
මහරු බිම් කඩක
වැපුරුවෙමි
රන් බිජු
මහඟු අස්වැන්නක් පිණිස නොව...
ඇස හරිත පැහැ විඳින්න
සිත සිහිලසින් තෙමන්න
මද පවනෙ ගත වෙළන්න
සිහින් කඳුලැළි ඉස ඉස
ළඟ ළඟම නිති රැඳෙන්න
මල් පිපෙන හැටි බලන්න
දළු රිකිලිවල එතෙන්න
මහඟු පල වැල බුදින්න
මටම විතරක් කියා
ජීවිතය යස දකින්න...
එහෙත්;
නොහැකි බව
මටම විතරක් ලබන්න
දැනෙන විට
හැකිද කරබා හිඳින්න
නිසාචර හැඟුම් විඳින්න
ගෝචර සිතට කියන්න...
ධම්මි අනුරපුර
ගංගාවක ජීවන අවධි
සිහින් සරින් සුදු පෙණ කැටි විසුරු වමින්
කඳු මුදුනින් බැස කිරි කැටි බිලිඳු වෙසින්
අවට සහය ලැබ වැඩෙමින් නිමල ලෙසින්
පළමු ළදරු වියෙ අසිරිය මවයි නොමින්
පෙරළිකාර බව නිතියෙන් පළ කරමින්
නොබියව ගිරිහිසින් පැන දියඇලි සදමින්
හමුවන විවිධ බාධක පෙරළා දමමින්
යෞවන වියේ ශක්තිය විදහා පාමින්
පරිණත බවින් අභියෝගත් පසු බාමින්
මහා බරක් ගෙන සියතට ගමන සෙමින්
දඟර සහිත ගමනක ඉසුඹුව ලබමින්
නිමා නොවන ගමනක මහලුව සන්සුන්
අමිතා කුමාරි දිවාරත්න
කෙළි කරන මේ වැස්ස
‘චිරි චිරිස්... චිරි චිරිස්’
විසිවෙනවා මඩ වතුර
‘පිපිප් පිප්’ නලා හඬ
පෝලිමේ රිය අතර...
වැසි හැලෙයි ‘සට පටස්’
විදුලි වේගෙන් ඇදෙන
‘චර චරස්’ පා අගින්
මතුව එයි මඩ දියර...
‘කර කරස්’ ගෙඩි සද්දෙ
ගෙමිදුලෙන් නැගී එන
‘දඩ බඩස්’ හෙණ හඬට
තිගැස්සෙයි මුළු අහස
සීතලයි මගෙ ගතට
නිදි බරයි ඇස් දෙකට
කෙළි කරන මේ වැස්ස
කොයි වෙළේ නවතී ද?
දුලානි කළුආරච්චි
දිනුවෙ මමද - නෑ උඹ
ඉස්කෝලෙ එක පන්තියේ
බෙදා ගත්තද එකම ඩෙස්කුව
මම ඉහළ පන්තියේ
පරණ ගවුමත් එක්ක
උඹ පහළ පන්තියේ
ළැමත් ඉස්සී ඉහළ ගිය සඳ
ගණන්කාරිය වුණා මං
කලාබර වී අපේ උන් ළඟ
එදා උඹ කොන් වුණා බං
ගණිත චක්කර ප්රමේයන්ගෙන්
ඉහළ ඉණිමං බැන්ද මං
අකුරු අමුණා සප්ත ස්වරයෙන්
දිනුව නුඹ කවි ගීතයෙන්
කාලයේ ගඟ ගලා ගියදා
එකම මුහුදට දෙපැත්තෙන්
බෙදා දී නුඹෙ රස හැඟුම්
දිලෙනු දුටුවෙමු පත්තරෙන්
හොද්දකට රස
මැහුමකට අත
නොයෙදි මා සිත
ගැහැනුකම බැස
මැහුම ගෙතුමට
සිත්තමට අත
මුහුණු පොතෙනුත්
කිව්වා නුඹ මට
ලොකුම ලොකු පුටුවකට සිරවී
අදත් ඉන්නෙමි හිස් බවෙන්
නුඹට ඔච්චම් පෑව එදවස
සිහිව ලැජ්ජා හිතෙයි දැන්
ප්රභා මාධවී අභයගුණසේකර
සොඳුරිය
කළු නෙත් දෙක දමන දඟර
හිරි වැටෙනා අමුතු පුසුඹ
මටමයි ඒ මියුරු වදන
ඒ වදනට හරිම කැමති...
