කවි | සිළුමිණ

කවි

ලෙඩ ඇ‍ඳේ සිටි මහා කවියා

(මහා කවි පී. බී. අල්විස් පෙරේරා සූරීන්ගේ ජන්ම ශත සංව­ත්ස­රය 2017 මාර්තු 3 වැනි දිනට යෙදේ.මේ, ඒ නිමි­ත්තෙනි.)

හිමි­දිරි උදේ දව­සක්දා රජ රටදී
බස් නැව­තුම් පළක ඇති වහලය යටදී
දළ දඬු අයෝ­මය කම්බි­ය­කට පිටදී
ළඟ තිබු පුව­ත්පත මා කිය­වන විටදී

“පී. බී. ලෙඩින්” යන විස මුසු අකුරු පහේ
පුව­තින් ඇනී උල්කටු උල් කිණිසි ඇහේ
“අද මම ඔහු බලමි සිටි­යත් කොතැන කොහේ”
සිත­මින් ගියෙමි කොළ­ඹට ගිනි ඇතිව ඉහේ

සැත­පුම්වලින් ගොස් එක­සිය තිහක දුර
ගිය විට රෝහ­ලට පස්වරු එකට පෙර
ඇඳ ළඟ කවු­ළු­වෙන් විව­රව තිබුණු දොර
දුටු­වෙමි යන්ත­මින් කිවි­ඳුගෙ මුහුණුවර

මා ඉන් ලබා සැන­සී­මක පරම සුවේ
ගිය විට දෙනෙත් පිය දසු­නින් කිවිඳු රුවේ
දුබ­ලව සිටි නමුත් හස­මල් පිපුණි මුවේ
සුව දුක් පිළි­වි­සී­මට පණ තිබිණි දිවේ

ඇඳ මත බර ගසා ඒ කවි ලියන අත
හෙමි­හිට කෙළින් කොට වැහැ­රුණු දුබල ගත
“රජ­රට සිට ද ආවේ අග­නු­වර වෙත?
කොහොම ද ඉතින් තොර­තුරු? කෑවෙහි ද බත?”

“පිරි­යක් නොමැත මට නම් කන බොන දේට
ළය වේද­නා­වක් ඇත වැඩි­පුර රෑට”
කීවත් එසේ බිය විය යුතු නැත ඊට
තෙරු­වන් සරණ ඇත අපගේ කවියාට

සිහි­යට නඟා සිය කවි­වල රැඳුණු රස
සිරු­රෙහි වැදිණි නල කැටි ඔහු සිරුර පිස
යන්තම් රිදී­මය වතු­රට තෙමෙන කෙස
තිබුණා අවුල් වී විසිරී බොකුටු ලෙස

ඇසි­පිය දුබල වී අඩ­වන් වුණු දෑහේ
විම­සුම් සිහිය රැඳි බව සැල­කුම සෑහේ
පෙර සෙල් පිළි­ම­යක් වැනි නෙත්කලු දේහේ
සුදු­මැලි වී තිබිණි හැම අඟ­ලම පාහේ

“පළ­වුණු පුව­ත්පත් ආරං­චි­යට උඩින්
නොවු­ණත් නිවේ­ද­න­යක් කිසි අයෙකු තුඩින්
සිටි­යෙමි සති පහක් මේ වන තුරුම ලෙඩින්”
නැව­තත් කීවේය කවියා දුබල හඬින්”

ඔහුගේ සියලු ඉරි­යවු විනි­වි­දව දිටී
කිවි­ඳිය අසල සෙව­ණැ­ල්ලක පරිදි සිටී
කඩි­සර විලස දුව පැන සම­ය­කදී කෙටී
දුටු­වෙමි ඔහුට ඈ උවැ­ටන් කරන හැටී

(“අල්විස් පෙරේරා” චරි­තා­ප­දාන කාව්‍ය­යෙනි.)

