කළු­වර වන­යට පෑයූ සෞම්‍ය සඳ එළිය බුදු­ග­ල්ලෙන | සිළුමිණ

කළු­වර වන­යට පෑයූ සෞම්‍ය සඳ එළිය බුදු­ග­ල්ලෙන

කඩුල්ල ළඟ නව­තිමි. ලේකම් මහතා කාර්යා­ලයේ පෙනෙ­න්නට නො සිටි නිසා නොදන්වා ම ඇතුළු වුණෙමි. ඇත්තෙන් ම මෙය නම් දැඩි වන ගහ­න­යක් ම ය. රූස්ස ගස් අතර අති­ශ­යෙන් ම ඉතා වටිනා සම්ප­තක් වන ‘කළු­වර’ ගස් වැඩි ප්‍රමා­ණ­යක් මෙහි දී දකි­න්නට ලැබීම නෙත කළ පිනකි.

කළු­වර ගස්, සේ ම රූස්ස වන ගහ­න­යක උඩ වැස්ම විසින් පරි­ස­රය කළු­වර කර තිබේ. අඳු­රට පෙම් බඳින රැහැ­යි­යන් ගේ හඬ හද­වත පහුරු ගෑමක් බඳු ය.

කඩු­ල්ලට මෙපි­ටින් අලි වැටක් ද ගසා තිබේ. ‘අලි මදි­වට හරක්’ කීවා සේ සසල සිත තවත් කල­ඹ­වයි. වන මඟ තැන තැන දැන්වීම් ඵලක ගසා තිබෙයි. එහි මෙසේ සඳ­හන් වෙයි. “වන අලි­න්ගෙන් ප්‍රවේ­සම් වන්න” අන­තුරු හැඟ­වී­මකි. දැන්නම් සිත මා ආප­ස්සට අදිනා සෙයකි. මා මේ ඇතුළු වී හිඳින්නේ එසේ මෙසේ වන­ය­කට නොව ‘යාල’ ජාතික ව‍නෝද්‍යා­නයේ වයඹ දිසා සීමා­වට ආසන්න වන­යට ය. වන මඟ, වාහන ධාව­න­යට හැකි පරිදි සැකසී ඇත. සියලු පවු කර ගහන දෙක­කු­ල්ව­ලට වාහ­නයේ වේගය ආරෝ­ප­ණය වී ඇති සෙයකි. කඩුල්ලේ සිට යා යුත්තේ මීටර් 700 ක් පමණ ය. එහෙත් හිත ගවු ගණ­නා­වක් දුර ගොස් ය.

නිරා­ව­රිත බිමක් දුටිමි. එතැන අඳුර නැත. ආලෝ­කය ඇත. පහන දුටුවා වැනිය. වෙළා ගත් සරු­පයා වෙළුම බුරු­ල්ක­ලාක් මෙන් අවි­නි­ශ්චිත වූ ජීවි­ත­යට නැව­තත් පණ ලැබුණා සේ ය.

වන මැද පුණ්‍ය භූමිය බුදු­ග­ල්ලෙන ආරණ්‍ය සේනා­ස­න­යයි. දෙප­යින් නොගොස් තැපෑ­ලෙන් යන්නේ නම් 14 කණුව, රජ­මා­වත බුත්ත­ලයි. මෙය මොන­රා­ගල දිස්ත්‍රි­ක්කයේ බුත්තල ප්‍රාදේ­ශීය ලේකම් කොට්ඨා­සයේ මැද­ගම ග්‍රාම­යට අයත් වේ. බුත්තල සිට යාල අභය භූමිය මායි­මෙන් කත­ර­ගම දක්වා දිවෙන රජ මාවත කි.මී. 46ක් පමණ වෙයි. බුල­ත්තල සිට කි.මී. 10ක් පමණ ගිය තැනදී 14 කණුව හමු වෙයි. එතැ­නින් වමට ඇති මාර්ගයේ තවත් කි.මී. 1 1/2 ක් පමණ දුරින් ඉහ­ළට නැගෙන කඳු මෙවුල පාදමේ තැනි බිමෙහි පිණ්ඩ­පාත ශාලාව පෙනේ. වන­යට ඇතු­ළු­වන කඩුල්ල ඇත්තේ එතන ය.

