කුඹුරු ලියැදිවලින් තෙල් මතුවූ දුම්රිය අන­තු­රක කතාව සොයා කඩි­ග­මු­වට | සිළුමිණ

කුඹුරු ලියැදිවලින් තෙල් මතුවූ දුම්රිය අන­තු­රක කතාව සොයා කඩි­ග­මු­වට

මෙරට දුම්රිය මාර්ග පද්ධ­තියේ කෙටි දුරක් තුළ ඉහළ උස­කට ළඟා වන දුෂ්කර මාර්ග කොට­සක් ලෙස රඹු­ක්කන - කඩු­ග­න්නාව දුම්රිය මාර්ග කොටස හැඳි­න්විය හැක. ඒ ආශ්‍රිත සුවි­ශේෂ ස්ථාන සහ ඉංජි­නේ­රු­මය නිමැ­වුම් සොයා කඩු­ග­න්නාවේ සිට පාග­ම­නින් දුම්රිය මාර්ගය දිගේ යන සංචා­ර­යක් ඇසු­රෙන් සැක­සෙන ලිපි පෙළක පෙර කොටස් පසු­ගිය සිළු­මිණ කලා­ප­වල පළ විය. මේ සතියේ පළ වන්නේ එහි දසවැ­න්නයි.

මෙරට දුම්රිය මාර්ග පද්ධ­තියේ කෙටි දුරක් තුළ ඉහළ උස­කට ළඟා­වන දුෂ්කර මාර්ග කොට­සක් ලෙස රඹු­ක්කන - කඩු­ග­න්නාව දුම්රිය මාර්ග කොටස හැඳි­න්විය හැක. ඒ ආශ්‍රිත සුවි­ශේෂී ස්ථාන සහ ඉංජි­නේ­රු­මය නිමැ­වුම් සොයා කඩු­ග­න්නාවේ සිට පාග­ම­නින් දුම්රිය මාර්ගය දිගේ යන සංචා­ර­යක් ඇසු­රෙන් සැක­සෙන ලිපි පෙළක පෙර කොටස් පසු­ගිය සිළු­මිණේ පළ­විය. මේ සතියේ පළ­වෙන්නේ එහි දස­වැ­න්නයි.

අංක 235 යටතේ ධාව­නය කර­න්නට තමන් විසින් කොළ­ඹින් බාර­ගත් දුම්රිය, ලාංකිය දුම්රිය ඉති­හා­සයේ කළු අකු­රෙන් සනි­ටු­හ­න්වෙනු ඇතැයි රිය­දුරු බී.එච්. ක්ලෙයාර් ද සිල්වා හෝ ප්‍රධාන නියා­මක වයි.කේ.ද සිල්වා ඇතුළු කාර්ය මණ්ඩ­ලයේ කිසි­වෙකු නොසි­ත­න්නට ඇත. 1984 සැප්තැ­ම්බර් 24 වන දින සවස් වරුවේ ප්‍රධාන දුම්රි­ය­යන්ට ඉඩ­කඩ දෙමින් නිසො­ල්මනේ රඹු­ක්ක­නට ඇදුණු මේ දුම්රිය කොළඹ සිට නානු­ඔ­ය­ටත්, බදු­ල්ල­ටත් තෙල් සහ භාණ්ඩ ප්‍රවා­හ­නය කරන දෛනික දුම්රි­යකි. පසු­ප­සින් අම­තර එන්ජි­මක්ද සම්බන්ධ කොට­ගෙන රඹු­ක්ක­නින් රාත්‍රී 8.30ට පිටත් වූ මෙම දුම්රියේ අර­මුණ වූයේ බදුල්ල රාත්‍රී තැපැල් දුම්රි­යට කඩු­ග­න්නා­වේදී ඉඩ­කඩ ලබාදී යළි නිසො­ල්මනේ ගමන් කිරී­මයි.