ධන­පාල නිශ්ශංක


සොබා­සිරි

කඩි­සර ලෙසට මකු­ළුව දැල වියන විට
රටා­ව­කට එම දැල නිම කරයි වට
පුදු­මයි නේද ඔහු දස්කම් පෙනෙන විට
සන්නා­ලි­යන් පැර­දුම් ලබ­නව ඔහුට

කුඹලා මැටි ගෙනත් ටික ටික එකතු කර
සදනා පුංචි ගෙය ඇත සැල­සු­මෙන් තොර
එන­මුත් වෙහෙස දර­මින් එය නිමා­කර
පදිං­චි­යට එන්නේ විස්ම­යක් කර

කුරුලු ලොවේ මුල් තැන වඩු කුරු­ල්ලට
කූඩුව තනයි ඔහු ලස්සන රටා­වට
පුංචි තුඩින් එය හොඳ­හැටි නිමා­කොට
උණු­සුම දෙව­නවා ඔහුගේ පැට­වුන්ට

මීමැස්සා සදන පැණි රස­යෙන් රසය
ඔහුට රිදෙ­ව්වො­ත් නම් ඔහු හරි වසය
ඔහු­ගෙන් ලැබෙන පහ­රට පර­දයි කසය
එන­මුත් අනේ ඔහු නැති­ නම් පැණි නැතිය


වනිතා රණ­සිංහ


ඔබ මට පෙම් කළා ද

හිමි අහිමි බව දැන නොදැන
පිදුවා මන් ඔබට ප්‍රේමය
දෝතින් ලයට තුරුලු කර­ගෙන
පිදුවේ නොග­න්නම
පෙති දිග හැර බලා
මුදු පහස ලැබු සුව පතා
මා මන මත් කළා
ඔබම ද මා බිම දමා පාගා
රුදු­රුද ප්‍රේමය මෙත­රම්
ලැබුණේ අව­මන් ගැර­හුම්
ඔබ සැනසී ඉන්න­ව­නම්
මං කඳුළු හංගා ගන්නම්

සඳ­රු­වන් කරු­ණා­ති­ලක


සැඟ­වුණ රුව

දවස පුරා සෙල්ලම් බත් ඉව්ව යුගේ
ලද දේ සිනා මැද දෝතට ගත්ත අගේ
පිට ගම­කට දීග ගියේ තිමද නගේ
මතු සසරේ එක පොකු­රක ඉඳිමු නගේ

පැහී ඉදී පල මිහි­ලිය සිඹින විට
මහා ගොස නගා ඇට්ටිත් හැලෙන විට
සොබා දමේ අනි­යත බව මෙනෙහි කොට
ඔබේ සොඳුරු රුව පම­ණකි මතක මට

මුතු­වන් දසන් දක්වන මුව සිනා­වන්
නිල්වන් දිගු වරල පිට මැද ඉනා­වන්
රන්වන් කරල් නැමි කෙත් වතු මනා­වන්
පින්ව­න්තියේ නුඹ මට වාස­නා­වන්

කොවුල් සරින් වික­සිත එර­බදු මලක
ලිය­ද්ද­කට දිය­වර ඇදෙනා හඬක
ඕලු නෙලුම් කෙක­ටිය වැව් මංක­ඩක
සැඟ­වුණ රුවක් යළි මසැ­සට ගත නොහැක

ආර්. එම්. රත්නා­යක
 


නාමල් තලාවේ නාම­ලීට


නිමිත්ත - උපාධි සහ­ති­කය ලැබ සිය මිතු­රන් ඉහළ වැටුප් සහිත රැකියා කරද්දී ස්වේච්ඡා ගුරු­ව­ර­යෙක් ලෙස ගම්බද පාස­ල­කට යන තරුණ ගුරු­ව­ර­යෙක් සිය මෙහෙ­වර නිම­කොට ආපසු එයි.

හෙට්ටු කර කර මාකටිං කර
තට්ටු හදනා සංදියේ
කුංච­නාදේ ඇහෙන මායිම
ඔට්ටු වෙන නුඹෙ ජීවිතේ
අයනු ආයනු කිරි කිරිස් ගා
බොරලු පාගන සයි­කලේ
සුදු ලෑලි කළු අකුරු ලෝකෙට
හිනා­වෙමු අපි නංගියේ
උපා­ධියෙ බර හිස් සිය­ල්ලම
හිත කාමරෙ හිර උනා
උඹට ණය නොගෙ­වාපු පාපෙට
පපුව දැවි දැවි මියැ­දුණා
දැවෙන හේනක කොණක ගිනි­ගත්
තක්ස­ලාවී පේ උනා
මිදුණු ඇස්ගෙඩි පිපුණු කර­ගැට
එකින් එක අපි යා කළා
අහිං­සක ඇස් දුඹුරු පෑ දත්
විටින් විට ඇවි­දින් මෙහේ
තබා දෙද­ණම ඔවුන් හැදු බිම
වඳින විට ඉව­සමි කෙසේ
එදා ලෙස රැලි තියා ගවුමේ
හිතින් දාගෙන ටයි ගැටේ
හෙටත් ඇවිදිං තනිය මකපං
අකුරු ඇහි­ඳපු පිං බිමේ
සයි­කලේ මල­කඩ හඬින් නැඟි
නැඟී අවු­දින් බිඳ බැමී
සල්මලේ සල් සුවඳ තැබු­වට
අමර නය­නට ණය ගැතී
මංකඩේ අපි හදපු ඒදඬු
පාල­මෙන් පා ගැහි ගැහී
එගොඩ වෙමි මම යළිත් මෙගො­ඩට
ගිහිං එන්නම් නාමලී