බුදු­ග­ල්ලෙන තපෝ වනය පිහි­ටියේ දැඩි වන­ග­හ­න­යක් තුළ ගිරි ගහ­න­යක් ආශ්‍රයේ ය.

ඉති­හාස ග්‍රන්ථ­යන්ගේ හා ජන­ශ්‍රැ­තියේ ප්‍රකට ව ඇති දොළොස් දහ­සක් මහ රහ­තන් වහන්සේ වැඩ සිටි සිතුල් පව්ව මහා විහා­රය ද පිහි­ටියේ යාල ව‍නෝද්‍යා­නයේ නිරිත දිග කලා­ප­යට ආස­න්නව ය. බුදු­ග­ල්ලෙන, සිතු­ල්පව්ව වන සෙන­සුන් ද භූගෝ­ලීය වශ­යෙන් රේඛා­ව­කින් යා කළ හැකි ය.

ජන­ශ්‍රැ­තියේ පව­තින එක් මත­යක් වන්නේ 12,000 ක් රහ­තන් වහන්සේ ආස­න්නයේ පැවැති කඳු ආශ්‍රිත ලැගුම් ලෙන් සහිත ස්ථාන­යන් හි ව්‍යාප්තව වැඩ වාසය කළ බව ය.

මෙම වන ගහ­නය තුළ ඇති ගිරි කුළු ආශ්‍රයේ පුරා­ණයේ ස්තූප ගොඩ නංවා තිබුණු බවට පුරා විද්‍යා­ත්මක සාධක ද හමු වේ. වන ගහ­නය පුරා කටා­රම් සල­කු­ණැති ගවේ­ෂ­ණ­යට ලක්වූ මෙන් ම එසේ නොවූ විශාල ලෙන් ප්‍රමා­ණ­යක් ගන වන­යෙන් නිරා­ව­රිත මෙන් ම සැඟවී පවති බව සත්‍ය­යකි.

කෙසේ වුවද බුදු­ග­ල්ලෙන වංශ­ක­තාව පව­සන්නේ තපෝ වනයේ රහ­තන් වහන්සේ පන්සි­ය­යක් වැඩ වාසය කළ බව ය.

ලංකාවේ ඓති­හා­සික වන­සෙ­න­සුන් බහු­ත­ර­යක් පිළි­බඳ විධි­මත් පුරා විදු ගවේ­ෂණ කෙරෙහි අව­ධා­නය යොමු නොවීම පිළි­බඳ නැවත නැව­තත් සිතා බැලිය යුතු යැයි සිතේ.

මෙහිදී පුරා විද්‍යා චක්‍ර­වර්තී එල්ලා­වල මේධා­නන්ද හිමි­පා­ණන් හුදෙ­කලා සට­නක නියැ­ළෙ­මින් කළ ගවේ­ෂ­ණා­ත්මක මෙහෙ­යුම් ගෞර­ව­යෙන් සිහි­පත් කළ යුතු වෙයි.

බුදු­ග­ල්ලෙන වංශ කතාව වඩාත් නිවැ­ර­දිව කියවා ගැනී­මට අවශ්‍ය යැයි හැඟී පොත් පෙ‍රළන විට ඇස ගැසුණේ එල්ලා­වල මේධා­නන්ද හිමි­යන් ලියූ ‘බුදු­ග­ල්ලෙන තපෝ වනය’ නමැති පොත් පිංචය. එය මහත් අස්වැ­සි­ල්ලක් වි. මේධා­නන්ද හිමි­පා­ණන් පව­සන්නේ “බුදු සමය රෝහ­ණ­යට පැමිණි වක­වා­නුවේ මුල් කොට­සේදී ම බුදු­ග­ල්ලෙන තපෝ වනය ද ආරම්භ වන්නට ඇති බව ය”.