එසේ නමුත් බලන දුම්රිය ස්ථාන­යට පසු­ක­රන විට කිසි­යම් අන­පේ­ක්ෂිත දෝෂ­යක් මතු­වන බව පෙනුණු අතර වහාම දුම්රිය ගමනේ වේගය අඩාල විය. අඩ පැයක පමණ උත්සා­හ­යෙන් පසු බලන දුම්රිය පොළ හරහා නාව­ල­පි­ටිය පාලක මැදි­රිය සම්බන්ධ කර­ගත් පසු උප­දෙස් ලැබුණේ “දුම්රිය පිටු­ප­සට ගෙන” බලන දුම්රිය පොළේ නවත්වා ගැනී­ම­ටය.

ඒ උප­දෙස් අනුව කට­යුතු කර­න්නට ගියද, එන්ජිමේ කාර්මික දෝෂය නිසා පාල­න­යෙන් තොර වූ දුම්රිය පහ­ළට ඇදී එන්නට විය. අන­තු­රක සේයා­වක් දැනුණු උප නියා­ම­ක­ව­රයා වහාම පහ­ළට තල්ලු වී යන දුම්රි­යෙන් බිමට පනින ලද අතර , බලන දුම්රිය ස්ථාන­යෙන් පහළ දුම්රිය ස්ථාන වෙත අන­තුරු හඟ­වන ලදි. බැවුමේ පහ­ළට තල්ලු වි යන දුම්රියේ වේගය ක්‍රම­යෙන් වැඩිවී ගොස් ඇති අතර, වේගය කෙත­රම් වැඩි­වීද කිය­තොත් බල­නෙන් අන­තුරු ඇඟ­වීමේ පණි­වි­ඩය ඉහළ කෝට්ටේට ලැබෙ­න්නට පෙරම ඉහළ කෝට්ටේ පසු­කර එම දුම්රිය පහ­ළට ඇදී ගොස් තිබිණි.

“අපේ ගෙදර එදා දානෙ­කට කැවිලි හද හදා හිටියේ…. හෝන් සද්දෙ­කුත් එක්ක හෝ ගාගෙන කෝච්චිය එනව ඇහුණා… මිදු­ලට ගිහින් බලද්දි ගිනි­මල් ජාලා­වක් එක්ක කෝච්චිය පහ­ළට ඇදී­ගෙන යනවා…. බ්රේක් නෑ කියල හිතු­නට, රඹු­ක්ක­න­ටම තල්ලු වෙලා යයි කිය­ලයි හිතුවේ… පහු­වදා පාන්ද­රම ආරංචි වුණා කෝච්චිය පෙර­ළුණු බව… අපිත් බලන්න ගියා….” අපට එසේ පැවැ­සුවේ වළ­ගො­ඩදී හමු­වුණු එච්.ජි. පොඩි­මැ­ණිකා මාතා­වය.

මෙසේ ඇදී ගිය දුම්රියේ එන්ජිම වරින් වර වංගු­ව­ලදී මාර්ග­යෙන් ඉව­තට පවා විසිවී තිබේ. එහෙත් මැදිරි සමඟ ඇති ඈඳුම් නොගැ­ල­වීම නිසා යළි පාරට වැටී පහ­ළට ඇදී ගොස් තිබේ. මේ නිසා එන්ජිම ඇතුළේ කර­ණම් ගැසූ රිය­දු­රුට සහ සහා­ය­ක­යාට බර­ප­තළ තුවාල සිදුවී තිබේ. ගංගොඩ වතු වේදි­කාව පසුවී අඩ සැතැ­පු­මක් පමණ පහ­ළට එද්දී දුම්රියේ එන්ජි­මත්, තවත් බඩු මැදිරි හත­ර­කුත්, තෙල් ටැංකි තුන­කුත් පෙරළී ගොස් තිබේ.