මලිඳු කාවින්ද කුමා­ර­සිංහ


යුග­දි­වියේ රිද්මය

යෞවන සිතක පොපි­යන පෙම් හැඟුම් ගලා
සයු­රට ගඟුල මෙන් දෙහ­දක තුරුලු වෙලා
ආද­ර­යෙන් පැතු පැතු­මන් සපල වෙලා
යුග­දි­වි­යක බැඳුම මා සිත අවදි කළා

දෙහ­දක් බැඳී ඉදි­කළ දිවි කැදැ­ල්ලට
රිද­වුම් ගැටුම් කර­දර එයි විටින් විට
නුව­ණැස යොමා දකිනා දුර සෙවි­ල්ලට
“සිරි­කත” සමඟ හැකි සතු­ටින් සිටි­න්නට

නොමනා සිතින් උර­ණව අඹු සැමි යුවළ
විර­සක වෙතොත් එත­නයි ඇරැ­ඹුම අවුල
ඉවසා අයෙක් අනෙ­කාගේ සිත් තැවුල
නිම­කර සතොස් විය හැක දෙදෙ­නගෙ අවුල

දම­නය නොවූ රුදු කෝපය බිඳියි සිත
විප­රිත වෙමින් රතු රුධි­රය දවයි ගත
“පුන්සඳ” තුරුලු වූ විට කළු වලා මත
අඳුරේ දකිමි ඇගේ රුව මගෙ නුවන් මත

ඉඳ හිට ඇසෙන වද­නක් වාදෙට පබද
හමුවේ ඇයට ජය දී සතු­ටින් නිබඳ
මග හැර යමින් අඳු­රට පිටුපා සබඳ
විර­සක නොවෙමි ඇය මගෙ පෙම්බර බිරිඳ

හැත්තෑ දෙකක් පසු­කර වස­රින් වසර
අති­නත රැගෙන සතු­ටින් සපැ­මිණි කතර
සැප දුක සමා­නයි රස කවි­යකි මිතුර
කාලය ළඟයි යා යුතු “අත්වැල” අතැර


ලෙස්ලි පෙරේරා


වීදියේ පුතුනි

මහ මගක කිලිටි හැඳි
කඳුළු පිරි දෙන­ය­නින්
බලා සිටින්නේ කිමද
පුංචි පුතුනේ ඔහේ

පුතේ කෝ මව පියා
ඔබව හැරදා ගොස් ද
වීථි­වල දුව ඇවිද
මොනවා ඔබ සොය­න­වද

ඔබට පම­ණක් නොවේ
අහිමි මවුපිය සෙනෙ­හස
නැගි­ටින්න පුත­නු­වනි
ඔබේ දෙපයේ වෙරෙන්

ලෝක­යම ජය­ගන්න
ඔබට ශක්තිය ඇතේ
නැගි­ටින්න හිනැ­හෙන්න
ඔබේ ලොව ජය­ගන්න

සුගන්ධි අනු­රු­ද්ධිකා


ළතැ­විල්ල

කඳුළු අහ­සක් උසට
අර­ගෙන ඇවිත් සිත ළඟ
අළු පාට ගොම්මන් කරු­ව­ලක
මල් පොඩිති පර­වෙලා අක­ලට
දිවි උයන එකලු කළ
හද­වතේ මිණි පහන
ඔබට දැල්වූ විලින
නිවී යන්නට නොදී
රැක­ගත්තෙ මං
ඒ තරම් ආද­රෙන්
සිත රැවටු තරම්
යට­ගි­යාවේ මන­රම්
බැඳුණු ළෙන්ග­තු­කම්
අහ­සට පොළොව වගෙ­මයි
දැන් නම්
සුසුම් දැනෙනා දුරින්
ළං ළංව ආවත්
ජීවිතේ දිගු කල්ප­යක්
හරිම පුදු­මයි
මේ තරම් ළතැ­වි­ල්ලක්
ඇයි මටම විත­රක්