තපෝ වන­යට අයත් ‍කොටස අක්කර 450ක් පමණ වේ. එය ගවේ­ෂ­ණය කළ මේධා­නන්ද හිමි­පා­ණන් ලෙන් 33ක් පමණ පරීක්ෂා කර, ඒවායේ ලෙන් ලිපි කියවා සට­හන් තබා ඇත. මේවා පිළි­යෙල කළ දාය­ක­යන් ක්‍රි.පූ 2 වැනි සිය­වසේ සිට ක්‍රි.පූ. 01 වැනි ශත­ව­ර්ෂය අතර මේ ප්‍රදේ­ශයේ විසූ සාමාන්‍ය ජන­තාව බව උන්ව­හ­න්සේගේ අද­හස යි.

ලෙන් ලිපි මතින් රජ කෙන­කුගේ හෝ ජන ප්‍රධා­නි­ය­කුගේ හෝ නමක් නො කියැ­වෙන්නේ නම් දුකසේ යමක් උපයා සප­යා­ගත් පොදු ජන­තා­වගේ දහ­දි­යෙන් කඳු­ළෙන් බුදු­ග­ල්ලෙන තපෝ වනය සැක­සුණා විය හැකි ය.

මෙහි මධ්‍යයේ වන ලෙනක් තුළ දුරා­තී­තයේ දී හෝ ඉන් මෙපිට නිමැවූ අඩි 12 අඟල් 09 පමණ වූ සැත­පෙන බුදු රුවක් මැටි­යෙන්, ගඩො­ළින් තනා තිබිණි. එම පැරණි ප්‍රති­මාව පසු කලෙක විකෘති කිරී­ම­කින් හෝ මුල් ශිල්පි­යාගේ අද­ක්ෂ­කම නිසා හෝ එහි කලා­ත්මක ලක්ෂණ පිළි­බිඹු නොවිණි.

එසේ වුවත් මහ වන මැද පාළු අඳුරු ගල්ලෙ­නක් තුළ බුද්ධ ප්‍රති­මා­වක් තිබීම නො සලකා හැරිය නො හැකි ය. බුදු­ග­ල්ලෙන යන නම යෙදුණේ ඒ නිසා ය. පුරා­ත­නයේ නම නිශ්චිත නොවුණ ද මෙතෙක් පැවත එන නමින් ම අද ද සෙන­සුන ප්‍රකට ව තිබේ. ඉහත පිළි­මය තිබූ තැන ම නූතන ලක්ෂණ සහිත සැත­පෙන බුදු රුවක් නිර්මා­ණය කර තිබේ.

කඳු මධ්‍යයේ තැනි බිමක බෝධීන් වහන්සේ රෝප­ණය කර ඇත. එතැ­නින් ඉහළ ස්තරයේ ලෙන තුළ බුදු මැදුර ද එත­නින් ඉහ­ළට නගින භූමිය සම­මි­තික කර­මින් චෛත්‍ය ඉදි­කර ඇත්තේ මෑතක දී ය. කඳු ආශ්‍රිත භූමියේ විවිධ ස්තර මත ලෙන් විශාල සංඛ්‍යා­වක් දකි­න්නට ලැබෙයි. මේවා වාස­යට සුදුසු පහසු ලෙස සකසා තිබේ. මෙහි සම­හර ඉදි­කි­රීම් කර ඇත්තේ පැරණි ගොඩ­නැ­ගිලි මත බව බුදු­ග­ල්ලෙන ත‍පෝ වනය පොත් පිංචෙහි සඳ­හන් කර තිබේ.