මධුවිත නැති මගෙ දෙතොලග
සැනසෙන හැටි ලෝබකමට
නුඹමයි මා සෙව්ව කුසුම
කටු නටු පිරි මගෙ දිවියට...
සසරෙ කරපු පිනක මහිම
පඩිසන් දී මගේ පිනට
කරුණාබර සිත ද සමඟ
හිමි විය නුඹ මටම ඔන්න...
ජනිත් ගමගේ
මාලිමාවකි ආදරේ
ආදරය රතුලූනු මෙන් දෙනුවනට නෙතුදිය ගෙනාවත්
බැරිය ලොව කිසිවකුට කීමට නැතැ යි එහි වුවමනාවක්
‘ගිරිඳු සහ උමඟනක’ ද ළබැඳිව එයින් වින්දෝ අමාවක්
සයුර දිවි තරණය කරන්නට එහි තිබේ මාලිමාවක්
ඇසට නො පෙනෙන ඉසව්වක සිට කොදෙව් පසුකර සාගරේ
සරැලි ගෙන වෙරළකට දිවැ එන නො හිම් නො සිඳෙන ආදරේ
සිලිල පහසින් ළතෙත් වී සිත් ගිමන ඈතට පා කෙරේ
කුසුම්සර නැති වුවත් එමඟින් තුරුණු හදවත් යා කෙරේ
ජාති කුලගොත් පාට උස් මිටි කියා වෙනසක් නො දන්නේ
සෝක ගිනි දැල් නිවා සනහා ළඟට වී හිත හදන්නේ
මීරි සිරිඟර කල්පනා මල් සුපෙම්වතුනට පුදන්නේ
ගීය යුගදිවි ගයන්නට සත් සරින් රස තනු යොදන්නේ
මවුපියන් සිත් බිමෙහි දාරක සෙනෙහෙ උල්පත් මැවේයා
අසිරියකි රතු ලෙය ද කිරි වී බිලින්දන් හට පෙවේයා
පෙවී සඳදිය පරම ආලයෙ ලියගෙ මිහි ළය නිවේයා
සඳුට හිරු දුන් ආදරේ රස කුමුදුනීට ද දැනේයා
ජේ.ජේ. වික්රමසේන
මතක සැමරුම්
එක්දහස් අටසිය අනූහයේ ජූලි දාහතර වනදා බොරලැස්ගමුවේදී උපන් ජී.එච්. පෙරේරාණන් මූලික අධ්යාපනය ලදුයේ රත්තණපිටිය බෞද්ධ මිශ්ර පාසලෙනි. බොහෝ දෙනකුට 'ජී.එච්. පෙරේරා' කියූ විට නිතැතින්ම සිහි වන්නේ ඔහුගේ කවිකමයි. නමුදු ජීඑච් යනු අතිදක්ෂ චිත්ර ශිල්පියෙක්ද වෙයි. මේ බව වඩාත් ප්රකට වන්නේ ඔහු විසින් සැලලිහිණි සන්දේශයේ සියලුකවි චිත්රයට නඟමින් කර ඇති 'සැලලිහිණි අස්න' කෘතියෙනි. එමෙන්ම ජීඑච් ප්රකට කෙටිකතාකරුවෙක්ද වූයේය. 'සිංහල මංගල සූත්තර' නමින් නවකතාවක්ද සුදූ අන්තුවා, බේබද්දා යනුවෙන් කෙටිකතා පොත් දෙකක්ද ලියා පළ කර ඇති ඔහු තම නිර්මාණ මඟින් වැඩිපුරම ලියා ඇත්තේ බුදු ගුණ විදහා දැක්වෙන කවිය. විදුහල්පතිවරයකුද වූ අප කිවියා වාමාංශික දේශපාලනයේ නියුතු වුයේය. ලංකා ජාතික ගුරු සංගමයේ සභාපති ලෙසද සිංහල කවි සම්මේලනයේ සභාපති ලෙසද ජීඑච් කටයුතු කළේය.