ගංගොඩ සිට දුම්රිය මඟ දිගේ පාග­ම­නින් පහ­ළට එන අපිට, එදා දුම්රිය එන්ජිම පෙරළී ගිය ස්ථානය ආස­න්න­යේම පදිං­චිව සිටින “කම්මලේ ගෙදර” ඇත්තන් හමු­වී­මට අව­ස්ථාව ලැබිණි. අප කම්මලේ ගෙද­රට ගොඩ­වන විට එහි සිටියේ හැට­පස් හැවි­රිද යූ.ඩී.එච්.ජී. ජය­වි­ක්රම මහ­තාත් ඇගේ දිය­ණිය යූ.ඩී. නන්දා­ව­තීත්ය.

“ඕක හැම­දාම රාත්‍රී නවේට විතර උඩහ යන කෝච්චි­යක්… එදා ගිහින් ටික වෙලා­ව­කින් හෝන් ගහ­ගෙන පහ­ළට එනවා ඇහුණා… කෝච්චියේ සද්දෙත් අමු­තුයි... මේ හරිය පහු කරන කොටම අහ­ස්යා­නා­වක් කඩා වැටෙ­නවා වගේ සද්ද­යක් ඇහුණා… ඒත් කෝච්චිය පහ­ළට ඇදිලා යනවා දැනුණා… ඒ එක්කම මිනිස්සු කෑග­හන සද්දක් ආවා… අපි හුළු අතු බැඳ­ගෙන කෝච්චි පාරට දිව්වා… එන්ජිම පෙර­ළිලා තිබ්බා…. ඩ්රයි­වර්ල තුවාල වෙලා…හැබැයි සිහි­යෙන් හිටියා…. කෙසෙල්, තැඹිලි, කිරි­පිටි, හාල් විසි­රිලා තිබ්බා… පස්සේ පල්ලැහැ කට්ටිය කිව්වා කදු­රා­ගෙ­ඩිය බිංගේ කිට්ටුව තෙල් ටැංකි­යක් ගිනි ගන්නවා කියල….අපි රෑම ඒකත් බලන්න ගියා...”

පෙර­ළුණු එක් තෙල් ටැංකි­යක් ගිනි­ගෙන තිබූ අතර අනෙක් ටැංකි වලින් ඉන්ධන කාන්දු වෙමින් තිබිණි. වාහන හෝ යන්ත්ර සූත්ර එත­රම් සුලභ නොවූ­වද, කල­වම්ව ගලා­යන පෙට්රල් සහ භූමි­තෙල් එක්ව අලුත් ඉන්ධන සංයු­ති­යක් නිමවී තිබු­ණද, පහු­වදා උදෑ­සන වන විට ඒ වැස්සෙන තෙල් එක්රැස් කිරී­මට, හේන්පොල, බැද්දේ­වෙල, වත්තේ­ගම අවට ජනයා කළ­ගෙඩි, බැරල්, කෑන්, මුට්ටි ආදිය රැගෙන අන­තුර සිදුවූ තැන පොදි ගැසී සිටි අයුරු නන්දා­වති මහ­ත්මි­යට තව­මත් මත­කය.

“පහ­ළට ගලා­ගෙන ගිය තෙල් ළිංවල, කුඹු­රු­වල තට්ටු වගේ එකතු වෙලා තිබ්බා… විසි වෙවී ආව කෝච්චිය නිසා පාර දෙපැ­ත්තේම කඩා­ගෙන ගිහින් තිබුණා. සම­හර බෝක්කු එහෙ­මත් කඩා­ගෙන ඇවිත් තිබුණා. කොහොම හරි මාස දෙක­කට කිට්ටු වෙන්න පාර හැදුවා… එත­කම් රඹු­ක්කන- කඩු­ග­න්නාව අතර කෝච්චි දිව්වේ නෑ…මේ හරියේ වාඩි ගහ­ගෙන පාරෙ මිනිස්සු වැඩ කළා… අපි පොඩි කඩ කෑල්ලක් දාගෙන එයා­ලට බුල­ත්විට, තේ එහෙම වික්කා… මහ­ත්තුරු කෑම කෑවෙත් අපේ කඩෙන්...”