බුදු­ග­ල්ලෙ­නදී හමුවී ඇති පුරා වස්තු අතර කටා­රම් කෙටූ ලිපි සහිත ලෙන් - පර්වත ලිපි­යක්, මුර­ගල් - කොර­වක් ගල් - සඳ­කඩ පහණ, ගල් ආසන, පැරණි පිය­ගැට පෙළ පැරණි ගඩොළු වර්ග මෙන් ම විශේ­ෂ­යෙන් බෝධි­සත්ව ප්‍රතිමා දෙකක් ආදිය දැක ගැනී­මට ලැබෙයි.

බුදු­ග­ල්ලෙන වංශ කතාවේ ආර­ම්භ­යෙන් පසු, පරි­ච්ඡේ­ද­යන් නිශ්චිත ලෙස වෙන්කර පෙන්වී­මට අපො­හො­සත් වුව ද මෑත ඉති­හා­සයේ පුන­රා­ග­ම­නය ස්ථිරව හඳුනා ගැනී­මට පුළු­වන.

එය සිදු­වන්නේ 1975 වස­රේදී මාව­ත­ගම ගුණා­නන්ද නා හිමි­පා­ණන්ගේ ආග­ම­න­යත් සමඟ ය. උන්ව­හන්සේ වඩින්නේ වල­සුන්ගේ, කොටින්ගේ ලැගුම් ගුහා අත­රට ය. වන අලින් ගේ කෙළි බිමක් මතට ය. දඩ­ය­ක්ක­රු­වන්ගේ ඝාත­කා­ගා­ර­යක් තුළට ය. එහි මස් කඳන් ගොඩ ගැසී තිබිණි. මැසි වත මස් වියැ­ළිණි. ඝාත­නය වූ අහිං­සක සතුන්ගේ හිස් කබල් ඇට සැකිලි ගොඩ ගැසී තිබිණි. එදා ඝාත­කා­ගා­රය අද බුදු මැදුර බවට පරි­ව­ර්ත­නය වී තිබේ. මෙය මහා හාස්ක­මක් බඳු ය.

එදා ගුණා­නන්ද යෝගා­ව­ච­ර­යා­ණන්ට මහ වන මැද ආර­ක්ෂා­වක් නොවී ය. සෙල‍වෙන දත් පෙළක් වන් දඬු වැට මෙපිට ගිනි මැල­යක් ගසා­ගෙන රාත්‍රිය ගත කළේ භාව­නා­නුයෝ­ගීව ය. ගිනි මැලයේ අනෙක් පැත්තේ ගිනි තැපුවේ වල­සුන් ය. නා හිමි­යන් පසුව තනා ගත් කුටිය සමී­ප­යෙන් වන අලි 40 - 50 රංචු ඔබ මොබ සැරි­සැ­රීම සුලබ දසු­නක් විය.

එදා අහල පහල පැල්කො­ට­යක් වත් නොවිණි. තමා සන්ත­කයේ වූ එක ම වස්තුව ද රැගෙන පාන්ද­රින් පිඬු සිඟා වැඩී­මට සැතපුම් හතර පහ ගමන් කිරී­මට සිදු විය. කාලය හරස් වන නිසා වැල­ඳුවේ එක වේලකි.

සහ­ලොවා උණින් පෙළුණු එක් දිනක් උන් වහන්සේ දුර්වල කයින් සැත­පුම් ගණ­නක් දුර ගෙවා ගියද දාන­යට ලැබුණේ පාන් කාලකි. පාන් කැබැල්ල පොඟවා ගැනී­මට හොදි ඩිංගක් වත් නොලැ­බිණි. උගුර කට වියැළී තිබූ නිසා පාන් කෑල්ල උගු­රෙන් පල්ලෙ­හාට තල්ලු කර ගැනීම මහත් අප­හ­සු­වක් විය. වික­ල්ප­යක් නොවීය. අසල වෙල්යායේ වක්ක­ඩින් ගලා යන ජල­යෙන් පොඟවා ගත් පාන් කැබැ­ල්ලෙන් දන් වේල පිරි­මැ­හිණි.