ජීඑච්ට දරුවෝ තිදෙනෙකි. ඒ විමලසිරි හා විමලවීර යන නමින් පුතුන් දෙදෙනකු හා සීලාදරී නමින් දියණියක් වශයෙනි. දියණිය ගුරු වෘත්තියේ නියැළුණු අතර විමලවීර පුවත්පත් කලාවේදියෙකි. 'බොරලැස්ගමුවේ විමලසිරි පෙරේරා' නමින් ජනප්රියත්වයට පත් ජීඑච්ගේ වැඩිමල් පුතු 'සරසවිය' පත්රයේ ආරම්භක කතුවරයා වූයේය. හතළිස්අටේ ජූලි මාසයේදී ලේක්හවුස් ආයතනට බැඳුණු විමලසිරි පෙරේරා පසු කලක සිළුමිණ, සරසවිය හා නවයුගය පත්රවල එකවර කතුකම දරමින් වාර්තාවක් තබා ඇත්තේය.
විමලසිරි පෙරේරා ලේක්හවුසියට රැකියාවට පැමිණ සමසක් වැනි කෙටි කලකදී ඔහුගේ පියා වූ ජී.එච්. පෙරේරා අභාවප්රාප්ත වූයේය. ඒ නිමිත්තෙන් විමලසිරි පෙරේරා කවියා ලියූ කවි පන්තියයි මේ. එය සිළුමිණ - කවි කල්පනා 'මතක සැමරුම්' තීරයට යොමු කරන ලද්දේ ජීඑච් මුනුපුරු, විමලසිරි පෙරේරා පුත් ප්රණීත් පෙරේරා විසිනි. ඔහුද කවියට හිතැති සුළවතෙකි. මේ වන විට පෞද්ගලික අංශයේ විධායක ශ්රේණියේ රැකියාවක නියුතු ප්රණීත් පෙරේරා අගනුවර තරුණ කවි සමාජයේ වත්මන් සභාපති ධුරය හොබවයි.
හතළිස් අටේ නවසිය නව වැනි මාසේ
දහ අට වැනි දිනෙහි හැම දෙනටම රාසේ
අත හැරියෙන් තාත්තා අප ළඟ වාසේ
තවමත් නැඟී එයි උණු කඳුළැලි දෑසේ
බොරලැස්ගමුවෙ සිට ගිය ඉදිරියට ගලා
රස බස් ගඟක් හිටි හැටියේම නතර වෙලා
මට ඇස් වැසුම් නැත මේ වුණු විපත බලා
ඔබ ඇස් පියෙව් දවසෙදි මුළු ගමම මළා
කවියෙන් කතාවෙන් ඔබ කළ යුද්ද
දිවයින රසිකයන් හට අමතක වෙද්ද
අපගේ තාත්තා දැන් අප ළඟ නැද්ද
ඔබ නොසිටින්න බොරලැස්ගමුවක් ඇද්ද
අවිහිංසක කමින් නිතරම පිරුණු ළැම
උතුරයි සිනා රස ඔබ සිටි තැනක හැම
සිදුවුණ විපත අසරණ දරුවකුට මෙම
තවමත් දෙවිවරුන් නුදුටුව කරුණ කිම
දුක සැප යන දෙකම එක විදියට හමුව
කවියේ බලෙන් කරදර ඉවතට දැමුව
රසවත් කතාවෙන් මුළු දිවයින තෙමුව
මොකටද තාත්තා නැති බොරලැස්ගමුව
බොරලැස්ගමුවේ විමලසිරි පෙරේරා
දෝණියේ
හඬ හඬා ඉකිගසා රැය පුරා වැලපිලා
ඇසිපියන් යට ඇවිත් මතකයන් සැඟවිලා
කිරි සුවඳ සිහිනවල ආයෙමත් ඇවිදලා
මම කෙලෙස වෑවෙමිද නුඹ දුන්නු දුක වෙලා
මුදු වදන් තෙපලලා සුරතල් ම පෑ වතේ