මේ මාර්ග කොටසේ ඉහළ සිට පහ­ළට එන­විට අපට හමු­වුණු බොහෝ දෙනෙක් දන්නා මෙම අන­තුර, මෙම මාර්ග කොටසේ සිදුවූ ජන­ප්‍රි­ය­තම දුම්රිය අන­තුර යැයි සට­හන් කළ­හොත් එය වැරදි නැත. දුම්රිය අන­තුරේ තෙල් ටැංකි පෙර­ළුණු සෑම තැන­කම තෙල් එකතු කිරීම ජය­ටම සිදුවූ බැවින්, අහඹු තෙල් උල්පත් මතුවූ එකල, මෙම ප්‍රදේ­ශය හඳුන්වා තිබී ඇත්තේ “පුංචි අරා­බිය” ලෙසය.

දුම්රිය අන­තු­රෙන් හානි වූ මැදිරි කොටස්, බෝගි, රෝද ආදිය අද­ටත් කඩි­ග­මුව දුම්රිය ස්ථාන­යට ඔබ්බෙන් දැක ගත හැකි අතර, සැතැ­පුම් 57 කණු­වට ආස­න්නව දුම්රිය මාර්ගය අසල රෝද කට්ට­ල­යක් ඉති­රිව තිබෙනු විම­සි­ල්ලෙන් බලන දුම්රිය මඟි­යෙ­කුට හඳු­නා­ගත හැකිය. විම­සි­ල්ලෙන් අවට බලන දුම්රිය මඟි­යෙ­කුට පවා නොපෙ­නෙන පරිදි, අත­හැර දැමු තෙල් ටැංකි­යක් අංක 5 දරණ බිංගෙය ආස­න්නයේ අද­ටත් පවතී. දුම්රිය මාර්ගයේ සිට මීටර් සිය­යක් පමණ පහ­ළින් රබර් වතු යායක පහළ කොටසේ ගසක් පාමුල රැඳී ඇති මෙම ටැංකිය දැක බලා­ගැ­නී­මට හැකි වන්නේ පාග­ම­නින් දුම්රිය මාර්ගය දිගේ යන්නෙ­කුට පමණි.

ඉන්ප­සුව හමු­වන්නේ අංක 05 දරණ බිංගෙ­යයි. එය කොළඹ සිට සැතැ­පුම් 56.72ක දුරින් පිහිටා ඇත. දිගින් අඩි 721කි. දුම්රිය දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ නිළ­නා­මය අංක 05 දරණ බිංගෙය වූවද, ප්‍රදේ­ශ­වාසී බොහෝ දෙනා මේ බිංගෙය හඳු­න්වන්නේ “කදු­රු­ගෙ­ඩියා බිංගේ” යනු­වෙනි.

“ඔය ගල් කන්ද දිගේ හේන්පොල ගමේ ඉඳලා පූජා­ගල හරහා පොත්ත පිටි­ය­ටම ගිය­හැකි. ඔතන ඉස්සර මහ කැලේ… විශාල කදුරු ගහක් තිබිලා තියෙ­නවා...ඒකේ ගෙඩි හැදිලා එතැ­නම වැටිලා යායට කදුරු පැළ තිබිලා තියෙ­නවා… සුද්දා බිංගේ හදද්දි ඒ යායම විනාශ වෙලා… ඒත් කදුරු ගහ ළග හාරපු බිංගේ නිසා, ඒකට කදු­රු­ගෙ­ඩියා බිංගේ කියල කිය­නවා…” හැට­පස් හැවි­රිදි යූ.ඩී.එච්.ජී. ජය­වි­ක්රම මහතා බිංගෙය බෞතිස්ම විමට හේතු සාධක පැහැ­දිලි කලේ එළෙ­සිනි.

