි­පත් වූයේ දුටු­ගැ­මුණු රජ­තුමා ගේ දස­මහ යෝධ­යන් ය. මොවුහු පාසල් දරුවෝ ද? ඇයි මෙච්චර මහත? ඔවුන් දඟ­ලන විට ඇ‍ඟේ මස නටයි.

සූක­ර­යන්ට කෑම කෑ තැන ම වැටී නිදා ගැනී­මට සලසා ඇත්තේ ඔවුන් ගේ සිරුර තර කරනු පිණිස ය. බ්‍රොයි­ලර් කුකු­ළන් ද එසේ ය. මේ ළම­යින් ද ඒ තත්ව­යට ඇද දමා ඇති සේ ය. ඔවුන් ව්‍යායාම කෙරෙහි යොමු නොකෙ­රෙන්නේ ඇයි? ඔවුන්ට තමන් ගේ තත්ත්වයේ බර­ප­තළ කම කියා නොදෙන්නේ ඇයි? මට මහත් දුකක් දැනිණ.

‘සර් වැඩේ හරි.’ පියල් ගේ හඬින් මගේ සිතු­විලි ලෝකය බිඳිණ.

‘කොහො­මද ගාස්තුව?’

‘ඒක කර­ගන්ඩ පුළු­වනි. සර් යන ගමන යන්ඩකො’

මා ගිනි­ග­හන අව්වේ ආපසු ගෙදර එන විට සවස තුනට ළං ව තිබිණ.

ඇඟ පතට තෙහෙ­ට්ටු­වක් දැනු­ණෙන් මම ඉස්තෝප්පු හාන්සි පුටු­වට බර දුනිමි. ගතට වඩා හිත බර ය.

උදේ ම දරු­වකු රයිස් කෑ කතාව ඇසීමි. ඊළ­ඟට දරු­ව­කුට පහර දෙනු දුටිමි. ඉන් පසු තර­බා­රු­වෙන් අධික පාසල් දරු පිරි­සක් දැක සසල වුණෙමි.

දරු­වන් අන­වශ්‍ය ලෙස මහත් ‍වන්නේ ඔවු­නට කුඩා කාලයේ සිට තෙල් අධික ආහාර දීමත්, සුදුසු ව්‍යායාම කෙරෙහි ඔවුන් යොමු නොකි­රී­මත් නිසා ය.

අද මවුපියෝ දරු­වන් කියන කියන දේ කරති. ඔවුන් පාල­නය නොක­රති. යන මාවත ගැන කියා නොදෙති. එබඳු දරු­වන් මුරණ්ඩු වීම ස්වාභා­වික ය. එවිට මවුපි­යන් කරන්නේ ඔවු­නට පහර දීම ය.

අද ඇතැම් මවුපි­යන් තම දරු­වන්ට කෑමට රයිස් හදා දෙන්නේ හෝ කඩෙන් අරන් දෙන්නේ රැල්ලට මෙනි. එය විලා­සි­තා­වක් වී ඇත. අනා­ග­තය ගැන හිතා බල­න්නට ගැඹු­රක් නැති මෙබඳු මවුපි­යන් නිසා සිදු­වන්නේ අනා­ගත පර­පුර රෝගී වීම ය. එහි තේරුම අනා­ග­තය රෝගී වීම ය.

මේ තත්ත්වයේ බර­ප­තළකම ගැන තේරෙන්නේ මා බඳු ටික දෙනෙ­කුට විය හැකි ය. බහු­ත­රය විලා­සි­තා­ව­ලින් වැසී ගිය වාණිජ රැල්ල­කට අසු වී නන්න­ත්තාරේ දුවන බැවිනි. මෙය මර­උ­ගු­ලක් බව ඔවු­නට නොවැ­ට­හෙයි. මේ උගු­ලින් අපේ අහිං­සක දරු­වන් බේරා ගන්නේ කෙසේ ද? මම පිළි­තු­රක් සොයා ගනු බැරිව අත­රමං වීමි.

‘සර් තුනත් පහු­වෙලා. කන්නෙ නැද්ද?’ වසන්තා ගේ කෑගෑ­මෙන් මම පියවි ලෝක­යට ආවෙමි.

මාරා­විල, වීර­හේනේ, ඩබ්ලිව්.එල්. බැසිල් ප්‍රනාන්දු මහතා විසින් යොමු කරන ලද ලිපි­යක් ඇසුරෙනි.

නෙළුම්විල
සිළුමිණ,
ලේක්හවුස්,
කොළඹ 10.

Comments