අනා කැවු බත් පිඩක තිබුණි ජීවය ගතේ
ජීවිතය අකුරු කළ පය ගැටෙන මාවතේ
නුරා මල් පිබිදුණේ කෝම හිරිමල් සිතේ
හිරු සඳුට මුවාවී කාලයක් වියැකුණා
සරා සඳ සේම නුඹ කලාවිය සපිරුණා
ළංව සිටි නුඹ මගෙන් ඈත් බව වැටහුණා
මගෙ හීන විමන් දොර මං ඔහේ ළතැවුණා
නොදැනෙන්න සිත ගාව අහිමි වූ පිය වරුණ
පපුතුරේ හොවාගෙන දුනිමි හසරැල් තිළිණ
මගේ ඉහ ඉද්දරින් තිබූ රන්වන් පහන
නිවා රහසේ ගිහින් මල් පිපුණු උදෑසන
ඔය දුටුව මැණික් කැට දිනෙක බොල් පුරනවා
අහිතක් සිතන්නෑ නුඹෙ සුවඳ දැනෙනවා
පැල්පතේ දොර කවුළු නොවසාම තිබෙනවා
ගෙයි බුදුන් සිරගතව මඟ බලා ඉන්නවා
නන්දි අලුත්ගේ රත්නවීර
රූපවාහිනිය
රැගෙන විත්
එක රැයයි
මගෙ සුතනඹුන්
උදුරාගත්
හැටි යසයි
එන්.ඩබ්.පී. ලාල්
බුලත් අම්මා
අරුණ නැඟුණු කල හිමිහිට හිමිහිට පිය නඟයි
පිරුණු මල්ල ඔලඟුව දෙක දෙවුරට බර වැඩියි
මැරුණු අතීතය සිහිකොට නෙතඟ කඳුළු නඟයි
කරුණු කිසිත් නොකියා ඇය පුරුදු තැනට වැඩියි
කට්ට කළු වු පෙට්ට ගමට කාසි පනම් හිඟයි
වෙට්ට කපටිකම් කර කර කාසි සොයනා නො හෙයි
හැට්ට පොඩිය රෙද්ද ඇඟට ලාගෙන කොර ගසයි
අෂ්ට ලෝක ධර්මේ හැටි මෙන්න මෙහෙම තමයි
අඩුම - කුඩුම ලාගත් පැස තරමක ලා ගෙන
ඇඬුම - දෙඬුම නවතා ගව් ගෙවෙනා දුර යන
ඉඩම - කඩම නැතිමුත් ජීවන බර උර ගෙන
මඩම උරුම වියමුත් මේ විඳිනා දුක මොන
විසුරුණු කොළ කැඩුණු ඉඳල ඒක රාශි කරයි
වැහැරුණු ගත වෙව්ල වෙව්ල බක්කිය හැඩ කරයි
ඉහිරුණු කෙස දෑතට ගෙන අහසට නෙතු හෙළයි
පේවුණු ගත නිමේෂයක් අනේ ඉසඹු ලබයි
ලෑලි - කෑලි පිසදා එහි පත්තර පිටු ලන
කෑලි - කෑලි වී යන ලෙස පුවක් දෙපළු වන
ඈලි - මෑලි බුලත් පියස දිය දෝවා ලන
පේළි - පේළි ලෙසට ඔතන ‘විට’ එක එක ගෙන
බුලත් මතට පුවක් කෑලි ගණනට ගෙන තබයි
කිරන් යසට හුනු පොඩියක් කොළයක ගුළි ගසයි
බලන් අරුම වැඩිපුර නැහැ දුංකොළ පිරි මසයි
‘මෙරින්’ අම්මේ ජීවිතයේ අරුත ඔහොම තමයි
ප්රේමසිරි සිරිසේන
නෙළුම් කුලුන
හිස් අහස තෙක්
ඉහළට එසවන
මහ මැදුරුපරයා
මේ විසල් නගරය මැද
යකඩ - ගල් - වැලි
සිමෙන්තියෙන් පෝෂිතව
කොන්ක්රීට් ගොහොරුවෙන්
පිපෙන්නට වෙර දරන...