බිංගෙය තුළින් රිංගා, සෙමින් සෙමින් අනෙක් අන්ත­යට පැමිණි අපට දැක­ග­න්නට ලබෙන්නේ ඝනව වැඩුණු රබර් වත්තකි. රබ­ර්වත්ත පසු­කර මද දුරක් එන­විට හමු­වන්නේ යටි­ව­ල්දෙ­ණිය දුම්රිය නැවැ­තු­මයි. පැරණි දුම්රිය වැග­න­යක් එහි තබා ඇත්තේ අව්වෙන් වැස්සෙන් බේරී දුම්රිය එන­තුරු රැඳී සිටි­න්න­ටය. ප්රවේ­ශ­පත් අලෙ­වි­යක් සිදු නොවන ඒ දුම්රිය නැවැ­තු­මෙන් දුම්රි­යක ගමන් ගන්නා මගි­යෙකු දුම්රියේ නියා­ම­ක­ව­ර­යා­ගෙන් හෝ, ගංගොඩ උප දුම්රිය පොළෙන් හෝ, කඩි­ග­මුව දුම්රිය පොළෙන් ප්‍රවේ­ශ­ප­ත්‍ර­යක් ලබා ගත යුතුය.

බොහෝ දුරක් ඇවිද ආ තෙහෙ­ට්ටුව නිසාම අපි යට්ව­ල්දෙ­ණිය දුම්රි­ය­පොළ වේදි­කාවේ බිම වාඩි­වු­ණෙමු. දුම්රිය පොළට ඉදි­රි­යෙන් ඇත්තේ යටි­ව­ල්දෙ­ණිය විහා­ර­ස්ථා­න­යයි. සුදෝ­වන් චෛත්‍යක්ද, බුදු­පි­ළි­ම­යක්ද, ඊට පසු­බි­මෙන් විශාල බෝ රුකක්ද දකි­මින් විවේ­කීව සිටි අප අස­ලට ආවේ මාර්ග රාජ­කා­රියේ නියුතු පෙට්‍රො­ල්ම­න්ව­ර­යායි. නම බැසිල්ය.

“කෝච්චි පාරේ විස්තර අහ­ගන්න, කිට්ටුව වය­සක මාමා කෙනෙක් එහෙම නැද්ද?”

“එන්න යන්න මාත් එක්ක”

අපි ඔහුත් සමඟ දුම්රිය පොළ ආසන්න නිවෙ­ස­කට ගියෙමු. ඒ.එම්. මුතු­බණ්ඩා නම් ගෘහ­මූ­ලි­කයා, සංඥා අංශයේ සේවය කළ විශ්‍රා­මික දුම්රිය සේව­ක­යෙකි. වයස අවු­රුදු හැත්තෑ පහකි. අපි අන­න්‍ය­තාව පවසා අතීත සිද්ධි සහ විස්තර විම­සූ­වෙමු. දැනට කඳු­කර ප්‍රදේ­ශ­වල පිහිටි දුම්රිය ස්ථාන ආශ්‍රි­තව ඇති පීලි පැන්නුම් ස්ථාන ගැන වැද­ගත් තොර­තු­රක් ඔහු අප හා පැවැ­සීය.

“සුද්දා කෝච්චි පාර හදා­ගෙන ගියාට, එංග­ලන්තේ පාවිච්චි කරපු හැම ආර­ක්ෂක විධි­වි­ධා­න­යක්ම අපේ පාර­ව­ල්වල දැම්මේ නෑ…”

“ඇයි එහෙම කියන්නේ….”