නන්දි අලුත්ගේ රත්න­වීර


කුල­ගෙය අහි­මිද

වස­න්තයේ සිත අද්දර නෙක පැහැ මල් පිපුණා
මල් නොපි­පණු වත දැක බම­රුන් ඉව­තට ඇදුණා
මලවි නුඹට මා අම­තක උෙණ් ඇයිද මන්දා
මා හැර ගිය වසත් සමය යළි ඒවිද උන්නා

කෝල පෙම් කතා රැඟු­මන් හිත පාරා ඇදෙනා
හිතේ දුකට කවි පද­යක් පම­ණක් ළඟ රැඳුණා
හිතේ උපන් සොඳුරු හැඟුම් රහසේ ඉකි­බින්දා
හෙට­වත් මගෙ සිත් මැදු­රට රජකු එතැයි සිතුවා

බිළිඳු කිරි සිනා ඈතක සිට දඟ­කම් පානා
කෙදි­නක මගේ උකුලේ නැළැ­වේ­විද මඟ බැලුවා
සෙනෙ­හස දැල්වුණු කුල­ගෙය මට අහි­මිද මන්දා
මගෙ සිහි­නය දැක­ග­න්නට ඉඩ ලැබේද කවදා

සැනෝජි රුවි­නිකා පෙරේරා


රාත්‍රිය එළැ­ඹෙන්න පෙර

(වස­රක් පාසා දෙදෙනා වෙන් වූ දින, වෙන් වූ තැනට යන පෙම්ව­තිය 30 වන වරට ගියදා විදෙ­ස්ගත පෙම්ව­තාට කෙටි පණි­වි­ඩ­යක් යවයි.)

ඩොක - ඩොකොස්... ඩොක - ඩොකොස්... ඩොක - ඩොකොස්

කෝච්චිය හැර­වුණා වංගු­වෙන්
පීලි­වල විර­ස­කය මැද අදත්
පීඩ­නය දරයි සිල්පර කොටන්
රේල් පාරට නැමී පිනි­බ­රව
නත්ත­සූ­රිය පොකුරු හිනා­වෙයි
ඒත් ඒ එදා මල් නම් නෙමෙයි
දහ­ස්වර පිපුණ මල් විය හැකියි...

එදා අපි ගමන් කළ මැදි­රියේ
ඒ අසු­න්වල දෙදෙන ඉදි­රියේ
නව යොවුන් පෙම් යුවල සිහි­නයේ
කෙස් රොදක් මද නළින් විසි­රයේ
පුරුදු නැව­තු­ම්ප­ලින් බැස ගනිමි
බොරලු පාරේ තනිව පිය­ම­නිමි
ඒ දේව­දාර ගස් හරි ලොකුයි
නාඳු­නන බවට සල­කුණු වැඩියි

ඇඟිලි තුඩු මත තබා කොළ සුඟක්
පොඩි කරමි ළබැඳි සුව­ඳකි තවත්
ඇනී ඇනී සියුම් ඉදි­කටු තුඩක්
අතින් ඇද අතී­තෙන් දෙයි ඉඩක්
කඳු ගැටේ මත පුරුදු ගල් තලේ
වාඩි වී නෙතු හෙළමි අනන්තේ
අහස් ගඟ කෙළ­ව­රින් මතු වෙවී

සුසුදු සුදු වලා­වක් පාව යේ
හිම මිදෙන සිසි­රයේ වීථියේ
උමං දුම්රි­ය­පළේ කෙළ­වරේ
ගිනි උදුන අසල නිදි නැති රැයේ
ඔබ නොරට තනි­යෙන් ද මගෙ ප්‍රියේ

ප්‍රේමයේ අව­සාන රැස් දහර
රන්ව­නිනි වලා­වක සැඳෑ අග
වැටු­ණො­තින් රාස්සිගෙ අව්රැල්ල
ඉනි­ක්බිති එළ­ඹේවි රාත්‍රිය

පද්මිණි ශ්‍රියා­ලතා
 


නුඹයි පින්සාරි

වැව් ඉස්ම­ත්තෙන් පෑයූ
සඳක් විලස දියට නැමී
වැව් පතුලේ සිහි­ලස විඳ
නුඹ සැන­හෙ­න­වා­ නම්...

නිල් වන පෙත අසිරි මවන
ප්‍රේමා­ලිං­ගන මැද්දෙන්
සඳ දිය දෝතට අර­ගෙන
මං සැන­හෙ­න­වා­ නම්...