රත්නසිරි පතිරණ
පෙදරේරු පෙම්වතා
පලංචියේ පය ලිස්සා
ගත වාරුව නැති වුණු දා
කරවට බැඳ සිනහ නැඟූ
මිතුරු තුමෝ නික්ම ගියා
නුඹ පමණක් ළඟ රැඳිලා
ගතට සිතට සවි දුන්නා
සෙනෙහෙ පිරුණු නුඹෙ කඳුළැලි
නුඹට හොරෙන් මං දැක්කා
ගඩොල් එකින් එක තියලා
මගෙ සෙනෙහස මුසු කරලා
නුඹේ නමින් තැනූ විමන
හුදෙකලාවෙ හළු වෙලා
ඒ හීනය මා හඬවා
මහ රෑ හිත කකියනවා
සුදු මැණිකේ සමාවෙලා
සැනසීයන් දුක සඟවා
ජනිත් රත්නායක
හබල සිඳුණා
හබල සිඳුණා, හබල සිඳුණා ඔරුව තවමත් දියෙහි පාවේ
චණ්ඩ මාරුත නොමැත නිම වී ගොඩ බිමක් වෙත නොමැත ආවේ
හිරු ද බැස්සා අහෝ නොදැනේ මොහොතකින් තව මෙදින රෑවේ
එහෙ වැනීයන් මෙහෙ වැනීයන් මෙය ද මා ලද ලොවෙහි තාවේ
සොබා දහමට නොවන අවනත කිසි දෙයක් නැහැ මවා පෑවේ
නවක සිතුවිලි යළිත් දළුලන නොහැකි ලෙස කිසි දිනක ජීවේ
අඳුරු සෙවණැලි කොතෙක් මිහිපිට සැරි සරා ඒ ලෙසට ආවේ
කිමද නොදනිමි ගුවන් තලයේ මෙතෙක් කල් සඳ මඬල නාවේ
වගුරු බිම්වල පිපෙන මහනෙල්, නෙළුම්, කෙකටිය සමඟ ඕලූ
මුසුව සුළඟට දෑස අත නිරන්තරයෙන් පැතිර යාලූ
සුමුදු සිත්වල ගුණය යහපත අතුරුදන් වී වෙලා පාලූ
පියාඹන්නට බිඳුණු තටු මත අහිමි වී ගොස් තිබෙන වාලූ
සිඟිති මිනිබිරි නඟන හස රැළි මගේ හද තුළ තුරුලු වෙනවා
ඇයව දැකුමට කෙසේ ගොඩ බිම කරා යන්නද රිදුම් දෙනවා
ගිලී යන්නට මගේ ඔරු කඳ දියඹ වෙත දැන් ඇදී යනවා
සොඳුරු පැතුමන් එයින් නිමවී සතුට - කඳුළට මුසුව එනවා
කේ.ජී. සමරකෝන්
එතෙර කවි
මැදියම් රැයේ ලත් නිදහස
Freedom At Mid–Night
කුඩා නගරයක දැවැන්ත ජන ගඟකි - ලාම්පු දල්වා, ගිනිකෙළි පවත්වා
විදුලිය නොමැති මා නගරයේ, එකම බැටරි රේඩියෝව වේදිකාව මත
ගුවනට විසුරුවමින් මෙසේ:, නිදහසේ පළමු කතාව නේරුගේ.
නේක බාධක මැද භාරතය, සැදුවා හමුව ඉරණම සමඟ
කාලය එළැඹ ඇත දැන්, නිදහස් කරනුව අපේ සපථය
ලොව නිදද්දී මැදියම් රෑ පැයේ, අවදි වෙයි භාරතය.
එළැඹෙයි මොහොතක්, මුත් විරලය එය ඉතිහාසය තුළ.
දිගින් දිගටම මැඩලුණු භාරත ආත්මය ලෙස, අප
පියමං කරන විට පැරණි යුගයෙන් නවයුගයට, ලබනු ඇත ජය.