“ ඒ කාලේ තිබිල තියෙ­නවා කොළඹ ඉඳන් බදු­ල්ලට සෙකන්ඩ් මේල් එකක්. ඒක කොළ­ඹින් ගියේ රෑ දහ­යට… පළ­වෙනි බදුලු කෝච්චියේ වතු කම්ක­රුවෝ… සාමාන්‍ය මිනිස්සු යද්දි මේ දෙවැනි කෝච්චියේ ගියේ සල්ලි කාරයෝ… 1940 දි දව­සක, කලින් මේල් එක කඩු­ග­න්නා­වට තල්ලු කරපු එන්ජිම අල­ග­ල්ලට එන­කම් ආපහු ඇවිත් නව­ත්ත­ගෙන ඉඳලා තියෙ­නව සිග්නල් නැතිව. ඒ අතරේ රඹු­ක්ක­නින් දෙවැනි මේල් එක උඩ­හට ඇවිත්….”

“සිග්නල් පරක්කු නිසා මේ එන්ජිමේ ඩ්‍රැයි­ව­රුයි, සහා­ය­ක­යයි, බැහැල ෆ්ලැට් ෆෝම් එකේ ඉඳල…. එන්ජිම එක පාර නියු­ට්‍රල් වෙලා ඉබේ පහ­ළට යන්න අරන්… බය­වුණු ෆය­ර්මන් (ගල් අඟුරු එන්ජි­න්වල පැවැති තන­තු­රක්) බිමට පැනල… එන්ජිම යන්න ගිහින්… නව­ත්ත­ගන්න ක්‍රම­යක් තිබිලා නෑ… කඩි­ග­මු­වට කිය­න්න­වත් හම්බු­වෙලා නෑ… හතරෙ බිංගේ අස්සෙදි නයිට් මේල් එකේ හැප්පිලා තමයි නැව­තිලා තියෙන්නේ….”

වාෂ්ප එන්ජින් සමයේ සිදුවූ මේ අන­තු­රෙන් විශාල පිරි­සක් තුවාල ලැබූ බවත්, එය සමාජ ආන්දෝ­ල­න­යක් ඇතිවූ දුම්රිය අන­තු­රක් වූ බවත් ඒ.එම්. මුතු­බණ්ඩා මහතා පැව­සු­වේය.

“ඊට පස්සේ තමයි ඔය කඳු­කර ස්ටේෂන් වල පීළි පැන්නුම් දාල තියෙන්නේ….ඒත් ඒවා දැම්මා කිය­ලත්, රේල්ලුවේ නීති එක්ක අව­සර ඇරන් පීලි පන්න­වන්න හදන කොට වෙන්න ඕන දේ වෙලා ඉව­රයි. ”

“ඇයි එහෙම කියන්නේ….”

“මම සිග්නල් කැබින් එකේ ඉද්දිම “තේකොළ කෝච්චිය” තැපැල් දුම්රියේ වැදුණේ පීලි පන්නන්න කලින් අව­සර ගන්න ගිහින් තමයි…”

ඒ අන­තුරේ කතා­වත් සමඟ ලබන සතියේ හමු­වෙමු.

මේ මාර්ග කොටස ගැන ඔබ දන්නා විස්තර වේ නම් [email protected] ඊ-ලිපි­න­යට දන්වන්න.

ස්තූතිය - අව­සර ගැනීම් සම්බ­න්ධී­ක­ර­ණය කළ ජ්‍යෙෂ්ඨ දුම්රිය රිය­දුරු සමන් ගුණ­ව­ර්ධන මහ­තාට, දුම්රිය දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ පරි­පා­ලන නිල­ධාරී (සම්බ­න්ධි­ක­රණ ලේකම්) විරාජ් නානා­ය­ක්කාර මහ­තාට, තොර­තුරු තහ­වුරු කර ගැනි­මට සහාය වූ කොටුව දුම්රිය මාර්ග අධී­ක්ෂණ කළ­ම­ණා­කරු ඇන්ටන් වික්‍ර­ම­රත්න මහ­තාට, නාව­ල­පි­ටිය ප්‍රවා­හන අධි­කාරී කාර්යා­ල­යට සහ ගමන ගවේ­ෂණ කණ්ඩා­ය­මට



 

ඥානේන්ද්‍ර ප්‍රදීප් පති­රණ

Comments