අපි අපි­ටම ළංව හිටිය
අපි අපි­ටම දුක - සැප කී
අපේ හීන පාව යයිද
වැව් දිය­වර එතිලා...

ඉතිං ඔහොම හිනා වෙන්නෙ
දෝර ගලා, ගලා යන්නෙ
මං විත­රද පෙම් කරන්නෙ
නුඹෙ ඇස් යට ගිලිලා...!

නිශාන්ත පීරිස්


එතෙර කවිය

 මගේ සිහින යාය
My Field of Dreams


දකිමි මම ඔබ
මගෙ සිහින යාය තුළ,
පිය මනිනු මදෙ­සට
මඳ­හස වැති­රුණු වතින්
පිදිණ හා පැතුම් පිරි නෙතින්
අඳු­රුව ඇත ඔබෙ රුව
කිසි­යම් කරු­ණක් හෙයින්,
විටෙක මා පැතු­මන්ද
මැල­වෙයි එසෙ­යින්,
‘මුත් එබඳු විට සිහි­ග­නිමි
ඔබ ගෙවූ දිවිය.
මුළු අරු­තින්ම එය
අපේ­ක්ෂාව ගැනම විය,
අත් නොහැ­රීම ගැනම විය
තිත්ත - මිහිරි එම­ත­කය
පව­තී­මය නිබඳ ශේෂව
අද රැය බඳු මොහො­ත­වල
ඉස­මී­පය ඔබ මට
කයින් නොවෙ­තත් ඒ,
විඳිනු හැකිය මට
ඔබෙ හුස්ම, මා ගත වදින
ඔබෙ පහස, උණු­සුම්ව දැනෙන
ඒ, ඔබ තෙපලු දෙයින් නොව
රටා­වෙනි, ඔබ එබඳු දේ කළ
විය හැකි ලොකුම දෙය ලෙස
අහිමි වුව ඔබ මට,
තුති­වන්ත වෙමි ඔබට එවි­ටද,
සුඟ කල­කට වුවද
ඔබ ඇසුර මහි­මෙන්
ආශි­ර්වාද මා ලද්දෙන්

අනු­මා­නික පෙමක වියෝ­වක් පිළි­බඳ හැඟුම් ගොනු­වකි. ව්‍යංග්‍ය­යෙන් තොරව සර­ලව දිග හැරෙන එම හැඟුම් මාලාව, රසි­ක­යාට ආද­රයේ මිහි­රි­යාව මෙන්ම වේද­නාව ආදි වේද­යි­ත­යන් ළඟින්ම දැනෙන සේ ගෙත්තම් කර­න්නට විල්මා නීල්ස් කිවි­ඳිය සමත්ව ඇත්තීය. බෙහෙ­වින් මෘදු හා ස්පර්ශීය ලීලා­ව­කින් ආද­ර­යක හැඟුම් හා මත­ක­යන් වද­න්ව­ලට ගෙනෙන කිවි­ඳිය, විය හැකි වියෝ­ව­කදී දක්වන කෘත­වේදී උපේ­ක්ෂාව ආද­ර­ව­න්ත­යන්ට ආද­ර්ශ­යකි.
විල්මා නීල්ස් යනු දකුණු අප්‍රි­කාවේ, කේප්ට­වුන් නග­රයේ ඉපිද දැන­ටත් එහිම වෙසෙන සුදු ජාතික, නූතන කිවි­ඳි­යකි. දෙසැ. 25 තම උපන් දිනය බව දක්වන ඇය, නව පුදුම හතෙන් එකක් වන අත්‍ය­ලං­කාර, විස්ම­යා­හ­වාහ Table Mountain කන්ද, ඇගේ උදා නැර­ඹුම් ඉල­ක්ක­යන් ගෙන් එකක් බව පව­සයි. “Whispers From My Soul” ඇය 2012 දී පළ කර ඇති පද්‍ය සර­ණි­යයි.


පරි­ව­ර්ත­නය දේ. වි. ගාල්ලගේ


වස­න්තය

කා එක්ක තරහා වෙලා ද
බක­මුණා ඇයි රවා­ගෙන
මල් සම­නල්ලු
කුරු­ල්ලොත් එක්ක
වස­න්තය ඇවිල්ලා
ඉතිං ඇයි තව
හිනා නොවෙන්නේ

සෙන­රත් තෙන්න­කෝන්

Comments