ආචාර්ය රාම් මේතා - ඉන්දියාව
මැදියම් රැයේ නිදහස ලද රට ඉන්දියාවයි. ඉන්දියාවේ එවක ප්රතිරාජයා වූ මවුන්ට්බැටන් සාමිවරයා ඉන්දියාවට නිදහස දෙන දිනය ලෙස තීන්දු කළේ 1947 අගෝ. 15 ය. එය ‘අවාසනාවන්ත’ හා ‘අශුද්ධ’ දිනයක් ලෙස ප්රකාශ කළ එරට ජ්යොතිර්වේදීන් එම දිනයට විරුද්ධවූ නමුත් මවුන්ට්බැට්න් සාමිවරයා තම කැමැත්තේ තදින් ම එල්බ සිටියේ, 1945 දෙවැනි ලෝක යුද සමයේදී තමාගේ අණ යටතේ සටන් කළ හමුදාවට ජපානය යටත් වූ දිනය වූ අගෝ. 15 (1945) වාසනාවන්ත දිනයක් ලෙස ඔහු දැඩි සේ ඇදහූ බැවිනි. අවසානයේ ඇති වූ එකඟතාවය වූයේ 1947 අගෝ. 14 දිනය නිමාවී අගෝ. 15 දිනය ඇරඹෙන මැදියම් රෑ හෝරාවේදී නිදහස ප්රකාශ කිරීමයි. ඉන්දීය ජ්යෝතිර්වේදීන්ගේ උපදෙස වූයේ ඔවුන් ‘අභිජීත් මුහුර්තය’ ලෙස හැඳින්වූ, අගෝ. 14 දින රාත්රි 11.51 - 12.39 අතර වූ විනාඩි 48 ක කාල රාමුව තුළ නිදහස් ප්රකාශනයත්, ජවහර්ලාල් නේරුතුමා ජාතිය ඇමතීමත් සිදුවිය යුතු බවයි. එය එසේම එදා වූ අතර, මේ කවියට කවියා පාදක කරගෙන ඇත්තේ ඒ සංසිද්ධිය හා නේරුතුමාගේ කථාවේ අන්තර්ගත වූ ඇතැම් ප්රකාශයන් ය.
කවියා වන ආචාර්ය රාම් මේතා මේ වනවිට වයස අසූවක් පමණ වන, ජ්යෙෂ්ඨ ඉන්දියානු පුරවැසියෙකි. ද්වාර්තා නගරයේ ඉපැදුණෙකි. ගුජරාටයේ විද්යානගර්හි N.A. Arts College හි ඉංග්රීසි දෙපාර්තමේන්තුවේ මහාචාර්ය ධූරය හොබවා ඇත. World Academy of Arts and Culture හි යාවජීව සාමාජිකත්වය දරන ආචාර්ය මේතා එම විද්යායතනයෙන් ‘සාහිත්ය සූරී’ සම්මාන උපාධිය දිනා ඇත. රචකයා මෙම නිර්මාණය Tercets එනම්, පේළි තුනකින් යුත් පද ඛණ්ඩ ආකෘතියේ පිහිටා පබඳා ඇත.
පරිවර්තනය
දේ.වි. ගාල්ලගේ
වියෝගය
පෙරුම් පුරා නෙක නැත අප මුණ ගැසුණේ
අහම් බෙන් වගේ දිනයක සිත බැඳුණේ
නැවුම් පෙම් හැඟුම් සතුටකි මට දැනුණේ
කුසුම් විකසිතව සුවඳකි හද බඳුනේ
ගේ පොඩ්ඩේ නැති බැරිකම් බෝ තිබුණා
නොදැන කරපු වෙළ හෙළදන් ඇද වැටුණා
නොහොඳ නෝක්කඩු නොමැතිව අපි උන්නා
නෙළුමක් සොඬින් ගත් ඇතු සීනෙන් පෙනුණා
රන් කැටි පුතා පීදෙන තල මල සේමා
පුතුගෙ පියා පරවුණු ඉර මල සේමා
වාරු නැතිව ගිය’යුරු පවසනු කෝමා
වසර ගණන් ඉහිලූ දුක් ගිනි බෝමා
ඉන්සියුලින් එන්නත සැර වැඩිවෙච්චි
බලා ඉන්න විටදී බඩ ඉදිමිච්චි
දෑත් දෙපා ගල් වී නැති විය නිච්චි
‘කෝමා’ තත්වයට හිමි සඳ පත් වෙච්චි
අනේ මහතුනේ මට වූ වියසනයා
බස්නාහිරට හිස ලා සැතපෙන සැටියා
පළමු වරට ටයි පටියක් බැඳ සිටියා
රන් කඳ ඉතින් නැගිටින්නේ නැති සැටියා!
තිස්ස නිහාල් වික්රමසිංහ
දයාබර කවි කිවිඳියනි, අපේ පැරණි කවියන් පිළිබඳ මෙවැනි සොඳුරු මතකයන් ඔබ සතුව ඇත් නම් ඒවා අපට එවන්න.
ඉසවි, කවි කල්පනා, සත්මඬල,
සිළුමිණ කර්තෘ මණ්ඩලය, ලේක්හවුස්, කොළඹ 10.