භික්ෂූන් වහ­න්සේගේ ඒකා­යන අපේ­ක්ෂාව වන්නේ කඨොර සංසර ගිරි­දුර්ග තර­ණය කර නිවන් කෙම්බිම වෙත පැමිණ නිවී සැන­සීම නම්, එයට අවැසි ආධ්‍යා­ත්මික ශක්තිය ගොඩ­නඟා ගැනී­මට මෙවැනි දුෂ්කර අත්දැ­කීම් ජීවි­තයේ යථා­ර්ථය කියා දෙන පාඩම් පෙළක් නොවන්නේ දැ යි සිතේ. ‍

මෙවන් දුෂ්කර ක්‍රියා කර­මින් මෙවන් සංඝ පීතෘෘන් වහ­න්සේලා ඒකා­යන අර­මුණ වෙත ම පිය නැඟූ අතර වසන් වූ පුණ්‍ය භූමි අතර රැ‍ඳෙමින් - ඓති­හා­සික ආග­මික උරු­මය ආරක්ෂා කර ගනි­මින් ම පුද බිම, වන ‍දොර හැර තැබී­මෙන් කළ උදාර මෙහෙ­වර සදා­නු­ස්ම­ර­ණීය වේ. අද බුදු­ග­ල්ලෙන වන සෙන­සු­නෙහි ඇති ලෙන් සමූ­හය බවුන් වඩන යෝගා­ව­ච­ර­යා­ණන් වහ­න්සේ­ලාට නිවී සැන­සිල්ලේ බණ භාවනා කර­මින් තම ගමන් මඟ සකසා ගැනී­මට ඉතා සුදුසු අපූරු පරි­ස­ර­යක් නිර්මා­ණය කර දී තිබේ.

එහෙත් මෙහි වැඩ වසන භික්ෂූන් වහ­න්සේලා වෙනු­වෙන් ගිලන් හලක අව­ශ්‍ය­තාව සහ වෙනත් අඩු පාඩු­කම් පව­තින බව පෙනිණි. පරි­ත්‍යා­ග­ශීලී දෑස් මෙවන් ස්ථාන වෙත යොමු වේවායි පතමි.

බුදු­ග­ල්ලෙ­නෙහි ගත කළ කාලය ගෙවී ගිය බවක් නොදැ­නිණි. ගොම්මන් කළු­වර සළු­වෙන් වන හිස වස­න්නට පෙර මා යා යුතු ය. ‘වන අලි­න්ගෙන් ප්‍රවේ­සම් වන්න’ නැව­තත් මෙනෙහි වේ.

බුදු පුදට නෙළුම් මල් වට්ටි­යක් සක­සන තරුණ භික්ෂූන් වහන්සේ නමක් නෙළුම් පොහො­ට්ටු­වක පෙති දිග­හ­රි­මින් ම මා අස­ලට වඩි­මින් මෙසේ පව­සයි.

“මහ­ත්ත­යව ගේට්ටුව ළඟට ඇර­ල­ව­න්නම්” වදන කෙටිය. දැනුණු සැන­සීම අප­ම­ණය. මල් පොහො­ට්ටුවේ පෙති දිග හරි­මින් ම අර­හත් ධජය මා ඉදි­රි­යෙන් සැලේ. මා යන්නේ පසු පසිනි. භික්ෂූන් වහන්සේ ඉදි­රි­යෙන් වඩිති. බියක් නො දැනේ.

ගේට්ටුව අස­ලට පැමිණ වැඳ නම­ස්කාර කර මම සමු­ග­නිමි. ආපසු හැරී බලමි. තව­මත් භික්ෂූන් වහන්සේ මා දෙස බලා සිටිති. මුවෙහි මන්ද­ස්මි­ති­යකි. අත මත රැඳි නෙළුම් පොහො­ට්ටුව වික­සිත වී ඇත.

විශේෂ ස්තුතිය
කළු­තර විල­තිස්ස හිමි, එල්.ඩී. චමින්ද කුමාර මහතා, කේ.ජී. සුනිල් මහතා
ජනක වෙත්තසිංහ

Comments